Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Nov 2017, 21:17

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 11:51 
Avlogget

Jeg ser mange her som tenker på den dagen da hele sivilisasjonen slik vi kjenner den er ødelagt. Men har dere tenkt på at ved et økonomisk kollaps vil alle vi som sitter med lån være i skikkelige problemer (se f.eks Hellas og Island). Jeg vil påstå at en av de beste måtene vi kan preppe på er å BETALE NED LÅNENE så raskt som fy. Både huslån, billån, forbrukslån, studielån for de som måtte ha (har heldigvis bare studie- og huslån selv). Disse problemene kan jo vare en god stund før man ser helt villmanntendenser i samfunnet.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Amen!

Man kan jo eventuelt spekulere i at det blir inflasjon, men jeg tror at før det kommer renta til å gå i været som en rakett. Er jo ikke så mange år siden renta var tosifret heller...

invester eventuelt overskudd i ting som ikke mister sin bruksverdi, f.eks. kunnskap, fast eiendom, betongbunkerser i sveriges villmark (hei, filbert!). Jeg vet at mange kjøper gull og sølv, men ærlig talt hadde jeg ikke solgt mat for gull om det var sult og katastrofe over alt...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 21:25 
Avlogget
Brukerens avatar

som om det ikke var nok med muligheten for økonomisk kollaps, så kommer her IEAs uttalelse om energi- og miljøståa....dyster lesning...

http://www.dn.no/energi/article2265333.ece

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 22:32 
Avlogget

Tenk om noen flinke ingeniører her til lands begynte å tenke ut nye måter å skaffe energi på. Kanskje også bedre måter å forflytte oss på (bil og tog fungerer jo tydeligvis ikke så bra). Da har vi en stor og fin næring når oljen tar slutt :)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2012, 23:37 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kan desverre ikke være snakk om å opprettholde den helt syke levestandarden vi har i norge. Slik som vi i vesten lever er vi 100% avhengig av olje i en eller annen form, enten det er i form av kraft, bensin, plast, medisiner eller andre måter. Det finnes rett og slett ikke noen erstatning for oljens energi. Elektrisitet er kult nok, men vanskelig å frakte rundt, i tillegg til at solenergi, som vel er det eneste alternativet, krever ca. 70.000kvkm, (ca. 1/5 av norges areal) for å dekke vestens energibehov. Den eneste måten verden kan overleve på er å senke levestandarden i vesten til nivå med bolivia. Reise? det vil det ikke være noen særlig mulighet for. Eller behov for, siden norge i såfall får vende tilbake til slik ting så ut i 1920 eller så.

gøy på landet...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 02:01 
Avlogget

Bra tråd Tulla! Jeg legger ut andre tråder som omhandler temaet her, for det er viktig som du sier og være forberedt på økonomiske nedgangstider også. :)
viewtopic.php?f=3&t=155
viewtopic.php?f=3&t=336
viewtopic.php?f=3&t=325
viewtopic.php?f=3&t=48

Og jeg som Tulla velger og være forsiktig optimist på mulighetene vi har får å klare oss selv om peak oil kommer for fullt. Viljen til å legge om derimot, den har jeg langt mindre tro på... 8-)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2012, 23:02 
Avlogget

Mye eksperimentelt med nye energikilder som blir gjort rundt om kring. Biogass fra alger, eksempelvis. Og for litt sprek flyvning hadde de et reaktordrevet fly på 50-tallet (brennpunkt- ca 12 minutter uti), men for dem som ikke gidder å se programmet så var det visse problemer som gjorde at flyet aldri ble brukt i USA's flyvåpen.

Ett problem med kjernekraft er at om all kraftproduksjon ble dreid mot kjernekraft, vil alle reserver være utbrukt i løpet av 40 år (orker ikke lete opp kilde på denne)

Som nevnt av dere før er det lite å gjøre, bortsett fra å senke levestandarden. Som om det vil skje før man absolutt må... :?

Jeg synes det er skumlere med fosfatkrisen som det virker som om vi beveger oss mot med 7-milssteg. Bensin klarer vi oss uten... men om landbruket skulle knele - da er det ikke bare tilbake til 1920, men til steinalderen.

Jeg er ingen økonom. Hva vil skje ved en økonomisk kollaps? Er det ikke da irrelevant om hvor mye gjeld man har? Om man ikke har penger eller andre assets - hva så om en bank som ikke lengre er i drift mener du skylder den penger? Jeg skjønner at det er negativt med gjeld om rentene går opp (og det vil de gjøre) eller hyperinflasjon. Men er kraftig renteøkning og/eller inflasjon økonomisk kollaps?

Jeg tenker iallefall at ø.k. er en situasjon hvor alle banker går konkurs og det ikke finnes penger man kan bytte til seg ting med. I såfall er jeg enig i at gull og edle stener er en dårlig byttevare. Kunnskapen om hjemmebrenning kan derimot være en nyttig ting å inneha. Tenker på situasjonen etter Katrina - da var alkohol gangbar mynten. Den devalueres ikke og det er stadig bruk for mer av det. Man burde kanskje sette seg inn i teorien bak destillering og heller spare praksisen til det ikke finnes lover som regulerer hjemmebrenning. Det er ikke akkurat rocket science så jeg mener at en hver bør ha forutseninger for å lære seg prinsippene og med prøving og feiling får man alltids til noe.

Men til standard tøffe tider, dvs Hellas-situasjon og litt mer - da tror jeg at kunnskap/utdanning er til nytte. Ikke for mye utdanning, men type bachelor eller master i ett eller annet matnyttig - hva nå enn det er. Mange med PhD går arbeidsløse i Europa og får ikke jobb fordi de er alt for høyt kvalifisert for lavtlønn jobbene som finnes.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 11:04 
Avlogget

Det avhenger av hvordan man definerer kollaps.

La oss ta utgangspunkt i (hyper)inflasjon og renteøkning slik du beskriver.

En husholdning som idag klarer seg greit med f.eks et huslån på 2 800 000 og rente på 4%, hva skjer hvis renten går opp til 14?
Det er ikke så mange årene siden vi var på det nivået.

Enten så klarer de ikke å betjene lånet og må selge, eller så klarer de fremdeles å betjene lånet men har langt mindre penger til andre utgifter.

Gitt at de klarer å betjene lånet og har langt mindre penger til økonomiske utgifter, så legger vi til hyperinflasjon.
Ikke bare har de mindre penger, pengene blir kontinuerlig mindre verdt.

Hva er ringvirkningene? Folk handler mindre fordi de ikke har råd. Når folk handler mindre, går produksjonsbedrifter og butikker på en smell på grunn av synkende etterspørsel. Bedriftene må kutte kostnader og redusere bemanningen. Dette reduserer disponibel inntekt hos arbeidstakerne, og hva skjer? De handler mindre fordi de ikke har råd. Stadig flere klarer ikke betjene huslånet sitt,
og stadig flere hus kommer på markedet som følge av det. Med flere hus på markedet og med en høy rente i en svak økonomi vil boligprisene synke. Det er vel og greit for de som ønsker å kjøpe på dette tidspunktet, men ikke for norske husholdninger som i senere år har basert mye av sitt forbruk på at eiendom er en investering som forrenter seg, og stadig belåner mer på huset sitt.

- Betal ned gjeld så fort som mulig
- Betal ned riktig gjeld først
- Gjør forarbeid og finn ut av hvilke ting som blir viktigst i en sviktende økonomi ala Hellas mtp bytteøkonomi, og finn ut av om du vil sette av noe av dette allerede nå

Topp

InnleggSkrevet: 02 Des 2012, 17:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg husker (dessverre altfor godt) da jeg i 1989 fikk brev fra banken om at "på grunn av situasjonen i markedet" er renten på boliglånet ditt satt til 19,5% (jeg har brevet ennå).
I dag (pr. desember 2012) bør alle som ikke er rike inngå rentebinding på 10 år (4,35%). De som er heldige, og har lån i Husbanken, kan nå binde renten i minst 20 år til latterlige 2% (man må være både halt og blind for ikke å gå på dette)!

Det er ellers svært viktig å tenke på likviditeten. Uansett hvilke lån du har, og betaler ned på disse, må du uansett sørge for å ha maksimalt med kontanter på lett tilgjengelig sparekonto (den beste i dag er Nordax Finans, med 3,8% innskuddsrente). Dette vil være svært viktig når "rentestormen" slår inn over oss.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2016, 18:00 
Avlogget

Hei, hei,
Lenge siden jeg har postet noe her men kom over denne liken som jeg synes kunne være interessant her. Har ikke lest i tråden, så kanskje noen har postet den tidligere.

http://didthesystemcollapse.com/

Her kan man jo følge med selv og se hvordan verdensøkonomien ligger an. Ser jo litt dårlig ut i kveld. Har forverret seg siden i går da jeg begynte å følge med.

God kveld til alle preppere:-)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Okt 2016, 19:21 
Avlogget

Tusen takk :)

Fantastisk med noe som kan predikere hvordan det ligger ann. :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2016, 08:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg mener at grunnen til at man skal være nøye med å vedlikeholde lånene sine, samt nedbetale så mye man kan er fordi personlig økonomisk kollaps i form av arbeidsledighet eller sykdom er mer realistisk enn global kollaps. Uansett sikrer man mot begge.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Okt 2016, 20:30 
Avlogget

Det er og mitt poeng, at man får større forutsigbarhet ved å betale ned så mye man kan på egen gjeld :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Okt 2016, 13:19 
Avlogget

Anbefaler boka "Suburban survival - preparing for socioeconomic collapse" av Joe Snuffy.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2016, 23:35 
Avlogget

Spot on!

Hadde tenkt å starte en tråd om viktigheten av økonomisk forberedelse på NUSS (Noe uventet skitt skjer). Jeg mistenker at selv om vi skulle oppleve en NUSS-situasjon er noe av det sikreste som skjer at regninger vil fortsette å komme.

Å få betalt ned gjeld vil samtidig frigjøre tid og ressurser til å gjøre andre forberedelser. Et raskt søk på internett vil avsløre at selv små økninger i innbetalinger på lån vil gjøre mye med den totale nedbetalingstiden på et lån. Man vil også spare potensielt store summer i renter!

Har du anledning, vurder å ta deg en ekstra jobb en periode! Jobber selv en del ekstra, og ved å ofre 1-2 kvelder i uka, evt 2 kvelder i uka og ei helg i mnd har jeg fort 5000,- ekstra etter skatt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: