Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Des 2018, 14:13

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Finanskrisen og Norge:
InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 09:44 
Avlogget

Hvor mange er redde for at det også i Norge kan komme til å gå utforbakke økonomisk? Eksportbedrifter her i landet tror det kan komme til og skje, og de er jo også mest utsatt for ting som skjer utenlands. http://www.dagsavisen.no/samfunn/tror-eurokrisen/

Også har vi jo svært dyre hus, ja, vi kan vel nesten kalle det en boble? Det har i alle fall fått internasjonal oppmerksomhet. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 592368.svd

Så hva tror dere her? Jeg personlig tror den viktigste forberedelsen man kan gjøre, er og gjøre en god jobb i arbeidslivet. Om du får sparken, får du i det minste et godt skussmål. Og da stiller man sterkere i jobbmarkedet.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Innleggets emne: Re: Finanskrisen og Norge:
InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 10:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg er overbevist om at norges lille økonomi ikke kan forbli uanfektet når resten av verden sliter. Fiskeeksporten vil slite når japanske og kinesiske kunder ikke lenger har råd til å kjøpe fisken vår. Norsk industri som ikke er relatert til oljebransjen merker allerede at det er vanskeligere tider pga sterk krone og sviktende kjøpekraft i markedet.

Boligmarkedet i norge har formet en boble, det er bare en illusjon og et selvbedrag å hevde noe annet. "Denne gangen er det annerledes" har blitt sagt i alle landene som har hatt en boligboble før oss. Så lenge man ser på sitt hjem som en investering som skal gi avkasting så bør alle alarmer gå. De fleste økonomiske eksperter ser på Norge, Kanada og Australia som de neste landene som kan forvente et krakk i boligmarkedet.

Norske husholdninger har en gjeldsgrad som er historisk høy, på tross av voldsomme lønnsøkninger de siste årene. Vi forbruker i et vannvittig tempo, og vi gjør så i større og større grad med lånte midler. Se bare på luksusfellen for å få et innblikk i hvordan en konsument-drone lever.

Det mest skremmende er likevel at våre to hovedressurser, fisk og olje, begge ekstraktes i for høyt tempo. Oljen vet vi kommer til å ta slutt, men det som er mest skremmende er hvor kraftig beskattet fiskebestandene er. Skulle vi lykkes i å tømme havet(slik vi holder på per i dag) forsvinner et av landets viktigste livsgrunnlag. Det er et tankekors sett opp i mot hvor lite gårdsdrift vi har igjen også.

A/S Norge går så det suser, men jeg liker ikke retningen det suser mot...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 11:35 
Avlogget

zXc skrev:
A/S Norge går så det suser, men jeg liker ikke retningen det suser mot...

Vi slingrer oss avgårde mot Luftslottet Stasjon på enkeltspor med signalfeil og utslitt materiell.
Det sies at det blåser hardt på toppene, men det er jaggu ikke vindstille her nede ved bunnen heller. Skulle mer enn gjerne vært gjeldfri, men privatøkonomien blir presset stadig mer fra alle kanter, selv med et fornuftig forbruk, nøktern bolig og bil.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2012, 17:33 
Avlogget

Når EU går konk så komme det til å påvirke oss. Det er etter min meining idiotisk å tru at me komme til å klara oss like godt som me gjorde under finanskrisen sist. Håpar berra arbeidsplassen min består. Ser det som lite sansynlig at eg får sparken siden eg jobbar i en familiebedrift. Men det kan fort bli lite lønn og møkje timar, for å sikre driften.

jok

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 18:18 
Avlogget

Særlig mennesker i eksportrettet industri her til lands burde kanskje vurdere hvor trygge de er i stillingen sin. Betale regninger, betale så mye lån som mulig, ha en velfylt sparekonto, og velfylt matlager. Og joda, både solstormer og atombomber kan ta strømmen, men det kan E-verket også hvis man ikke betaler regningene sine. :)

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Nyhet ... eurokrisen

Sorry for AP reklamen forresten, men det var nå en gang det jeg fant. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 22:43 
Avlogget
Brukerens avatar

selv skikkelige bissniss-gubber spår sprekk i boligbobla innen 3-5 år. skikkelig gøy når man tenker på at visse politikere, i kombinasjon med en mediabunke som kun snakker om pris og aldri om kvalitet, har satt opp "kjøpefesten" som gullkalven. Vel, dansen er snart slutt, det er manko på stoler. kanskje best å sette seg nå?

vi nedbetaler lånet så fort vi kan, samt flytter det til SPK, som har bedre rente. Ser dessuten etter et sted som kan brødfø oss bedre enn der vi bor nå (som heller ikke er en dårlig kåk). Jobber i staten, kan muligens bli utsatt for nedskjæringer om vi når greske tilstander, men jeg tror det er andre som går før meg.

tror det brygger opp til storm, ja

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 23:18 
Avlogget

Er min største frykt.
Jeg er overbevist om at rentene skal opp ganske mye.
Da vi fikk vårt første boliglån var renten på 8%. Jeg tror det er blåøyd å tro at denne lave renten kan vare.

Så innen 5 års tid tipper jeg vi har en god del høyere renter. Jeg er ganske sikker på at vi har det innen 10 år.
Og jeg tror det er en god sannsynlighet for at vi får en skikkelig økonomisk krise. Egentlig det krisescenarioet jeg har mest tro på.
Vi planlegger å betale ned lånet vårt innen 7 år. Dvs utgangen av 2019. Det betyr at vi må spare ganske mye og ha et om ikke stramt så i hvertfall et spesifikt budsjett.
Særlig siden jeg har så variabel inntekt. Men siden vi er lite opptatt av statsus og fancy interiør så tror jeg vi klarer det.

Akkurat nå har vi god inntekt og jeg vil gå ned i lønn fra nyttår og vil bare ha den jobben jeg har nå et år til. Derreter er det tilbake til enkeltpersonforetaket mitt og det er ganske variabelt.
Heldigvis har min mann nettopp fått to gode jobbtilbud. Men med krise vil det så klart være mulig å miste jobben for oss begge.

Dersom vi står med svært liten inntekt om 5 år så vil vi ha svært lite igjen på boliglånet og kunne klare oss. Vi leier dessuten ut et hus på gården og jeg regner med at folk vil være enda mer villige til å leie dersom det blir umulig å ha boliglån.

Vi har også planer om å holde oppussing på et minimumsnivå selv om vi har et veldig gammelt småbruk. I vårt tilfelle er minimum ganske stort da det er en del ting som må gjøres. Planen er å spare opp og ikke ta mer lån og gjøre ting som er nødvendig og riktig som å etterisolere veggene og bytte vinduer. Ikke noe: "åh, fargen på veggen er sååååå 2010, la oss male om hele huset og da må vi ha nye matchende møbler".

Dersom vi ikke får den store boligboblen så tror jeg at vi vil få en utflatning der verdiene på boligene slutter å stige og flater ut. Ikke et like ille scenario. Men den ville stigningen tror jeg det blir slutt på. Får ta en ny takst når det er på topp :))

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 10:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er federal reserve sin rapport om norge:

http://www.frbsf.org/publications/econo ... 12-19.html

Topp

InnleggSkrevet: 29 Nov 2012, 12:48 
Avlogget

Da jeg køpte min bolig i 1991 var renten på 16%. 250.000-300.000 arbeidsløse.
Nesten ingen fikk lån, man måtte ha 20% egenkapital.
Mange boliger sto tomme, nesten ingen ville kjøpe.
Man kunne faktisk kjøpe bolig midt i Oslo for 1 kr. Det var faktisk noen som var så desperat at man ville betale kjøper penger for å bli kvitt sin bolig.
Renten gikk så fort opp at man rett og slett ikke hadde råd å beholde boligen, man fikk mer gjeld for hver måned som gikk.

Vi er inne i en boble, den boblen kommer til å sprekke og da kommer den fort.
Selv om staten kan gå inn for å redde arbeidsplasser vil eiendomsmarkedet falle mye i verdi.

Leiligheten kostet 300.000kr, i dag selges den samme for 2.100.000kr.
Hadde da en inntekt på 250.000kr, i dag her jeg en inntekt på 410.000kr det sier seg selv at dette ikke kan gå i lengden.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Des 2012, 23:56 
Avlogget

En artikkel om hvordan ting ser ut i Sverige:
http://www.dn.se/ekonomi/nordea-sverige ... -recession

Og tråden jeg fant den i på svenskeforumet:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ ... 66cc58b58b

Arbeidsledigheten i Sverige på kunne sies og være nært knyttet opp til norsk arbeidsmarked. Jeg har sett arbeidsgivere gå offentlig ut og si de foretrekker svensk arbeidskraft over norsk, og at norske ungdommer ikke er interessert i sommerjobber lenger. Skremmende spør du meg.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1713673.ece
http://e24.no/jobb/norske-sjefer-foretr ... er/3510946
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.7241871
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 51868.html

Topp

InnleggSkrevet: 08 Des 2012, 16:55 
Avlogget

Har merket finanskrisen i Norge på kroppen i et års tid, i alle fall. Ift jobb. Nå er det nedbemanning på gang. Står i fare for å miste jobben. Får sannsynligvis vite neste uke hvem som må gå. Jeg krysser fingrene for at jeg blir med videre...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2013, 10:33 
Avlogget

Finans krisus og Nederland...

Hei, her igjen en del som går over den krisus situasjon i Nederland.
Har skrivet tre deler som står under råden: "Kan vi leve som i Steinalders tid"

Se nederst en original avis artikkel (fra: De Telegraaf.nl) som står at omsetningen/ salg i gjenbruksbutikker stiger. Dette etter at landet har kommet i den første krisus ende av 2006.

Mer innbyggere har blitt arbeidsledig og fikk mindre råd for å kjøpe nye tingene eller man har
ikke (mer) den muligheter å kunne låne pengene og kjøpe det vikstigste dette man
trenger hos vanlige butikker.

For klær og husartikler er den meste spørsmål til. Derimot kunne ta inn butikker mindre store
artikler (bl.a. sofaer, komfyr, senger,) fordi personer holde den så lenge til denne er
oppbrukt.

................................................................................................................................
De Telegraaf.nl

za 10 okt 2009, 11:28
|
lees voor

Omzet kringloopwinkels stijgt door recessie
RIJSWIJK - De economische crisis doet de Nederlandse kringloopwinkels goed. De ruim tweehonderd winkels die zich hebben verenigd in Branchevereniging Kringloopwinkels Nederland (BKN), zagen hun omzet het afgelopen jaar met ruim 5 procent stijgen.

De winkels merken vooral meer vraag naar huisraad en textiel sinds het uitbreken van de crisis. „Dat zijn helaas ook de goederen waarvan de aanvoer stokt”, stelt Slotema. „Mensen vervangen grote gebruiksvoorwerpen minder snel nu het economisch wat minder gaat.”

De eerste Nationale Kringloopdag was zaterdag succesvol, lieten de organisatoren weten. Bijna 150 tweedehandswinkels hadden hun deuren geopend en de belangstelling was volgens de organisatoren groot.

De meeste winkels hadden extra activiteiten georganiseerd, zoals workshops hoe van oude spullen iets eigentijds te maken. Volgens Slotema zijn er zaterdag veel mensen voor het eerst in een kringloopwinkel geweest. „De gêne is er blijkbaar van af, de drempel om binnen te komen wordt steeds lager.”

Volgens de branchevereniging maken de kringloopwinkels een gezonde groei door. „De kredietcrisis draagt bij aan de positieve ontwikkeling van de kringloopwinkels”, aldus Slotema. „Tweedehands producten komen steeds meer in opmars. Dat is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor de portemonnee.”

...................................................................................................................................

Men... allerede at Nederland er nå 6 år i krisus, går mer og mer gjenbruksbutikker konkurs.

Innbyggere bringer ikke mer matrialer til denne butikker fordi de bruker dem til den er totalt

oppbrukt. Se nederst i artikkel "Gjenbruksbutikker lider under krsisussen" og den datoen! :

za 23 feb 2013, 05:30

Kringloop lijdt onder crisis
door Iris Cohen

AMSTERDAM -
Hoewel kringloopwinkels garen zouden moeten spinnen bij de economische crisis, vallen juist bij deze zaken de laatste jaren zware klappen. Omdat consumenten steeds langer doen met meubels, kleding en huishoudelijke apparatuur, worden steeds minder spullen bij de kringloop aangeboden.

Mail
Print
Reageer Foto: Persbureau van Eijndhoven

Wanneer de spullen eenmaal bij de kringloop belanden zijn ze vaak al zo oud, dat de kwaliteit bedroevend is. „Er komen bankstellen binnen die zo afgesleten zijn, dat ze simpelweg niet meer verkocht kunnen worden”, vertelt Leonie Reinders, directeur van de Branchevereniging Kringloopbedrijven Nederland. „De kringloop moet daarom veel vaker een nee verkopen, kritischer zijn. Het is een hele uitdaging om je winkel nu met kwalitatief goede spullen vol te krijgen.”

Lees alle details in De Telegraaf van zaterdag.

..............................................................................................................................
Nederst en tekst fra Frøyato :

Hvor mange er redde for at det også i Norge kan komme til å gå utforbakke økonomisk? Eksportbedrifter her i landet tror det kan komme til og skje, og de er jo også mest utsatt for ting som skjer utenlands. http://www.dagsavisen.no/samfunn/tror-eurokrisen/

Også har vi jo svært dyre hus, ja, vi kan vel nesten kalle det en boble? Det har i alle fall fått internasjonal oppmerksomhet. http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 592368.svd

Så hva tror dere her? Jeg personlig tror den viktigste forberedelsen man kan gjøre, er og gjøre en god jobb i arbeidslivet. Om du får sparken, får du i det minste et godt skussmål. Og da stiller man sterkere i jobbmarkedet.

...........................................................................................................................

Jeg tror sikkert at Norge skal komme i en krisus situasjon,... når Europa ikke klare å komme
seg rask ut den nedgående økonomiske situasjonen!

Og jeg ser ikke at Europa skal komme seg ut den Europa krisus dette året eller den første
årene som kommer.
Dette bl.a. fordi alt for mange arbeidsplasser er borte.

Nederland er beregnet for å kunne leve inn i med 10 miljoen innbyggere, nå leve der er over 16 miljoen.
Hvor alle skal de finne et arbeids plass?

På alle jobb nivåer få arbeidsdeltakere spark, og også for dem med et høye utdanning er det
ikke mer selvsikkert at man komme seg rask ut en jobb igjen.

Helsevesenet er en god sikkert arbeidsplass, sykepleiere, leger, osv., samme bl.a. som brannvesen, og politi.
Men på styre nivåene får arbeids deltakere også i dette offentlige spark dagen i dag.

Alt for mange skatte penger går til ledere som jobber i det offentlige i landet, mens de som jobber med handene sin , fa mindre lønn eller fa mindre beløp til å kjøpe seg gode utstyr de man trenger.

Også i militæren fikk tusenvis av soldater allerede spark i den siste årene!

Nederland er langt ikke mer et solide og trygt land som 20-30 år tilbake, som bl.a. det gjelder
for et stødig/stabil eller-og oppgående økonomi!

Dette ser mørkt ut landet og i tillegg for dette hele Europeske Kontinentet. Bl.a. den Eu ledere har liknet seg et alt for rask oppbygging av sitt imperium! Med nå mange konsekvenser, og for millioner av innbyggere!

Hva Keisere Nero, Vespusianus og "Karrakalla" ikke har vist, er at de med en alt for rask og store framskritt med et utbygging av et imperium, også kan styre et helt ned i undergangen!

Flere personer lære aldri fra historien!

Har alle en fin og trygt helge!

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2013, 10:37 
Avlogget

Desvverre har ikke kommet med bildene fra avisa i overste teksten!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: