Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 26 Mai 2018, 03:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 10:06 
Avlogget

http://www.naturalnews.com/037577_debt_ ... z29XrY8gQK

En ok liste, litt mangelfull og veldig amerikansk, men fint at flere nettsider sprer bevisstheten om hvor viktig det vil bli (og er) å være mest mulig sjølberga.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 11:39 
Avlogget

Naturalnews.com er en topp website som en ikke behøver å unnskylde seg for å linke til her med "veldig amerikansk", Scarlett :) Vi har i allerhøyeste grad bruk for folk som Mike Adams og som tørr åpne kjeften, mens vi andre ikke våger/gidder "stå frem" ANNONYMT i Se&Hør en gang.

Lista som Mike Adams legger frem kan være uendelig mye lenger som han selv legger til.

Selv har jeg i 6-7 år grublet masse over hvordan prioritere prepperekkefølgen og kommer stadig tilbake til MAT/vann og langtidslagring og BOL -(eller i hvert fall komme seg ut av byen).
Jeg tror Mike Adams tar det som en selvfølge at preppere tar seg av dette før en tar fatt på noe av de andre 26 preppetipsene.

Hvordan prioritere kommer an på midler, tid, helse/alder, og hva slags scenario du prepper for. Det er stort sett forskjellig fra person til person, men det er utfra disse faktorene du kan skrive ned en realistisk "må gjøres" liste.
Det viktigste er å kutte ut det som er mest behagelig (grublingen) og få ræva i gir (snakker ikke minst for meg selv her). Fordi prepping tar tid. Masse tid!
Har man barn, familie, jobb, gjeld osv å ta seg av i tillegg så tar det dobbelt så mye tid. Sliter man med en partner som ser "noe annerledes" på verdens gang enn prepperen i huset så riskerer man ikke komme noen vei, noe som for min del innebar en umulig situasjon og samlivsbrudd.

Stort sett gjelder vel å gjøre det en kan klare. Skulle det noen gang vise seg utilstrekkelig så har man i hvert fall prøvd og dette i seg selv vil i mange SHTF scenarier kjøpe tid og muligheter på selve D-dagen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 14:47 
Avlogget
Brukerens avatar

vandreren skrev:
Naturalnews.com er en topp website som en ikke behøver å unnskylde seg for å linke til her med "veldig amerikansk", Scarlett :) Vi har i allerhøyeste grad bruk for folk som Mike Adams og som tørr åpne kjeften, mens vi andre ikke våger/gidder "stå frem" ANNONYMT i Se&Hør en gang.

Anes det her konturene av en aldri så liten mulighet for at vi snart får se "BOL-en" din i Dagbladet eller VG? :D (Bug Out Location, stedet Vandreren vandrer til når skiten treffer vifta)

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 16:00 
Avlogget

Aner litt nysgjerrighet her Bamse? :D eller bare ute etter å provosere noen ut i offentlighet :lol:

Jeg ville nok ikke stått frem i Se&Hør (dagbla&VG). En avis med stor A ville jeg vurdert og de vil måtte få en del ting på trykk som du ikke leser i noen avis. Det får da være grenser for hva som bare skjer tilfeldig her i verden ;)
Det er helt klart et behov for preppere som står frem (det er flere måter å gjøre det på). Å spre info er en viktig del av selve preppingen synes jeg.

Jeg ville vært nødt og gi beskjed til mine voksne barn og noen ekser i god tid så det ikke blir alt for mye sykefravær på dem. Eller egentlig tror jeg de ville taklet dette bedre enn de selv tror :D
Ellers så driver jeg jo ulovlig (ikke ift naturlig lov, der jeg såklart hører til naturen og odelegger langt mindre enn en hvilken som helst naturverner som ville protestert mot slike som meg der de sitter i sin komfortable enebolig), og har ikke helt oversikten over evt konsekvenser av å stå frem. Så kan ikke love noe her og nå.
Men det kjennes ikke helt riktig å bare passe egne saker og satse på anonymitet. Et samfunn som ikke lenger klarer å fremprovosere offentlig debatt utover det å verne om konsensus, går konk.

Tbake til Scarlett og evt andre som lurer på hva som skal tas tak i først.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Okt 2012, 17:22 
Avlogget

Grave ned gull og sølv så jeg som et råd der, du verden for en pirat følelse jeg fikk! :lol:

Jeg og venner har lenge snakket om og grave ned matkister rundt om kring, og det er et par problemer jeg har med det.

EN:
Hvor langt unna folk skal du grave ned ting og fortsatt være sikker på at du får tak i det hvis ting går virkelig skaugum?

TO:
Hva gjør du om noen begynner og grave i området? Jeg ble med noen venner og begynte på en gamme inne i skogen. Jeg fikk etter hvert med meg at det ikke var på egen grunn vi bygde, men på en annen grunneiers. Dette skulle tydeligvis gå helt bra, for han hadde og aldri brukt, og kom aldri til å bruke området. Jeg sa ja og ha, og dro igjen senere samme dag og dro aldri tilbake. Et par måneder senere hadde grunneieren funnet det som skulle bli gamma, og krevd den fjernet fordi han nå skulle hugge i skogen... Gutten som var pådriver var heldig som slapp og betale for skadeverk i annnes skog. :roll:

Men med gull og sølv skulle det vel for den saks skyld være nok og grave ned i bakhagen. Tusen takk for tips Scarlet!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 09:39 
Avlogget
Brukerens avatar

alt for amerikansk og litt for lite økonomisk vinklet. går heller for den noe mer moderate svenske modellen:

http://swedishprepper.wordpress.com/cat ... mi/page/2/

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 15:33 
Avlogget

Draugjeger skrev:
alt for amerikansk og litt for lite økonomisk vinklet. går heller for den noe mer moderate svenske modellen

Naturalnews.com er ikke noen preppeside, men hovedsakelig helseorientert. Blir som å sammenligne KK med Vi Men.

Naturalnews har bl.a gått ut mot monsanto i mange år, men er jo ikke lenger ekstreme nå av den grunn siden monsanto nylig havnet i mainstream søkelys. Det å være moderat/ekstrem kan mao være nokså relative begrep.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 15:56 
Avlogget

Frøyatro skrev:
EN:
Hvor langt unna folk skal du grave ned ting og fortsatt være sikker på at du får tak i det hvis ting går virkelig skaugum?

TO:
Hva gjør du om noen begynner og grave i området? Jeg ble med noen venner og begynte på en gamme inne i skogen. Jeg fikk etter hvert med meg at det ikke var på egen grunn vi bygde, men på en annen grunneiers. Dette skulle tydeligvis gå helt bra, for han hadde og aldri brukt, og kom aldri til å bruke området. Jeg sa ja og ha, og dro igjen senere samme dag og dro aldri tilbake. Et par måneder senere hadde grunneieren funnet det som skulle bli gamma, og krevd den fjernet fordi han nå skulle hugge i skogen... Gutten som var pådriver var heldig som slapp og betale for skadeverk i annnes skog. :roll:

En kan aldri sikre seg 100% mot alt her i verden. Forsøk på noe slikt vil mange karakterisere som sykelige. Men som et motspørsmål så kan en jo spørre seg hvordan det ville vært å ha halve nabolaget foran kjøkkenvinduet.
Det gjelder bare å få bestemt seg for noe og ikke se for mye bakover.

Ellers ikke lurt å drive med byggevirksomhet på naboens tomt nei :D Hvertfall ikke uten å spørre.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2012, 19:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Vel, nå har jeg ikke trua på at en evt. økonomisk kollaps nødvendigvis medfører at verden går inn i en dystopisk apokalypse, så da er rådene rimelig ekstreme og meningsløse.

De svenske rådene er mer i tråd med "betal gjelda di så du ikke risikerer å miste alt når renta runder 10%". Noe som er realistisk, tro det eller ei (er jo ikke så mange år siden den var 13-14 %)

"Make color copies of all your important documents, then store them in a safe place. (BTW, a bank's safe deposit box is NOT a safe place. Those will all be looted.)" Den dagen amerikanske banker blir plyndret kommer nok ikke med det første. Derimot er det lurt å ha fargekopier av viktige dokumenter i tilfelle kåken brenner ned.

Uansett er det endel ting jeg ville ha gjort som ikke står på lista (f.eks. lære seg å strikke sokker) som kommer før "kjøp ekstra sokker".

Topp

InnleggSkrevet: 04 Des 2012, 18:51 
Avlogget
Brukerens avatar

I 1989 fikk jeg boliglånsrente i bank på 19,5%! Det slo meg i bakken den gang, men skal aldri skje igjen.
Sparing, prepping og fastrenteavtaler er løsningen.
Hvis boligrenten i dag når 10% får vi et vanvittig krakk i boligprisene, privatøkonomisk krise for hundre tusen familier,
og etterhvert en massiv arbeidsledighet.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2015, 20:38 
Avlogget

Nå har jeg betalt ned hele Mastercard gjelden og tatt ut alle kontanter. Har bestemt meg for å ikke bruke kreditt eller kontant kort denne måneden. Håper jeg klarer det. Skal begynne å spise av det jeg har lagret, slik at jeg ikke blir fristet til å betale noe med mastercard på slutten av måneden. Har hatt en kjedelig vane med å leve på etterskudd. Deilig å snu dette til at jeg har litt igjen hver måned. Blir nok en utfordring, men må gjøre mitt beste.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Okt 2015, 22:34 
Avlogget
Brukerens avatar

godt initiativ, kløverdame. selv har jeg bare bankkort, aldri kredittkort.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Okt 2015, 15:57 
Avlogget

Jo- kredittkort har jeg men ALT eventuellt forbruk blir innbetalt på første forfall.
Det er nesten umulig å komme utenom et kredittkort når man reiser i utlandet og skal reservere hotell fly og lignende.
En KAN jo benytte debetkortets Visa men det er bedre å benytte et rent Visakort pga forsikringer ol.

Men jeg benytter dette kortet aldri for å handle på forskudd-jeg har alltid beløpene stående på konto på forhånd.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 09:23 
Avlogget

Jeg har valgt å ikke eie kredittkort overhode. Man får forbrukslån og kreditt slengt etter seg.. En av de største økonomiske fellene i vår tid.. Og sammen med unaturlig lav rente i så utrolig lang tid er med på å gjøre folk en skikkelig bjørnetjeneste

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: