Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 05:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sølvmynt :Maple Leaf
InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 13:51 
Avlogget

Kjøp mynt.
Glemm eventuell samlerverdi.
Persjonelig kjøper jeg bare Kanadisk Maple-leaf å legger det i bankboks.
En betaler ca 20 kr mer en sølvverdien, men det er vert det, Maple -leafene er gangbar mynt med pålydende 5 $.
Fordelen med at de er gangbar mynt er: Du er sikker på at det ikke er en forfalkskning. Dersom noen forfalsker mynt, er straffen enorm i forhold til å forfalske en minnemynt, noe som "bare" blir sett på som bedrageri. å forfalske gangbar mynt er det samme som å forsøke å trykke seddler, FBI og hele "bøttebaletten" blir startet dersm det er mistanke om falskmyntning..
Dersom noen forfalsker en sølvbarre eller minnemynt, er det en privatretslig ask mellom selger å kjøper..
Desuten har Mapleleafen ett sølvinnhold på 99,99% noe som gjør at den ser hvit ut i fargen. Den er produsert av det statelige
"Royal Canadian mint"
http://en.wikipedia.org/wiki/Canadian_Silver_Maple_Leaf
Det er selfølgelig ikke moms på mynt, å dersom sen blir stoppet i tollen, er de formelt bare vert 5$ og ikke kr 200 som sølvverdi.

For all del bare kjøp fysisk sølv, det sies at det er 5 ganger mere "papirsølv" en fysisk. i en krisesituasjon vil det medføre at prisen mangedobles..

Topp

Innleggets emne: Re: Sølvmynt :Maple Leaf
InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 16:14 
Avlogget

Smart! Har du tips til hvor du kjøper dem? Ebay? Andre steder som er bedre?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 17:27 
Avlogget

Hei.
Jeg kjøper hos KA-Rasmusen, en må kjøpe rør med 25 mynter.
http://www.ka-rasmussen.no/
Det er noen linker på FINN også. regn med å betale 20-30kr over sølvpris som i dag er nøyaktig kr 200 pr oz eller mynt.
noen sier at en kan kjøpe gamle slitte sølvdollar til ca sølvpris +20kr, men husk at sølvinnholdet ikke er 9999 som i mapelleaf.
Det metallet det er minst "bruk for" i dag er gull, det er gravd opp ca 20 års forbruk. Sølv derimot ca 1/2 år.

Verden kommer til å gå tom for metaller før vi går tom for olje.
søk litt på nettet så blir du skremt, start med:
http://www.theoildrum.com/node/3451
I framtiden hjelper det ikke med gode ideer og oppfinnelser når det ikke er metaller å produsere det av.

Ha en fortsatt fin dag

Topp

InnleggSkrevet: 10 Okt 2012, 20:11 
Avlogget

Maple Leaf mynter er et bra valg hvis man vil kjøpe sølv. De er av verdens mest gjenkjente mynter, og risikoen for å få en forfalskning er nesten ikke-eksisterende. Det samme kan sies om østerrikske Philharmonikere og amerikanske Eagles. Maple Leaves er etter min mening penere enn Philharmonikere og de er vanligvis ca. 5 kroner billigere enn Eagles. Et fornuftig alternativ for nordmenn er endel norske minnemynter som man faktisk får til en lavere sølvpris. Ulempen er først og fremst at de gir litt vanskeligere regnestykker fordi sølvinnholdet ikke er fraksjoner av unser. Litt om norske sølvmynter finner du her: http://gullmedalje.blogspot.no/2011/08/spare-i-slv.html, men vær obs på at sølvprisen nå er knapt 200 NOK pr troy unse (~31 gram).

Om sølv virkelig er en god investering i preppesammenheng er en annen diskusjon. Jeg tror det er det i mange av de mest sannsynlige scenarioene, men det bør nok komme etter et vinterlager av mat og en vedovn.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 20:31 
Avlogget
Brukerens avatar

klyven skrev:
...
Verden kommer til å gå tom for metaller før vi går tom for olje.
søk litt på nettet så blir du skremt, start med:
http://www.theoildrum.com/node/3451
I framtiden hjelper det ikke med gode ideer og oppfinnelser når det ikke er metaller å produsere det av.
...

Dette handler ikke om å gå tom for verken metaller eller energi i form av olje, gass, kull eller uran. Men om at det ikke lenger vil være mulig å produsere stadig mer for å understøtte evig vekst i verdensøkonomien. Den linken du henviser til, som for øvrig er meget god, viser vel først og fremst at flaskehalsen her er tilgjengelig energi. Per i dag brukes om lag 10 % av verdens energiproduksjon i utvinning og foredling av metaller. Når man etter hvert er nødt til å gå mer og mer over til utvinning fra forekomster med lavere innhold av metaller, vil man rett og slett ikke ha nok energi til dette.

Det at sølv er et nyttig metall fordi det brukes i mange industrielle prosesser er jo riktig. Dermed har det i dag en bruksverdi som gull ikke har i samme grad. Men jeg mener at det ikke nødvendigvis betyr at sølv dermed alltid vil være verdifullt i kraft av denne nytteverdien. For nytten henger i meget stor grad sammen med vår industrielle sivilisasjon og høyteknologiske samfunn og behov som dette skaper. Dersom vi ikke klarer å finne nye energikilder som kan erstatte de fossile og ikke-fornybare ellers, PLUSS fase inn denne nye energikilden fort nok, vil dette samfunnet kollapse. Da vil det være et åpent spørsmål om vi i den perioden som går forut for den endelige kollapsen, vil rekke å tømme for eksempel lagrene av sølv. Det er ikke en selvfølge at vi vil det. Usikkerhetsmomenter vil for eksempel være hvor fort det går nedover og hvilke produkter som blir etterspurt i disse nedgangstidene.

Derfor tror jeg det i preppersammenheng er greit å begrense seg til det som er felles for sølv og gull, verdi i kraft av at de er edle metaller.

For øvrig hadde vi helt i oppstarten av forumet en tråd som ligner svært på denne. Her er en link til den: viewtopic.php?f=3&t=88&start=0#p615 Jeg ser at den er blitt vekket til live i løpet av dagen. Men jeg vil anbefale at dere som ikke alt har gjort det, får med dere de første postene der også.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 21:30 
Avlogget

La meg forsvare gullet litt. Gull har en viss industriell metallverdi fordi det har enkelte sjeldne egenskaper. Det kan blant annet hamres nesten uendelig tynt. Men gullets viktigste egenskap er at det er nesten fullkomment som byttemiddel eller betalingsmiddel (=PENGER). Og penger fyller en veldig viktig funksjon i moderne samfunn fordi det tillater friksjonsfri handel (byttehandel er mulig, men temmelig ineffektivt). Faktisk vil jeg påstå at et godt betalingsmiddel er viktigere for samfunnet enn de fleste industriprodukter.

Ja, jeg vet at å si at gull er verdifullt fordi det passer som penger er på grensen til å være en sirkelslutning. Men tenk på hvilke gode "pengeegenskaper" gull har:
- Det er dekorativt og ettertraktet i så og si alle kulturer.
- Det er sjeldent og utvinnes i et passende tempo til høy kost.
- Det har beholdt sin verdi over århundrer og til og med årtusener.
- Alt rent gull er av samme kvalitet. Det er derfor delbart og målbart (kan veies).
- Det er lett å transportere (på grunn av den høye verdien pr. gram).
- Det er gjenkjennelig og vanskelig å forfalske (bare tungsten har en liknende atomvekt).
- Det er holdbart (ruster blant annet ikke).

Mye av det samme kan sies om sølv, platina, palladium og noen andre metaller og edelstener, men ingen har samme "track record" eller styrke på alle punktene.

Dette betyr ikke at gull (eller sølv) kan erstatte andre katastrofeforberedelser, men en liten beholdning vil øke dine sjanser til å skaffe enkelte ting du ikke visste du trengte. Enten det nå er settepoteter, reservedeler til et aggregat eller lappesaker til et trillebårhjul.

Sist endret av mimir den 12 Okt 2012, 18:18, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 11 Okt 2012, 22:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vil bare tilføye at min interesse for sølv er vel så mye pga sølvionenes bakteriedrepende effekt som at det er et edelmetall.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Sep 2016, 17:06 
Avlogget

Vedr. Sølv. Hvordan vet du at det er ekte sølv I en shtf situasjon??

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 15:02 
Avlogget
Brukerens avatar

Sølv er tungt, hvitt og umagnetisk. Ikke mange andre metaller har samme egenskaper. Myntet sølv er, i en tenkt shtf-situasjon, alltid å foretrekke siden sølvgehalten er gitt. Råsølv er selvsagt lettere å forfalske. Selv er jeg ikke spesielt interessert i å investere i metall siden jeg ikke har trua på total økonomisk kollaps à la Argentina, og dessuten har jeg allerede investert i landbruksjord, noe som er produktivt i normaltider også.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Sep 2016, 17:32 
Avlogget

Blir nok ikke invistert I sølv her heller Før den værste gjelda er nedbetalt.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2018, 15:58 
Avlogget

Ser nå at k.a. rasmussen selger Maple leaf til 145 kroner stk.
Vil det si at de har gått ned i pris sammenlignet med da tråden ble startet i 2012?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2018, 19:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Sølvprisen lå på ca 33 dollar den gang og er nå 17,41. Kursen på dollar var da ca 5,70 NKr mot 7,69 i dag. Så den som investerte i sølv da tråden ble startet, har per i dag et (urealisert) tap på 28,8%.

Konsumprisen har i samme periode steget med 12,5%. Så dersom alternativet var å spare kontanter under madrassen, så ville ikke tapet vært riktig så stort. Men dersom man i stedet kunne ha nedbetalt gjeld, så vil tapet være større.

Kjøp og salg av sølvmynt er ikke gratis. Påslag forhandler krever gjør investeringen enda litt dårligere enn vist over.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2018, 19:52 
Avlogget

Når tidspunktet er riktig (nedbetalt gjeld og penger til overs), og man bestemmer seg for å investere i sølv. Vil da Maple leaf være beste alternativ? Eller er det andre former som er bedre?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2018, 23:21 
Avlogget

Mossberg skrev:
Ser nå at k.a. rasmussen selger Maple leaf til 145 kroner stk.
Vil det si at de har gått ned i pris sammenlignet med da tråden ble startet i 2012?

Stiger fort! Hvis det er samme vi ser på koster den kr 166/stk nå!
Det er en stigning på 14% på to dager!
Lenke:
https://www.ka-rasmussen.no/investering/produkter/1-2-ounce-maple-leaf-silver/

Topp

InnleggSkrevet: 04 Feb 2018, 22:48 
Avlogget

Ja se det!
Man kan få seg noen leafs fra 2014 på Norsk Mynthandler til 152 kr.
Ellers er det forskjell på sirkulert og usirkulert.
Sirkulert kan man få de ned til 139 kr. https://www.ka-rasmussen.no/investering ... sirkulert/

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: