Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Apr 2018, 01:58

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Strøm
InnleggSkrevet: 09 Mar 2017, 10:25 
Avlogget

Nå har jeg fått installert smartmåler i huset. Det var ikke det smarteste jeg har gjort. Det ble en dobling av strømutgifter.

Jeg har lest MYE på nett om hvordan spare strøm. Jeg tenker her følgende løsninger:
1. bytte ut alle lyspærer med LED
2. fikse termostatene i huset (dårlig arbeid av elektrikerfirma)
3. Vurderer solcellepanel til tross for at solen går ned kl 18 her jeg bor. Såvidt jeg har skjønt vil solcellepaneler klare seg så lenge det er lys, det trenger ikke være direkte sollys
4. Vindenergi?
5. Kjøpe inn en haug med ved og fyre med ved hele året (dette er forutsigbart i motsetning til strøm
6. dusje på treningstedene istedenfor hjemme (har to tenåringsjenter som tømmer varmtvannet hver dag :(

Topp

Innleggets emne: Re: Strøm
InnleggSkrevet: 09 Mar 2017, 10:53 
Avlogget

Dersom du varmer opp huset med panelovner i dag, så kan det være et alternativ å se på varmepumpe, strømforbruket er mindre. Og varmemessig så er det store fordeler fremfor ved fyring.
Se på isolasjon av huset er også et alternativ, fyrer du for kråka ?

Oppvarming av vann er det som det brukes mest strøm på, hva kan man gjøre på dette området, bortsett fra og sørge for at man har en ny og moderne varmtvannstank ?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2017, 00:55 
Avlogget

mcnabux skrev:
Oppvarming av vann er det som det brukes mest strøm på, hva kan man gjøre på dette området, bortsett fra og sørge for at man har en ny og moderne varmtvannstank ?

Sparedusj.

Korte rør fra varmtvannsbereder til brukssted, slik at det ikke går med tjue liter før det er varmtvann i krana. Kanskje to mindre beredere i huset, hvis det er store avstander?

Oppvaskmaskin sparer masse strøm sammenlignet med håndvask.

Lav vanntemperatur og stor tank, for å redusere varmetap fra både tank og rør. Om tanken er stor nok er det mer energivennlig å bruke førti graders vann rett fra tanken enn å blande kaldtvann og skoldhett vann i blandebatteriet.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2017, 06:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Nå har jeg fått installert smartmåler i huset. Det var ikke det smarteste jeg har gjort. Det ble en dobling av strømutgifter.
...
5. Kjøpe inn en haug med ved og fyre med ved hele året (dette er forutsigbart i motsetning til strøm

Vi har også fått ny strømmåler - og registrert forbruk har IKKE gått opp. Og jeg har systematisk registrert forbruk over mange år.

Ang. pkt. 5: Kjøp for all del ved, men vurder seriøst varmepumpe. En luft-til-luftvarmepumpe er ikke så dyr i dag. Man kan finne tabeller over hvor effektiv disse er ved forskjellige utetemperaturer. Ut fra dette og aktuell strømpris kan man gjøre anslag over når varmepumpen er billigere enn vedfyring. Dersom man må kjøpe ved, er den varmen ikke nødvendigvis billigere enn varmepumpe.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2017, 07:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Fossegrim skrev:
.... Om tanken er stor nok er det mer energivennlig å bruke førti graders vann rett fra tanken enn å blande kaldtvann og skoldhett vann i blandebatteriet.

Men dessverre kan det føre til oppvekst av bakterier og andre uhumskheter i tanken. Legionella som vanligvis er forbundet med smitte fra kjøletårn (AC på store bygg) og via ventilasjonssystem innomhus, kan også smitte ved dusjing. Derfor bør varmtvannsberederen holde minimum 60 grader. Hvor varmt skal varmtvannet være?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2017, 07:29 
Avlogget

Luft til vann varmepumpe (eller bedre: vann til vann /fjellvarme) Er vel det som er mest effektivt.

Jeg har luft til vann varmepumpe, og vannbåren varme. Varmepumpen varmer opp vannet i en 300 liter akkumulatortank opp til et par og førti grader, og dette vannet sirkulerer rundt i gulvene. Varmtvannet vårt varmes 'on the fly' gjennom varmevekslere integrert i akkumulatortanken, så her er det 'uendelige' mengder med varmtvann, uten fare for bakterieutvikling.
(vannet går først gjennom en veksler i nederste del av tanken som holder ca. 40 grader, så gjennom en ny veksler i toppen av tanken - som har et eget 2kW varme-element som varmer vannet videre opp til 65 grader.)
Tanken har óg en egen varmeveksler for solpanel-varme.

Å installere vannbåren varme i et hus er jo så klart ikke gjort i en fei, og koster endel, men i forbindelse med en renovering av huset, så er det absolutt noe å vurdere.

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mar 2017, 20:48 
Avlogget
Brukerens avatar

eventuelt kombinere bergvarme og solfanger og la sommervarme varme opp i vinterkulda.

nmbu jobber med saken og det ser glimrende ut: https://www.nmbu.no/download/file/fid/21697

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: