Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Sep 2018, 10:24

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Jan 2013, 18:03 
Avlogget

Man sparer mye penger på og spare strømmen til varming av hus med elektrisitet enn og bruke ved hvis man har tilgang til dette .

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2013, 18:27 
Avlogget

Youngsurvivalist skrev:
Man sparer mye penger på og spare strømmen til varming av hus med elektrisitet enn og bruke ved hvis man har tilgang til dette .

Kjøper man veden er den normalt sett halve prisen av strøm, og varmer man opp huset med varmepumpe koster det halvparten av veden igjen å bruke varmepumpen.
Er veden "gratis" er den uslåelig...

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2013, 19:33 
Avlogget

Det er sant men hvis man har et lite stykke skog selv kan man kappe veden selv og da er det mye billigere :D

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2013, 23:02 
Avlogget
Brukerens avatar

http://www.jotul.com/sv/wwwjotulno/Main ... r-med-ved/

litt avhengig av ildsted, men strøm er ikke så forferdelig billig allikevel.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2013, 22:29 
Avlogget

Kjøp en liten notatbok. I den skriver du ALLE utgifter (begynn med beløpet du betalte for notatboken) og ALLE inntekter. Hver minste lille krone.

Å gjøre dette i noen uker burde avsløre hvor pengene dine tar veien. Kanskje finner du pengestrømmer som heller med fordel kunne vært dirigert inn på en sparekonto?

Verdt å prøve!

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 14:01 
Avlogget

Matbudsjettet kan fort minskes, hvis man slutter bruker maten man kjøper og ikke kaster den selv om best før datoen er overskredet. Mat er ikke dårlig før den er dårlig! Og spiser man vegetarisk, er det enda noen kroner å spare. I den forbindelse vil jeg rette litt oppmerksomhet mot Trondheim Folkekjøkken, som hver tirsdag serverer vegetarisk mat gratis, fordi butikkene skulle kastet den. Her kan man plukke opp en del triks og tips, samtidig som man får et gratis måltid.
http://www.nrk.no/trondelag/restaurante ... 1.10929240
https://www.facebook.com/pages/Trondhei ... 9282655877

Ellers, for de som har dårlig råd, vet jeg at Kafé No.19 i Trondheim tidligere delte ut gratis mat av forskjellig slag, også dette skulle opprinnelig kastes. Usikker på om de gjør det enda, da det er noen år siden jeg sist var der.
http://www.kimsenteret.no/index.php?opt ... &Itemid=30

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jun 2013, 21:16 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Matbudsjettet kan fort minskes, hvis man slutter bruker maten man kjøper og ikke kaster den selv om best før datoen er overskredet. Mat er ikke dårlig før den er dårlig! Og spiser man vegetarisk, er det enda noen kroner å spare. I den forbindelse vil jeg rette litt oppmerksomhet mot Trondheim Folkekjøkken, som hver tirsdag serverer vegetarisk mat gratis, fordi butikkene skulle kastet den. Her kan man plukke opp en del triks og tips, samtidig som man får et gratis måltid.
http://www.nrk.no/trondelag/restaurante ... 1.10929240
https://www.facebook.com/pages/Trondhei ... 9282655877

Ellers, for de som har dårlig råd, vet jeg at Kafé No.19 i Trondheim tidligere delte ut gratis mat av forskjellig slag, også dette skulle opprinnelig kastes. Usikker på om de gjør det enda, da det er noen år siden jeg sist var der.
http://www.kimsenteret.no/index.php?opt ... &Itemid=30

Vi gikk fra å handle flere ganger i uka til å handle en gang hver 14 dag, bare det halverte matbudsjettet. Dette har vi fortsatt med, selv om det av og til sklir ut. Vi planlegger ikke hver dag, men 14 dager inkludert da litt bedre helgemiddager, variert kost igjennom hele perioden. Og noe som er enkelt å lage og noe som tar lengere tid. Da er det enklere å ta noe man har lyst på en dag og få tiden til å gå opp (dvs, ta lette/raske middager på dager med dårlig tid).

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2013, 19:15 
Avlogget

Nå kan unge helt ned i trettenårsalderen få pensjonspoeng ved sommerjobb. Det er enda en fordel, i tillegg til at man tjener penger, får arbeidskompetanse, bygger nettverk/får venner og har noe og sette på CV-en.
http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjo ... n/21097520

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2013, 22:25 
Avlogget

Noen tips:

Forsikringer:
Forsikringer må man ha, men man trenger ikke ha de dyreste. Selv har jeg vardia forsikring. Totalt koster dette meg 8000,- pr mnd og da er det bil, innebo, husforsikring og reiseforsikring i dette.
Jeg har i tillegg uføreforsikring i Frende forsikring.

Strøm:
Her er det og penger å spare. Finn den billigste og så ordner det billigste selskapet hele bytteprosessen for deg.

NRK og tvlisens:
Jeg har plombert tv'en og kjøpt netflix. Da slapp jeg unna med canal digital + nrk lisens som kostet ca 760,- pr mnd
Netflix koster da 80,- pr mnd

Mobiltelefon:
Nå er det rimelig å ha mobiltelefon. Jeg betaler max 200,- pr mnd og da har jeg til det jeg trenger mobilen til

Bil:
Om du har råd, kan det være lønnsomt med el bil. Selv har jeg valgt billigbilløsningen. Bil til 20.000, kun ansvarsforsikring og så bytter jeg biler etter hvert som de går i stykker. Den siste bilen min kostet 25.000 og den har jeg hatt i 3 år.
Man kan og velge å sykle

Lån i bank:
Det å få billig rente i bank er alfa og omega. Her er det mye å tjene.
Husbanklån er gull om man har mulighet til å få det. Ellers må man la bankene konkurrere om å gi deg det beste tilbudet

Mat/drikke
1. drikk vann og og dropp brus = god helse og billig
2. Kjøp butikkens egne produkter = mye billigere pris. First Price har mye bra minus osten

Kjøp bolig fremfor å leie. Da betaler du inn til deg selv og får verdier

Investeringer:
1. Fyll BSU om dette er mulig. Dette er sikkert og svært lønnsomt.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2013, 22:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg anbefaler å ikke kjøpe hus nå.
Det er godt mulig at boligbobla sprekker (husprisene har begynt å stagnere), og om man sitter med lån opp til ørene og huset faller 1/3 i verdi, da er livet kjipt.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jul 2013, 22:54 
Avlogget

4everinkognito skrev:
Noen tips:

Forsikringer:
Forsikringer må man ha, men man trenger ikke ha de dyreste. Selv har jeg vardia forsikring. Totalt koster dette meg 8000,- pr mnd og da er det bil, innebo, husforsikring og reiseforsikring i dette.

Strøm:
Her er det og penger å spare. Finn den billigste og så ordner det billigste selskapet hele bytteprosessen for deg.

NRK og tvlisens:
Jeg har plombert tv'en og kjøpt netflix. Da slapp jeg unna med canal digital + nrk lisens som kostet ca 760,- pr mnd
Netflix koster da 80,- pr mnd

Mobiltelefon:
Nå er det rimelig å ha mobiltelefon. Jeg betaler max 200,- pr mnd og da har jeg til det jeg trenger mobilen til

Bil:
Om du har råd, kan det være lønnsomt med el bil. Selv har jeg valgt billigbilløsningen. Bil til 20.000, kun ansvarsforsikring og så bytter jeg biler etter hvert som de går i stykker. Den siste bilen min kostet 25.000 og den har jeg hatt i 3 år.
Man kan og velge å sykle

Lån i bank:
Det å få billig rente i bank er alfa og omega. Her er det mye å tjene.
Husbanklån er gull om man har mulighet til å få det. Ellers må man la bankene konkurrere om å gi deg det beste tilbudet

Mat/drikke
1. drikk vann og og dropp brus = god helse og billig
2. Kjøp butikkens egne produkter = mye billigere pris. First Price har mye bra minus osten

Kjøp bolig fremfor å leie. Da betaler du inn til deg selv og får verdier

Investeringer:
1. Fyll BSU om dette er mulig. Dette er sikkert og svært lønnsomt.

Lån i KLP eller SPK hvis man er kommunal eller statlig ansatt. KLP gir også lån til alle andre, men usikker på betingelsene.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2013, 08:50 
Avlogget

4everinkognito skrev:
Noen tips:

Forsikringer:

Du bør seriøst vurdere å skaffe deg en billigere forsikring. 8000 prr mnd blir 96 000 i året. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2013, 14:52 
Avlogget

Wynja; det notatbok tipset er helt rått. Ble kvalm av meg selv når jeg så hva jeg hadde brukt på bare 14dager. Klok av skade og mef bevisst. Så har jeg denne uken redusert forbruket med 90prosent. . Og kim; helt enig 8000kr pr mnd er sinnsykt. Selv så betaler jeg 1075 for omtrent det samme. - reiseforsikring.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 20:16 
Avlogget

Som vi alle vet er bil en stor utgiftspost, noen ganger betaler man unødvendig mye til disse verkstedene som vi i dag er avhengig av pga all elektronikk som er kommet på bilene. Har tidligere vært en trofast bruker av mekonomen, men fra og med i dag er jeg heretter fast meca kunde. Fikk "tilbud" hos mekonomen på å bytte fjærer bak og bærebru høyre foran. Pris 10500. Tilbudet hos meca var på 6500, men der gir de meg i tillegg 4hjulskontroll.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 21:35 
Avlogget

Dere på østlandet. Er det noen av dere som tar servicen på bilen i Sverige? Det virker mye penger å spare. Spesielt på en stor service.

Jeg ser Nissan Leaf elektrisk bil begynner å bli utrolig populær her i Bergen. Jeg tror jeg teller ca 25-30 stk hver dag. Med 25 kroner i bompengeringen vurderer jeg nesten å skaffe en selv.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support