4everinkognito skrev:
Noen tips:
Forsikringer:
Forsikringer må man ha, men man trenger ikke ha de dyreste. Selv har jeg vardia forsikring. Totalt koster dette meg 8000,- pr mnd og da er det bil, innebo, husforsikring og reiseforsikring i dette.
Jeg har i tillegg uføreforsikring i Frende forsikring.
Strøm:
Her er det og penger å spare. Finn den billigste og så ordner det billigste selskapet hele bytteprosessen for deg.
NRK og tvlisens:
Jeg har plombert tv'en og kjøpt netflix. Da slapp jeg unna med canal digital + nrk lisens som kostet ca 760,- pr mnd
Netflix koster da 80,- pr mnd
Mobiltelefon:
Nå er det rimelig å ha mobiltelefon. Jeg betaler max 200,- pr mnd og da har jeg til det jeg trenger mobilen til
Bil:
Om du har råd, kan det være lønnsomt med el bil. Selv har jeg valgt billigbilløsningen. Bil til 20.000, kun ansvarsforsikring og så bytter jeg biler etter hvert som de går i stykker. Den siste bilen min kostet 25.000 og den har jeg hatt i 3 år.
Man kan og velge å sykle
Lån i bank:
Det å få billig rente i bank er alfa og omega. Her er det mye å tjene.
Husbanklån er gull om man har mulighet til å få det. Ellers må man la bankene konkurrere om å gi deg det beste tilbudet
Mat/drikke
1. drikk vann og og dropp brus = god helse og billig
2. Kjøp butikkens egne produkter = mye billigere pris. First Price har mye bra minus osten
Kjøp bolig fremfor å leie. Da betaler du inn til deg selv og får verdier
Investeringer:
1. Fyll BSU om dette er mulig. Dette er sikkert og svært lønnsomt.
Lån i KLP eller SPK hvis man er kommunal eller statlig ansatt. KLP gir også lån til alle andre, men usikker på betingelsene.