Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jan 2018, 01:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Nov 2012, 13:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Drivstoff vil i alle fall i statoilkjeden bli justert opp ca 11:00 hver mandag morgen, så altså lavest etter 22:00 søndag kveld, og før 11:00 mandag morgen!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2012, 00:22 
Avlogget

Dine Penger magasinet kommer med tips om BSU konto med best rente. Og året nærmer seg slutten, så vil man ha skattefradag i år går tiden sakte og ubønnhørlig i fra deg. http://www.dinepenger.no/spare/dette-er ... n/20299615

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Nov 2012, 23:48 
Avlogget

Og her er en DP artikkel om hvor lenge BSU kontoen bør få stå i fred, og hva du kan bruke pengene til uten å få en skattesmell. :)
http://www.dinepenger.no/spare/vent-med ... e/20303318

Topp

InnleggSkrevet: 25 Nov 2012, 16:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Meget gode råd "Frøyatro"! Jeg støtter deg fullt ut.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Nov 2012, 10:58 
Avlogget

Jeg vil anbefale mursteinen (over 900 sider) The Complete Tightwad Gazette. Basert på et mangeårig amerikansk nyhetsbrev, skrevet/utgitt av ei dame som virkelig lever det hun preiker. Utallige gode tips og råd for å strekke hver eneste krone lengst mulig, og nå ens økonomiske mål på de midlene man har til rådighet. Veldig inspirerende!

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 17:42 
Avlogget

Ettersom dette er økonomisk tips,så vil eg dele denne fra min kone. Når hun skal vaske klær(og med to tenåringer,så bøir det veldig ofte),så bruker hun timer på vaskemaskinen.Hun stiller den inn til å starte etter midnatt,da de fleste storbrukere har gått "offline". Strømmen blir litt sterkere og vaskemaskinen jobber bedre og kjappere. Etter at hun begynte med dette,falt strømregningen med flere hundre kroner!! Bare en liten tips fra oss.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Des 2012, 19:55 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Det og kjøpe mylar bags og o2 absorbere er jo kjekke forberedelser, men det krever jo penger det også! Så jeg oppretter en tråd hvor vi kan dele tips og triks for og forbedre økonomien vår, slik at vi står bedre rustet mot inflasjon/deflasjon og hva annet det økonomiske dyret kan kaste på oss; og som gir oss mer penger og bruke på flatfyll og prepps! :mrgreen:

Økonomisk tips: dropp flatfyll :mrgreen:
(Ikke er det sunt for hverken hjernen eller resten av kroppen heller :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 18:44 
Avlogget

Pengevettforumets tråd om de beste tipsene for å spare strøm:
http://www.pengevett.com/forbruk/99-din ... strom.html

Topp

InnleggSkrevet: 26 Des 2012, 18:45 
Avlogget

Accipio skrev:
Regner imidlertid med at de fleste av dere som ikke allerede eier hus eller småbruk utenfor byer/tettsteder ønsker nettop det.

Dilemmaet er som følger; Skal man sitte på gjerdet og vente på et prisfall? Eller skal man bare "go for it" og kjøpe så fort man får muligheten? Sannsynligheten for et prisfall mener jeg er relativt stor. Det negative ved å vente på prisfall er i beste fall at man har "sløst" bort tid i byen til prisfallet kommer eller har gått ned nok til at man finner det lønnsomt å kjøpe. I værste fall får man ikke den prisnedgangen man har ventet på, og man har "kastet bort" verdifulle år i byen/tettstedet.

Det positive ved å vente på et prisfall om det kommer er imidlertid at det vil være en ekstremt lønnsom investering, og gjør lommeboken betydelig romsligere resten av livet.

Per dags dato er jeg usikker. Skal jeg/vi flytte så fort som mulig, få trangere økonomi, men mer frihet på andre områder(natur, kunnskaper, dyr), eller skal vi bytte bort endel av det vi anser som best mulig livskvalitet mot en evnt fremtidlig større lommebok?

Kom gjerne med deres tanker om boligmarkedet og evnt hva dere har gjort/tenker å gjøre.

Det finnes fortsatt småbruk/gårdsbruk med skog og endel dyrka mark å få kjøpt til under millionen, Men en må et stykke vekk fra de sentrale strøk. Om en skal selge sentrumsnært og flytte langt ut i distriktene, så vil dette lønne seg å gjøre mens markedene er i sin boligboble. Når de første tegnene på at bobla sprekker, da raser det fort nedover med prisene i byene. Prisene i distriktene vil ikke reagere på samme måte.

Et småbruk er som regel konsesjonsfritt og dermed dyrere å kjøpe fordi de er attraktive som fritidseiendom, mens en gård ofte er belagt med bo og driveplikt og har odel heftet på seg. Imidlertid om en tar over en gård på konsesjon, så er bo og driveplikten 5 år og om den overholdes, ja så kan ingen fordrive en fra gården. (pass på å få fraskrevet odel fra alle som har det, før kjøpet). For å opprettholde driveplikten vil det være tilstrekkelig å registrere gården som enkeltmannsforetak, føre regnskap og produsere gras. Fordelen med å kjøpe konsesjonsbelagt gård, er at prisen holdes kunstig nede. Kommunen og fylket vil ikke godkjenne salg hvor prisen er for høy. Altså kan en få glimrende små gårdsbruk for under millionen, så lenge en blir godkjent av fylket til å drive gården og at en bosetter seg der.

Hva som er mest skremmende med å si opp jobber i byen og flytte, er at det er en enveisbilett om boligboble i sentrale strøk fortsetter. Men har en nedbetalt endel på sin bolig i byene og har hatt boligen i noen år mens det har vært prisstigning, så kan en selge og kjøpe gården og være gjeldfri. (Jeg selv gjorde det). Men en må ha litt baller, tørre å si opp jobben og gå ned i lønn, men en finner som regel alltid arbeid i distriktene om en ikke er kresen, (butikker, bensinstasjoner, avløser, etc, etc. eller om en er grunder selv). En får ikke lønnsnivået sentrale strøk kan tilby, men om en er gjeldsfri er jo ikke det noe problem og om noen år er kanskje de sentrumsnære jobbene borte likevel, om det blir økonomisk kollaps. Da er å sitte og bebo en gård/småbruk og være gjeldfri antagelig himmelen, selv om det venter mye hard arbeid.

Problemet for de fleste med å gjøre som jeg selv gjorde, er om en har en familie som ikke innser hvor samfunnet kan gå og at "life as we knew it", snart kan bli veldig forskjellig uansett. Men om bolig-bobla sprekker er det for seint å selge seg ut med god gevinst. Jeg husker godt hvordan det raste på i løpet av kort tid fra jappetoppen, til kr 1 for en leilighet i byen. Det er psykologi og markedet reagerer ganske raskt. Om en skal etablere seg langt ute i et distrikt med masse gjeld og usikker på jobb, ja da kan det bli tøft. En bør være tilnærmet gjeldfri, for det må påregnes oppgraderinger/tilpassninger i husmassen også. En bør være nevenyttig, for å komme rimelig unna.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 23:26 
Avlogget

Flere på pengevett.no snakker varmt om Dave Ramsey når det kommer til privatøkonomi. Må med skam og melde innrømme at jeg ikke har sjekket ut nettsiden hans, men såfremt han er blitt sitert riktig, så virker det som om han har en del fornuftige råd.
http://www.daveramsey.com/home/

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 18:00 
Avlogget

10 råd om hvordan du enkelt sparer strøm

Her er 10 enkle, men lønnsomme tiltak for å få ned strømregningen i kuldeperioden.
•Luft kort og effektivt i stedet for å la vinduet stå på gløtt. Da unngår du nedkjøling av gulv, tak og vegger.
•Monter sparedusj. Det halverer normalt varmtvannsforbruket til dusjing.
•Reduser temperaturen i varmtvannsberederen til ca. 65 °C. Skru av platen som vanligvis sitter nede foran på berederen, og reguler temperaturen.
•Bruk lavenergipærer ute, i kalde rom og på vanskelig tilgjengelige steder.
•Montér termostat for styring av romoppvarmingen og tidsur for nattsenking av temperaturen.
•Slå av lys og varme i rom som ikke er i bruk.
•Hold innetemperaturen på 19-22 grader. For hver grad du senker temperaturen, sparer du ca. 5 prosent av kostnadene til oppvarming.
•Kle på deg inne! Med tykk genser og ullsokker tåler du lavere innetemperatur uten at det går ut over komforten.
•Monter tetningslister rundt trekkfulle vinduer og dører.
•Bruk tidsur når du bruker motorvarmer. Den trenger ikke stå på mer enn maks to timer.

Kilde: Enova

Disse rådene ble publisert av Dine Penger:
http://www.dinepenger.no/bruke/ti-enkle ... a/20325115

Og her anbefaler VG de billigste strømavtalene akkurat nå:
http://www.dinepenger.no/bruke/dette-er ... a/20323755

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 20:58 
Avlogget

Økonomiske tips:

- Ikke bil hvis du bor i by
- Ikke ta opp forbrukslån
- Ikke ta opp huslån med mindre det er på bygda
- Ikke barn (1-2 millioner spart)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 21:08 
Avlogget

Skaff en utdannelse.

Jeg har doblet årsinntekten min etter å ha gått tilbake til skolebenken og fått faglig påfyll.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2013, 21:13 
Avlogget

Min kone har startet Voksenopplæring for Barne & Ungdomsarbeider. Hun har jobbet over lengre tid i barnehage. Dette vil avskrives på "læretiden" man må ha i faget uten utdanning som pr i dag er 5 år. Ved Fagbrev vil nok lønnen hoppe en del høyere. Igjen er vil en barnehage ofte betale pedagogisk utdannelse (1 år) etter et par år jobbing.

Så ja, utdannelse kan være lurt. Om man er drittlei i yrket sitt kan man alltid starte med kveldskurs. Min far tok mye kveldskurs ved univerisitet for et par år siden innenfor lederutdanning etc. Han fikk en ny stilling og doblet lønnen sin.

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:39, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2013, 17:59 
Avlogget

Dine Penger kommer med anbefalinger for hvordan skaffe seg sommerjobb:
http://www.dinepenger.no/jobb-og-pensjo ... n/20328857

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support