Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Okt 2018, 05:33

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Økonomiske tips og triks.
InnleggSkrevet: 06 Jun 2012, 17:13 
Avlogget

Det og kjøpe mylar bags og o2 absorbere er jo kjekke forberedelser, men det krever jo penger det også! Så jeg oppretter en tråd hvor vi kan dele tips og triks for og forbedre økonomien vår, slik at vi står bedre rustet mot inflasjon/deflasjon og hva annet det økonomiske dyret kan kaste på oss; og som gir oss mer penger og bruke på flatfyll og prepps! :mrgreen:

Sjekk hvilke banker som har de beste betingelsene for lån og sparekonto. Jeg benytter meg av sparesmart.no på sparefronten.

Sjekk priser på forsikringer; tv, internett og mobil abonnementer.

Spar strøm, det kan være svært lønnsomt og etterisolere loft og bytte ut gamle, inneffektive vinduer.

Kjør økonomisk og defensivt. Rull så mye du kan, kjør ikke unødvendig (det går faktisk ann og parkere bilen og gå rundt om kring i byen istedet for å dra på treningsenter! ;)) og det er få ting som er mer uøkonomisk enn og krasje i tide og utide!

Se etter i tilbudsavisene etter ting på tilbud. Unngå impulskjøp så mye du kan, ta deg tid og tenk over hva du faktisk vil bruke pengene på. Ok, det er jeg ikke så flink til selv men... :oops:

Ekstrajobb er en måte og tjene mer penger på, personlig tar jeg meg av og til jobb som avløser i tillegg til den vanlige jobben min. Problemet mitt nå er at for mange folk vil benytte seg av mine tjenester!

Reparer ting istedet for å kjøpe nytt. Det er også bra for miljøet, og ut i fra et selvforsynings perspektiv er det og kunne reparere sine egne sko noe du ikke trenger flere mål land for å klare. En god del fluer i et slag altså!

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 17:03 
Avlogget

Bra tanker det der Frøyatro.

Jeg vil legge til en ting som jeg mener er viktig og aktuelt, spesielt for meg, og sikkert flere her inne.

Som dere vet så har vi jo i Norge hatt en ekstrem prisoppgang på boliger de siste 20 årene. I dag advarer sjefsøkonom harald magnus andreasson til E24 om en prisnedgang på 15-20 de neste 5 årene. For meg og min bedre halvdel ser situasjonen slik ut per dags dato;
- Eier en del av en utleieleilghet sentralt i Oslo som vi leier ut
- Leier sentralt i Oslo til meget god pris
- Ønsker å kjøpe hus/småbruk utenfor byen
- Ønsker barn

Noen av dere kan sikkert kjenne dere igjen, selv om man kanskje ikke eier en leilighet eller ønsker barn. Regner imidlertid med at de fleste av dere som ikke allerede eier hus eller småbruk utenfor byer/tettsteder ønsker nettop det.

Dilemmaet er som følger; Skal man sitte på gjerdet og vente på et prisfall? Eller skal man bare "go for it" og kjøpe så fort man får muligheten? Sannsynligheten for et prisfall mener jeg er relativt stor. Det negative ved å vente på prisfall er i beste fall at man har "sløst" bort tid i byen til prisfallet kommer eller har gått ned nok til at man finner det lønnsomt å kjøpe. I værste fall får man ikke den prisnedgangen man har ventet på, og man har "kastet bort" verdifulle år i byen/tettstedet.

Det positive ved å vente på et prisfall om det kommer er imidlertid at det vil være en ekstremt lønnsom investering, og gjør lommeboken betydelig romsligere resten av livet.

Per dags dato er jeg usikker. Skal jeg/vi flytte så fort som mulig, få trangere økonomi, men mer frihet på andre områder(natur, kunnskaper, dyr), eller skal vi bytte bort endel av det vi anser som best mulig livskvalitet mot en evnt fremtidlig større lommebok?

Kom gjerne med deres tanker om boligmarkedet og evnt hva dere har gjort/tenker å gjøre.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 19:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Om det er mulig på grunn av jobb og slikt, hadde jeg kjøpt meg et småbruk litt lenger unna Oslo, for der er ikke prisene så ille. Tror heller ikke at prisen på småbruk litt utenfor alfarvei kommer til å påvirkes noe særlig av den spådde prisnedgangen. I området jeg bor selges småbruk for mellom 1.5 og 2 millioner stadig vekk, og det er jo slettes ikke ille i dagens marked. Her snakker jeg om et standard norsk småbruk med litt jord, noe skog og gjerne en litt eldre men helt grei bygningsmasse.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jun 2012, 19:37 
Avlogget

Jeg kikker etter hus selv. Eier leilighet pr i dag som også skal selges så for min del går det mye opp i opp! Hva som helst kan skje. Nye oppturer og nedturer, kriger og et råttent økonomi system. Føler jeg kan overleve bedre i et hus enn leilighet. I et hus kan man i det minste ha en vedovn.

Jeg varmer en del om vinteren med propan. Har sentralvarme også. Forsøker å "forsegle" gangen for å unngå å miste varme om vinteren. Fungerer bra.

Har litt strø jobber innenfor yrket mitt, dvs IT bransjen. Fixer maskinen til folk på kveldstid. 500 kr for reinstallering + installering av antivirus etc er ikke så alt for mye, men det går nå i sparegrisen min! :mrgreen:

Skal sies at det ikke er så mye mer enn 30 min arbeid, da ghost programmet gjør meste av jobben!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 01:34, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012, 22:50 
Avlogget

Sikkert teit å nevne, men man kan jo utfordre sitt eget syn ift housebrands vs. merkevarer. Det er mange varer fra firstprice, m.m. som faktisk kommer fra samme produsent som merkevarene. Det er ike alt som holder merkevarekvalitet, men sjekk ut selv da...

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jun 2012, 22:56 
Avlogget

Vi har en stødig økonomi, men min preppe-tilværelse har smittet over på kona.
Og nettop som Crusoe nevner så begynte vi konsekvent å handle first-price, extra,o.l. merker.
Noe smaker selvsagt Ræl, men mye er veldig bra.
Matbudsjettet vårt sank med 50% da vi startet med dette.

Stort sett hele matvarelageret mitt er bygget opp på biligmerker.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2012, 00:14 
Avlogget

Der er vi på bølgelengde Skauen! Frugan min er også med på prepping nå, og vi har begge innsett nytten av housebrands. Som skrevet tidligere; "smak først og bedøm senere". Når det gjelder lagring, så ser jeg ikke helt den store forskjellen mellom en pakke spagetti fra Sopps of fra Fiestprice, sett bort fra prisen da...det samme gjelder fx hermetisk mais. Penger spart er penger (ikke brukt :lol: ) ;)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jun 2012, 18:48 
Avlogget

COOP x-tra er mitt merke, jeg finner faktisk smaken på flere av produktene som mer foretrukket enn merkevarene. Er en smule bekymret for den økende matmakten de fire store kjedene begynner og opparbeide seg, særlig Reitan... Men, det er noe for en annen tråd antar jeg! :mrgreen:

Stort sett er all mat jeg spiser mat som skal kastes som jeg får til hønene mine... Men om jeg skulle ha gitt dem all maten før den ble dårlig ville jeg ha hatt kyllinger på størrelse med en veslevoksen T.rex antagelig! Så matutgifter? Heh? Dere snakker om a? ;)

Hvorvidt det er lurt og kjøpe et småbruk i dag eller senere... Det er veldig vanskelig og si. Det første dere må finne ut er i alle fall dette: Har dere i det hele tatt råd til å kjøpe et småbruk i dag? Vil dere ha råd til en mulig langt høyere rente i fremtiden, selv om en av dere skulle miste inntekten?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Sep 2012, 20:50 
Avlogget

Fant i Magasinet (for fagorganiserte) nummer 7 fra i år en del tips.

Tips for de med dårlig råd:
1 Ikke kjøp på avbetaling.
2 Ikke ta opp nye kortsiktige lån eller kreditter.
3 Betal regningene ved forfall. (For egen regning anbefaler jeg Efaktura, for det er dyrt med papirvarianten.)
4 Ikke kjøp eller bestill noe for penger du ikke har.
5 Spare først, og så bruke.
6 Ikke ta private lån.
7 Ingen nye prosjekter som koster penger.
8 Om dere er to, vær åpen og samarbeid om alt som har med regninger og økonomi å gjøre.
9 Hjelp hverandre til å spare.
10 Si nei til nye utgifter.

Gode handlevaner for å redusere forbruk og utgifter:
Skriv handleliste. Ikke kjøp mer enn det som står på lista, med mindre dere har glemt en nødvendig vare.
Handle heller stort og sjeldent enn lite og ofte. Jo oftere du handler, desto større er faren for å plukke med seg noe "ekstra".
Unngå dagligvarekjøp på koisker, bensinstasjoner o.l.
Si opp alle medlemskap og abonnementer som ikke er helt nødvendige.
Ikke hopp på tilbud om gratisvarer eller velkomstgaver, som binder til senere kjøp. Selv om det er mulig å melge seg ut etter og ha mottatt varene, er det en fare for at det blir glemt og du ender opp med nye utgifter.
Det er dyrt og spise/drikke på resturant. Lag heller mat og kos dere hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Sep 2012, 18:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Når det kommer til rådet om å skifte ut "gamle, ineffektive vinduer", så kan jeg som bygningsinteressert si; om vinduene er fra før 1960 er det lite å hente på det. Det det derimot ER økonomi i er å renovere eksisterende vinduer.

Si at du har vinduer fra 1940, enkeltglass med varevindu. Om de er godt vedlikeholdt, (med fungerende tetningslister på innervinduene og nystappet isolasjon mellom karm og vegg) gir de, i følge nyere tester ved NTNU, langt bedre u-verdi enn tidligere antatt. Så mye at det er tvilsomt om det er noe å hente i å skifte dem ut. I tillegg til at nye vinduer koster flesk, har langt mindre vindusflate og er en forbanna jobb å skifte ut. Og når isolerglassvinduene tar kvelden om 30 år må man skifte ut vinduene på nytt. Har du gamle vinduer kan du renovere dem om 30 år og fortsette med de samme vinduene.

Og hva du enn gjør, kjøp ALDRI såkalte "vedlikeholdsfrie" vinduer. I bransjen sier de vanligvis at "vedlikeholdsfri betyr at de er umulige å vedlikeholde".

For tiden tar jeg vinduer fra 90-tallet ut av huset og setter inn vinduer fra 1910 istedet. Mange som rister på hodet, men det gjør de når jeg graver opp plenen og lager kjøkkenhage også, så det byr jeg på.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Sep 2012, 21:46 
Avlogget

Sørg for å ikke ha en bil som ruster opp, rammler fra hverandre og vil oppsøke skraphaugen...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2012, 18:27 
Avlogget

Har funnet et fantastisk forum! Det heter pengevett, og jeg anbefaler alle som er interessert i privatøkonomi og ta en titt! :) http://www.pengevett.com/

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 08:19 
Avlogget

Det er et fint forum, Frøyatro. Har brukt det i noen måneder allerede. :) Mye nyttig lesning der. Det var jeg som startet Er du en "prepper"?-tråden. ;)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2012, 16:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Fylle drivstoff på bilen den dagen i uken det er billigst.

Bensin/diesel-prisen går opp og ned hele tiden. Her vi bor er den desidert billigst mandag morgen. Mulig dette gjelder hele landet.
Med det forbruket vi har så blir forskjellen ca 1500 kr pr år med å fylle på rimeligste ukedag i forhold til de dyreste.

"Survival-messig" så er det også greit å ikke ha for lite drivstoff på tanken - dvs. mindre enn en halv tank.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Nov 2012, 19:44 
Avlogget

Det Pegasus kommer med er et nyttig råd, og så vidt jeg har sett til nå er drivstoff billigst på søndager og mandager frem til tolv, både i Trøndelag og i store deler av sør Norge. Det er også penger og velge billigst selskap. Jeg bruker oftest Esso. Dette fordi med coop medlemskap får jeg 35 øre igjen på hver eneste liter jeg fyller. Esso er ofte omtrentlig samme pris, om ikke en krone eller to billigere, enn statoil/shell og lignende. Disse ubemannede stasjonene (123 o.l.) er ofte ti til femten øre billigere. Men det samme gjelder for Esso ekspress.

Coop medlemskap kan forresten lønne seg! https://secure.coop.no/bli-medlem

PS: Nå er bensin/diesel billigere enn før i år, men det forandrer seg fort. Så nå kan det være lurt og fylle opp jerrykanna! :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 54 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support