Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2018, 04:25

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kobber, fattigmanns sølv?
InnleggSkrevet: 09 Jun 2016, 10:44 
Avlogget

Har sett litt rundt på nettet. Det virker som om enkelte investerer i kobber heller enn sølv og gull.

På ebay og amazon.com fins det kobberbullion ( som ikke er ordentlig valuta, og derfor momsbelagt ). "Myntene" har navn som "Zombucks", "Tea Party Dollar" osv.

Det billigste jeg har funnet for å investere i kobber er å kjøpe barrer fra Tyskland. En fordel med kobber er at det er billig. Alle kan liksom ha en reserve til litt småbytting osv. En ulempe er at det i motsetning til mange gull og sølvmynter er momsbelagt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jun 2016, 22:28 
Avlogget

Hvis man mener gull er tungt...
Så vil noe av verdi innen kobber være helt idiotisk.

Svært rundt regnet.

• 1000kr = 24 kg Kobber.
  • 1000kr = 0,22 kg Sølv.
  • 1000kr = 0,003 kg Gull.

Derfor ser folk på Sølv som det logiske "sparemetallet".

Selv er jeg ikke på det nivået at jeg tror verden går under å de som overlever må betale hverandre i sølv og gull.
Jeg lever nå, jeg har penger i norske kroner sedler...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jun 2016, 21:55 
Avlogget

Likevel, det fins historiske eksempler på at kobber har blitt brukt som penger.

Det har også eksistert grupperinger av mennesker som har samlet på vekslepenger i kobber for å forberede seg på krise. Mange land har sluttet med småmynter i kobber fordi folk sparte på dem.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2016, 13:53 
Avlogget
Brukerens avatar

Om jeg noen gang skulle investert i kobber, så måtte det vært i bearbeidet form, ikke i barrer. I et tenkt scenario hvor man får litt forvarsel før en skikkelig samfunnskollaps, vil jeg heller enn å tømme dagligvarebutikker for mat og drikke som de gjør jevnlig i USA gjennom orkansesongen, vurdert noen storhandler på byggvarehus. Da ville nok kobberskruer/-spiker/-stift kanskje stått på handlelista. Skjønt i det siste har jeg fått en forkjærlighet for Essve CorrSeal. Og de er ikke av kobber, men stål. Og jeg innbiller meg at de mest korrosjonsherdige matrialene er forskjellige stållegeringer, ikke kobber. Noen som har ideer om dette og levetid for den slags produkter forresten?

Dessuten vil det slett ikke være noen mangel på kobber i den typen scenarioer. Bare tenk på hvor mye elektriske kabler som ligger og flyter rundt omkring som vi ikke lenger ville ha noen nytte av (til opprinnelgi formål). Så verdien av kobberbarrer ville sunket som en stein under slike forhold.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: