Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Mai 2018, 18:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skal, skal ikke?
InnleggSkrevet: 26 Mar 2016, 13:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har et firma som jeg eier hundre prosent selv. Den siste tiden har jeg mottatt noen meget gunstige tilbud som jeg lurer på om jeg bør slå til på. Dette firmaet er langt fra hovedinntektskilden min, det er nærmest bare et hobbyforetak sånn sett. Men det har meget interessante muligheter og potensial slik jeg ser det, og tydeligvis er det slik for andre også. Så nå er spørsmålet om jeg bør slå til eller ikke. Økonomisk kan det være meget fordelaktig.

Topp

Innleggets emne: Re: Skal, skal ikke?
InnleggSkrevet: 26 Mar 2016, 20:44 
Avlogget
Brukerens avatar

Å selge eller ikke, altså?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2016, 09:47 
Avlogget

En annen ting en bør vurdere er om en selv faktisk "vil" satse og utvikle firmaet..
et salg vil jo også fjærne inntekten og da bør en se an dette i perspektiv med salgssummen.

eventuelt -er dette noe du kan starte på nytt i en eller annen form?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2016, 16:53 
Avlogget

Finnes det muligheter for å kunne trekke seg 80% ut mot 80% av tilbud? Om selskapet da genererer inntekter har du plutselig passive inntekter uten å gjøre noe arbeid.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mar 2016, 19:17 
Avlogget

Mr I skrev:
Finnes det muligheter for å kunne trekke seg 80% ut mot 80% av tilbud? Om selskapet da genererer inntekter har du plutselig passive inntekter uten å gjøre noe arbeid.

Broderen hadde en slik "avtale" men når de andre investerte 40 mill så sank hans andel i firmaet tilsvarende når han ikke kunne følge opp investeringen for andelen var satt ut i fra en en viss verdi.
dermed ble det "ingenting" igjen når utbyttet skulle fordeles.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Mar 2016, 10:27 
Avlogget

Ved siden av min jobb full-tidsjobb har jeg vært grunder av 8-10 selskaper i over 25 år. Startet første selskap som 18 åring.
Nå høres dette voldsomt ut, men mange av de har vært små bare-for-gøy selskapet som jeg lett har kunne drevet med noen timer på kveldstid, noen har vært knyttet til eiendom som ikke tar så mye tid, og andre er datterselskaper av andre selskaper. Et par av selskapene har derimot vært veldig krevende og i tider tatt all min fritid.
Men det er fordi jeg synes det er gøy å skape noe, og fordi jeg liker å se om mine ideer har noe for seg.

Uansett, min viktigste erfaring etter 25 år: ei alt eller ingenting!! Selv om jeg har drevet selskap med både min bror, og min beste venn i nesten 40 år så vil jeg aldri-aldri-aldri igjen ha noe selskap sammen med noen andre. Før eller siden så skapes det uenigeheter og konflikter uansett hvor enige man var i starten.
Heldigvis har jeg kommet meg ut av selskapene før husfreden og vennefreden røyk :-)

Går med flere andre ideer i hodet, men alt kommer til å være 100% alene.

Og viktig det en annen her nevnte for det har jeg vært med på. Jeg eide 25% av et selskap hvor de andre 3 var aktive eier og jeg var passiv. Etter hvert som selskapet gikk bra bestemte de andre alt. Jeg ble bare stemt ned på alt jeg ønsket. I tillegg begynte de å hele tiden skulle ha inn mer og mer penger for utvide, og til slutt ble mine 25% utvannet til 8%. Da solgte jeg. Heldigvis med en fortjeneste.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2016, 04:57 
Avlogget
Brukerens avatar

Da er det gjort – kontrakten er skrevet under og firmaet overdratt 100 prosent. Og jeg har bestemt meg for å erstatte denne hobbyen med en annen, nemlig etablering av et preppersenter. Så det jeg har tjent her, blir investert der. Ettersom det dreier seg om et sjusifret beløp i euro – og det første tallet ikke er 1…. eller 2, eller for den del 3, så kan dette bli riktig bra. Jeg oppretter en egen tråd angående dette. Dere finner den HER.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Apr 2016, 06:25 
Avlogget

Vil dette preppersenteret være et talerør/interesseorganisasjon som vil ta for seg prepperes interesser?

Jeg vil tro at man kan få medlemmer og på denne måten få tilskudd fra staten for dette. På den måten kan du opprettholde et slikt senter i større grad. med link fra denne siden kan medlemmer bare melde seg på. Og selv om man er medlem av et preppersenter/interesseorganisasjon så trenger man jo ikke å oppgi identiteten sin her jfr opsec :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Apr 2016, 08:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Da er det gjort – kontrakten er skrevet under og firmaet overdratt 100 prosent. Og jeg har bestemt meg for å erstatte denne hobbyen med en annen, nemlig etablering av et preppersenter. Så det jeg har tjent her, blir investert der. Ettersom det dreier seg om et sjusifret beløp i euro – og det første tallet ikke er 1…. eller 2, eller for den del 3, så kan dette bli riktig bra. Jeg oppretter en egen tråd angående dette. Dere finner den HER.

Som dere sikkert skjønte så var innlegget over en aprilspøk – det var jo tross alt 1. april! Men det er også det eneste jeg har skrevet i denne tråden som IKKE var sant.

For å ta en liten oppklaring: Tråden startet på grunn av frustrasjon over til stadighet bli plaget med uønsket reklame for ditt og datt bare fordi jeg driver litt business. Så trådstarten var ment som en ironisering over alle de fabelaktige tilbudene «alle» overøser en med. Hadde det vært hovedgeskjeften min så hadde jeg bare sett på det som et nødvendig onde, men dette er tross alt bare en liten hobbygreie. OK, den har faktisk potensiale, men jeg mente ikke potensiale for meg i første innlegg, men for alle som vil selge TIL meg. Det å være nødt til å bruke tid på slikt gjør meg frustrert og ødelegger bitte litt av gleden ved prosjektet. Men ikke mer enn at jeg kan le litt av det også av og til.

Så etter denne ironisk-sarkastiske åpningen hadde jeg tenkt å skrive noe a la dette:
«Etter nøye vurdering har jeg bestemt meg for IKKE å slå til på tilbud om billig vaskepulver, såpe, tørkepapir, bedriftsavtale på strøm også for privatbolig, regnskapstjenester og alskens reklamemateriell og markedsføringshjelp. Alt dette er behørig tatt hånd om på annet vis. Ellers takk til Dem.»
Men så tok tråden en interessant vending og jeg tenkte at nå som det nærmer seg 1. april må det da gå an å tulle litt med tema. Det var til og med mulig å koble sammen to allerede eksisterende tråder. Jeg beklager om noen føler seg støtt. Det dere har skrevet er faktisk både interessant og relevante erfaringer som kan være viktige for noen her inne. Gründervirksomhet er viktig, spesielt i vanskelige tider med økende arbeidsledighet og en økonomi som sliter. Det er mange skjær i sjøen for de som ønsker å starte opp. Og som dere skriver er det ikke helt uproblematisk selv for de som lykkes.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: