Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Feb 2018, 18:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Sparetips i trange tider
InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 16:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Vi har en rekke tråder hvor medlemmer forteller om sine erfaringer når de f.eks. har blitt arbeidsledige, har fått store og uventede utgifter eller bare ganske enkelt har tatt en test på om de har kunnet leve billig en periode for å sjekke beredskapen, eller spare opp noen kroner. I disse er det mange gode tips til hva en kan gjøre for å spare penger om man må.

Og når det nå varsles at Norge vil få føling med de økonomiske utfordringene resten av verden har vært gjennom med økende arbeidsledighet, kanskje nulloppgjør eller det som verre er, tenkte jeg vi kunne trenge en samletråd med små og store sparetips.

For å skille nye tips og diskusjon omkring andres innlegg, ber jeg dere markere tydelig når dere poster nye tips, f.eks. slik jeg kommer til å gjøre i mine to første under her.

Det hadde også vært fint om noen tok på seg å lage en post med linker til de trådene med personlige erfaringer vi alt har her inne.

Topp

Innleggets emne: Re: Sparetips i trange tider
InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 16:58 
Avlogget
Brukerens avatar

TIPS: Bak brød i stedet for å kjøpe

Et kjøpebrød kan koste fra ganske lite til flaut mye. Men kanskje er 35 kroner en nokså vanlig pris i dag for et brød på ¾ kg. Et enkelt brød bakt på økologisk mel til 20 kr/kg, vil til sammenligning koste en drøy tier i råvarer. Da har man spart 20 til 25 kroner og har i tillegg fått et sunnere produkt enn de fabrikkproduserte greiene.

Dersom en familie i løpet av en uke pleier å kjøpe 5 brød, vil de minst spare en hundrelapp per uke, eller 5 000 kroner på et år.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 17:00 
Avlogget
Brukerens avatar

TIPS: Smør matpakke i stedet for å kjøpe mat i kantine eller lunsjresturant.

Nå varierer det nok stort hvor mye man legger igjen i kassa dersom man kjøper lunsj på jobb eller studiested. Men det er neppe noe problem å bli av med en femtilapp i ei kantine og det mangedoble om man blir med kollegaer ut på et serveringssted i nærheten. Av og til må man ha lov å gjøre det, men det kan være en tanke å se på hva det egentlig koster, mange bekker små osv…..

Femti kroner dagen med fem dagers uke – om jeg ikke husker helt feil opererer selvangivelsen med 230 arbeidsdager i året. Da blir 50 kroner dagen til 11 500 kroner per år. Og så får man plusse på eller trekke fra selv ut i fra egne erfaringer.

Nå koster det helt klart noe å lage lunsjboks selv også. Men jeg vil anslå at de lekre boksene barna mine får med seg på skolen neppe koster mer enn 15-20 kroner. Men det kan gjøres så enkelt som noen skiver fra det hjembakte brødet og noe enkelt, godt og sunt pålegg – og en gulrot eller eple ved siden av…..
Som dere forstår er jeg ikke like flink til å ta med lunsj hjemmefra til meg selv….. Skjerp deg mann!!! :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 17:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Tips: Bruk gjæren flere ganger

Nå koster en pakke gjær en bagatell, 2,50 tror jeg det er. Og ikke trenger man å bruke en hel pakke hver gang man baker heller. Men i det siste har jeg begynt å ta av en del av deigen fra forrige brød og bruke den i stedet for gjær i neste brød. Det krever at man baker på en spesiell måte - med langtidsheving.

Her er en måte å gjøre det på. Mål opp alt det tørre til en brøddeig dagen før. På morgen tar man så ut klumpen på 150 g brøddeig fra forrige gang fra kjøleskapet og måler opp kaldt vann fra springen. Lag en fordypning i melblandingen og ha i en skvett olje om man ønsker det. Plasser deigen fra kjøleskapet opp og hell over litt vann. Arbeid vannet inn i den gamle brøddeigen til den blir mer og mer flytende. Til slutt elter du inn resten av melet. La så deigen stå og heve i ro og mak mens du er på jobb, eller hva du nå driver med.

Alt etter hvor varmt du har det, vil den ha hevet ferdig til utpå ettermiddag eller tidlig kveld. Bak ut deigen og ha i smurt brødform. Sett lunt til etterheving som du pleier. Beregn ekstra lang tid før brødene er klare for ovnen. Stek som vanlig.

I tillegg til at du har spart den nette sum av 50-100 øre, har du nå fått brød med enda bedre smak enn de ekspresshevede som vel fortsatt er vanligst rundt i de tusen hjem. :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2016, 21:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
TIPS: Bak brød i stedet for å kjøpe

Et kjøpebrød kan koste fra ganske lite til flaut mye. Men kanskje er 35 kroner en nokså vanlig pris i dag for et brød på ¾ kg. Et enkelt brød bakt på økologisk mel til 20 kr/kg, vil til sammenligning koste en drøy tier i råvarer. Da har man spart 20 til 25 kroner og har i tillegg fått et sunnere produkt enn de fabrikkproduserte greiene.

Dersom en familie i løpet av en uke pleier å kjøpe 5 brød, vil de minst spare en hundrelapp per uke, eller 5 000 kroner på et år.

for ikke å snakke om at et kjøpebrød ikke metter på langt nær lite mye som et hjemmebakt, så antallet brødskiver som skal till blir høyere, med dyrt pålegg på.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2016, 01:58 
Avlogget

[b]Reduser handleturene til matbutikken[/b]

Før handlet jeg flere ganger i uka, men nå handler jeg varer 2-4 ganger i mnd.
1. jeg bruker handleliste helt konsekvent, da unngår en impulskjøp
2. De gangene jeg handler utover dette, tar jeg kun med meg penger til det jeg MÅ ha.
Impulskjøp er et pengesluk

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2016, 23:25 
Avlogget
Brukerens avatar

ang. impulskjøp...

mine impulskjøp er av typen "3 bokser mais" og "2kg økologisk sammalt spelt", så jeg er kanskje unntatt... :)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2016, 07:29 
Avlogget

Tips: Gå gjennom forsikringene dine

Dette må nesten være med i en slik tråd. Alt for få sjekker om de betaler mer enn de trenger for forsikringene sine. En del betaler også for unødvendige dobbeltforsikringer. For eksempel ved at de både har helårs reiseforsikring og betaler ekstra for slikt som avbestillingsforsikring og reiseforsikring på feriereiser. Så finn ut hva du egentlig har av forsikringer, husk også at du kan ha noe gjennom jobben og evt organisasjoner du er medlem av.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Feb 2016, 07:40 
Avlogget

Det er flere ting man kan spare inn penger på:

Gå gjennom passive utgifter. Den letteste måten å gjøre dette på, er å gå gjennom samtlige autotrekk som har skjedd fra konto i løpet av en måned.

Her finner man lett utgifter som treningssenter man ikke bruker, aviser man ikke leser, blader man ikke rekker lese.

Forsikringer kan man redusere på flere måter.

1. Be forsikringsselskapet om et bedre tilbud
2. bytt til billigere forsikringsselskap
3. Endre forsikringsvilkårene
4. si opp forsikring du ikke trenger.

Strøm er det generelt lite å tjene på ved å bytte strømselskap

Bil kan man spare mye på. Trenger man ikke bil kan man lett spare 3000 pr måned

Dropper du snus,røyk, alkohol, uteliv sparer du også lett 5000-10.000 pr mnd

Forbrukslån er fy fy og svært store utgifter pga høy rente

Handle inn matvarer fra lokale bønder,er det mye å spare på både i form av kroner og bedre kvalitet på varer direkte hos bøndene.

Mattilbud app hjelper i forhold til å finne tilbud.

Ha en matkonto hvor penger settes inn hver måned og når det er tomt er det tomt. Dette gjør at man ikke handler hele tiden frem til neste lønn.

Handle inn i bulk og store mengder. Jeg hander inn 200 egg og 20-30 brød i slengen.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2016, 15:11 
Avlogget

Tips: Skift oppladbare batterier som ikke er ment å skiftes

Alle vet at iPhone og andre epleting har batterier som er ment å være vanskelige å skifte for at man skal kjøpe nytt. Det er i alle fall mange som påstår at det er grunnen. Men det er massevis av andre produkter som også har oppladbare batterier som varer langt kortere tid enn det resten av produktet kan gjøre. Eksempelvis tannbørster og barbermaskiner.

Dersom man har et minimum av håndlag og utstyr er det ikke vanskelig å bytte selv. Fremgangsmåter og utstyr kan skaffes via nett. Bare søk på for eksempel din elektriske tannbørstes produktnavn/kode og battery, så finner du flust med linker. Med en loddebolt og noen tenger kan man da skifte batteri på sin tannbørste for 1-200 kr i stedet for å kjøpe en ny for 1500.

Og vil man ikke gjøre det selv, så har det dukket opp småbedrifter som i alle fall tar seg av mobiler. Kanskje de ordner med andre saker også? Eller kanskje noen her finner seg en nisje og starter med batteribytte på barbermaskiner og tannbørster? Kanskje noe for arbeidsledige oljeingeniører på Vestlandet?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Feb 2016, 15:32 
Avlogget

Tips: Ikke kast mat

Det er bra for miljøet - og lommeboen! Så sørg for at du bruker opp maten før den blir ødelagt og må kastes.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Feb 2016, 16:03 
Avlogget

Tips: Lag din egen saltvanns nesespray

Man trenger ikke betale i dyre dommer for engangs sprakyflasker med saltvann på apoteket. Saltvann lager man selv. Sånn cirka 9 g salt til e liter vann. Kok opp og avkjøl. Fyll på tomme sprayflasker som kan brukes om og om igjn etter rengjøring/koking.

Tomme flasker fås på nett:

http://www.aliexpress.com/w/wholesale-n ... ttles.html
http://www.amazon.com/Pharma-quality-Na ... B00H0LBEGQ
http://www.amazon.com/Pharma-quality-Sp ... ZNEZDYRB33

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2016, 00:59 
Avlogget

TIPS: Prut på bilverkstedet!

Jeg ber alltid om pris før de setter igang reparasjon og pruter alltid. Jeg greier alltid å få ned prisen betraktelig. Det meste er en gang en reparasjon skulle koste 21 tusen og jeg fikk den ned til 16 tusen.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2016, 01:03 
Avlogget

TIPS: Sjekk gis bort annonsene på finn.no

Ofte står det at ved eller material gis bort. Vi har ikke vedovn men en jeg kjenner har hatt gratis ved i mange år fra disse annonsene.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Des 2016, 01:14 
Avlogget

TIPS: Google "rabattkode" eller "coupon" før du bestiller noe på nettet.

Jeg har lagt meg til vane gjøre dette alltid og som oftest finner jeg en rabattkode. Eksempel. For en stund siden skulle jeg bestille meg et telt og kom til siden fjellsport.no. Jeg googlet og fant kode som ga 20% rabatt. En betydelig besparelse på teltet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: