Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Sep 2018, 14:12

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 27 Okt 2015, 07:54 
Avlogget

Her er en utfordring jeg har tenkt å gi til hele prepper samfunnet: en måned uten å kjøpe noe.

For å spesifisere litt:
- Man må selvfølgelig ha lov til å kjøpe mat. Selv om mange her drømmer om det er det ytterst få som er selvforsynte.
- Regninger må naturligvis betales
- Drivstoff/bom/busskort etc

Men kun helt nødvendige ting altså.

Det utfordringen går på er å ikke bruke noen penger ut over dette. Altså ikke lov å kjøpe kaffe på kaffebaren, sjokolade på bensinstasjonen, ny sykkel, nye ski (de du har holder sikkert et år til), ikke ny jakke når du allerede har ørten jakker bare fordi det er salg på flotte jakker, ikke kinobesøk, ikke resturantbesøk etc.

Jeg har gjort dette ovenfor meg selv de siste 3 ukene og det går utrolig lett. Hver gang jeg får lyst på en iskaffe etc så tenker jeg over hva jeg sparer til (tidlig pensjon :D ).
Har gått overraskende bra. Utenom drivstoff har jeg brukt 0 kroner på 3 uker.
Nå skal det sies at vi har en fordeling her hjemme hvor jeg betaler alt av regninger, hus etc, og kona står for mat.

Selv om det sikkert er "riktig" å vente til månedsskiftet med en slik utfordring så starter jeg den like godt i dag og så varer den ut 30.11.2015. Altså du får 4 ekstra dager med som en bonus :lol:

Og husk: går man på en sprekk så ikke drop utfordringen resten av måneden for det. Bare kjør på videre. Er vel en eller annen slankeguru en gang som sa noe slik at sprekker du slankekuren med en sjokolade/chips en onsdag, så ikke drop resten av slankekuren av den grunn. Bare fortsett som før igjen etter denne sprekk-dagen.
Selv vet jeg at jeg må kjøpe nye vinterdekk om 1 uke. Jeg har allerede gjort grundig research over hvilke dekk jeg må ha, funnet beste pris og bestilt time. Jeg regner ikke dette som brudd på utfordringen da det ikke er noe alternativ å kjøre med ulovlig mønsterdybde og trafikkfarlige dekk med barna i bilen.

Hvem er med?

Vi kan gjerne poste daglige/ukentlige oppdateringer her om hvordan det går.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Nov 2015, 12:29 
Avlogget

So far so good. Utenom om nye vinterdekk kjøpt i går (og som var budsjettert for og uungåelig) så har jeg brukt 0 kroner til nå. Absolutt ingenting.
Fikk en steinsprut i frontruta og trodde jeg røyk på en 2000kr egenandel der, men Hurtigruta Carglass klarte å fikse det kostnadsfritt. I tillegg til at de som vanlig vasket bilen innvendig og utvendig, og gav meg en stor sprayflaske med vindusvask :D
Så man kan nesten si jeg er pluss til nå.

Vi har en fordeling her i huset om at kona kjøper mat og betaler ungene lommepenger, og jeg betaler resten. Så siden hun står for maten har jeg klart meg fint uten noen penger.
Jeg har til og med vært så optimistisk at jeg har overført alt utenom 200kr til sparekontoen. Disse skal vare ut måneden. Håper jeg. Helst ingenting av disse heller. Og skulle det bli krise kan jeg bare gå inn på bank-app'en på mobilen og føre noen penger tilbake til bankkort-kontoen.

Kan legge til at vi kjøpte en elbil i vår, og til nå har vi kjørt sammen på jobb hver dag de siste to ukene og jeg lader gratis på jobb. Jeg har fleksitid og kan egentlig greit tilpasse meg hennes arbeidstider.

Dette med økonomi synes jeg er en utrolig viktig del av dette på preppe.

Jeg har laget meg noen fine oversikte de siste ukene i Excel over alt av vår økonomi og hvor jeg ønsker at vi skal stå . Jeg har både laget kortsikte mål for 2016, mellomlange mål for 3 år og 5 år. Samt 10 år og 20 år. Forhåpentligvis kan vi slutte å jobbe om maks 20 år.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 06:53 
Avlogget

Dette er en kjempefin utfordring, men jeg får ikke til dette nå, fordi det er rett før jul. Har stor familie, og vi må kjøpe kalender, julegaver, osv. I tillegg har vi akkurat bygget nytt kjøkken, og har bestemt oss for å bytte ut en del gammelt ræl. Men jeg håper du legger ut utfordringen på nytt i Januar. Akkurat nå tror jeg det blir alt for slitsomt å gå inn på dette.

Men veldig morsom utfordring! Blir gjerne med senere!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 08:18 
Avlogget

Det gjør jeg gjerne Tulla. Nyttår er jo uansett tiden for nye vaner for mange :-)
Enig i at juleperioden er vanskelig med tanke på dette. Blir nok "utskeielse" hos oss også da.
Målet mitt i 2016 er å spare halve lønnen min hver måned. Som sparing regner jeg da naturligvis også avdrag på huslån (men selvsagt ikke renter). Utenom det blir resten av sparebeløpet fordelt på sparekonto, fond og enkeltaksjer.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 08:46 
Avlogget

Høres veldig fornuftig ut!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2015, 21:59 
Avlogget

Artig utfordring, men det kalles vel å spare :D
Man kan tenke seg å ikke kjøpe noe, men klare seg på innkjøp mat osv. Det burde ikke by på store problemer med litt planlegging, det blir bare at du forskyver utgiftene og kjøper litt ekstra mat før du starter, noe som og kun er en trening i logistikk. Det er selvsagt en tilfredstillelse og slippe å gå i butikken fordi man har vært flink til å planlegge. Men før eller siden kjøper man noe nytt fordi det gamle er utslitt uansett, da må man ha på sparebrillene :ugeek:

Det å få ned mnd. budsjettet over tid er krevende for en som liker noe luksus av og til. Jeg ofrer gjerne noen dager med skikkelig mat til fordel for noen gode øl eller en flaske single malt.

Mange betaler enormt mye av lønna til lån og løpende utgifter for å dekke alt man har skaffet seg, og mange blir flinke til å vri mest ut av de kronene som er igjen. Maten får ofte lide og kanskje det er derfor fedmebølgen kommer over oss når vi er "tvunget" til å spise Grandis 4 dager i uka. :mrgreen:
Grandis er helt ok men ikke 4 dg i uka..

For de som har fryseboks så er organisering og full utnyttelse av den et bra sted å begynne for å spare i matveien tror jeg. Kasting av mat, utgått eller rester, er svinn og penger ut av vindu. Allikevel så kaster vi tonnevis med mat i Norge:
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/r ... /id642518/
Jeg skjønner de som lurker rundt i søppel containere utenfor matbutikken.

Privatkasting: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Denne-m ... 95599.html

Bakevarer ligger høyt på listen og man kan nok bruke denne som en mal for seg selv når man gjør innkjøp ved å ikke kjøpe for mye av visse saker. Ha matbokser til rester, spis restene dagen etter eller til lunch osv. smaker like godt. Høres basic ut men det funker. Brukbare relativt tette bokser på Jula og Ola Normann til rundt 30 kr.

Hva ligger matbudsjettet på til folk her inne?

Jeg bruker rundt 3000 pr mnd. det er litt høyt, og kunne tenke meg å komme ned til 2000 i månedene utenom Juli og desember. Det kommer til å kreve kons, og jeg blir sikkert feit.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 09:00 
Avlogget

Stemmer det. Jeg nevnte også ordet spare i min første post.
Og det er jo nettopp derfor jeg gjør dette.

Samt som sagt ting man ikke kommer utenfor som mat, buss/togbillett, bensin til jobb hvis man må kjøre, vanlige regninger etc holder jeg naturligvis utenfor. Kan ikke la være å betale strømregningen for dette :-)

Men vi er flinke med matbudsjettet selv synes jeg så der tror jeg ikke vi kommer til å bruke tid på å forsøke å spare noen kroner der. Blir bortkastet tid.

Men det jeg hvertfall har klart frem til nå denne månden (bare tatt sånn på stående fot):
- Ingen kino, teater etc
- Ingen gotterier.
- Ingen pølser på bensinstasjon etc.
- Sagt opp helsestudio for hele familien (1399 kr spart i måneden).
- Sagt opp Netflix
- Byttet til rimeligere mobilabonnement for hele familien.
- Ikke kjøpt noe kjekt-å-ha på XXL, Biltema, Jula, Clas Ohlson etc
- Ikke kjøpt noe fordi-det-er-billig på XXL, Biltema, Jula, Clas Ohlson etc

Kort oppsummert har jeg ikke brukt en eneste krone på annet siden jeg startet utfordringen. Gøy å se at sparekontoen har økt noe sykt.

PS! Og i går solgte vi hytten til x,x mill så da er plutselig vår økonomiske situasjonen godt over i et annet kapittel :D

Planlegger også om ca 2 og 1/2 år når yngste barnet begynner på videregående å flytte til mindre bolig. Eldstemann er da sannsynligvis flyttet (18 år om 2 måneder) og drømmer om militær karriere).
Vi har i dag et nytt og relativt dyrt hus i et attraktivt område, så hvis alt går etter planen så vil den nye boligen bli betalt kontant. Vil da også flytte nærmere sentrum og jobb så vi også kan redusere fra 2 til 1 bil da vi teorien kan gå til jobb begge to.

Da er ikke drømmen om tidlig pensjon og det gode liv langt unna...

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 21:40 
Avlogget

West skrev:
Men vi er flinke med matbudsjettet selv synes jeg så der tror jeg ikke vi kommer til å bruke tid på å forsøke å spare noen kroner der. Blir bortkastet tid.

Men det jeg hvertfall har klart frem til nå denne månden (bare tatt sånn på stående fot):
- Ingen kino, teater etc
- Ingen gotterier.
- Sagt opp Netflix

Kort oppsummert har jeg ikke brukt en eneste krone på annet siden jeg startet utfordringen. Gøy å se at sparekontoen har økt noe sykt.

Ikke teater og pølser på Shell, virkelig?! :shock:
Men, Nettflix er nok det som flår deg, liten bekk vettu. Høres ganske basic ut den spareplanen, og det er det som funker når man plutselig har opptaget sparing. Men intet "kjøp" på en mnd. høres for meg ut som dekadent vits i denne settingen ;) Jeg ønsker deg selvsagt lykke til med sparingen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Nov 2015, 08:40 
Avlogget

Caktus skrev:
West skrev:

- Ingen kino, teater etc
- Ingen gotterier.
- Sagt opp Netflix

Ikke teater og pølser på Shell, virkelig?! :shock:
Men, Nettflix er nok det som flår deg, liten bekk vettu. Høres ganske basic ut den spareplanen, og det er det som funker når man plutselig har opptaget sparing. Men intet "kjøp" på en mnd. høres for meg ut som dekadent vits i denne settingen ;) Jeg ønsker deg selvsagt lykke til med sparingen.

Ikke en liten bekk, men mange bekker små....
Fjerner man mange små ting som koster litt så blir det fort mye penger i løpet av et år.
Små korreksjoner vi har valgt å gjøre den siste tiden sparer nok oss 30000-40000 kr i året enkelt.
Det er det samme som turkameraten min som alltid får ødelagt fjellturene sine med for tung sekk: "jammen den veier jo bare 200 gram". En sekk fylt med ting på 200 gram veier fort 40 kg :D

Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger, men jeg tror du har gjort noen konklusjoner basert på gjetning. F.eks så er det ikke nytt for meg å spare :-)
Og nå var jo ikke denne tråden ment som en fasit for spareplan, men bare en morsom økonomisk utfordring som flere nettsteder har hatt om å forsøke å leve uten forbruk en periode. Det var mer ment for de som ønsket å prøve den utfordringen.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2015, 17:56 
Avlogget

Hei, artig utfordring, klarer ikke å henge meg på før på nyåret jeg altså, er ymse repp på en bil om dagen som trekker kraftig ned, og ja bilen må jeg ha. Selv har jeg en strengt bevoktet økonomi (av meg selv) den utføres som følgende. Ved lønning settes penger inn på regningskonto (faste utgifter) ca 3000 forblir på brukskonto og resten på en annen konto som det er satt opp en mental skammeseg sperre på :roll: . Dette gjør at jeg må tenke meg om noen ganger ekstra før jeg bruker penger. :D

Ute i skogen der jeg bor er det ytterst få tilbud som kan loppe meg for sparepengene :lol:

Hilsen Harrybonde

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 19:42 
Avlogget

Ikke noe problem, for her i fjellet er det langt til nærmeste butikk, og minimum 17 mil til en større by.

Men - hva gjør dere den dagen nettbanken ikke virker, og alle plastkort ikke er valuta ??

Jeg husker jo bensinproblemet på 70-tallet, der det stort sett bare var sykebiler,politi,brannbiler etc som fikk lov å kjøre når det passa de...

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2015, 20:14 
Avlogget

Med den latterlige sparerenta på 0,1% så har jeg ingen skruppler med å ha en god andel av sparepengene hjemme vertfall.
(Kjøp Brannsafe om det er planen.)

Jeg husker en av mine første poster på dette forumet hvor jeg skrev at jeg ikke hadde penger til å ha kontanter hjemme eller til å bygge opp noe matlager.
Det har heldigvis snudd ganske markant i løpet av ~1år.

Man kan alltids slanke forbruket, men det stopper ofte opp når det går utover "comfort"...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2015, 08:34 
Avlogget

Har gått på en liten selvvalg smell på dette den siste uken.

Jeg har fått vite at ammunisjonsprisene skal opp over nyttår igjen, og jeg har valgt å bruke litt av kontoen til å hamstre endel ammo til dagens priser.
Ja, det er som forbruk å regne, men når man kjøpe billig nå det jeg uansett trenger i fremtiden så er det en kalkulert vurdering.

Ellers ligger jeg fortsatt veldig godt an. Utenom julepresanger så er forbruket minimalt. Og det er faktisk gøy.
Man bruker det man har og ser saldoen på konto vokse mye fortere enn ellers.

Har nylig hatt bursdag også så da har jeg fått noen gavekort på noen tusen. Det forbruker jeg ser for meg på kort sikt er et ønske om en 3-sesong dunsovepose. Satser på at gavekortene er nok til at jeg kan få kjøpt en slik i romjulssalget.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2016, 20:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Utfordring, meg i halen. dette er hvordan jeg lever for det meste.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2016, 15:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen til studentlivet ;)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet