Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Okt 2018, 09:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Økonomisk spådom
InnleggSkrevet: 26 Aug 2015, 12:50 
Avlogget

Veldig interessant film her

https://tv.nrk.no/program/KOID22006615/ ... e-spaadom#

Anbefales

Topp

Innleggets emne: Re: Økonomisk spådom
InnleggSkrevet: 07 Sep 2015, 23:11 
Avlogget

Det er snakk om tid før man får en enorm økonimisk kollaps.
Tyskland har nå prøvd å få sitt gull tilbake fra USA. USA svarte at det skal dem få men ikke før om mange år. Da spurte Tyskland om dem kunne se sitt gull. Det fikk dem ikke lov til. Det lille gullet dem har fått fra USA er heller ikke det gullet Tyskland leverte.
Det betyr at USA har solgt sitt gull til andre.
For at USA skal klare å levere gullet Tyskland har krav på, må USA ut og kjøpe gull fysisk.
Problemet er at det finnes lite gull i verden, for at gullprisene ikke skal bli enorm, kjøper nå USA gull i mindre mengder for å samle nok gull til å levere gull til Tyskland.
Det finnes rett og slett ikke nok fyskisk gull til alle som vil ha fysisk. Det handles mye med gull på papiret men som ikke er gull.

Sveits hadde for ikke så lenge siden an folkeavstemning om dem skulle tilbake til gullstandar på sin valuta.
Sveits sa nei, og med god grunn, Sveits sin valuta hadde blitt så sterk at dem ingen ville ha handlet med dem.
Problemet er om dem hadde sagt ja, så hadde dem hatt enorme problemer med å skaffe gull. Gullprisene hadde skutt i været så mye at Sveits ville hatt problemer med å betale for det gullet dem vill ha kjøpt.

En annen ting er at stort sett hele verden har begynt å trykke penger, det å trykke penger er svært farlig for alle penger som trykkes og brukes, skal tilbakebetales.
Stater har nesten ikke penger, pengene kommer fra banker, lån fra deg og meg og lønn som brukes til forbruk.
Når staten trykker penger, betyr det at staten tar opp lån av deg og meg på forskudd. Stater som trykker penger forventer at inflasjon og høyt forbruk skal hindre at valutaen holder seg stabil.
Slutter mennesker å bruke penger på grunn av mangel på arbeid¨eller et stort børskrakk i verden, kan være katastrofalt på de fleste økonomier i dag.

Gull er det eneste verdigjenstanden som har holdt sin verdi siden penger ble funnet opp. All valuta er bygget på gullstandar, selv den Norske. Før så kunne man betale 10 kr gull eller 10 kr i seddel i Norge, det var like mye verd enten det var i papir eller i gull.
Nå i dag er ingen valutaer bundet opp i gull.

Om det skjer en økonomisk kollaps, vil alle land gå inn i gull igjen og alt vil starte på nytt.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 07:03 
Avlogget

Har du facts til å underbygge disse påstandene eller synser du bare?
Her er f.eks en graf over gullpriser fra 1265. De direkte underbygger jo ikke dine påstander som f.eks "Gull er det eneste verdigjenstanden som har holdt sin verdi siden penger ble funnet opp."

http://www.zerohedge.com/news/charting- ... -back-1265

Nå er riktignok denne et år gammelt, men andre eksperter deler absolutt ikke ditt syn:
http://www.dn.no/nyheter/2014/01/13/var ... gullprisen

Gadd ikke å søke opp flere tilsvarende reportasjer. Mange sikker nyere også.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 14:19 
Avlogget

Prisen på gull har nesten ikke forandret seg på 5000 år.
På Jesus sin tid kunne man kjøpe seg en flotte klær og sko for 1 oz gull. 31.1 gr.
I dag kan man få seg flotte klær og sko for akkurat den samme summen i dag i gull.
Enkelte valutaer er det billig i dag å kjøpe gull, som den Norske. Mens i andre land som i India er det svært dyrt å kjøpe gull på grunn av sin valuta.
Selvfølgelig går gullprisene opp og ned, men den følger pristigningen.
De grafene du viser til stemmer godt overens med inflasjon. Urolige tider så går gullprisene noe opp, i rolige tider går gullprisene ned.

Hva om du hadde våknet opp og hørt at gullprisene hadde stiget voldsomt.
Da hadde alle trodd at, enten har det brutt ut krig et eller annet sted eller at økonomien vil kollapse.

Gull aksepterer i alle land uansett språk og kultur som gyldig betalingsmiddel.
Det har vært krig om gull, massemord og hele kulturer har gått under på grunn av gull.

En valuta er basert på tillit til oss alle. Norge har måtte devaluere sin valuta, senest på 80 tallet.
De eldre i Norge opplevde at staten tok alle pengene dem hadde på kontoen. Husker min bestefar som hadde alle pengen hjemme, for han stolte ikke på bankene som hadde tatt hans penger.
Hadde du 10.000 kr i banken den ene dagen, så hadde du 5000 dagen etter. Og da var man heldig, noen ganger hadde man 100 kr igjen av 10.000. det er fakta.

Det beste eksemplet jeg kan gi deg, er at jeg i 1989 kjøpte en gull dukat fra Østerike som jeg ga 375 kr for. Da syntes jeg det var dyrt. I dag koster den samme Dukaten 1100 kr. Den har fulgt inflasjonen i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Sep 2015, 17:19 
Avlogget

Det er farlig å snakke om økonomi om dagen da "alle" går av hengslene for å vise mest mulig "varme og storsinn" ovenfor masseinnvandringen i Europa uten å se litt lengre enn neste uke. :?

Men det han i den innledende filmen(https://tv.nrk.no/program/KOID22006615/ ... e-spaadom#) presenterte i 2011 ser ut til å treffe bra-skikkelig knekk i Oktober 2015 og fall derifra mot 2020, Børsene har allerede begynt å vingle.....
Migrasjonen fra midtøsten/afrika har begynt og det Europa som vi kjenner er jeg redd at er i ferd med å gå på en smell økonomisk og kulturelt.

De fleste som kommer hit til Norge vil leve som de har tradisjon for og vil aldri se på seg selv som norske.
(se eksempelvis på de innvandrende pakistanerne fra 70 tallet-deres barn regner seg ikke som norske men som 2 generasjon pakistanere og lever ofte i nabolag med landsmenn/andre innvandrere.)dette ser man i våre naboland og Europa ellers også.
de vil ikke "integreres" og miste sitt opphav eller assimileres inn i det norske/vestlige samfunn.(De norske UTvandrerne til USA glemte heller ikke sine røtter)

De fleste som nå kommer vil nok dessverre belaste samfunnet slik at det blir trangere økonomisk for alle.

Den rene arbeidsinnvandringen fra nordeuropa kan til en viss grad være økonomisk forsvarlig men nå begynner det å snu i norsk arbeidsliv også og mange med tidligere godt betalte jobber begynner å slite og skal konkurrere med ofte godt skolerte "utlendinger" som er villige til lavere lønn.

Vår utenlandsgjeld har også vokst seg god og fet og "pensjonsfond utland/oljefondet" er ikke SÅÅÅÅ mye større..
http://www.nbim.no/
https://www.ssb.no/utenriksokonomi/statistikker/forutland/kvartal

Så jeg ser ikke direkte positivt på økonomien i det norske samfunn.-men håper jeg tar feil.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: