Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 16 Aug 2018, 22:19

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Dropbox
InnleggSkrevet: 07 Mar 2015, 08:16 
Avlogget

Hei!

Jeg har hørt at det er mulig å sende varer fra utlandet til Sverige for under 1400 og på den måten slippe å betale toll.Tollgrensa i Sverige er på 1400. Og om du sender til Sverige kan ting bli lagret f.eks. i Strømstad i 1-2 uker slik at du kan beregne tiden for å dra dit og plukke opp varene. Kombineres dette med en harrytur tror jeg det kan være mye å tjene :D

Topp

Innleggets emne: Re: Dropbox
InnleggSkrevet: 07 Mar 2015, 09:15 
Avlogget

Den store fordelen her er at Sverige er medlem i EU. Det betyr at all handel innenfor EU likestilles med innenlands handel. Moms betales i landet varen sendes fra, og det er ingen tollbehandling på grensen til Sverige. Dermed slipper de også tollbehandlingsgebyret, som er de virkelig sure pengene ved netthandel fra utlandet. Dette gjelder for alle varer, så de virkelig store pengene kommer på de dyre varene - opp til verdien på 6000 du kan føre over grensen tollfritt. Grensen på 1400 svenske kroner gjelder ikke i disse tilfellene!

Handel fra land utenfor EU er vanskeligere enn i Norge. Det skal alltid betales moms, dermed legges det til en importdeklarasjonsavgift på alle forsendelser fra land utenfor EU. I tillegg skal det betales toll på sendinger over 1400 kroner.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2015, 11:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Man kan spare seg til fant også da. Selv om det som skisseres over skulle være lovlig – noe jeg ikke er fullt ut overbevist om – så må man ta med i betraktningen at det koster å hente disse sakene også. Hva det kommer på er et spørsmål om hvor langt en må reise og hvordan en reiser. Og så er det i tillegg et spørsmål om hvordan man verdsetter tiden sin. Det siste er det selvfølgelig ingen fasit på, men man kan jo spørre seg selv om hva man ville brukt tiden til i stedet.

Når det er sagt så er det ikke så veldig lenge siden vi var på en liten ferie i Danmark med bil. Da benyttet jeg anledningene til på forhånd å bestille og betale noe fra en dansk bedrift som ikke er lagervare i Norge. Det kunne skaffes her også, men da ville det påløpt både MVA, fraktomkostninger og fortjeneste til norsk leverandør. Summa summarum så ville hver enhet kostet rundt 8000 kr i Norge(anslag fra norsk leverandør), mens de kostet bare 3700 NKr i Danmark uten MVA. Altså godt under 6000-kronersgrensen. Og i og med at dette ikke var større enn at de fint kunne tas med i en allerede feriefull bil, så valgt jeg Danmark. Vi sparte mer på bare en av disse enn samlet pris på fergebillett og kjørekostnader. Men vi kjøpte ikke bare en. Så i og med at vi likevel skulle en tur til Danmark, så sparte vi mye på det vi så allikevel ville kommet til å kjøpe i Norge.

PS: Reell besparelse var ikke så stor som differansen mellom 8000 og 3700. I og med at jeg gjorde litt research på forhånd, så visste jeg jo at jeg kunne få dette sendt fra denne danske bedriften. Så det var bare MVA og fraktkostnader jeg egentlig sparte, resten sparte jeg på denne internett-researchen. Likevel, vi hadde jo tenkt oss til Danmark, og bedriften lå i området vi skulle til.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2015, 12:06 
Avlogget

Et annet viktig poeng her er at norsk kjøpslov er fantastisk bra. Skal jeg kjøpe noe som koster mer enn tusenlappen setter jeg pris på at jeg kan returnere varen til butikken ved mangler. Bokstavelig talt - jeg godtar at varen koster 10-20 % mer i Norge enn på ebay, det er en forsikring mot trøbbel senere.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mar 2015, 15:32 
Avlogget

For de som ikke gidder å kjøre bil så kan de kombinere flyferie med kreative innkjøp.
flybilligst.com viser her veien.

Her gjelder det å være kreativ og konsekvent fly i motsatt retning av sesongarbeidere.
Wizzair og Ryanair har gjerne gunstige priser for de som leter og kan planlegge.

For eksempel Torp-Stansted-Poznan for under NOK 500 i juni-juli.
Etter kreativ shopping fløy jeg hjem 3-4 uker senere Riga-Oslo.
Samlet reisekostnad under NOK 900 pluss buss og tog.
Hvis du er flinkere enn meg så kanskje du klarer å skvise kostnaden under ett månedskort.

Da gjelder det å kjøpe inn med største omtanke og minimalisere faren for reklamasjoner.
Fintenkning av fineste slag må til. Kjøp kofferten lokalt for under NOK 200 og fyll opp.
Hvis det blir for mange kofferter i skapet så er en gratis annonse på finn.no veien.
Da kan du samtidig se etter brukte velprøvde prisgunstige ting du trenger.
Da blir behovet for reklamasjon enda mindre.

Og på reise kan du samtidig sondere terrenget for eventuelle innkjøp som kan sendes til Grensen og kombineres
med innkjøp av annet strategisk viktig på f.eks LIDL i Sverige.
(Hvis man leser ukentlige tilbud på lidl.pl og biedronka.pl så får du gjerne en oppbyggelig aversjon mot å kjøpe
på f.eks ICA og Meny)

Vær miljøvennlig og fyll kjøreinnretningen med naboens barn som du ber pent om å få låne i noen timer.
Barn blir gjerne med i bytte for iskrem, hamburger og brus.
Her gjelder det å fylle opp med politisk korrekt kortreist kjøtt fra Värmland.
Tråkk gjerne i fotsporene til Somaliske Damer.
De leder veien og vet hvor du får mest for pengene.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: