Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Okt 2018, 00:36

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Jobbene som blir borte
InnleggSkrevet: 26 Feb 2015, 07:15 
Avlogget
Brukerens avatar

NRK har gjort en sak på enforskningsrapport fra Oxford University hvor to britiske forskere går igjennom 700 yrker på det amerikanske arbeidsmarkedet.
Sitat:
De konstaterer at så mange som 46 prosent av alle jobber kan erstattes av digital og automatisert teknikk i løpet av 20 år.
Tilsvarende rapport er også gjort i Sverige. Derfra refereres det til en liste over yrkene som er i størst fare og sannsynligheten for at de vil forsvinne. Den er lang, så jeg velger å refererer bare et utvalg.

Det må at yrker “forsvinner” tror jeg ikke bør forstås som at det ikke lenger vil finnes en eneste yrkesutøver med en slik jobb lenger. De har nok mer ment det i den betydningen at yrkesgruppen vil kraftig reduseres. Og at jo høyere på listen, jo kraftigere reduksjon i forhold til i dag. Omtrent slik som det har gått med typografer og skomakere. Det finnes en og annen, men forsvinnende få i forhold til tidligere.

Så hva tror dere om dette? Med den samfunnsutviklingen dere ser for dere, hvilke yrker er det som er i faresonen.
Fotomodeller som står øverst på listen, tror jeg de har helt rett i er utrydningstruet på sikt. Men ikke helt av samme grunn.

Yrker som er i fare for å forsvinne innen 2035. Sannsynlighet for at yrket blir tatt over av datamaskiner-jo lenger opp på listen, jo større risiko.
Fotomodeller
Bokførings- og revisjonsassistenter
Maskinoperatører i trevareindustri
Bibliotekassistenter
Kassemedarbeidere
Medhjelpere innen jordbruk, skogbruk og fiske
Øvrige maskinoperatører og montører
Selgere innen detaljhandel
Selgere på torg og markeder
Øvrig kontorpersonale
Renholds- og gjenvinningsarbeidere
Kontorsekretærer og data-punchere
Montører
Maskinførere
Maskinoperatører i gummi- og plastindustrien
Togførere
Administrative assistenter
Prosessoperatører ved stål og metallverk
Kjøkken- og restaurant-assistenter
Storhusholdnings- og restaurantpersonell
Møbel og modellsnekkere
Smeder, verktøysmakere
Slaktere, bakere, konditorer
Maskinoperatører i kjemisk industri
Grovarbeidere innen bygg og anlegg
Sveisere, støpere
Agenter
Maskinoperatører grafisk industri
Dreiere, dekorasjonsmalere
Sjåfører
Skogbrukere
Lager- og transportassistenter
Postbud
Godshentere og ekspressbud
malere, feiere og lakkerere
Prosessoperatører, tre- og papirindustrien
Avisbud, vaktmestere
Grafikere
Bygg- og anleggsarbeidere
Gruve- og bergverksarbeidere. Steinhuggere
Selgere, innkjøpere, meklere
Øvrige servicearbeidere
Håndpakkere og andre fabrikkarbeidere
Biomedisinske analytikere
Maskin- og motorreparatører
Skreddere, tilskjærere og tapetserere
Sikkerhetspersonale
Rengjørere
Driftsmaskinister
Fiskere og jegere
Elmontører, tele- og elektronikkreparatører
Ingeniører og teknikere
Arkivarer og bibliotekarer
Garvere, skinnarbeidere, skomakere
Kilde: Stiftelsen fôr strategisk forskning

Takk til Priber som fant linken og presenterte den i en annen tråd. Jeg føler den fortjener mer oppmerksomhet her inne, derfor egen tråd.

Sist endret av Bamse Brakar den 26 Feb 2015, 11:57, endret 1 gang
Endret for å få fram poenget tydeligere

Topp

Innleggets emne: Re: Jobbene som blir borte
InnleggSkrevet: 26 Feb 2015, 07:20 
Avlogget
Brukerens avatar

Men så til poenget med å lage en tråd av dette: Jeg tror nok godt de kan ha rett i at det vil bli langt færre ansatte i en god del av de listede yrkene, men kanskje av andre grunner enn rapporten. Men hvilke yrker er det som vil bli borte, eller kraftig redusert i et samfunn i kraftig og meget langvarig økonomisk tilbakegang? Eller sagt på en annen måte, hvilke yrker er det vi ikke lenger vil ha råd til å holde oss med?

Her er noen få forslag til å begynne med(etter innfallsmetoden og ikke sortert på noen måte):
• Reklamefolk
• Motejournalister
• Personlige trenere

Dette bare for å få noe på "papiret", jeg vil komme med mer seriøse saker senere, tror jeg....

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2015, 10:16 
Avlogget

tror nok det er fåtallet på listen som blir "borte".
Og selv om mye automatiseres så vil det uansett bli en "nisje" med menneskekraft.
Er allerede en oppsving i biologisk, håndplukket, handlaget osv.
Det blir selvfølgelig stor nedgang i det meste, men ikke helt bortfall.

Det vil ALLTID være "rike" mennesker som vil utsmykke seg og sitt med håndlagde dingser.
Hva tror du man kan tjene på en "håndlaget" bilmotor? Stoore penger!
Men igjen, et marked for ekstra interesserte.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2015, 11:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har nok vært for utydelig i første post. Dette dreier seg nok ikke om at noe går fra mange til null, men til “langt færre enn før”. Selvfølgelig vil det kunne være noen slengere som overlever selv i de mest utsatte yrkene. Jeg skal redigere om i første post slik at dette kommer bedre fram.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2015, 12:28 
Avlogget

Har to sønner som begge har ønsker om å følge i sin fars fotspor med utdanning i Forsvaret.
Jeg har på intet vis forsøkt å skyve de i den retning, men jeg støtter opp om dem begge om at det er fornuftige valg.
Selv om jeg selv nå er sivilist.

En av dem vurderer det som en kortsiktig utdannelse for senere å søke Politiskole, mens den andre ønsker en full yrkeskarriere i Forsvaret.

Jeg tror begge valg er fornuftige. Denne type offentlige tjenesteyrker tror jeg er lite utsatte. Velger man en karriere i Forsvar, Politi, Helsevesen etc så tror jeg man er sikret arbeid for livet (hvertfall om man velger Forsvaret med Krigsskole for det er grunnlovsfestet).

Andre liberale yrker som f.eks advokat/jurist tror jeg også er lite utsatt.

Men mange av de som står på listen ovenfor tror jeg er yrker som blir sterkt redusert, til og med "utryddes". Ting som sjåfør, pilot, togfører etc kan allerede med dagens teknologi automatiseres, men vi har fortsatt yrkene pga trygghet. Med tid (ikke lang tid heller tror jeg) så vil denne typer yrker mer eller mindre forsvinne.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Feb 2015, 14:02 
Avlogget

Det tidligere Øst- Tyskland har visstnok noe av den mest moderne industrien i verden. Men også høy arbeidsledighet... Det skapes ikke så mye jobber.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 12:29 
Avlogget
Brukerens avatar

På den listen finner man møbelsnekker et stykke ned. Jeg tror årsaken mer er at man antar at bruk og kastkulturen vil fortsette og dessuten øke. Ikke at disse oppgavene overtas av databasert og maskinell produksjon. Å bruke dagens møbelsnekkere kan være dyrt i forhold til å kjøpe nytt. Uten at jeg vet så mye om dette, så tror jeg de har mange oppdrag som er motivert av nostalgi, heller enn økonomi i dag. Og kanskje har de en del produksjon av møbler som spesiallages for å passe inn et bestemt sted. Kanskje noen vet mer om akkurat det her inne?

Men poenget er at jeg tror to ting kan føre til økt etterspørsel etter møbelsnekkere. For det første tror jeg masseproduksjon og import av møbler vil lide kraftig i økonomiske nedgangstider. Folk vil ikke ha råd til å kjøpe nye møbler så ofte. Og når slitte saker som ellers er holdbare kan repareres heller enn å kastes, så vil mange foretrekke det. Disse reparasjonene vil antagelig være enklere og mer røffe enn det som gjøres i dag. Og lønnskostnadene her i landet vil både bli lavere, men også utgjøre en mindre andel av kostnadene med utenlandsk produksjon og import. Kanskje vil også møbelproduksjon flytte hjem etter hvert.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 16:54 
Avlogget

Profeter som ser inn i glasskulen. Vi har sett det før. Leste om en markedsanalytiker på slutten av1800 tallet, som skulle vurdere en nymotens oppfinnelse , og som skrev sin mening om den: " fascinerende , men uten kommersielt potensial" . Det var telefonen han snakket om. På 80 tallet kjøpte jeg min første hjemmedatamaskin, og kjøpte også ett par datablad hos Narvesen i kjølvannet av dette innkjøpet . Husker en artikkel der av en "ekspert" som spådde at datamaskinen ville gjøre at vi hadde ett papirløst samfunn innen år 2000. Hvis ikke printeren var oppfunnet kunne saken vært litt annerledes . Det har vel aldri vært ett slikt papirforbruk som etter at vi alle fikk vår egen datamaskin . Så jeg tar de fleste profetier om framtiden med ett stort gjesp...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 17:43 
Avlogget

To timers arbeidsdag blir noe som kan innføres for å kompensere for høy arbeidsledighet. Artikkelen er vell satt på spissen men likevell interresant tankespinn: http://e24.no/privat/svensk-professor-v ... g/23400655

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 19:37 
Avlogget

Litt på siden av tema kanskje, men angående det med møbelsnekkere så skiftet vi nylig ut en gammel flott furusofa på hytta. Den begynte sitt liv hos foreldrene mine på midten av 80-tallet tror jeg. Men da den begynte å bli litt slitt flyttet den til hytta. Men slitatsjen stoppet ikke selvfølgelig. Det var stoffet som ble slitt og putene som ble litt flate. Men rammen var like fin og egentlig ikke slitt i det hele tatt. Jeg forhørte meg om omtrekking av puter og kanskje ny innmat og prisen ville bli godt og vel det det kostet å kjøpe ny. Nå står den i kjellerstua til en kammerat som kjøpte nytt hus og trengte noen billige løsninger her og der. Den har et par store pledd over seg og gjør fortsatt nytte for seg.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Mar 2015, 19:52 
Avlogget

trekk om selv :-)
mal finner du i det eksisterende trekket.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 18:06 
Avlogget

Skaff deg en praktisk/teknisk utdannelse som kan brukes i andre land.
Du kan du flytte til ett annet land hvis det er gunstig.
Blir du Advokat så er du låst fast til ett land.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2015, 20:49 
Avlogget

Den lista er nok skrevet av noen som aldri har jobbet utenfor et kontor...
Mange av jobbene den beskriver er ikke mulig å automatisere uten at hele infrastrukturen og eiendomsmassen skiftes ut-Og at ALT maskinelt utstyr skal skiftes ut sammen med kjøretøy og alle arbeidsplasser-samt at vi alle bør bo på samme plassen(byen)

Og hva skal man da gjøre med befolkningen? Hvilke jobber er da tilbake? som genererer inntekter slik at det er noen som kan kjøpe noe?
Maskinene skal vel produsere noe som noen kan kjøpe-For trygd?

Edit: Nesten likelydende jobber er i begge ender av lista også-Eksempel:

Bibliotekassistent/bibliotekar
Fiskerimedarbeder/fisker

Vel er de ikke like men omhandler mye av det samme?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 12:30 
Avlogget

Ny artikkel om hvor jobbene blir av:

http://www.aftenposten.no/verden/Det-er ... 1815b.html

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jan 2017, 19:11 
Avlogget

West skrev:
Andre liberale yrker som f.eks advokat/jurist tror jeg også er lite utsatt.

Har selv studert AI og vil si at advokat kan nok automatiseres. Det er jo bare søk i regler. Jobben med det er å skrive f.eks norges lover på et format som gjør det enkelt for en datamaskin å søke i.

Skal du ha en trygg jobb i fremtiden må du vel nesten kunne programmere slik at du kan lage disse robotene som tar andres jobber.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: