Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Jul 2018, 01:54

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Jan 2015, 18:47 
Avlogget
Brukerens avatar

vi har noen tusen gjemt bort til diverse. har vist seg å være praktisk.

Da bankkrisa på kypros gikk av stabelen ble minibankene stengt på flekken for å forhindre bank run, så de som hadde sparepengene hjemme gikk av med seieren der. Og med den elendig lave renta kan man like gjerne ha dem hjemme. sånn rent bortsett fra at banken har plikt til å ringe skattevesenet om du forsøker å sett inn mer enn 10K i banken (av hvitvaskingshensyn. bare yrkeskriminelle bruker tusenlapper).

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2015, 21:17 
Avlogget

Tenker vel mitt når jeg leser dette :
http://kingworldnews.com/former-white-h ... the-world/

Holder med i at det er lurt å ha litt cash i skuffen.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2015, 22:10 
Avlogget

nok en grunn til å gjøre seg gjeldsfri og selvberget.
Blir nok hovedårsaken til at jeg søker mot å bli selvberget.
Er en skam at dette kan være årsaken til at verden spinner ut av kontroll.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2015, 22:34 
Avlogget

Tenker at hvis det verste skjer så kan jeg selge leiligheten og bli gjeldfri. Flytte til gården og bli selvberget. Men det er så klart ingen dans på roser. Håper jeg til den tid vil ha funnet en å slå meg sammen med. Lettere når man er to.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 08:03 
Avlogget

Det er sant at det er lettere å være to og flere i vanskelige situasjoner. Det går vel og ann å være flere om samme stedet? Jeg kan se for meg en gård der man har flere eneboliger rundt gården. En gård består jo av store arealer, slik at det å skille ut tomter til vanlig boligformål kan vel være en enkel sak.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 09:23 
Avlogget

Draugjeger skrev:
vi har noen tusen gjemt bort til diverse. har vist seg å være praktisk.

Da bankkrisa på kypros gikk av stabelen ble minibankene stengt på flekken for å forhindre bank run, så de som hadde sparepengene hjemme gikk av med seieren der. Og med den elendig lave renta kan man like gjerne ha dem hjemme. sånn rent bortsett fra at banken har plikt til å ringe skattevesenet om du forsøker å sett inn mer enn 10K i banken (av hvitvaskingshensyn. bare yrkeskriminelle bruker tusenlapper).

Nå er ikke samme scenario aktuelt i Norge med mindre du har sinnsyke mengder penger på konto. I Norge er vi sikret av Statens Bankgarantifond som garanterer for 2 millioner i hver bank. Altså har du 10 mill på konto så vil du være sikret gjennom staten dersom du fordeler disse pengene på 5 forskjellige banker.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 09:33 
Avlogget

Bankene opererer som nevnt ikke med kontanter lenger. Gjelder den garantien for posten og butikkene også? Kan man få ut penger når som helst og hvor mye som helst? Føler meg ikke trygg på det tilbudet i dag med å kun få kontanter på posten, minibank og i butikker.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 10:39 
Avlogget

Ok. Jeg tror kanskje ikke vi er på samme "nivå" når det gjelder vår oppfatning av hva fremtiden vil bringe.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 10:42 
Avlogget
Brukerens avatar

ikke ha pengene hos nordea eller danske bank, da...

http://www.etc.se/ekonomi/bankerna-far- ... ara-krisen

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 11:27 
Avlogget

West skrev:
Ok. Jeg tror kanskje ikke vi er på samme "nivå" når det gjelder vår oppfatning av hva fremtiden vil bringe.

det som gjør forumet ekstra artig. stort spekter i hva folk forepseiler seg om hva som vil/kan skje :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 11:32 
Avlogget

Draugjeger skrev:
ikke ha pengene hos nordea eller danske bank, da...

http://www.etc.se/ekonomi/bankerna-far- ... ara-krisen

Det er jo i Sverige. Bankgarantifondet gjelder i Norge. Penger i Nordea i Norger er sikret av vår stat.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 16:14 
Avlogget
Brukerens avatar

West: si det til norges bank...https://www.google.no/url?q=http://www. ... xZfOnpZ04w

Norge jobber med å få unntak fra eu-direktivet, men det kan være mulig at utenlandske banker omfattes av ordninger i hjemlandet.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2015, 17:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
West: si det til norges bank...https://www.google.no/url?q=http://www. ... xZfOnpZ04w

Norge jobber med å få unntak fra eu-direktivet, men det kan være mulig at utenlandske banker omfattes av ordninger i hjemlandet.
Men dersom det vi diskuterer her er private innskytere med innskudd under grensen for det garanterte beløpet på 2 millioner, så er det ingen fare så lenge samfunnet fortsatt består. Garanterte innskudd er nettopp det; garanterte.

Imidlertid er beløpsgrensen lavere i EU - jeg mener å huske at det er 100 000 Euro. Og EU vil kanskje klare å dytte på oss en tilsvarende lav grense etter hvert. I så fall må vi bare passe på å ikke ha mer enn tilsvarende 100 000 Euro i hver bank.

Ang. det å kjøpe gull: Husk at kronen er usedvanlig svak for øyeblikket. Dersom dette normaliseres, la oss si at dollaren går fra 7,66 til der den var for et år siden, rundt 6 kr, så må gullprisen øke fra rundt 1300 dollar/unse til rundt 1650 bare for at man ikke skal tape. Dette er i høyeste grad risikosport. Hva jeg for øvrig mener om edle metaller har jeg skrevet for eksempel her og her og her og så videre i den tråden.

Ja, det er usikre økonomiske tider. Det er slettes ikke umulig at vi får et alvorlig økonomisk krasj i år eller i løpet av de nærmeste årene, men jeg tror ikke dette heller vil være "The End". Samfunnet, inkludert de viktigste finansinstitusjonene, vil ganske sikkert bestå i grove trekk denne gangen også. Har man så mye fri kapital at man er redd for å tape innskuddene sine, så betal nå først og fremst ned eventuell gjeld, dernest invester i varige goder. Og hva det siste er vil nok preppere ha litt avvikende tanker om i forhold til det store flertallet, tenker jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2015, 05:04 
Avlogget

Jeg mener ganske bestemt at om en minibank mister nettilgangen så vil den fortsatt la deg ta ut en vis mengde penger. Det er noen år siden jeg var borti en sånn, men mener det var ti tusen jeg kunne ta ut, til tross for at det var lite på kortet. Jeg ville ikke satset på det, men kan være kjekt å ha i bakhodet i en krise.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jan 2015, 19:05 
Avlogget

På minibankort er det sperrer på hvor mye man kan ta ut hver måned.
Den sperren kan man heve så høyt man bare vil, 50.000 kr i uka er ikke noe problem.
Bankene har en opplysnings plikt til skattekontoret, det har ingenting å si, man tar ut sine egne penger :)

Om det skjer en krise i Norge vil alle i Norge ta ut sine penger, problemet er at Norge ikke har nok sedler eller mynter om alle vil ta ut sine penger kontant.
Selv ikke bankene har nok penger til å utbetale sine innskudd til alle i Norge for mye er lånt bort til boliglån, bil lån, lån til bedrifter osv.
Man må huske på at Norsk kr er svært liten valuta. Trekker utenlandske spekulanter seg ut av Norge vil Norske kr falle dramatisk, faktisk så mye at hele Norges oljefond blir borte over natta.
Selv om Norge garanterer 2 millioner på konto kan man ikke stole på det, politikerne har unntak som kan sette det til side om noe alvorlig skulle skje.

Når man skal handle og pengesystemet er borte, hva skal man handle med?
All historie viser da at byttehandel og tjenester er det som står igjen og gull og sølv.

Se i Russland nå, rublen har falt kraftig og skal sikkert mye mer ned.
De Russerne som vekslet sine rubler inn i gull, har ikke tapt noen ting, mens de som ikke gjorde det har tapt halvparten av sin kjøpekraft.
Som Bamse Brakar nevner er det flere linker om akkurat det.

Jeg kjøper gull og har gjort det i mange år, angrer ikke.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 44 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support