Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Apr 2018, 21:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 05 Jun 2014, 23:35 
Avlogget

Hei

Er ny på dette forumet.
Leser med stor interesse om hvordann mange forbereder seg på forskjellige måter for endringer som pågår og som kan komme i tiden fremover.
Jeg personlig har vært på søken etter hvilken muligheter vi har for og sikre våre verdier og hvordann man kan skape nye verdier når den berømte kollapsen som man har ventet så Lenge på kommer.

Jeg og har trod dette skulle ha skjedd før men det er forsåvidt noen veldig lure folk som tjener noen veldig gode penger og har veldig mye makt pga dette systemet som har stått bak denne svindelen som bank og penge systemet har blitt.
Og har fått lov og lage akurat så mye penger og verdier som passer dem for og holde det i livet med at de har fått alle til og tro de er for stor til og falle og at vi er avhengig av dem.
Allt som er vondt i dag har med tilgang på penger og ressurser og gjøre.

Jeg tror vi er inne i en siste cyklus av det penge systemet som vi kjenneri dag som har fått lov og utvikle seg i en helt vanvittig hastighet siste årene og problemet har nå nådd høyder man aldri har sett i vår historie. Dette vil jeg gå nærmere innpå.

Jeg håper og kunne ligge ut noen linker i tiden fremover og komme i kontakt med flere alternativ tenkende mennesker som ikke følger resten av sauefloken ikke noe vondt om sauer.

Jeg ønsker og se på faktorene på de forskjellige forberedelsen og hvilken pluss og minus de har.
Prøver selv og tilegne meg kunnskap om mat og energi forberedelser og ellers andre gode overlevelses taktikker.
Håper og bli kjent med noen nye mennesker og tilegne meg ny informasjo. All informasjon er god informasjon.

Mvh

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jun 2014, 23:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Velkommen til NSF Holmen :D Høres veldig spennende ut det du skriver om.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 00:12 
Avlogget

Takk for det

Ja det er en veldig spennende utvikling føler selv det går veldig mye fortere nå.
Er ikke her for og skremme eller gi noe svar på hva som er riktig eller hva som kommer til og skje og når det vil skje men vil heller ha en diskusjon på utviklingen og historien noe som ikke alltid er like lett i dagens samfunn der det og tenke alternativt og bryte litt ut og snakke om viktige ting blir sett på som galskap.

Jeg er mer opptatt av hvilken muligheter man skaper når nye systemer må skapes og det økonomiske systemet er en naturlig del av det. Vi har alltid hatt en form for penger og det kommer vi alltid til
Og ha bare i hvilken form blir det.

Jeg tror det er viktig at alle får en mulighet til og ta del i dette og finne sine egne svar og vei.
Og viss jeg på noen måtte kan bidra så vil jeg mer en gjerne gjøre det.
Det er mange muligheter og vi bor i ett vakkert land med mye verdier og det er det viktig vi realiserer

Her er en liten snutt som kanskje kan være av interesse http://youtu.be/-IiarVvZguY

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 00:20 
Avlogget

https://www.youtube.com/watch?v=Y2y0JAz7TvQ Part 1

https://www.youtube.com/watch?v=W4G6eGzkuy8 Part 2

Observasjon av en som jobbet i Bolivia på 1980, da landet gikk igjennom hyperinflasjon. 20000%

Du trenger ikke å "se" selve videoen, bare lytt.

En økonomisk kollaps er vel egentlig det eneste jeg "frykter".

Fra Wikipedia:

Bolivia experienced its worst inflation between 1984 and 1986. Hyperinflation in Bolivia lasted from April 1984 to September 1985 and was the worst in the history of Latin America. The coalition government of Siles Suazo faced a perfect storm of financial and political challenges upon assuming power in October 1982. With GNP declining (real GNP fell 6.6% in 1982), historically high interest rates and declining commodity prices, international debt became unserviceable and access to international capital markets dried up. Additionally, the coalition government was effectively pressured by the left for social spending while lacking the political base to enact new taxes. Accelerating inflation caused a virtual collapse of the tax system, with taxes declining from 9% of GNP in 1981 to about 1.3% of GNP in the first half of 1985.[31] Before 1984, the highest denomination was 1,000 Bolivian pesos. By 1985, the highest denomination was 10 million Bolivian pesos. In 1985, a Bolivian note for 1 million pesos was worth 55 cents in US dollars, one-thousandth of its exchange value of $5,000 less than three years previously.[32] In the 1987 currency reform, the Peso Boliviano was replaced by the Boliviano at a rate of 1,000,000:1.

Start and End Date: Apr. 1984 – Sep. 1985
Peak Month and Rate of Inflation: Feb. 1985, 183%[22]

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 01:30 
Avlogget

Veldig interessant observasjon og bra fortalt.

mennesker har en sterk overlevelse instinkt og vi har gode evner til og finne nye løsninger når man ser problemene komme og man kan da forberede seg bedre. Derfor tror jeg vi nå i Dag står noe sterkere en de gjorde i Bolivia i 1980. Ved at vi har en mye bedre informasjons kanal gjenom internett og forskning.
Vi har alltid hatt egenskaper til og skape nye lokale, nasjonale penge systemer i perioder når systemet har sviktet.
Og jeg tror vi har en Gylden mulighet i og sikre og skape verdier ved og blant annet investere iharde fysiske metaller i dag.

Vi står nok ovenfor noen store endringer og utfordringer i hvordann vi lever og jeg tror spesielt sølv kan være med og gjøre overgangen noe lettere.

Det er mange faktorer som gjør at jeg nevner sølv spesielt og ikke gull.
Men vi må nok også tilbake til og bli et produksjons land igjen og ikke bare ett forbruks land som vi er på vei til og bli nå.
Jeg tror og håper vi klarer og håndtere situasjonen bedre en Bolivia vi har i dagens verden mye mer intelligente mennesker som ser dette komme og har forberedt seg og vill klare seg gjennom dette men vi har også mye mer mennesker som ikke har forberedt seg og som ikke vil klare seg.

Har tro på att vi står foran mangen gode muligheter for de som kan og vil før den totale kollapsen kommer

Dette blir en naturlig prosess som vi ikke kommer unna og jeg er glad jeg bor i Norge,tror jeg

http://youtu.be/4OygTTHjR9M

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 08:49 
Avlogget

Hmmm vel. Vi har tilgang på kunnskap som aldri før, men IQ på vestlige verden har gått ned.

Tror omstillingen faktisk ville vært myyyyyye hardere i dag.

Et fokus i min bok er å invistere i kvalitetsutstyr. Ikke yalla china greier, selv om vi ikke slipper helt unna.

Feks motorsag. Kjøper Biltema's made in china til 500 kr eller kjøper du en Stihl til 2500 kr? Lære å vedlikeholde utstyret. Gull & sølv er kjekt å ha, men jeg kjøper heller kvalitetsverktøy enn metall.

En bonde bytter nok gjerne egg for spiker. Neppe for sølv. Hvordan ser du forskjell på sølv og juggel uten spesial verktøy?!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 09:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Har bare ett investeringstips:

"when there is blood on the streets, buy real estate, even if the blood is your own." (løselig basert på Baron Rotschild). Forutsatt at ikke samfunnet går helt i oppløsning ("the road"-scenario, ekstremt usannsynlig) vil eiendomsrett fortsatt holdes i hevd. eiendom slutter aldri å være verd det du kan produsere på eiendommen, mens andre varer (gull, diamanter, kunst, biler etc.) vil variere med tilbud og etterspørsel.

Om du må kjøpe, kjøp deg et hus utenfor bykjernen med en tomt stor nok til at du kan produsere mat der og sørg for å betale ned lånet så fort du kan. Tror alle som hadde lån på 80-tallet, eller som har lest om det, er skeptiske til å sitte med store lån. Maximum styringsrente i 1987 var 13,6% mens bankene opererte med oppimot 21,7%. Med et lån på 2 mill er det 434.000 i året. I renter!

og når jeg ser sånt som det her:

Bilde

(klassisk boble-tegn)

venter jeg til å kjøpe til jeg ser blod i gata.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 11:08 
Avlogget

Gullars skrev:
Hmmm vel. Vi har tilgang på kunnskap som aldri før, men IQ på vestlige verden har gått ned.

Tror omstillingen faktisk ville vært myyyyyye hardere i dag.

Et fokus i min bok er å invistere i kvalitetsutstyr. Ikke yalla china greier, selv om vi ikke slipper helt unna.

Feks motorsag. Kjøper Biltema's made in china til 500 kr eller kjøper du en Stihl til 2500 kr? Lære å vedlikeholde utstyret. Gull & sølv er kjekt å ha, men jeg kjøper heller kvalitetsverktøy enn metall.

En bonde bytter nok gjerne egg for spiker. Neppe for sølv. Hvordan ser du forskjell på sølv og juggel uten spesial verktøy?!

Er enig at iq kanskje har gått ned men vi har mer ingeniører,forskere og såkalte intellekter tenkere i dag en i 1980 da verdens befolkningen var mye lavere 2,5 milliarder mot dagens 7 milliarder. At mangen av dem er consumer mennesker som kommer til og ha vanskeligheter med og tilpasse seg er jeg enig i og at dette vil nok bli historiske begivenheter som kommer til og endre den menneskelige historien i veldig stor grad.

Jeg og tror dette vil bli myyyyye hardere i dag pga at det gjelder så mye flere mennesker og så mye større økonomiermen jeg tror vi står ovenfor en ny menneskelig bevissthet.

I denne begivenheten ser jeg personlig store muligheter for verdi skraping og brenner da spesielt for sølv det har med at det er noe som er enklere og sette en verdi på som en evt selger kan forstå og som har blitt brukt som penger i hele den menneskelige historie. Det er alltid blitt brukt som legitime penger historisk.

Jeg tror vi og kommer til og se en enorm utvikling i teknologien som følge av at systemet som har forhindret ny teknologi og energi og bli utviklet pga av store penge interesser i store selskaper vil bli fjernet og her vil sølv også ha en stor verdi i form av metall strukturen og egenskapene i sølv er formidable og ikke kan erstattes av andre metaller i dag. Så det er mange faktorer man kan se på.

At det kan oppstå muligheter for at noen kan prøve og forfalske vil man alltid ha men det er store straffer for og prøve og forfalske penger som sølv bullions er. Dette har vært mer utbredt med samler mynter som har gått utt av produksjon og som ikke er regnet for legitim valuta lenger og som har dermed fått en mye høyere samlerpris en sølv bullions som følger en verdens spot pris som til dags dato er blitt manipulert ned til ett veldig lavt nivå som gir oss vanlige folk en god mulighet på og være med på en historisk tur opp. Men det finns mange måter og avsløre falske sølv mynter allt fra magnet test til metal tester informasjon av prøver av metallet gjennom slippe tester, syretester og mange flere som man kan tilegne seg viss man er i tvil. Vekten kan også fortelle mye 1onz er 31,1 så det skal ikke være mye avik i dette da det vil tyde på en dårligere produksjon.

At det vil være mulig og bytte noe egg mot feks spiker er jeg helt enig i og alle varer eiendeler vil bli sett på som en måtte og kunne betale for seg. Men det er litt tungvindt og evt måtte frakte rundt masse korn for og kjøpe seg en ny motor sag. Derfor tror jegvi alltid vil ha en måtte og bevare verdiene og handle med dem igjennom penger søm sølv og gull mynter.

Litt sølv reklame http://youtu.be/PLC4qfX5p1g

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 11:12 
Avlogget

Personlig tror jeg på Peak Oil. På sikt vil tilbudet av gull og sølv bli strupt pga. dyrere gruvedrift.

Boligmarkedet er jeg mere usikker på. Slik jeg ser det er det ikke sikkert at boligprisene vil stupe i Norge.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 11:30 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvorfor ikke, candiru? Med så store forskjeller mellom lønn og lån blir det vanskelig å stikke hull på bobla uten at det smeller. Økt arbeidsløshet kan være nok.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 11:43 
Avlogget

Det er flere ulike mål her. Slik jeg leser det ønsker Holmen å tjene penger på å spekulere i sølvprisen. Jeg har ikke nok penger til å gjøre det, så jeg satser på å fylle låven med stæsj nå så jeg har de nødvendige tingene når økonomien snur. Penger som er investert i nyttegjenstander og jord er trygge. Om oljekranene skrus av i morgen har vi plutselig skyhøy ledighet i dette landet og en masse boliger i by som er overpriset, men et småbruk vil være like mye verdt også uten olje. Oljeavhengigheten i økonomien vår er ikke bare de fire prosentene handlingsregelen putter inn i offentlige tjenester direkte, men også det store bidraget fra all virksomhet på land som leverer til olja og alle som leverer tjenester til dem igjen. Hvis disse blir borte er det plutselig et stort krakk, om det da ikke finnes noe annet som erstatter virksomheten.

Jeg er utdannet ingeniør med fagfelt maskin- og materialteknikk, så jobbmarkedet mitt er temmelig oljeavhengig. Håper det blir fortgang i å sette opp noen vindmøller offshore så jeg har noe å gjøre også i en ny økonomi!

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 12:00 
Avlogget

Folk flest eier bolig i Norge. Tror myndighetene heller trykker litt penger, og da vinner de som sitter med boligen.

Tror de politiske partiene som lar boligmarkedet krasje vil begå politisk selvmord.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 14:35 
Avlogget

Jeg vil ikke si jeg spekulerer i sølv for dette er ikke noe jeg gjør for og tjene penger det er mer for og sikre verdiene og ha mulighet for og kunne bruke dem når det man kjenner i dag av papir verdier vil bli mindre og mindre vært pga den enorme inflasjonen som pågår i dag av fiktive tall som blir laget av sentral bankene uten noe verdi bak seg.
Jeg tror vi har vært utsatt for en enorm penge forfalskning når man i dag ser at alle pengene som eksistere er lånte penger og at dette ikke er bære kraftig og umulig og noen gang betale tilbake.
Nå så man nettopp at esb satt renten på bankenes innskudd i den europeiske sentral banken til -0,1 det er ingen som lenger ønsker og ha pengene lenger og verdien er bare fiktiv i dagens verdi og bare en illusjon og drøm vi er blitt fortalt.

Da vill jeg heller ha noen gull og sølv penger under madrassen i stedet for papir eller noe tall på dataen som man ikke lenger vet hva verdien vil være etter denne sommerens bank holiday.

Jeg tror vi er veldig nært en korrisjon i valuta markedet med at mindre og mindre land vil bruke dollaren som verdens valuta reserve.

Og med de konsekvenser dette får tror jeg sølv vil ha en mye større verdi en mye andre betalings midler til og holde seg i verdi sammen med mye annet som vil få en ny verdi.

Tror også vi kan stå ovenfor en ny måtte og handle på mellom land også og da tror jeg vi kan få god bruk for olje og gass ressursene våre for og kunne handle til oss de ressurser vi måtte trenge fra andre land så blir nok viktig og ikke miste mer av handel flåten våres da vi fortsatt må drive en aktiv eksport og import handel i større grad en i dag.

Jeg ser mye muligheter men også utfordringer. Det er ingen enkle svar. Men mange spørsmål.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 14:54 
Avlogget

Mike malony har gjort mange gode analyser etter min mening her er en jeg så for noen dager siden
http://youtu.be/cy4Zrv-UQGM

Topp

InnleggSkrevet: 06 Jun 2014, 19:32 
Avlogget

gull og sølv er kun verdt noe så lenge noen vil betale for det.
nå er jeg riktignok gull, sølv, platinum og palladium valuta.
men om økonomisk kollaps inntreffer hvor skal dere veksle det inn?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: