Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Nov 2017, 17:42

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Nov 2016, 22:12 
Avlogget

Glad for å se at NUSS-begrepet jeg lanserte har slått ann 8-)

Å forberede seg økonomisk er meget fornuftig etter mitt syn. Kanskje ikke så rart all den tid jeg er økonom/regnskapsfører av yrke.

Passer alltid på å ha 20 000kr i kontanter hjemme, betaler ned det jeg kan så raskt jeg kan og passer på å ha diversifiserte investeringer.
Det lønner seg på sikt - også om det IKKE skulle skje noe. :)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2016, 04:27 
Avlogget

MjaMjo skrev:
Glad for å se at NUSS-begrepet jeg lanserte har slått ann 8-)

Å forberede seg økonomisk er meget fornuftig etter mitt syn. Kanskje ikke så rart all den tid jeg er økonom/regnskapsfører av yrke.

Passer alltid på å ha 20 000kr i kontanter hjemme, betaler ned det jeg kan så raskt jeg kan og passer på å ha diversifiserte investeringer.
Det lønner seg på sikt - også om det IKKE skulle skje noe. :)

Ble umiddelbart begeistra for NUSS begrepet! Flott initiativ, har savnet et norsk ord som dekker SHTF begrepet..

Leste en sak nylig om at det i India hadd blitt oppstyr etter at myndighetene fjernet enkelte sedler som lovlig betalingsmiddel for å bekjempe korrupsjon.. Typisk nok de sedlene med mest verdi som ble gjort verdiløse.. Kjipt å bli sittende med masse verdiløst papir dersom økonomien kollapser og.. Noen andre ideer om hvordan man kan sikre seg annet enn å ha kontanter hjemme? Kjøpe inn varer, eks alkohol osv, for å ha til byttehandel?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Nov 2016, 16:14 
Avlogget

Handyman skrev:
MjaMjo skrev:
Leste en sak nylig om at det i India hadd blitt oppstyr etter at myndighetene fjernet enkelte sedler som lovlig betalingsmiddel for å bekjempe korrupsjon.. Typisk nok de sedlene med mest verdi som ble gjort verdiløse.. Kjipt å bli sittende med masse verdiløst papir dersom økonomien kollapser og.. Noen andre ideer om hvordan man kan sikre seg annet enn å ha kontanter hjemme? Kjøpe inn varer, eks alkohol osv, for å ha til byttehandel?

Kjøp det du kan av utstyr og mat og annet preppeutstyr som kan brukes. Dersom du fortsatt har penger som skal settes til siden er det mulig å kjøpe gull og sølv-mynter. Mest sannsynlig vil ingen bytte mat mot myntene, men de vil holde verdi så kan jo selges tilbake mot en eller annen ny valuta som måtte oppstå etter en kollaps.
På lenger sikt er vel Norge på god vei mot samme situasjon som i Hellas? Utgifftene til staten vil jo bare øke fremmover og det vil jo bli tatt mer og mer fra oljefondet. Da vil det jo tilslutt gå galt. Ja, har da litt over 30 år igjen til pensjon og tror jeg kommer til å oppleve en valutakrise så holder noe gull/sølv som forsikring mot det. Vi har jo forsikring på det meste ..

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2017, 01:50 
Avlogget

Hei folkens! Ang kontanter, hvor får en kjøpt nye "bunker" med sedler? Kan jeg bare henvende meg i banken? Jeg har samlet 50-lapper en stund men de er ganske slitt og tar mye plass. Tenker da at en bunke med nye 50-lapper hadde vært tingen!

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2017, 11:47 
Avlogget
Brukerens avatar

@kroken: Jeg vet ikke hvor langt fram du tenker, men mot slutten av 2018 skal det komme nye 50-lapper, og de gamle vil bare være gyldige i vanlig handel i 1 år (kan veksles inn i minst 10 år framover)
Samtidig betyr dette at mot slutten av neste år vil en stor del av alle 50-lapper være tilnærmet nye, så det kan være en bra anledning til å legge unna noen.
Nye 100- og 200-lapper kommer allerede neste uke, men det kan ta litt tid før de dukker opp i butikker og minibanker.
http://www.norges-bank.no/Sedler-og-myn ... e-sedlene/

Topp

InnleggSkrevet: 27 Mai 2017, 12:01 
Avlogget

Som 14-åring reiste jeg til California, og da fikk jeg 50 stk. strøkne 1-dollar sedler av fatter'n før jeg reiste, som han hadde vært innom en bokbinder og fått de gummiert sammen på den ene kortsiden - som en notisblokk... Det var litt tøft dengang... ;)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2017, 21:09 
Avlogget

Korleis kan ein spare mykje penger, betale ned lån raskt og samstundes kjøpe inn mat og utstyr?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2017, 18:37 
Avlogget
Brukerens avatar

ved å skippe meningsløse ting som overdyr bil, fancy ferie, unødvendig oppussing med dyre håndverkere, ørten turer på byen, shopping av klær du ikke bruker etc.

om du har DNB finnes det en funksjon i nettbanken der du kan få oversikt over hva du bruker penger til ved å sette utgiftene dine i grupper. kan være en øyeåpner når du ser at du bruker 17000 på mat, 8000 på sko og 3000 på caffe latte.

forsøk å tenke "trenger jeg denne? Vil denne gjøre meg mer forberedt?" når du står med en dings i hånda og shoppingsyka brennende i sjela. veldig ofte er svaret "nei". Lær deg å se igjennom reklamer, og innse at de i 99% av tilfellene er dårlige forsøk på å reprogrammere deg om til en viljeløs konsument ved å få deg til å føle deg utilfredsstilt eller deprimert.

og ikke minst få din bedre halvdel til å bli med på prosjektet. Hjelper lite om du sparer på din side når partneren blåser ut penger i andre enden.

skipp også veldig dyre prepperting som f.eks aggregat, atv, mobilt sagbruk, langholdsrifle etc. om du ikke kommer til å spare penger på det i lengden (f.eks. om du bor i flomutsatt område er aggregat og vannpumpe kritisk å ha på loftet.) ta de viktigste tingene først: mat, vann, lys, varme. Sikt på en uke først.

forsøk å gjøre så mange renoverings/byggeprosjekter selv. det er enormt å spare på å ikke bruke penger. i tillegg lærer du masse på å gjøre ting selv og er en viktig del av din "prepperutdannelse"

reforhandle lån og forsikringer. om du er ansatt i staten, flytt lånene til SPK. det er langt billigere enn de fleste andre banker.

mvh
draugjeger.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2017, 21:25 
Avlogget

Veldig bra svar.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest