Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Aug 2018, 14:15

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: seven ocean s
InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 09:53 
Avlogget

Hei.
Jeg er på jakt etter BP5 eller Seven ocean s.
Hvet noen her hvor jeg kan kjøpe det?

Hilsen
vaude

Topp

Innleggets emne: Re: seven ocean s
InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 10:27 
Avlogget

Hei og velkommen på forumet.

Du kan kjøpe for eksempel her:
http://www.dykk.no/main.aspx?page=article&artno=7002

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 10:32 
Avlogget

Eller her:
http://www.viking-life.com/viking.nsf/p ... ng=Rations
Her er litt billigere tror jeg

Topp

InnleggSkrevet: 18 Nov 2015, 11:24 
Avlogget

Tusen takk for svar.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2016, 16:38 
Avlogget

Her forleden kjøpte jeg noen pakker Seven Oceans nødproviant. Smaken vil jeg karakterisere som god, som en middels småkake. Med peanøttsmør oppå blir den himmelsk!

Etter en to-tre timers tur ramlet jeg over en matbutikk og var sulten på noe godt så jeg gikk inn, men så husket jeg at jeg hadde pakket med en Seven Oceans bar - så jeg forlot butikken uten å bruke en krone. Jeg åpnet og spiste og fikk akkurat det jeg var ute etter. Jeg hadde ikke med meg vann på turen, men til tross for dette gikk "småkaken" glatt ned uten å bidra til tørr munn. Produsenten hevder å ha utviklet den slik med hensikt da det er ment å være nødproviant for livbåter uten fri tilgang til drikkevann.

En senere tre-timers tur i røft terreng med én Seven Oceans bar og 2,7 dl vann som eneste proviant var mer enn nok og jeg følte meg fremdeles mett og fornøyd da jeg kom hjem. Riktignok var jeg mett og godt hydrert da jeg dro.

Innholdet er primært bakt hvete, fett og sukker. I tillegg er det tilsatt vitamin B1, B6, C og litt jern og kalsium. Halvparten av fettet er transfett.

Jeg vil helt klart gå til anskaffelse av mer av dette da kiloprisen ved kvantumskjøp er på tilsvarende nivå som Bixit havrekjeks, omtrent like godt og enda mer praktisk. Men å klare seg på dette og kun dette ser jeg på som en plage og lite realistisk. Selv ugress blir fort fristende alternativ for variasjonens skyld. Men som et praktisk og rimelig alternativ til kjeks og søtsaker i hverdagen, eller som mellommåltid på turer er den super. I tillegg har man beredskapsdimensjonen som dette forumets brukere vil la veie tungt.

Jeg ser for meg å legge noen pakker Seven Oceans i bilen, i samme sekk som badetøyet og ekstra undertøy. Dessuten tar jeg sikkert med et par bar's i jakkelomma stort sett hele tiden for å unngå impulskjøp når jeg er småsulten.

(For beredskap i tilfelle SHTF er jeg også interessert i å ha et par kartonger BP-5 stående, men der er man etter sigende avhengig av å kjøpe inn stort for å få akseptabel pris. Gi meg privat melding dersom noen er interessert i å spleise på det, minst 1 kartong ca 1000 kr.)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 08:48 
Avlogget

Veldig interessant. Hvor får man kjøpt slikt?

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2016, 17:09 
Avlogget

Interessant! Er interessert i å kjøpe.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Apr 2016, 20:43 
Avlogget

Ja, altså nå viser det seg at jeg må være litt mer aktiv på forumet før jeg kan svare på private meldinger.

For å si noe om den grunnleggende forskjellen mellom Seven Oceans og BP-5 så er førstnevnte for velfødde folk som plutselig trenger nødproviant for en kort periode, mens BP-5 er for underernærte mennesker i katastrofeområder hvor de får dekket sitt behov for mineraler og vitaminer gjennom en halv dagsrasjon av BeredskapsProvianten.

Ulempen for oss blir at det kan fort bli for mye av enkelte vitaminer og mineraler hvis vi ellers spiser variert. Så det er vanskelig å se noe behov for BP-5 i Norge i dag.

Det blir i tilfelle litt som Howard i 10 Lanes of Cloverfield når han sier: You wear helmets when you ride bikes…seatbelts in cars… alarm systems to protect your home… But what happens when those alarms come? … Crazy is building an ark after the flood. Så hva du planlegger for er jo helt klart relevant her, er scenarioet at du vil sikre deg mot noen ukers dårlig tilgang til mat, eller ser du for deg et scenario hvor nordmenn blir underernærte i løpet av de neste 20 årene (som BP-5 sikkert kan holde seg ganske greit under optimale lagringsforhold).

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2017, 20:40 
Avlogget

Jeg har kjøpt 7 oceans i rimelig kasser fra dykk.no tror jeg

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2018, 11:49 
Avlogget

Jeg vurderer bp eller oceans som et supplement.

F.eks to stk barer som gir 500 kcal tilsammen, evt med melkepulver og vann som en grøt.
Det er en bra frokost.

Hvis sjømat/vilt med litt ris til middag, så blir det relativt bra kcal inntak over tid, fremfor nok kcal i en kortere periode.
Litt sult venner man seg til, og jeg er ikke alene så det skal fordeles.

Spørsmålet blir: Noe oppdatert info på bulkløsningene som beskrevet over her? Hvor mye må bestilles for å få kjøpt?

Antar det er herfra: http://www.gcrieber-compact.com

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2018, 12:53 
Avlogget

Jeg bestilte en kasse fra dykk.no

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2018, 13:39 
Avlogget

7oceans inneheld transfett ? For dei av dykk som ikkje allereie veit det; transfett er helsefarlig, kreft++ noko ein absolutt bør halde seg unna.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2018, 20:42 
Avlogget

Eh... vel... det er vel noe de lærde strides om. Med mindre du har noe relevant oppdatert informasjon?

Jeg ville uansett spist meg mett på transfett om alternativet var å dø....

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2018, 08:55 
Avlogget

Filbert, det er ulike meiningar om ein del andre fettypar. Men at transfett er skadelig, det er ikkje noko dei lærde striast om.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mai 2018, 20:42 
Avlogget

Nåja , vi snakker om nødproviant som er designet for å holde oss i live noen dager . Hvis man unner seg ett beger pommes frites , eller noen søte kjeks til kaffen noen ganger i året , bør man ikke ligge våken om nettene og bekymre seg over at det er transfett i nødprovianten i BOBen...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: