Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Okt 2018, 04:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 10 Mai 2015, 19:05 
Avlogget

Hei jeg prøver å dyrke planter for å bli mer selvforsynt. Noen som anbefaler planter eller har noen tips

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mai 2015, 15:31 
Avlogget

Du kan plante mye her, har du drivhus?

Eg planter hvitløk, poteter, gulrot, rips, solbør, epler, plommer, salat, tomater, agurker, + mye mer.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2015, 03:25 
Avlogget

Det varierer mye med lokale forhold og hvordan du planter også. Min far har både åprikos, fersken og i en periode druer i en hage på østlandet og solbær og rips på hytta 900moh, men det er på kanten hva som går. Jeg vil anbefale å holde seg til mer tradisjonelle norske planter, mye bra der. Et tips jeg har fra min far er å putte en hagesaks i lomma og gå en tur i nærområdet, helst tidlig om høsten. Da ser du hva som produserer godt akkurat der du bor, og at det forsvinner en kvist her og der legger ingen merke til. Å lage stiklinger er ikke nødvendigvis enkelt, men om du kjenner noen som kan det trenger det ikke være så ille.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mai 2015, 09:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Det var et veldig godt forslag Asparges!

En annen ting man kan gjøre er å melde seg inn i, eller i alle fall kontakte, det lokale hagelaget. De er vanligvis ikke bare opptatt av estetikk, men også av hva man kan putte i munnen. Der er det ganske sikkert mye god kunnskap. Og det fine er at disse folka er over snittet interessert i å dele kunnskapen. Og de arrangerer gjerne byttedager både titt og ofte.

For øvrig må man være klar over at verdens beste bærbusk kanskje ikke vil være det i skrinn jord i en skyggefull krok av hagen din. Forholdene en tilbyr har mye å si for resultatet.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: