Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:37

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Mar 2015, 15:22 
Avlogget

tyrion84 skrev:
Jeg vil tro at en av de første matvarene (utenom friske grønnsaker og frukter) det vil bli mangel på her i berget er ris. Under fianskrisen 2008-2009 gikk de store matvareaktørene i Norge til storinnkjøp av ris for å unngå mangel i butikkene. (Norgesgruppen, Rema1000). Det gode med ris er at det under optimal lagring er relativt enkelt å ha liggende i lang tid, samt at det er fryktielig billige kalorier. (Du lever mye lenger på en sekk ris enn enn noen bokser med joikaboller). Minuset med ris er at det kommer fra land som er langt vekk fra Norske kyster. For at nordmenn skal kunne få ris når de vil er vi avhengi av et fungerende kredit/banksystem, stabile priser og at langsiktige kontrakter blir etterleveret. Under finanskrisen 2008/2009 stoppet flere av vederns riseksportører deriblandt Thailand eksporten av ris. Tanken var vel at det var bedre å gi ris til befolkningen enn verdiløse papirbiter.

@tyrion84
Jeg må nesten bare si det, men du skriver veldig mye rart.
Du legger ut "sannheter" og teorier med tilsynelatende underlag for påstandene, men det er jo bare tull det du sier.
Hvor får du disse tingene fra?

1. Små-pirk, men Finanskrisen var da vitterlig 2007-2010, og ikke 2008-2009 som du skriver (http://no.wikipedia.org/wiki/Finanskris ... %80%932010)

2. Hvor har du det fra at Norgesgruppen/Rema1000 gikk til stor-innkjøp av ris for å unngå mat mangel? Det var vel aldri snakk om noen matkrise i Norge på noe som helst tidspunkt? Nærmeste vi har vært matkrise siden krigen må jo være da vi nærmest gikk tom for norsk smør ifm julebaksten i 2012, men det ble løst ved import.
Jeg har virkelig forsøkt å Google og lese på dette etter at du skrev dette, men jeg finner ingenting som underbygger din påstand om dette. Hvis du har konkrete referanser så beklager, men da må du legge de frem.

3. At Thailand stoppet eksport av ris under finanskrisen!??! Overhode ikke. I første halvdel av finanskrisen økte faktisk Thailand eksporten, og i andre halvdel så gikk den litt ned igjen (http://angkorrice.blogspot.no/2011/04/r ... s-eye.html)

For ikke å villede andre så synes jeg virkerlig du bør la vær å uttale deg veldig omstendelig og bombastisk når du tilsynelatende ikke vet spesielt mye om temaet. Det virker som du kommenterer bare for kommentarenes skyld.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2015, 22:40 
Avlogget

West Jeg orker ikke kommentere deg mer, du henger etter meg som en treåring i mors skjørtekant, men du skal få referanser her:

2. Overskrift REMA 1000 HAMSTRER RIS I FRYKT. Datert 24.08.08 midt under matvarkrisen. Jeg sa heller aldri at det var/blir matmangel jeg sa at det kunne bli mangel på ris som en matvare som alltid er i butikken. http://www.79487.websys.sysedata.no/ind ... emid=10296

3. Thailand var blandt flere andre land som Vietnam og India som holdt igjen riseksporten. les litt om matvarekrisen som var i 2008 så finner du mer.
http://www.sfgate.com/business/article/ ... 286210.php
http://en.wikipedia.org/wiki/2007%E2%80 ... ice_crisis

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2015, 00:32 
Avlogget

2. Interessant lesning. Dette kunne jeg ikke huske. Sannsynligvis fordi det ikke ble noen stor sak. Akkurat som smør-krisen, som også ble avblåst. Men du får huske at jeg overhode ikke var hverken påståelig eller bastant. Tvert i mot skrev jeg helt tydelig "Jeg har virkelig forsøkt å Google og lese på dette etter at du skrev dette, men jeg finner ingenting som underbygger din påstand om dette. Hvis du har konkrete referanser så beklager, men da må du legge de frem."
Jeg takker for referansen.

3. Thailand er fortsatt galt. Grafen jeg la med som viser eksporten forteller tallenets klare tale.
Og ikke minst begge to artiklene som du selv har valgt å legge ved som referanse bekrefter jo det. Har du lest artiklene selv som du la ved?
I artikklene fra SFGate står det "India, Vietnam and Egypt"
Og i artikkelen på Wikipedia står Thailand nevnt to ganger. Første gang i forbindelse med hvilke land Japan importerer ris fra, og andre gangen fordi Thailand tar iniativ til å etablere et kartell for fastsetting av faste priser for ris.
Altså, nei - Thailand stoppet overhode ikke noen eksport.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Sep 2015, 13:04 
Avlogget
Brukerens avatar

Et av elementene jeg nevnte som opptakt til dette scenarioet, er omtalt i Aftenposten i dag: El Niño vokser seg større og verre

Nå tror jeg ikke denne utgaven av El Niño i seg selv vil føre til noen akutt matmangel i Norge, men det kan jo være interessant å følge med på hva den vil føre til av trøbbel.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2015, 10:30 
Avlogget

tyrion84 skrev:
Jeg orker ikke kommentere deg mer, du henger etter meg som en treåring i mors skjørtekant, men du skal få referanser her:

Med tanke på at de fleste av oss er her på grunn av at vi stiller
Oss kritisk til ting, (er faktisk det vi gjør), så mener jeg at det er på
Sin plass å få vite litt referanser når noe skurrer. Selv om noen kanskje får oftere kick for at det høres feil ut så er det nok ikke direkte mot person. Ja enkelte kan av og til virke lett på avtrekkeren når det gjelder
å peke ut antatt feil informasjon, men det mener jeg er bra ettersom
vi ikke vil fylle forumet med svada, men god informasjon over hvordan tilstanden I verden faktisk er.

Men for all del Kjør på med info. Men gjerne ha referanser til det som sies. (Slik du hadde nå) ;)

Og ja det er mulig med akutt matmangel I Norge. Dette baserer jeg
Kun på sunn fornuft. (Indianerne sa så godt. Hvite mann sulter I rødt manns matkammer) x) ikke ordrett men sånn ca.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support