Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:21

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 23:41 
Avlogget

Nei, om du har lest merke-tråden (som du selv har postet i flere ganger) husker du kanskje at det der er svenskene sitt. Bamse brukte det vel som illustrasjon for å få fram et lite poeng.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2014, 23:50 
Avlogget
Brukerens avatar

Beklager min feil ;)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mai 2014, 23:57 
Avlogget
Brukerens avatar

en interessant artikkel om forholdet mellom matpriser og sosial urolighet.

http://www.theguardian.com/environment/ ... -venezuela

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2014, 14:02 
Avlogget

Og her er det heldigvis en ny fornuftig stemme i debatten: NRK Ytring - Norge trenger kornlager

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 16:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Da er det sannelig på høy tid å grave fram denne tråden igjen. Jeg velger å ta resten av småhendelsene mer skjematisk og uten så mye sitater og forklaringer på hva de enkelte punktene betyr i detalj som over. Men jeg tar med et utvalg av linker som de som vil kan følge. (Dette er notater som bare har ligget over sommeren.)

• Sammenfall av tørke, varme og flom i viktige regioner. ……Muligens sammenheng med meget kraftig El Ninjo http://www.forskning.no/artikler/2014/mai/390897

• Pga økonomisk krise kombinert med høyere kunstgjødselpriser har mange bønder ikke råd til å kjøpe så mye gjødsel og plantevernmidler som de vanligvis bruker. (Gjelder spesielt India og Svartehavsregionen i akkurat dette scenarioet.)

• JORDEROSJON/UTARMING AV DYRKBAR JORD https://worldwildlife.org/threats/soil- ... egradation Merk at også de siste tiårs voldsomme bruk av kunstgjødsel gjør ting med matjorda, f.eks. forsuring og meget kraftig reduksjon av det mikrolivet som finnes i sunn og fruktbar matjord.

• Kunstig vanning har blitt stadig mer kostbart, til dels umulig i mange tidligere viktige jordbruksområder på grunn av synkende grunnvannstand/uttømming av store underjordiske vannreservoarer og inntrengning av saltvann. https://water.usgs.gov/edu/gwdepletion.html Dette fører til gradvis dårligere avlinger i gjennomsnittsår OG langt høyere sårbarhet for tørke og varmebølger i ekstremår.

• Store jordbruksområder er på vikende front pga høyt saltinnhold , bl.a. i Argentina og Australia. http://www.ga.gov.au/groundwater/unders ... usion.html

• Verdens landbruksproduksjon har stagnert siste tiår før hovedhendelsen min (kommer i neste innlegg). Her tenker jeg spesielt på grunn av klimaendringer, alternativt har veksten blitt betydelig mindre enn vi er vant til. I henhold til klimapanelets prognoser vil landbruksproduksjonen kunne falle med 2 prosent per tiår mens etterspørselen øker med 14 prosent. Her forutsettes kun at denne utviklingen er i sin spede begynnelse ved at veksten i produksjonen har stoppet opp. Dette er en langsiktig trend. Omtale av FN’s klimapanels siste rapport om konsekvenser: http://naturvernforbundet.no/klima/kons ... 1-974.html Eller søk på: «WG II: Impacts, Adaptation and Vulnerability 2014 pdf»

• En mer kortsiktig sak er tilfeldige variasjoner fra år til år som følge av for eksempel vær, politiske og økonomiske forhold. Noen av disse er nevnt over. Dette fører til moderne tids dårligste avlinger i årene forut for vårt år 202X.

o Hvete, ris, mais og de andre kornsortene:
 Mens avlingene er reduserte har ikke forbruket gått tilsvarende ned. Resultat: Kornreservene er nær null og prisene har føket til himmels. Mange land har innført eksportforbud for å sikre egen befolkning.
o Soya, sukkerrør, poteter, cassava, grønnsaker osv
 Også disse viktige avlingene følger kornproduksjonen ned av samme grunner.
o Høye priser og direkte sult i enkelte områder fører til enda mer sosial uro og direkte væpnede konflikter rundt omkring i verden.

• Laki-utbrudd på størrelse med 1783: http://www.forskning.no/artikler/2011/mai/289293 og http://en.wikipedia.org/wiki/Laki

o (Eller bare Katla…. (OBS: Mange ref. går på Laki 1783, ikke Katla) Vanskelig å finne maks-konsekvenser)

• Kanskje heller: http://en.wikipedia.org/wiki/Hekla_3_eruption Hekla 3 eruption fra ca 1000 f.kr.

• Uansett kan vulkanutbrudd på Island av denne størrelsesorden føre til mer enn bare forstyrrelser i flytrafikken. Slike har i historisk tid ført til reduserte avlinger og hungersnød i Europa. Et av scenarioene i Nasjonalt risikobilde 2012 fra Direktoratet for sammfunnssikkerhet og beredskap, var nettopp utbrudd av Laki-størrelse på Island. Her er et lite utdrag av dette:
Sitat:
Scenarioet som er vurdert er et stort sprekkutbrudd som Laki-utbruddet i 1783–84. Etter et år med gradvis økende seismiske signaler starter utbruddet med en eksplosiv utbruddsfase i midten av april. Fontener av lava står opp til 1 500 m over bakken, og en erupsjonssøyle av aske og gasser stiger til 13 000 m. I løpet av de to første døgnene sendes finkornet aske, gasser og aerosoler opp i 13 kilometers høyde og beveger seg mot Nord- og Vest-Europa. Fire dager senere åpner en ny sprekk seg, og fontener reiser seg til 1500 meters høyde med en erupsjonssøyle med høyde på omtrent 14 km. Store mengder gasser og aske beveger seg mot Europa. Island er nå et katastrofeområde. I løpet av de neste fem månedene fortsetter utbruddene med varierende intensitet. I slutten av september åpner den siste sprekken seg, og hele sprekksonen er nå over 30 km lang. Totalt 15 km³ lava, 1,5 km³ tefra og 125 megatonn SO2 blir produsert i utbruddet.
…..
Sitat:
En konsekvens av vulkanutbruddet vil være reduksjon i sollys som slipper gjennom aske-/gasskyene. Siden sollys bare er én av flere kritiske faktorer for vekst, antas scenarioet likevel ikke å føre til langtidsskader på natur og miljø. Når det gjelder avlinger er klimaet generelt og vanntilgang vel så avgjørende som sollys. Grunnet store temperaturvariasjoner fra år til år i Norge, er det ingen entydig sammenheng mellom global avkjøling og temperaturen i Norge på kort sikt. Utbruddet vil imidlertid innebære økt sannsynlighet for tidligere frost og en kald vekstsesong. Sammen med nedgang i sollys vil det derfor være en signifikant sannsynlighet for reduksjon i avling. En redusert avling globalt vil også ha økonomiske konsekvenser gjennom økte priser på mat.

Merk at DSB’s scenario forutsetter at dette er en isolert hendelse og at resten av verdenssituasjonen er «Business as usual». Og om dette er en enkeltstående hendelse, så kan vi sikkert kjøpe oss ut av de verste problemene. Akkurat på samme måte som vi bare øker importen av korn når vi har et dårlig kornår her hjemme.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 19:11 
Avlogget
Brukerens avatar

Grunn til høyere priser på kunstgjødsel, er at det blir mindre fosfor i verden.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 19:36 
Avlogget
Brukerens avatar

Problemet er jo at endel av disse scenarien kommer til å tippe balansen i retning av økonomisk krise og ruin. Det blir en selvforsterkende spiral: ingen penger, mindre til utvikling, mindre mat, mindre penger, etc. etc.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 20:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Fiskeren873 skrev:
Grunn til høyere priser på kunstgjødsel, er at det blir mindre fosfor i verden.

Men også etter hvert høyere gasspriser. Naturgass er en meget viktig innsatsfaktor..

Topp

InnleggSkrevet: 15 Okt 2014, 20:09 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
Problemet er jo at endel av disse scenarien kommer til å tippe balansen i retning av økonomisk krise og ruin. Det blir en selvforsterkende spiral: ingen penger, mindre til utvikling, mindre mat, mindre penger, etc. etc.

Just presis!!!

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2015, 16:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Så en liten oppsummering: Dersom et utvalg, ikke alle, bare tilstrekkelig mange, av faktorene over opptrer samtidig kan vi utmerket godt ha å gjøre med en «perfekt storm». Et sett med forhold som virker sammen og forsterker hverandre gjensidig slik at det samlede resultatet er en massiv global matkrise som selv ikke rike Norge kan kjøpe seg ut av.

Hvor rike vi vil være i framtiden, i år 202x, er også åpent for diskusjon. Hva er det som gjør oss rike egentlig? Kan vi være rike dersom resten av verden rundt oss er i dyp krise? Under finanskrisen i 2008 sank verdien av oljefondet ganske formidabelt. Der har vi syltet ned over 6000 milliarder kroner i aksjer, fond og eiendom. Men hvor mye dette er verdt avhenger av tilstanden i de landene verdiene er plassert i og av at det er noen som er villige til å gi oss noe av verdi i bytte mot dem. Aksjer i et selskap som er konkurs er null verdt. Eiendom som ingen vil kjøpe eller leie, er heller ikke noe som skaffer mat på tallerkenen. Og hva hjelper det å ha varer og tjenester å selge dersom ingen har råd til å kjøpe dem?

Men for å feie all mulig tvil til side, så innfører jeg en ting til i dette langdrøye scenarioet mitt. Du kan lese mer om det med flotte illustrasjoner i den kommende utgaven av Illustrert vitenskap(kommer 27. mars):

Tambora
Fra forhåndsomtalen:
Sitat:
For 200 år siden eksploderte vulkanen Tambora. 12 000 mennesker døde i et inferno uten sidestykke, mens opp mot 250 000 omkom av følgevirkninger. Og katastrofen vil skje igjen. Men denne gangen kommer dødstallene opp i millioner.

Hovedhendelse i år 202X er altså et vulkanutbrudd av Taborautbruddets størrelse:
• Vulkanutbrudd i Indonesia – VEI 7 – 160 km3 masse slynges ut – usedvanlig svovelholdig. http://en.wikipedia.org/wiki/Year_Without_a_Summer ) Andre sammenlignbare utbrudd kan f.eks. være Krakatoa i år 535 f.Kr. http://no.wikipedia.org/wiki/Klimasjokk ... 2%80%93536 Skjønt det er noe omstridt hvorvidt det var Krakatoa eller noe annet.

Som følge av alt det andre som har bygd seg opp over tid i forkant, er matsituasjonen i verden allerede prekær. Og med dette siste vulkanutbruddet, faller verdens jordbruksproduksjon voldsomt i 202X og året etter. Klimaeffekten gir seg deretter gradvis, men det tar noen år før de er tilbake der de var før utbruddet.

Værsågod, scenarioet «akutt matmangel i Norge» er servert.

---------------------------------
Jeg har sagt det før, men gjentar nok en gang: Det er godt mulig at en håndfull av så alvorlige forhold som skissert over, vil føre til kollaps lenge før vulkanutbruddet i Indonesia. Det er de som mener at nedsiden etter peak oil alene vil føre til kollaps og ingen kontrollert nedskalering. Realiteten er at disse tingene ikke vil oppstå i noe vakuum, de er deler av et hele – et større system som gjensidig påvirkes av både det jeg har nevnt i denne tråden og mye mer.

Nok en gang anbefaler jeg dere å sette dere inn i ideene bak «Limits To Growth». Den første boken kom alt på 70-tallet, men det er ingen grunn til å plukke fram den. I stedet kan dere gå direkte til «Limits To Growth. The 30-Year Update» fra 2004. Den er mer aktuell enn noen gang. Du får den billig og raskt her: http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=193149858X Eller enda litt billigere, men ikke så raskt her: http://www.amazon.com/Limits-Growth-The ... 193149858X

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2015, 16:34 
Avlogget

Jeg var på et forerdrag med blant annet Jørgen Randers (bidragyter til Limmits to growth) på BI i oslo i fjor, han ve lite dommedagorientert... men viste til denne siden blant annet: http://www.2052.info/

Topp

InnleggSkrevet: 11 Mar 2015, 18:06 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
Jeg var på et forerdrag med blant annet Jørgen Randers (bidragyter til Limmits to growth) på BI i oslo i fjor, han ve lite dommedagorientert... men viste til denne siden blant annet: http://www.2052.info/
Ja, det har forundret meg hvor optimistisk han klarer å være til tross for at tiden renner ut i forhold til de sakene de to forløperne til «2052» tar opp. Jeg ser på det som en overlevelsesmekanisme som jeg kjenner igjen i meg selv også. For eksempel tror jeg rasjonelt at vi ikke klarer å stoppe klimaendringene på dette 2-gradersmålet, men likevel kan jeg ikke la vær å prøve. Omtrent på samme måte klimaaktivistene hele tiden kommer med nye tidsfrister og målsetninger for hva som må gjøres ettersom de gamle ryker.

Han nedtoner nå de første bøkene, men hva er det reelt som gjør argumentasjonen i disse ugyldig? Jeg tror vi her har å gjøre med et tilfelle av fornektelse, enten bevisst eller ubevisst. Alternativt kanskje forsvarsmekanismen rasjonalisering… Jeg kan ikke se hva det reelt er som gir grunn til å nedtone det dype alvoret i den boken jeg anbefaler. Når det er sagt, så er det ikke ett, men flere scenarioer som beskrives i disse «Limits To Growth-bøkene». Det er også noen (over-)optimistiske varianter der som for eksempel forutsetter at nødvendige skritt blir tatt i retning reduksjon av utslipp og så videre.

Men jeg får det likevel ikke til å stemme. Og for å gi litt bakgrunn for hvorfor jeg har så store problemer med det, vil jeg sitere hvilken grunnholdning forfatterne beskrev seg selv med i boken fra 2004:
Sitat:
Jørgen is the cynic. He believes that humanity will pursue short-term goals of increased consumption, employment, and financial security to the bitter end, ignoring the increasingly clear and strong signals until it is too late. He is sad to think that society will voluntarily forsake the wonderful world that could have been.
Hva i all verdens land og rike er det som har skjedd mellom 2004 og i dag som har gitt ham grunn til å bli mer optimistisk? Nei, neste gang du møter ham, så prøv å få ham på tomannshånd, inviter på noen glass og prøv å kom inn under huden på ham. Da tror jeg du vil finne noe helt annet under overflaten…..

Og Jørgen, om du leser dette, så ta gjerne til motmæle.... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2015, 10:40 
Avlogget

Jeg vil tro at en av de første matvarene (utenom friske grønnsaker og frukter) det vil bli mangel på her i berget er ris. Under fianskrisen 2008-2009 gikk de store matvareaktørene i Norge til storinnkjøp av ris for å unngå mangel i butikkene. (Norgesgruppen, Rema1000). Det gode med ris er at det under optimal lagring er relativt enkelt å ha liggende i lang tid, samt at det er fryktielig billige kalorier. (Du lever mye lenger på en sekk ris enn enn noen bokser med joikaboller). Minuset med ris er at det kommer fra land som er langt vekk fra Norske kyster. For at nordmenn skal kunne få ris når de vil er vi avhengi av et fungerende kredit/banksystem, stabile priser og at langsiktige kontrakter blir etterleveret. Under finanskrisen 2008/2009 stoppet flere av vederns riseksportører deriblandt Thailand eksporten av ris. Tanken var vel at det var bedre å gi ris til befolkningen enn verdiløse papirbiter.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2015, 10:42 
Avlogget

En norsk forfatter og foredaragsholder som skriver om dette er Christian Anton Smedshaug. Her er et foredrag fra boka hans som heter "gjeld hvordan vesten lurte seg selv," som bla. handler om forsynsingsproblemer.

https://www.youtube.com/watch?v=dc-RL1P8HQM

Topp

InnleggSkrevet: 12 Mar 2015, 12:17 
Avlogget

Men det er pokker så mye bedre med joikaboller OG ris... en bare ris ;)
Hmm... jeg lurer faktisk på om jeg har funnet ut av hva som er middag i kveld. :ugeek:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 35 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support