Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 22:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Når Yellowstone supervulkan smeller, vil vi ha en global katastrofe i fanget i løpet av ca 24 timer. Krisen vil vare i minst 5 år, med grått, kaldt vær, og verst av alt: Nær all vegetasjon vil dø ut grunnet manglende sollys, og med det rammes kjøttproduksjon osv. Altså en global sultkrise, som vi snaut kan ane det enorme omfanget av. Kanskje dør 80-90% av jordens befolkning.
Dette er en helt reell trussel. Supervulkanen (enorm, og helt flat) venter nå på overtid ihht. tidligere utbruddfrekvens. Amerikanske myndigheter har et varslingsystem, som gir alarm hvis vulkanområdet stiger ekstremt. Siste året har det vært betydelig høyere enn på mange år. Muligens kan vi få noen dagers forvarsel fra myndighetene der borte (men vil folk ta det på alvor - kanskje ikke).

Så, hva gjør vi? Panikk vil råde også i Norge etter kun et par døgn, når saken for alvor begynner å gå opp for folk flest. De fleste samfunnsfunksjoner vil etterhvert bryte sammen. Myndighetene vil kun klare å redde et svært lite fåtall av innbyggerene. Forsvaret vil ikke kunne bidra med noe særskilt, utover å hjelpe til med ro og orden i en kortere periode. Sivilforsvarets tilfluktsrom vil bli svært attraktive, og vil bli overfylt etter kort tid. Denne ressursen har dessverre blitt bygget ned i senere år, og det er tvilsomt om de har mat og vannlagre som rekker.
Etter kort tid, vil penger ikke ha noen verdi. Din arbeidsplass, økonomi (inkludert gjeld) vil bli utradert, og vil ikke bety noe lengre. Alt vil dreie seg om det fundamentale: Husly, varme, mat, vann, klær, medisiner og sikkerhet. Etter en viss tid bryter strømforsyningen sammen, og leveranser av bensin og diesel stanser. Mulighet til å forflytte seg over størrre avstander vil bli en stor utfordring. På sjøen vil seilbåter få stor betydning. I innlandet er det verre. Hestene vil ikke leve særlig lenge (de vil bli spist).

Det sier seg selv at i prepper sammenheng vil store matvarelagre være enormt viktig. De bør helst ha svært god holdbarhet. Ellers vil tilgang på ved til fyring også være livsviktig. Vann fra naturen vil kunne brukes, men må filtreres, noe som de fleste etterhvert vil klare. De som er avhengig av medisinforsyninger, vil etter en stund ikke klare seg. Det gjør heller ikke barn og gamle.
Sikkerhet vil innen kort tid bli et stort problem. Etter kort tid vil du ikke kunne stole på noen, da de gjerne vil ta det du måtte ha. Sult forandrer folk radikalt! De som skal klare seg, må trolig lage et eller annet "sikret" fellesskap.

Byene vil etter få uker bli ulevelige, grunnet mangel på fyringsmulighet, matmangel, og plyndringsfare. På bygdene vil de klare seg lengre, men kan bli invadert fra nærliggende byer.
Sikrest overlevelse vil det være i bygder som ligger avsides, med lang avstand til byer og tettsteder. Beliggenhet nær skog og hav, vil også trolig være svært gunstig. De som bor her vil klare seg lengst, og kanskje overleve helt til solen bryter gjennom på nytt.
Bør vi ha litt å tenke på - ja!

Med tanke på global katastrofe, er det interessant å merke seg at russerene har bygget to svære byer ved siden av hverandre - langt under jorden (i fjell) i sentral-Russland. Offisielt sier de at det er et militært kommunikasjonssenter (selvsagt bare tull). Det er bygget inngang i fjellet for både jernbane og motorvei. For de som vet hvor de skal lete, så er det mulig å se fra satellitt deler av all fjellmassen som er tatt ut (viser på Google Maps). Russerene har holdt på å bygge disse anleggene helt siden 70-tallet, og er visst ennå ikke helt ferdig. Vet de noe, som vi også gjerne skulle vite?

Jeg håper dette innlegget kan sette fart i de som er forutseende (og andre). Kanskje er et langtidsleid fluktsted langt ute på bygda i skogen (gårdsbygning eller lignende), med bra matvarelager, ordentilg godt for nattesøvnen din. Da vet du hva du skal gjøre når ekstrasendingen på nyhetene kommer.

Ser frem til interessante kommentarer.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2014, 00:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Hau! Høres akkurat ut som situasjonen i filmen "the road" dette. De heldigeste befinner seg kanskje i umiddelbar nærhet av Yellowstone om dere skjønner hva jeg mener.
Vel, vet ikke mye om Yellowstone, men mener å ha lest at forskere er uenige om det er noen reell fare for at vulkanen får et kjempeutbrudd i nærmeste fremtid. Noen som vet hvordan de langt unna vil bli påvirket av en skikkelig smell der borte forresten? Innbiller meg at det blir verst på den nordlige halvkule, og at levekårene kan bli litt lettere dess lenger sør man bor?

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2014, 00:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Rockatansky skrev:
Hau! Høres akkurat ut som situasjonen i filmen "the road" dette. De heldigeste befinner seg kanskje i umiddelbar nærhet av Yellowstone om dere skjønner hva jeg mener.
Vel, vet ikke mye om Yellowstone, men mener å ha lest at forskere er uenige om det er noen reell fare for at vulkanen får et kjempeutbrudd i nærmeste fremtid. Noen som vet hvordan de langt unna vil bli påvirket av en skikkelig smell der borte forresten? Innbiller meg at det blir verst på den nordlige halvkule, og at levekårene kan bli litt lettere dess lenger sør man bor?

Så du har også sett the road. Da er det jo alle mot alle.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2014, 13:34 
Avlogget
Brukerens avatar

Et supervulkanutbrudd er helt klart noe av det verste naturen har å by på og for rundt 73 000 år er det mulig at Lake Toba-vulkanen nesten førte til utryddelse av menneskeheten. Dette skal være det siste utbruddet fra en supervulkan vi kjenner til. http://en.wikipedia.org/wiki/Toba_catastrophe_theory

Det som i alle fall er helt sikkert er at supervulkaner finnes og at kloden ikke har sett sitt siste utbrudd fra en slik. Yellowstone er altså ikke den eneste, selv om det er den som blir suverent mest omtalt. Antagelig er det fordi den ligger i USA. Men det er også sikkert at risikoen for at den skal få utbrudd i nærmeste framtid, la oss si de neste femti årene, ikke er spesielt stor, selv om den åpenbart ikke er null heller.

Det er helt umulig å si når Yellowstone vil ha neste utbrudd – om det kommer noe neste utbrudd da. Heller ikke det er SIKKERT, selv om det vel er mer sannsynlig at det vil komme enn at det ikke vil. De tre siste utbruddene som er tidfestet rimelig nøyaktig, kom for 2,1 millioner, 1,3 millioner og 640 000 år siden. Gjennomsnittlig blir det 730 000 år mellom utbruddene, med lengste intervall 800 000 og korteste 660 000 år. Disse intervallene er verken regelmessige eller forutsigbare. Og vi vet heller ikke om den utbruddshyppigheten er typisk så vidt jeg har forstått. Det kan like gjerne hende at disse tre siste utbruddene har kommet uvanlig tett som det motsatte. Det er i alle fall ikke riktig å si at vi er på overtid i forhold til neste utbrudd.

Men la oss nå si at det kommer et utbrudd mellom i dag og 800 000 år etter det forrige. Hva er da sjansen for at det vil komme de neste 50 årene? Vel, 50 år utgjør 0,03 prosent av den tidsperioden. Om vi heller tar utgangspunkt i gjennomsnittet mellom de tre siste utbruddene utgjør 50 år omtrent 0,06 prosent. Dette utgjør henholdsvis 3 og 6 til 10 000.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Mar 2014, 20:41 
Avlogget
Brukerens avatar

jada. det kan også være 200.000 år til det smeller, så jeg er ikke så engstelig. Dette er vel også en katastrofe det er nær umulig å forberede seg på. Lagring av mat for 10 år...vanskelig. Og etter hva jeg har lært av "the road" så er det bare ammo som teller i et sånt scenario...så da drar jeg hjem til Filbert.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2014, 11:16 
Avlogget

Jeg vil også ha en hemmelig by under fjellet....
Heh, er jo for pokker en god plotlinje til en bok her. Stor bigbadabom i yeelowstone, krise nød og greier, to familer prøver å ta seg fra Norge til Russland for å finne de hemmelige byene...

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2014, 22:44 
Avlogget

Prepper ikke for slike scenarier. Skjer det ser jeg på det som like greit å bare stryke med.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 00:19 
Avlogget
Brukerens avatar

Bamse Brakar skrev:
Et supervulkanutbrudd er helt klart noe av det verste naturen har å by på og for rundt 73 000 år er det mulig at Lake Toba-vulkanen nesten førte til utryddelse av menneskeheten. Dette skal være det siste utbruddet fra en supervulkan vi kjenner til. http://en.wikipedia.org/wiki/Toba_catastrophe_theory

Det som i alle fall er helt sikkert er at supervulkaner finnes og at kloden ikke har sett sitt siste utbrudd fra en slik. Yellowstone er altså ikke den eneste, selv om det er den som blir suverent mest omtalt. Antagelig er det fordi den ligger i USA. Men det er også sikkert at risikoen for at den skal få utbrudd i nærmeste framtid, la oss si de neste femti årene, ikke er spesielt stor, selv om den åpenbart ikke er null heller.

Det er helt umulig å si når Yellowstone vil ha neste utbrudd – om det kommer noe neste utbrudd da. Heller ikke det er SIKKERT, selv om det vel er mer sannsynlig at det vil komme enn at det ikke vil. De tre siste utbruddene som er tidfestet rimelig nøyaktig, kom for 2,1 millioner, 1,3 millioner og 640 000 år siden. Gjennomsnittlig blir det 730 000 år mellom utbruddene, med lengste intervall 800 000 og korteste 660 000 år. Disse intervallene er verken regelmessige eller forutsigbare. Og vi vet heller ikke om den utbruddshyppigheten er typisk så vidt jeg har forstått. Det kan like gjerne hende at disse tre siste utbruddene har kommet uvanlig tett som det motsatte. Det er i alle fall ikke riktig å si at vi er på overtid i forhold til neste utbrudd.

Men la oss nå si at det kommer et utbrudd mellom i dag og 800 000 år etter det forrige. Hva er da sjansen for at det vil komme de neste 50 årene? Vel, 50 år utgjør 0,03 prosent av den tidsperioden. Om vi heller tar utgangspunkt i gjennomsnittet mellom de tre siste utbruddene utgjør 50 år omtrent 0,06 prosent. Dette utgjør henholdsvis 3 og 6 til 10 000.

Hmm... Da skulle vel sannsynligheten for en smell fra Yellowstone supervulkan være betydelig større enn å vinne i Lotto.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 00:38 
Avlogget
Brukerens avatar

Nei, der tar du heldigvis feil!

Dersom man leverer en kupong (a 10 rekker) hver lørdag i 50 år, så blir det totalt 26 000 rekker. Vinnersjansen for 7 rette er 1 til 5 379 616. Det betyr at om vi holder oss til sjanser per 10 000, så blir det 48 til 10 000. Altså betydelig mer sannsynlig enn sjansen for utbrudd som var henholdsvis 3 og 6 til 10 000. (Dersom det går an å levere bare ei rekke, tror ikke det, så blir det midt i mellom.)

Sorry! :( :( :(

Topp

InnleggSkrevet: 12 Jan 2015, 00:41 
Avlogget
Brukerens avatar

MjaMjo skrev:
Prepper ikke for slike scenarier. Skjer det ser jeg på det som like greit å bare stryke med.

Ja, jeg er ikke helt uenig. Jeg tror Woody Allen sa noe sånt som " Jeg er ikke redd for å dø, men har ikke lyst til å være til stede når det skjer".
Under krigen (både den andre og den kalde), ble det til "visse personer" delt ut selvmordspiller (vanligvis cyanid) til bruk i "en vanskelig situasjon".
Noe mer teatralsk leste jeg i en spenningsroman, om et russisk atomangrep på vesten, der det meste ble ødelagt og voldsom strålesyke hersket blant overlevende. Som et siste krampetak fra velferdstaten, produserte den kanadiske staten et dobbelt sprøytesett til bruk for selvmord. Den røde (dødelige) sprøyten skulle tas først, og ville få deg til å sovne for alltid om 5 minutter. Den grønne sprøyten var motgift, og opphevet virkningen av den røde. Slik skulle det bli lettere for folk å ta dødssprøyten, når de visste at de kunne ombestemme seg etterpå.
Ikke så helt dumt, hvis krisen skulle være total.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2015, 21:34 
Avlogget

Nyere forskning viser med ganske stor sikkerhet at et utbrudd i Yellowstone ikke fører til apokalyptiske tilstander.
Områdene nærmest utbruddet vil regnes som katastrofeområder, men ellers i verden er virkningene mye styrt av hvilken vei askeskyene blåser. Et utbrudd vil garantert være merkbart, men ikke i den grad at vi må spise naboene.

http://www.newscientist.com/article/dn2 ... LbCnyuG8vw

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 19:49 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette var da en merkelig artikkel. Men takk skal du ha for linken! Det presenteres en hypotese om hva det siste utbruddet i supervulkanen forårsaket:
Sitat:
“Archaeologists and volcanologists have suggested that this triggered a 1000-year volcanic winter that wiped out a significant proportion of the planet's people and plants. But this idea has proved controversial, and the latest evidence makes it look even less likely.”

Deretter vises det til grunner for at varigheten nok ikke var SÅ lang. Og så trekker man slutningen om at supervulkanutbrudd ikke er så dødelige som tidligere antatt. Men det de sier er egentlig bare at de helt ekstreme scenarioene som NOEN har forestilt seg, ikke fant sted. Men hvor mange er det nå som har trodd det da?

Dessuten er dette etter min mening ikke engang sentralt i saken om hvorvidt menneskeheten opplevde en såkalt flaskehals i denne perioden. Det vil si at antallet mennesker på et tidspunkt rundt dette utbruddet var redusert til noen få tusen. Effekten på klimaet trenger langt fra være av så lang varighet for å ha katastrofale følger. Det holder med en katastrofal periode på noen få år for å få til noe slikt.

Men hva som skjedde den gangen er faktisk ikke så vesentlig i forhold til hva som vil skje etter et supervulkanutbrudd i dag. Vi har nå passert sju milliarder mennesker som holdes i live av årlige avlinger av matvekster som ville blitt enormt redusert under forholdene som ville råde den første tiden etter et supervulkanutbrudd. Og I motsetning til en vis farao som mente man skulle spare opp korn til sju magre år i de sju rike årene forut, så har vi INGEN slike matlagre i dag. Vi lever om en kan si det slik, fra hånd til munn. Det som dyrkes spises innen neste avling er klar. I den grad vi har noe å tære på, så dreier det seg om noen uker, til nød måneder om vi tenker globalt.

Så jeg vil ikke si at supervulkanutbrudd ikke kan føre til apokolyptiske tilstander. Det vil de definitivt gjøre. At de kanskje ikke fører til 1000-årig nedkjøling er nå så. Men hvor mange er det egentlig som har trodd det da? Ikke mange, tror jeg. Men heldigvis tror jeg fortsatt at vi skal være ekstremt uheldige for å få oppleve det i vår levetid. Men menneskeheten vil nok oppleve det igjen om vi ikke klarer å gjøre slutt på oss selv på annen måte i mellomtiden. :(

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 19:55 
Avlogget

det værste er jo at skulle dette skje, og menneskeheten såvidt overlever, kommer
seg på beina og blir på milliardvis i antall igjen så blir vi nok like lite forberedt på om det skulle
skje en gang til. vi er fantastiske x)

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 22:55 
Avlogget

Når jeg var der for to år siden sa de hvertfall at vulkanen var langt på overtid og jordflaten var så tynn der at det kunne bety slutten for hele det Nord Amerikanske kontinentet.

Nå bor ikke jeg i Nord Amerika så sålenge det ikke skjer i juni og juli når jeg er der igjen så er det "greit" for meg :D

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2015, 23:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Her er en lesverdig artikkel om Yellowstonevulkanen. Den har en rekke lenker videre til interessant stoff. For øvrig ble den antatte vulkanvinteren etter Toba anslått til 6 til 10 år her, ikke 100 som i lenken over. Uansett mer en nok til å ta knekken på noen milliarder av oss..... :shock:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: