Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 20:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg har tenkt litt på at det kan komme til å bli en ny verdenskrig pga Ukraina. Derfor tenkte jeg vi kunne lage en tråd om å utruste seg for en ny krig, om hvordan hver og en gjør det.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 20:49 
Avlogget

Det ser ut til å være ett høy aktuell tema om dagen, vi får bare fortsette med det vi driver med her inne. Øke kunnskapen på selvberging både i teori og praksis. Blir det krig så gjelder det å kunne utnytte ressursene man har rundt seg maksimalt. Litt avhengig av hvor man bor, ang hvor berørt man blir direkte. Bor man i nærheten av flyplasser vil nok man bli berørt av bombing av disse osv. Men for meg som bor langt til skogs blir nok knapphet på ressurser den største utfordringen i følge de eldre som bor her oppe og som opplevde 2.verdenskrig. men som en person som er opptatt av selvberging har jeg nok en fordel kontra de som lever i den kapitalistiske boblen.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 21:01 
Avlogget
Brukerens avatar

klaresegselv. skrev:
Det ser ut til å være ett høy aktuell tema om dagen, vi får bare fortsette med det vi driver med her inne. Øke kunnskapen på selvberging både i teori og praksis. Blir det krig så gjelder det å kunne utnytte ressursene man har rundt seg maksimalt. Litt avhengig av hvor man bor, ang hvor berørt man blir direkte. Bor man i nærheten av flyplasser vil nok man bli berørt av bombing av disse osv. Men for meg som bor langt til skogs blir nok knapphet på ressurser den største utfordringen i følge de eldre som bor her oppe og som opplevde 2.verdenskrig. men som en person som er opptatt av selvberging har jeg nok en fordel kontra de som lever i den kapitalistiske boblen.

Bor i skogen jeg også, med kort veg til fjellet. Kun en nabo rundt meg, så jeg har mulighet til å drive med jakt, fiske og alt mulig, samt at vi har en støl som har fullt av mat, gass, klær og ved.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 21:16 
Avlogget

Jeg har ett lite småbruk 7km inn i skogen. 7km fra hovedvei. Her har jeg de ressurser jeg trenger og en gammel nabo som har mange historier fra 2.verdenskrig å fortelle. Det er ganske lærerikt å høre hvordan det var den gang.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 21:25 
Avlogget
Brukerens avatar

klaresegselv. skrev:
Jeg har ett lite småbruk 7km inn i skogen. 7km fra hovedvei. Her har jeg de ressurser jeg trenger og en gammel nabo som har mange historier fra 2.verdenskrig å fortelle. Det er ganske lærerikt å høre hvordan det var den gang.

Ja :) Bestemoren min har også vokst opp på gården jeg bor på. Er artigt å høre med hvordan de drev på under 2. verdenskrig ;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 23:03 
Avlogget

tja... krig i Ukraina... Er ikke de den største kornleverandøren til Europa?Dårligere tilgang på Gass til midt og sør europe. Dyrere bensin og diesel...
Neppe mangel på mat i første omgang, men det blir nok litt kjedeligere og ikke så mye luksus...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 23:42 
Avlogget
Brukerens avatar

norge importerer mest fra usa, tyskland og kasakhstan. Om ukraina kutter i korneksporten kommer det nok til å merkes, prismessig.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 23:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Filbert skrev:
tja... krig i Ukraina... Er ikke de den største kornleverandøren til Europa?Dårligere tilgang på Gass til midt og sør europe. Dyrere bensin og diesel...
Neppe mangel på mat i første omgang, men det blir nok litt kjedeligere og ikke så mye luksus...

Aksjene har blant annet begynt å synke, så det kan bli krakk om vi er veldig uheldige...

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 23:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Russiske børsen ned 12%. Allerede nå har krigen (?) kostet mer enn OL.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 00:40 
Avlogget

Men russerne har brukt opp 2% av valuta og gullresevene sine bare i dag i ett forsøk på å stabilisere valutaen sin. Fortsetter det sånn så er de forhåpentligvis konkurs om 50dager.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 21:33 
Avlogget
Brukerens avatar

Det blir ikke noe alvorlig bråk ut av Ukraina og Krim krisen.
Det er egentlig to helt separate saker. Krim har vært Russisk i hundrerer av år, og kommer nå 100% sikkert til å bli Russisk igjen. Ingenting kan hindre det.
Det var Krustsjov som gav bort Krim til Ukraina i fylla under Sovjet-tiden. Den gang betydde det lite, for alle var jo "Sovjeter".
Når det gjelder Ukraina, så har det til alle tider vært sterk mistro mellom Ukrainere og Russere. Det kommer tydelig til overflaten nå, når en ny generasjon Ukrainere vil ha mer kontakt med Europa og vesten.
Det skal svært mye til at Russerene går inn i selve øst-Ukraina med tropper. Da måtte hensiken være å ta dette området fra Ukraina på grunn av alle russerene som bor der.
Det vil være en fundamentalt mye større aksjon enn å ta Krim. Det tviler jeg meget sterkt på at russerene gjør, for da vil de påta seg internasjonal isolasjon og boikott i mange 10-år.
Russerene er irriterte, men ikke så dumme.
Nei, ingen krig å snakke om i denne omgang, men andre saker truer oss mer enn noen gang, og kan være verre enn krig, så vær klar til å gå i dekning.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 21:41 
Avlogget
Brukerens avatar

Netbird skrev:
Det blir ikke noe alvorlig bråk ut av Ukraina og Krim krisen.
Det er egentlig to helt separate saker. Krim har vært Russisk i hundrerer av år, og kommer nå 100% sikkert til å bli Russisk igjen. Ingenting kan hindre det.
Det var Krustsjov som gav bort Krim til Ukraina i fylla under Sovjet-tiden. Den gang betydde det lite, for alle var jo "Sovjeter".
Når det gjelder Ukraina, så har det til alle tider vært sterk mistro mellom Ukrainere og Russere. Det kommer tydelig til overflaten nå, når en ny generasjon Ukrainere vil ha mer kontakt med Europa og vesten.
Det skal svært mye til at Russerene går inn i selve øst-Ukraina med tropper. Da måtte hensiken være å ta dette området fra Ukraina på grunn av alle russerene som bor der.
Det vil være en fundamentalt mye større aksjon enn å ta Krim. Det tviler jeg meget sterkt på at russerene gjør, for da vil de påta seg internasjonal isolasjon og boikott i mange 10-år.
Russerene er irriterte, men ikke så dumme.
Nei, ingen krig å snakke om i denne omgang, men andre saker truer oss mer enn noen gang, og kan være verre enn krig, så vær klar til å gå i dekning.

Hva slags saker da? Inflasjon?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 22:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Vel, superinflasjon kan være ille nok, men jeg tror mer på konsekvensene av en global gjeldskrise. Både folk og nasjoner lever på en massiv gjeldsbombe, som før eller siden er nødt til å smelle. Det er enkel matematikk, og det meste vi kjenner vil nødvendigvis rase fullstendig sammen.
Ellere har jeg lyst å vise til mitt nye emne om "Yellowstone supervulkan", lagt inn på forumet nå i kveld.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Mar 2014, 23:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Netbird skrev:
Vel, superinflasjon kan være ille nok, men jeg tror mer på konsekvensene av en global gjeldskrise. Både folk og nasjoner lever på en massiv gjeldsbombe, som før eller siden er nødt til å smelle. Det er enkel matematikk, og det meste vi kjenner vil nødvendigvis rase fullstendig sammen.
Ellere har jeg lyst å vise til mitt nye emne om "Yellowstone supervulkan", lagt inn på forumet nå i kveld.

Ja, da blir det jo å overleve som før i tiden.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mar 2014, 10:57 
Avlogget

Nå er det vil ikke bare det som skjer på krim nå som er bekymmringsverdig. Men hvilke signaler er det Putin ender opp med???
Til en viss grad er jeg jo ikek uenig i begrunnelsene for russisk intevnesnjon, men metoden som er valgt er ytterst risikabel. Jeg har en nagende og ubehagelig følelse av at Putin har sluppet løs et beist, han ikke helt kjenner og har kontroll over.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: