Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Ukraina
InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 20:24 
Avlogget

Felles miilitærøvelse?
http://www.bt.no/utenriks/Russland-og-K ... xN2ep3KzIU

Jeg tenker at når Russland og Kina har en felles militærøvelse på russisk jord, så er de ikke direkte fiender.

Det som jeg ble litt opptatt av med tanke på Ukraina, var å se på hvilke land som ikke er beskyttet under NATO. Jeg så da at Sverige ikke var beskyttet av NATO. Kan det være grunnen for at Russland tidligere hadde øvelseflygning mot Sverige for en stund tilbake?
I så fall er Putin ganske strategisk i forhold til å velge seg ut land som ikke får raskest beskyttelse.

Det er i alle fall svært interessant å se utviklingen videre.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 20:42 
Avlogget
Brukerens avatar

Svenskene har jo basert seg på et, i forhold til sveriges folketall, overdimensjonert forsvar og en kullsviertro på at NATO tross alt ikke ville la dem gå under.

Nå sa vel Anders Fogh Rasmussen, generalsekretær i NATO, at Sverige ikke måtte regne med noe kavalleri til unnsetning om det skulle smelle. Akkurat DET dreit de svenske Moderatarna i og fortsatte sin aksellererte nedmontering av det svenske forsvaret til den grad at man nå snakker om å avskaffe hele våpengrener (sjøforsvaret, visstnok).

Jeg tror Natos og USAs løfte om å garantere Ukrainas sikkerhet om de gav fra seg sine atomvåpen ikke er verd papiret det er skrevet på og at Krim blir et nytt Sør- Ossetia, en halvautonom republikk under Russland.

Jeg tror ikke Ukraina går til motangrep.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 20:57 
Avlogget

Der som er skremmende med det bildet du tegner der draugjeger, det er at da gir vi putin akkurat den selvtilliten han trenger for å kjøre en ekspansiv utenrikspolitikk som den diktatoren han er. Dette er muligens bare starten på noe mye større.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 21:12 
Avlogget
Brukerens avatar

for å si det sånn. Om jeg hadde vært sverige hadde jeg begynt å ruste opp. Enda så mye som jeg synes forsvaret er penger i et sort hull, så får man kanskje se hva realitetene er; i dag ukraina. I morgen...baltikum? Vest-Karelen?

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2014, 21:25 
Avlogget

Så sant så sant.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 16:45 
Avlogget

Her ser vi litt hvordan svenskene tenker http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16768353.ab

Vi kan jo allerede se nå at Ukraina for alt i verden ikke vil ha en åpen væpnet konflikt, for de vil bli knust, og en krig går hardt utover en nasjon som har store økonimiske problemer allerede. Og ikke minst utover sivilbefolkningen.

Russland, vil sakte men sikkert ta et og et steg for å se hvor langt de kan strekke strikken, og jeg tror de vil få lov til å strekke den langt.
Nato vil ikke komme til å gå aktivt inn i en væpnet konflikt mot Russland, og vil ikke klare å fore Ukraina med nok penger eller våpen for å ha noe å stille opp med på egen hånd.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 17:17 
Avlogget

mcnabux skrev:
Her ser vi litt hvordan svenskene tenker http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16768353.ab

Vi kan jo allerede se nå at Ukraina for alt i verden ikke vil ha en åpen væpnet konflikt, for de vil bli knust, og en krig går hardt utover en nasjon som har store økonimiske problemer allerede. Og ikke minst utover sivilbefolkningen.

Russland, vil sakte men sikkert ta et og et steg for å se hvor langt de kan strekke strikken, og jeg tror de vil få lov til å strekke den langt.
Nato vil ikke komme til å gå aktivt inn i en væpnet konflikt mot Russland, og vil ikke klare å fore Ukraina med nok penger eller våpen for å ha noe å stille opp med på egen hånd.

Det er jo en smart måte å sakte men sikkert få nytt land og utvide grensene for Russland uten at verden griper inn. Russland vil bare fortsette og fortsette.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 18:47 
Avlogget

Nå har Russland stilt ultimatum til hele Ukraina om å overgi seg før kl 04:00 i natt. Dette kan slå ut i forskjellige veier, og personlig, så råder jeg nå alle om å sjekke lageret sitt for komplettering, er utstyret ditt der du tror det er ? Det er heller ikke dumt å kjøpe inn noen pakker havregryn og noen esker fyrstikker ekstra og evt andre ting du mangler, ekstra bensin til agregatet, batterier etc etc. (uansett er det noe du og familien din kan bruke i tilfelle alle blir venner igjen) !
Forhåpentligvis munner dette ut i en begrenset konflikt, men jeg forstår ikke isåfall hvorfor Russland risikerer så mye bare for ingenting.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 18:48 
Avlogget

Jeg har slettet dette innlegget fordi jeg innser at jeg ikke formulerte meg på en konstruktiv og positiv måte. Poengene har jeg prøvd å få fram i en saklig og nøktern tone i innlegget mitt under. Unnskyld til dem som kanskje har følt seg støtt! Og takk til Klaresegselv for påpekningen av det jeg selv også etterpå så var helt berettiget kritikk.

Sist endret av Sciens den 04 Mar 2014, 13:38, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 20:34 
Avlogget

Sciens, dette her er vel egentlig ett forum med relativt stor takhøyde. Så om folk skriver tenkte scenarier eller frykt... så la de gjøre det. Synes du det er plagsomt ,la vær å kommentere det. Vi har nok alle våre særegenheter her inne. Om folk har en konspirasjonsteori vedrørende det som skjer i Ukraina, det kan være en artig tanke eller en reell frykt.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 21:43 
Avlogget
Brukerens avatar

GeBe: ultimatumet er rettet til den ukrainske flåten i Sebastopol og ukrainske militære styrker på Krim. Ikke hele ukraina.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 22:23 
Avlogget

Sånn i konspirisasjonsteorienes ånd.... Er det bare jeg som har reagert på hvor mange ekstremt pro-russiske inlegg og kommentarer (av og til med litt dårlig norsk) som dukker opp i norske mediers komentatorfelt? Sett tilsvarnede hoss CNN og BBC også... :|

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2014, 23:48 
Avlogget
Brukerens avatar

http://rt.com/politics/intelligence-ord ... ocial-619/

ikke noen tilfeldighet, tror jeg. informasjonskrigen er i full gang.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 13:32 
Avlogget

klaresegselv. skrev:
Sciens, dette her er vel egentlig ett forum med relativt stor takhøyde. Så om folk skriver tenkte scenarier eller frykt... så la de gjøre det. Synes du det er plagsomt ,la vær å kommentere det. Vi har nok alle våre særegenheter her inne. Om folk har en konspirasjonsteori vedrørende det som skjer i Ukraina, det kan være en artig tanke eller en reell frykt.

Ja, du har helt rett Klare seg selv! Et øyeblikk glemte jeg at jeg ikke var i kommentarfeltet i en av dagsavisene, men i et seriøst debattforum hvor man behandler hverandre med den respekten man forventer å bli møtt med selv. Jeg kunne godt fått fram det jeg mente uten å karakterisere andres meninger og bruke K-ordet. Så jeg sier unnskyld, prøver på nytt og sletter det opprinnelige innlegget.

Mr I skrev:
Felles miilitærøvelse?
http://www.bt.no/utenriks/Russland-og-K ... xN2ep3KzIU

Jeg tenker at når Russland og Kina har en felles militærøvelse på russisk jord, så er de ikke direkte fiender.

Det håper og tror jeg du har rett i. I alle fall tror jeg det uttrykker et gjensidig ønske om å redusere de spenningene som har vært mellom landene tidligere. Så dette militære samarbeidet er nok bare et ledd i det tidligere forsvarssjef Sverre Diesen kaller et uttrykk for «et løpende militærpolitisk diplomati». Altså forsøk på å redusere spenninger og øke tillit, ikke et forsøk på å danne en allianse rettet mot vesten i alle fall.

Husk at også andre land som tradisjonelt har blitt oppfattet som motpoler i dag holder felles militærøvelser. Eksempler er:
Russland og Norge: http://forsvaret.no/aktuelt/publisert/p ... r2013.aspx
Russland og USA: http://www.newswithviews.com/NWV-News/news214.htm
Eller kanskje USA som samarbeider på denne måten med både Israel og Egypt, men ennå ikke samtidig, dessverre.

Så jeg velger å tolke dette positivt. Et tegn på at spenninger blir forsøkt bygd ned, ikke opp.
GeBe skrev:
Er rimelig sikker på at Russland kunne tenkt seg kystlinjen og Norge ellers også. Olje og fiskeressursene i nord. USA og EU hverken kan eller ønsker å forhindre dette hvis Russland hadde invadert Norge....den tiden er forbi og det vet både Putin og verden ellers. Ikke lenge siden Russerne øvde på å angripe Svenskene, så regner med at de har planene klare for hele den skandinaviske halvøya. Kina og Russland har ballene til EU og USA godt fastskrudd i skrustikka, og Iran det samme med østen.
Det er tydelig at tiden er til for systemskifte og at verdensordningen vi har i dag har kommet til en ende !!
Å okkupere Norge er jo en enkel sak idag hvis noen vil det.
Når det gjelder bombetokt, eller hva det var, i retning Stockholm, skal man være forsiktig med å legge for mye i det. Slike flytokt har alle parter drevet med så lenge de har hatt kapasitet til det. Det er uheldig synes jeg, men det er slikt stormaktene driver med. Militærøvelser må ha et element av realisme i seg dersom de skal ha noen mening. Og sett med russiske øyne var det vel et eller annet scenario som gjorde et slikt øvelsestokt nødvendig. Selvfølgelig synes jeg de tar feil i det! Og jeg synes i alle fall at de burde valgt helt andre koordinater for «Stockholm» enn de virkelige, helst inne på eget territorium. Da kunne de øvd så mye de ville uten å røpe hva de egentlig tenkte på. Diskresjon altså. Dette ble i stedet plumpt, dumt og amatørmessig. Det skulle ikke forundre meg om de ansvarlige fikk en intern reprimande.

Russiske fly har også patruljert i mange tiår opp og ned langs norskekysten, og ikke parallelt med den hele tiden heller, uten at vi har blitt særskilt skremt her hjemme på bjerget.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2014, 14:44 
Avlogget

Avisene skriver nå om at det som skjedde i Georgia er noe av det samme som vil skje med Krimhalvøya. Og siden USA og europa ikke brydde seg den gang, vil de neppe gjøre noe med dette heller. Da vil i alle fall Russland ha fått nok et jafs nærmere Europa med Krimhalvøya i sin hule hånd.

Hvor mange slike områder utenfor Russlands grenser har Russland kontroll på? Jeg så og et kart at Russland eide et havnområde/industriområde i Europa?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 34 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support