Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Feb 2014, 20:05 
Avlogget

Ok...jeg kan med en gang innrømme at den ikke er spesielt spennende eller involverer heltemodig nedkjemping av zombier...

Men - den er i det minste sannsynlig. _ Storkonflikt i arbeidslivet i år_
Hvordan vil det åvirke hverdagsmannsen og hva kan være lurt å tenke på.
For min del så tenker jeg på foreldre med barn i barnehage og skole... hva gjør man de ikke har et dagstilbud. Organiserer barnevakter, eller blir hjemme fra egen jobb? Vil noen varer forsvinne fra butikkene? osv

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2014, 01:01 
Avlogget
Brukerens avatar

hmm...ser for seg forsinkelser på toget, mulig at alt rett og slett blir litt treigere.

Hvor ser du for deg at konflikten kommer?

Topp

InnleggSkrevet: 27 Feb 2014, 07:38 
Avlogget

Tja, med lukten av fagforeningsknusing svevende rundt seg så er både LO og UNIO Påfallende langt unna sine respektive forhandlingspartnere. Det jeg tror/frykter ar faktisk en massiv streik blant sykepleiere, undervisningpersonale, industri, forvaltning osv. vi snaker om at de meste av ikke livsviktige samfunnsfunksjoner vil bli stanset. Kanskje...

Topp

Innleggets emne: Bølger etter Ukraina
InnleggSkrevet: 13 Mar 2014, 09:30 
Avlogget

Jeg tror at vi vil kunne få et kaldere forhold til Russland samtidig som Russland vil posisjonere seg og gjøre lignende med andre land. Det er jo slik at Putin savner KGB tider og Sovjetunionens storhetstid. Og det er dit han vil tilbake. Alle de andre landene som har brutt ut fra Russland skjelver i buksene nå og det gjør de med rette. EU og USA rasler med sablene, men det er ikke fordi de er tøffe i trynet. Det er rett og slett fordi at de og skjelver i buksene med tanke på hvor stor krise det vil være om Russland blir en verdensfiende. Det lukter atomkrig og det lukter ikke spesielt godt. Putin er en galning som gjerne trykker på noen knapper fordi han ikke fant noe sopp da han var på skogtur.

Men jeg tror imidlertid at dette er noe som vil dra seg ut i tid. For om mye skjer på en gang så reagerer verdenssamfunnet. Men om det bare er små røde bølger, så vil det ta lang tid før sjøsteiner er formet slik Putin vil og som alle vet så er det slik at verden faktisk sakte men sikkert kan bli vant til Russland som ledende verdensmakt.

Lykke til :) jeg graver meg ned :D

Topp

InnleggSkrevet: 13 Mar 2014, 10:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Enig i at putin er en kynisk statsleder med diktatortendenser, men jeg tror det er andre ting enn lysten til å herske over verden som driver Russland. I utgangspunktet tror jeg det er viktig for putin å vise machismo, at han er en sterk mann og leder (bare se pressebildene av putin som koser mer løver i bar overkropp og sånn). Det gjør han fordi sånt slår an innad i Russland. Andre land kjøper ikke den pakka så lett, men det som teller for Putin er ikke hva vesten mener.

Blandet oppi det er en dose "heim ins reich"-tankegang, om at russerne skal høre til Rodina, enten de vil eller ei. Flertallet av innbyggerne på krim hadde ikke videre lyst til å høre til russland, selv om 58% er russisktalende (sant å si var det flere som mente at Sovjetunionen var hjemlandet deres enn Russland, hvilket sier endel)

Det jeg er livende redd for er vestens avhengighet av russland. Russerne er allerede verdens ledende oljenasjon og har gass nok til å fø europa i lang tid...om de vil. Når peak oil setter inn for fullt (leser at ledende energiteoretikere mener vi bør merke noe innen 2020) kommer russerne til å kunne diktere andre nasjoner.

Hadde jeg bodd i baltikum hadde jeg flytta.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: