Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:20

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ras
InnleggSkrevet: 29 Jan 2014, 20:31 
Avlogget

Etter dagens ras på statlandet (http://www.t-a.no/notiser/article904022 ... ulGshB5Mgs) begynte jeg å tenke litt. Hva kan man egentlig gjøre for å sikre (eller vertfall forberede) seg mot slikt? Selv bor jeg i et murhus i sentrum så jeg tror ikke faren er så stor, men for mine planer om en gang i fremtiden å ha et småbruk kan det bli veldig relevant.

Og hva med flodbølger/tsunamier etter ras i fjordene?

NGU har jo en del kartdata på nettsidene, men er det andre kilder eller eller spesielle ting man kan tenke på?

Topp

Innleggets emne: Re: Ras
InnleggSkrevet: 30 Jan 2014, 09:22 
Avlogget

Små lokale bekker og elver som plutselig blir flomstore er vel det vanligste. Vær nøye med plassering av hus, og vurder diker eller murer for å hindre at vannet graver vekk grunnen under deg.

Det finnes kvikkleirekart over mye av landet, sjekk om du bor i et utsatt område.

Ras i fjorder er farlig, og eneste redning er vel å bo høyt.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2014, 22:08 
Avlogget
Brukerens avatar

Så viste det seg at flodbølgen på Statland utenfor Namsos skyldtes et undersjøisk ras. Disse forekommer visstnok så sjelden at man ikke kan bruke ressurser på kartlegging av rasfare rundt omkring i Norges fjorder, øyer, holmer og skjær. Var det rundt 30 stk i løpet av siste hundre år? Men risikoen er større i områder med generelt ustabile grunnforhold, som f.eks. kvikkleire som det er mye av i Trøndelag. Så om det er tilfelle at kvikkleire har noe med dette å gjøre, er det altså ikke bare fare for at huset skal tas av raset direkte, nå kan det også vaskes bort av flodbølger fra undersjøiske skred. Det blir spennende å følge videre undersøkelser av denne flodbølgen.

Det man helt sikkert vet er at bergmasser i fjellsidene over norske fjorder flere steder er ustabile og VIL ramle ned før eller siden. Og det skal ikke rare observasjonsevnen til for å se spor etter utallige ras langs etter norskekysten.

Det er greit nok at det er montert måleutstyr på de stedene man mener faren er størst. Men skal man gardere seg helt må man rett og slett ikke bosette seg i slike områder. Derfor gjelder det å drive skikkelig research før man skaffer seg husvære.

Direktoratet for sivilt beredskap har i «Nasjonalt risikobilde 2013» på side 66 tatt for seg scenarioet kvikkleireskred i by. Stedet de har valgt å fokusere på er Bakklandet i Trondheim, så jeg håper det ikke er der du bor Asparges. Huff!!!! Stedet er nok ikke tilfeldig valgt!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jan 2014, 23:17 
Avlogget
Brukerens avatar

finnes et glimrende blogginnlegg på Cornucopia om emnet, der han konkluderer med at det til en stor del er kommunenes feil, siden de har valgt å regulere områder med flomfare til bolig eller industriformål. dette også fordi den gamle kjennskapen til bygdas historie ("bygge der? er du koko? det området sto jo under en halv meter vann under flommen i '23?") er gått i glemmeboka fordi folk ikke er like bundet til hjemstedet lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 01 Feb 2014, 18:49 
Avlogget

Jeg bor ikke i Trondheim nei. Ifølge NGU så er løsmassene her jeg bor nå hovedsakelig elve- og morene-avsetninger, men det er en del kvikkleire litt lengre oppe i dalen... Jeg har uansett ikke tenkt å bo her så veldig lenge, flytter til sommeren om alt går etter planen.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2014, 00:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Apropos ras, disse var ganske heldige i uhellet:

http://www.dagbladet.no/2014/02/01/nyhe ... /31592960/

Det var forresten noen VIRKELIG svære steiner!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: