Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Nov 2017, 18:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Skogbrann / storbrann
InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 19:57 
Avlogget

Denne vinteren(!) har vi så langt hatt to store branner som har strøket hele bygdesamfunn fra kartet. Hva kan egentlig gjøres for å sikre seg mot slikt?

Topp

Innleggets emne: Re: Skogbrann / storbrann
InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 20:37 
Avlogget

Dette er et tema der det hadde vært snasent med faktisk kunnskap fra noen som er utdannet på feltet, så om noen er eller kjenner en brannmann hadde det vært stas med kommentarer.

Jeg har googlet litt, og funnet blant annet dette (pdf). Den rapporten er fra et amerikansk forsøk med kontrollert nedbrenning av noen mål granskog med måling av varmestråling i ulik avstand fra brannen. Det er vanvittige energimengder i en slik brann!

I bekjempelse av skogbranner brukes det sikkerhetssoner for brannfolkene, slik at de har et trygt sted å rømme til om brannen omringer dem. Disse skal være slik at en brannmann med verneklær er sikret mot 2. grads forbrenning, og da er tommelfingerregelen at sikkerhetssonen skal være fire ganger flammehøyden. Flammehøyde ved skogbrann varierer med vindhastighet og mengde brennbart materiale, men den kan lett komme opp i 30-40 meter dersom det blåser godt. Det betyr sikkerhetssoner på 160 meter fra skogkanten. Upraktisk lang avstand for de fleste, med mindre du er storbonde!

Andre tiltak jeg kan tenke meg er å bygge hus som er sikrere mot flammer, for eksempel vegger og tak i stein, metall eller asbest. De gamle eternitt-platene er sikre, men det sies at de har blitt vanskelige å få tak i til et nybygg... Det er sikkert mange andre metoder som også er mulige, er det noen som har gode ideer?

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 23:02 
Avlogget

Å bygge hus som tåler brann kan nok til en viss grad la seg gjøre,men siden mennesker ikke tåler brann noe særlig har det ikke mye for seg. Om huset er aldri så godt isolert mot strålervarmen , vil oxygenmangel likevel være en trussel. I gruveanlegg og kraftstasjonsanlegg langt inne i fjellet bygges det noe som kalles dekningsrom. Ett tilfluktsrom mot brann og vann , der man kan stenge seg inne. Og i dette rommet er det også ett visst antall 50L luftflasker med pusteventiler til folk. Tanken er at man kan sette seg i dette rommet en kilometer inne i fjellet og koble seg til luften og vite at her har jeg luft i foreks. 6 timer. Man får tenkt litt over livet på den tiden. Har du en kollega med deg inne der, halveres tiden. Og med flere kolleger …vel noe trivelig scenario er det ikke.

Det viktigste må være å unngå at brann oppstår. Nesten alltid er det menneskers uforsiktighet som forårsaker brann.
Og så må man sørge for at konsekvensen av at en brann skulle oppstå ikke blir fatale. Om vi snakker om en brann som den vi ser nå i trøndelag eller i huset ditt, er det det samme som gjelder. Så tidlig varsling som mulig og sikre rømningsveier til trygge soner.

Jeg tror nok at det kommer til å bli foretatt noen revideringer av eksisterende risikokartlegginger rundt om i Norge etter denne brannvinteren...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jan 2014, 23:42 
Avlogget

Jeg tror ikke du stryker med av oksygenmangel selv om du blir omringet av en skogbrann, det er enormt masse luft å ta av i atmosfæren. Inne i et hus kan kanskje en brann kveles, men ikke utendørs. Om brannen ikke kveles vil ikke folk kveles heller. Brannen vil også skape sitt eget værsystem med oppvarming av luften der det brenner og ny frisk luft som trekkes inn langs sidene for å erstatte den varme luften som stiger.

Problemene er heller røykgasser, det er spesielt CO i luften som fører til at folk kveles i brann innomhus. Har du dykkerutstyr kan du alltids ta på deg det og kalle deg røykdykker, men jeg tror at så lenge du er utendørs og klarer å holde brannen på noen hundre meters avstand går det bra.

Mange av tiltakene for å redde hus og eiendom er jo passive, de fungerer fortsatt om du selv har rømt landsdelen. Vi ser hvilke hus som står igjen i Småværet, det er rorbuene som ligger beskyttet av en sikkerhetssone, lengst ute på en molo.http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article9033661.ece

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2014, 08:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Sikkerhetssone er nok en god ide ja. Men med vind av storms styrke og gnistregn blir man prisgitt gunstig vindretning. Da gjelder det i alle fall å ha minst mulig lettantennelig nært huset i alle fall. Som for eksempel vedstabler, materialstabler, kvist og kvast som mange sparer til vårstellet i hagen og så videre.

Jeg lurer også på om kanskje en høytrykksspyler er en bedre ide enn en brannslange. Det skal utrolig små vannmengder til når vannet er i «tåkeform» i stedet for i vannstråle. Men man kommer nok ikke på nivå med vanntåkeanlegg og tilsvarende utstyr som brannvesenet disponerer. Så jeg ser for meg å stå klar med høytrykksspyler, aggregat og vann i noen store tønner for å være gardert når strømmen også er borte og vanntrykket forsvunnet. (Får bare håpe vannet ikke er bunnfrosset - da blir det en del turer ned i kjelleren for å hente 25 litersdunkene.)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jan 2014, 20:18 
Avlogget

Har man brønn med god kapasitet eller en elv så kan jo en liten bensindrevet brannpumpe være en god ide? Vanlige bensindrevne vannpumper gir nok greit trykk de også, har brukt en på ca 3 hester (lenge siden så ikke halt sikker) i en annen sammenheng og den klarte fint 6-7 meter med brannslangemunnstykke. Ellers auksjonerer stadig forsvaret bort gamle men tilnærmet ubrukte brannpumper med VW-motor, sikkert morro for de mer nevenyttige. Ligger i skrivende stund flere på finn til rundt 10 000. Nå tenker jeg mest til preventiv bruk så man kan vanne hus og områder rundt før brannen kommer for å redusere faren, blir sikkert ikke populært om man leker brannmann under en stor katastrofe...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jan 2014, 00:55 
Avlogget

Jeg ser at VG(!) har klart å lage en informativ artikkel om dette, og de har satt opp en liste med billige tiltak som ser veldig fornuftig ut. Flott at media klarer å spa opp noe relevant, dette ligner mye på de amerikanske kildene jeg har lest om temaet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10121460

Topp

InnleggSkrevet: 03 Feb 2014, 00:13 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg må komme meg hjem ASAP ser jeg...
Skikkelig ekkelt at jeg ikke har mulighet til å komme meg hjem før fredag :(
Hvis ingenting har skjedd innen jeg kommer hjem, skal jeg gjøre noe jeg burde gjort for lenge siden: Fotodokumentere alt innbo jeg har av større verdi, så jeg ikke blir snytt av forsikringsselskapet OM det først skal begynne å brenne der jeg bor.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Feb 2014, 17:29 
Avlogget

Slettet noen innlegg som ikke hadde så mye med tema å gjøre

Håper det gikk bra med huset til Strelok

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 11:33 
Avlogget

Kan si litt kjapt om skogbrann.
Moderne jord- og skogbruk har en negativ konsekvens i forhold til skogbranner.
Skogbruket slik det drives i dag legger igjen store mengder kvist og kvas som tidvis gjør slokkearbeidet svært vanskelig, for ikke å si umulig.
I tillegg har den vettløse dreneringen av myrer ført til at skogbunnen mange steder er mye tørrere enn den var, noe som igjen gjør det lettere for branner å øke i omfang. Dreneringen av myrer kan også ødelegge bufferfunksjonen myrene har, og føre til lokale flommer. Noe vi har sett en del av i det siste.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Mar 2014, 11:58 
Avlogget
Brukerens avatar

i tillegg til at det i en skog der det aldri befinner seg mennesker brenner rett som det er, så underskog, dødt materiale etc, faktisk brenner opp en gang i blant. Når man hele tiden slukker branner bygger det seg opp biomasse som gjør at når det virkelig brenner, så brenner det noe så inn i....

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Forest_Development_in_Bitterroot.jpg

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 23:01 
Avlogget
Brukerens avatar

Shadowlurker skrev:
Kan si litt kjapt om skogbrann.
Moderne jord- og skogbruk har en negativ konsekvens i forhold til skogbranner.
Skogbruket slik det drives i dag legger igjen store mengder kvist og kvas som tidvis gjør slokkearbeidet svært vanskelig, for ikke å si umulig.

Vi kan jo si det egentlig er et fravær av skogbruk..
Hvis man ser på bilder av bygder nå og 60-70 år siden, var det meste helt snauet av overalt med unntak av de skikkelige skogene. Det er i alle fall slik ute ved kysten der jeg vokste opp. Nå som ingen driver skogen skikkelig lenger, og heller ingen dyr beiter ned løvkrattet, har det skutt til værs de siste 20-30 årene.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: