Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:31

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rolig i verden !!
InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 18:34 
Avlogget

Syns det er rimelig rolig i verden for tiden...er det " stille før stormen" ? Greit vi har Syria, litt selvmordsbombere i Bagdad og slike vanlige saker, litt flom her og litt tørke der..... Men ellers er det rolig. Iran lurer EU og USA rundt lillefingeren, og Kina og Russland lusker bare rundt og er enig eller uenig alt ettersom hva Europa og USA mener. Hvor lenge blir det slik min tro ?

Topp

Innleggets emne: Re: Rolig i verden !!
InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 20:51 
Avlogget
Brukerens avatar

personlig tror jeg ikke iran lurer på noe som helst. hva skulle de tjene på det? jeg skal bli engstelig den dagen iranerne begynner å gasse den relativt store jødiske minoriteten de tross alt har. amadinejad har gått av og en langt mer liberal type har tatt over. I tillegg er syria og irak historie som maktfaktorer og iran er største gutten i gata. tipper at den atomgreia løser seg før eller senere. Selv Israel begynner å spille ut sin rolle som ankerfeste for USA i midtøsten, virker det som.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2014, 10:45 
Avlogget
Brukerens avatar

Tja.. Jeg er ikke enig. Det politiske klima i verden er ganske ustabilt. Syria, Ukraina, Sudan, Mali, Kongo, Thailand er bare noen få land jeg kommer på i farten der ting skjer.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2014, 13:39 
Avlogget

Sola derimot er jo unormalt rolig om dagene...
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-25743806

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2014, 19:07 
Avlogget
Brukerens avatar

Det kan jeg godt være med på, Strelok. Det er bare Iran jeg ser på som ganske stabilt. Derimot tror jeg at f.eks Thailand, Indonesia og ikke minst Kina kan bli steder med stor urolighet i framtiden.

I land der den eneste grunnen til at det er stille og rolig er økonomisk vekst blir det vanskelig når forventet vekst uteblir.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 00:29 
Avlogget

Jeg har sikkert skrevet det før, men jeg opplever ikke verden som spesielt rolig.

Vi har heldigvis USA verdenspoliti som kan troppe opp i løpe av kort tid om det skjer noe småknuffing mellom land.

Men det jeg ser på som truende er følgende:

1. Russland ved Putin. Ustabil hersker som er politiker i ren mafiastil. Russland øver på atomkrig.
2. Kina - Et bakvendtlland som har diktatur og hvor det ikke er frihet til å si sin mening, ikke demokratisk land.
Kina har pr i dag konflikt med bl.a. Japan i forbindelse med noen øyer.
3. India og Pakistan konflikten. To små land som tirrer hverandre og har tilgang på atomvåpen.

Det kan jo være at man får en slags dominoeffekt også. Økonomisk kollaps etterfulgt av militære handlinger?
Det kan også forekomme en naturkatastrofe som kan bli etterfulgt av militære handlinger.

Det er mye som kan skje og man kan bare håpe at man sitter i en bunker og lar verden styre på.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Jan 2014, 18:14 
Avlogget
Brukerens avatar

BBC sendte fra paneldebatten i Davos på søndag. Interessant at tydeligvis alle som er der tok det for gitt at Pax Americana er over og at maktvakuumet som nå oppstår kommer til å fylles av noen.

USA har ikke lenger ressurser til å "troppe opp" ved småknuffing. Delvis fordi det er for dyrt å ha tre kriger gående på en gang, dernest at den amerikanske opinionen er krigstrøtt og ikke ser poenget i å blande seg i andres saker gang på gang på gang på...etc.

At USA i framtiden kommer til å være en maktfaktor å regne med er en annen sak, men jeg tror vi ser slutten på den tiden da USA kunne sende hærer til alle verdens hjørner.

I framtiden kommer derimot Russland og ikke minst Kina kommer til å leke mer verdenspoliti enn de har gjort før, og ikke bare til teite interne konflikter i obskure regioner i indre asia.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: