Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 18 Jan 2014, 01:44 
Avlogget

Hva tar du med deg på en liten treningstur ut døra og rundt i nærmiljøet?

På gå/joggetur i byen har jeg med så lite som mulig, ettersom det alltid er folk rundt meg på de rutene jeg bruker. Refleksvest, telefon, bankkort og nøkkel hjem holder i de fleste tilfeller. Noen ganger har jeg en tørr buff i ei lomme.

Jeg skal på liten skitur i Bymarka i morgen, tenker å være ute i rundt en time. Minus åtte og liten kuling, så følt temperatur er minus 17 ifølge yr.no. Jeg kler meg riktig for å være i bevegelse i den temperaturen, altså ganske tynt. Det betyr at om jeg får en ufrivillig stans av en eller annen grunn fryser jeg temmelig fort. Jeg har pakka en liten ryggsekk med det jeg tror kan berge liv:

- Lett boblejakke
- To små sitteunderlag
- Jerven original fjellduk
- Ekstra tørre votter og lue
- Hodelykt
- Ekstra batteri til mobilen
- Refleksvest
- Enkeltmannspakke

Dette veier under tre kilo, så det blir vel omtrent som den pålagte sekken i Birken. Ikke noe problem å ha med på tur, og jeg er bedre forberedt enn de andre som er ute i løypene.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 15:11 
Avlogget

I tilfelle du blir sittende fast et sted (brukket bein eller lign.) og må vente på hjelp, ville selv på en times tur en liten flaske vann/saft og en energy bar/ sjokolade være viktig, men det hadde du kanskje uansett i sekken og regner det ikke som "utstyr" verdt å liste opp?

Ellers kan jeg henvise til "to søppelposer-konseptet" og dette blogginlegget ;-)
http://easyprepper.wordpress.com/2012/0 ... nlig-shtf/

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 17:47 
Avlogget

Vannflaske har jeg med i sekken, men sjokolade/sukker har jeg vanligvis ikke med på tur. Hvilken effekt har sukkeret, er det noe annet enn blodsukkeret går opp så det er lettere å holde varmen?

Værbeskyttelse mener jeg at jeg har dekket opp med fjellduk og boblejakke. Det er ikke nok til å overnatte ute, men det holder meg varm nok i en time mens jeg venter på hjelp. Noen søplesekker fra eller til gjør ikke særlig forskjell.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 19:10 
Avlogget

Uffda, jeg leste vel ikke lista di godt nok! :oops:

Ellers er dette med blodsukker akkurat det du sier: holde varmen! Klatret engang opp et medium fjell (tror det het Tinnfjell) sammen med en gruppe spreke ungdommer - turlederen hadde insistert på at vi skulle ha med "sukra te" alle sammen. Skal si deg den teen gikk med da vi var ankommet toppen! For lavt blodsukker etter anstrengelser kan være farlig for den mest veltrente, derfor vil jeg si: ha alltid med deg en appelsin ihvertfall!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2014, 20:27 
Avlogget

OK, da får jeg putte noe kjapt sukker i sekken. Litt brød med honning og en kvikklunsj er kanskje ikke så dumt å ha med.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 09:32 
Avlogget

Ved hjelp av stearinlys kan du fyre i Jervenduken din, og holde ut i betydelig lenger tid enn en time.
Denne metoden er beskrevet i den nyeste brosjyren til Jerven.

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 11:58 
Avlogget

Jeg har begynt å løpe litt lengre turer (lengste er 17km) og har da med meg et drikkebelte med to flasker, en vann og en med juice eller saft.
Har en boks rosiner i lomma (blodsukker), og har på meg et tynt survival armbånd med paracord (f.eks til ødelagte skolisser). I Armbåndet er det tennstål, fløyte, fiskekroker, fiskeline og kompass. Ikke det at jeg tror jeg får bruk for det på en løpetur, men det er nå inne i armbåndet! Så har jeg så klart mobilen min.

På litt lengre turer har jeg med en hoftesekk (fjellpulken sin) som jeg har en boks cola og en boks ramlösa i. I veska mi har jeg et survivalkit med masse småting, for eksempel førstehjelpssaker som plaster, bandasje, sportstape og gnagsårplaster)
Jeg har en karabinkrok som har kniv og skrutrekker/stjernetrekker. Jeg har også kompass, mobil, litt penger.

I tillegg pleier jeg å ha en bleie (kjekt til førstehjelp eller som sitteunderlag, og jeg har god tilgang på dem hjemme), Tamponger til båltenning, og en eller annen form for nødmat som er lett å ha med.
Som regel har jeg en vanlig matpakke med et par brødskiver, og gjerne en liten sjokolade eller rosiner. Har gjerne en tørr lue og et par tørre, tynne hansker, samt tørre sokker.

Dersom jeg har med barn, f.eks i bæremeis, så har jeg selvsagt med fullt skift, bleier og våtservietter. Passer på at reserveklærne er av ull. Har da gjerne noe nødmat til barnet i tillegg til matpakke og drikke. På bæremeisen har jeg dessuten festet en smokk i en snor, og en nakkepute i en snor. At barn ikke kan sove i bæremeis er bare tull om man er forberedt :)
Mye å bære på når en har med barn, men på den positive siden får man mye trim og!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jan 2014, 21:45 
Avlogget

Stearinlys i jerven-duken skal jeg prøve en gang, men jeg regner ikke med å bli sittende fast så lenge at det blir nødvendig med fyring når jeg er ute på treningstur. Jeg holder meg på oppkjørte løyper, og der kommer det folk jevnlig. Mobildekning er det også.

Å kunne ta på varme klær og komme ut av vinden er nok det som betyr mest om jeg plutselig brekker beinet på skitur. Treningstøyet er jo for tynt til å være i ro selv når det er tørt, etter noen kilometer med svette blir det kaldt så fort du stopper opp så kroppen får roet seg.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: