Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Jul 2018, 18:32

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Russland og Kina
InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 09:36 
Avlogget

Er det flere her som er bekymret i forhold til hvilken effekt Russland og Kina kan ha i verdenssammenheng? Er det slik at Russland og Kina kan bevisst velge å gå til krig? Kina kan lett drive økonomisk krigføring. Kina har gjeldspapirer på USA. Russland har et mektig militærapparat og drives av en tyrann.

Topp

Innleggets emne: Re: Russland og Kina
InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 09:52 
Avlogget

Mr I skrev:
Er det flere her som er bekymret i forhold til hvilken effekt Russland og Kina kan ha i verdenssammenheng? Er det slik at Russland og Kina kan bevisst velge å gå til krig? Kina kan lett drive økonomisk krigføring. Kina har gjeldspapirer på USA. Russland har et mektig militærapparat og drives av en tyrann.

Du sikter vel til fryket for at kina skal gå til krig mot USA?
Da glemmer de fleste at det har oppstått et symbiotisk forhold mellom Kina og USA.
Ettersom kina eier mye av USA's statsgjeld er kina avhengig av at USA klarer seg.
USA er tross alt kinas største marked.

Russland er også til dels avhengig av USA, men savner sin storhetstid som supermakt.
De (Russland) sliter med at de ikke får herje frem slik de fikk i "gamle dager"....
Det kan til tider være "småskummelt".

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 09:59 
Avlogget

Jeg tenker ikke at kina skal komme til å bruke militærmakt mot USA. Det tror jeg ikke er i Kinas interesser.
Men Kina har investert mye kapital i USA og de har også lånt store summer til USA for å hjelpe USA med gjelden de har.
Jeg tenker mer at Kina kan bruke det økonomiske overtaket de har over USA til å "ta over" land og eiendommer økonomisk.
USA må jo på lik linje med andre betale sin egen gjeld. Og slik jeg ser USA nå, er det de som trykker opp monopolpenger mens de
egentlig burde solgt bort hus,hoteller og gitt bort eiendom til Kina for å bli kvitt den økende gjelden. Det USA holder på med nå
vil jo bare gjøre ting verre.

Det er mye som skremmer meg med Russland. De har en gal leder - Vladimir Putin. Dette er en tyrann, despot og diktator. Vi har sett
diktatorland tidligere og de er i stand til det meste. Russland har et stort land og de har et stort militærapparat. For Norges del tar de
seg til rette i vannområdene langs Norskekysten. De stopper oljeborring når de seiler forbi med atomdrevne ubåter som har atomraketter.
Russland presser hovedsaklig på i forhold til land som nettopp har gjort seg uavhengig av Russland. I tillegg virker det som om Russland har alternative agendaer og forsyner motstandere av den vestlige verden med våpen og ressurser.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 10:20 
Avlogget

Kina eier enorme verdier i USA...
http://e24.no/makro-og-politikk/usa-skylder-kina-7-345-milliarder-kroner/20254321

Ikke nok med det. De eier store verdier i tillegg....
http://www.estatenyheter.no/component/content/article/2169.html

Så det man ser i nyhetene er stort sett ordkrig for å "tilfredstille" massene.

Russland....
Et kapittel for seg selv....

Topp

InnleggSkrevet: 19 Okt 2013, 18:14 
Avlogget

Krig og krig... litt usikker. Men jeg ser ikke bort i fra at både Kina og Russland kan komme til å bruke væpnet makt i diplomati, særlig med utviklingsland. Hvis vi ser en svekkelse av NATO tror jeg Norge kan stå mer usikkert, særlig mot Russland.

Økonomisk krigføring tror jeg fort kan eskalere, vi ser jo bare hvordan Kina oppførte seg etter fredsprisen for noen år siden. Hvis de nekter å selge til Norge for noen grunn, har vi en utfordring. Mer selvstendighet og selvberging er det sikreste. Det er på tide at vi slutter å se på USA som en supermakt, men mer en stat som mange andre. Vi skal ikke se bort i fra at det går med USA som det gjorde med Argentina for noen år siden.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: