Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 20 Jun 2018, 09:04

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 09:49 
Avlogget

Hvordan det ender – et sannsynlig scenario.
Dette er en prognose, ikke en profeti. Enkelte av elementene er mer realistiske enn andre, men ingen av disse hendelsene kan utelukkes.

- Etter utallige forsøk på å kjøpe seg tid – såkalte stimuluspakker – ramler den amerikanske økonomien utfor det store stupet, the point of no return. Resultatet er massive innstramminger og nedskjæringer som rammer vanlige amerikanere, mens eliten som vanlig slipper unna med det de har plyndret til seg. Massene er i harnisk og vil gå til væpnet kamp mot den korrupte styrende eliten, men dette har myndighetene forutsett og tatt høyde for ved å gjøre våpeninnehav ulovlig. Avvæpningen av det amerikanske folket skapte en del murring da den ble gjennomført i første halvdel av 2013 men det var ytterst få som våget å gå til fysisk konfrontasjon mot regimet, med unntak av noen små, isolerte militsgrupper som raskt ble nedkjempet av de bevæpnede dronene som hadde begynt patruljere det amerikanske luftrommet. Samtidig ser man for alvor konsekvensene av at man har innført et flerkulturelt samfunn, ved at det oppstår skarpe etniske skillelinjer der hele byer kontrolleres av ulike etniske grupper og at disse er i konstant konflikt med hverandre – til tider tilstander som minner om regelrett borgerkrig. For å avdempe de indre spenningene i landet fører regimet en stadig mer aggressiv utenrikspolitikk, der de i praksis angriper alle land som Israel ber dem om å angripe. Resultatet av de endeløse og kostbare krigene er en ekstrem forverring av en økonomi som allerede i utgangspunktet er helt elendig. Borgerne er stadig mer misfornøyde med måten landet styres på, og regimet må ty til stadig sterkere lut for å holde opprøret i sjakk. Landet er blitt en de facto politistat.

- Den økonomiske uroen sprer seg for alvor til Europa. Først og tydeligst merkes den i de sørlige EU-landene, der massearbeidsledighet, opptøyer og nedslåtte revolusjoner er dagens orden. Etter hvert sprer uroen seg nordover på kontinentet, og EU-eliten reagerer akkurat som det amerikanske regimet: ved å forby våpen i privat eie og å bruke politistat-metoder for å knuse opposisjonen. I Norge merkes nå de første konsekvenser av krisen ved at eksportinntektene fra EU-landene faller skarpt. Også her begynner arbeidsledigheten å bli alarmerende høy, så høy faktisk, at sosialdemokratene ikke lenger kan kamuflere den ved å plassere de arbeidsledige på uføretrygd, førtidspensjon og arbeidsavklaringspenger. Ikke uventet er det sterke krefter også her i landet som tar til orde for å stramme inn våpenloven og å gjøre det vanskelig å skaffe seg lovlige våpen, etter at innvandrergjenger i hovedstaden har skadet flere uskyldige forbipasserende under sine interne oppgjør med ulovlige håndvåpen.

- De internasjonale elitene som lenge har arbeidet i kulissene for å avskaffe nasjonalstater benytter den internasjonale krisen til å ta til orde for en ny verdensorden, med én regjering bestående av en utvalgt «demokratisk» elite til å styre over hele verden. Dette arbeidet skal ledes av USA og dets allierte, siden de er mest «ansvarlige». For at denne verdensorden skal bli en realitet må alle andre land gi opp sine stormaktsambisjoner og atomvåpen, og om noen nekter å gå med på dette er det fordi de er «regimer» som styres av en «diktator». Russland og Kina er i harnisk over dette utilslørte forsøket på å skaffe seg verdensherredømme og gir klar beskjed om at enhver krenkelse av landenes suverenitet vil besvares med kjernefysiske våpen. Situasjonen er fastlåst, ingen våger å ta det neste skrittet som kan utløse en atomkrig.

- Situasjonen i de vestlige landene blir stadig verre. Arbeidsledigheten er skyhøy, det finnes ikke penger til å lønne offentlig ansatte eller til å vedlikeholde kritisk infrastruktur. Inflasjonen begynner å bli merkbart stor i flere land. Korrupsjon og kriminalitet florerer. Folket har ikke lenger tillit til landenes offisielle valuta og begynner å ty til byttehandel og bruk av edle metaller som betalingsmiddel. I Norge slår regimet hardt ned på denne formen for byttehandel og legger ned forbud mot andre betalingsmidler enn den norske krona, siden alternative valutaer snyter staten for sårt tiltrengte skatter. Staten vedtar å konfiskere alt gull og sølv i privat eie sammen med alle skytevåpen. Ved utgangen av 2013 er det Jonas Gahr Støre som er Norges statsminister, i en flertallsregjering bestående av Høyre og Arbeiderpartiet. I ekspressfart har de fått Norge innmeldt i EU uten at det ble avholdt folkeavstemming om saken. Folket vet jo uansett ikke sitt eget beste når de ikke ser verdien av det unike fredsprosjektet EU.

- I Oslo begynner nå fenomenet White Flight for alvor å gripe om seg, som det har gjort lenge i andre storbyer i alle de landene som har gått i multikulti-fella. Den langvarige mangelen på mange matvarer og andre kritiske produkter har fått gjenger av etniske ungdommer til å dra på plyndringstokt i hvite nabolag der de raner og voldtar for fote. Et stort antall hvite mennesker har blitt drept av slike gjenger og myndighetene bruker dette som argument mot at nordmenn skal få eie skytevåpen. De som ønsker å organisere forsvar mot de omreisende ranerne henges ut i media som rasister. Enden på visa er at de nordmenn som fremdeles befinner seg i hovedstaden tar med seg sin familie og flykter til slektninger ute på landsbygda. Der blir de for så vidt godt mottatt men den økonomiske situasjonen er like ille her som inne i byene, forskjellen er at de slipper å bli overfalt av de etniske gjengene som kontrollerer hovedstaden samt at de har flere muligheter til å skaffe seg mat enn de hadde i byen.

- En annen fordel man oppnådde ved å forlate byen var at man slapp unna de voldsomme epidemiene som kom som en konsekvens av at det offentlige ikke lenger kunne betale lønninger til de som skulle sørge for renovasjon og kloakkhåndtering. Søppelet flyter i gatene, spesielt i de innnvandrertette bydelene, og kloakken lekker etter hvert over i drikkevannet. Det er mus og rotter overalt. En koleraepidemi tar livet av flere tusen mennesker på et par uker i hovedstaden. Heller ikke brannvesenet har penger til drift, og røyken ligger som et teppe over byen etter de mange påsatte brannene. Ved dette tidspunktet er det nesten ingen forsyninglinjer av mat igjen inn til de desperate innbyggerne i sentrale Oslo – på dette tidspunktet er det nesten utelukkende fremmedkulturelle igjen der siden alle de norske har flyktet eller blitt drept – og desperasjonen driver folk til å spise duer, måker, rotter, hunder og katter. Det går rykter om kannibalisme.

- Etter hvert blir det klart at den norske staten ikke lenger er i stand til å ivareta de mest kritiske funksjonene i samfunnet og de mange små lokalsamfunnene rundt omkring i Norges land innser at de er nødt til å greie seg på egen hånd fra nå av. De organiserer seg i små enheter, landsbyer eller bygder på noen hundre innbyggere, slik det faller seg naturlig etter landets topografiske beskaffenhet. En av hjørnesteinene i disse samfunnene er matproduksjon, som direkte og indirekte sysselsetter mer en halvparten av befolkningen til enhver tid. I tillegg kreves det at alle gutter og menn i stridsdyktig alder skal delta i det organiserte væpnede forsvaret av samfunnet, herunder kurér-tjenesten som skal holde kontakten med andre småsamfunn av samme slag i nabodistriktene, speider-tjenesten som holder oppsikt med fremmede som beveger seg inn i distriktet, samt arméen som har til oppgave å forsvare samfunnet med våpen i hånd mot de mange omreisende bander av mutanter som strømmet ut fra hovedstaden etter at Oslo ble utsatt for et kjernefysisk angrep fra Russland som en slags advarsel mot NATO.

- Fortsettelse følger…..

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 10:27 
Avlogget

For noe virkelighetsfjernt møl! Ikke mye av verdi her. Beklager at jeg er så ærlig at jeg sier dette rett ut. Fortsettelse er ikke nødvendig.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 11:27 
Avlogget
Brukerens avatar

En regelrett rasistisk dommedagsprofeti som jeg overhode ikke kan se som annet en svært vikelighetsfjern.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 12:11 
Avlogget

Det er vel heller Agamennon sine tanker og betrakninger hva som kan skje.

Mine betrakninger rundt mulig og svært sannsynlig er små A-bomber eller biologiske bærbare bomber.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 12:46 
Avlogget

Artig lesing, skriv denne i pocketutgave så skal jeg kjøpe den.
Skriveegenskaper har du og sci-fi er alltid spennende.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:17 
Avlogget

Frøken skrev:
En regelrett rasistisk dommedagsprofeti som jeg overhode ikke kan se som annet en svært vikelighetsfjern.

Virkeligheten er nok dessverre temmelig rasistisk, enten du liker det eller ei. Faktum er at etniske motsetninger er en helt sentral kjerne i de aller fleste kriger og borgerkriger, stikk i strid med den venstreliberale utopien om barn av regnbuen som finner sammen i et fargerikt fellesskap. Jeg forholder meg til virkeligheten slik den faktisk er, ikke slik de politisk korrekte skulle ønske at den var.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:25 
Avlogget

Skauen skrev:
Artig lesing, skriv denne i pocketutgave så skal jeg kjøpe den.
Skriveegenskaper har du og sci-fi er alltid spennende.

Takk for det. Om du setter pris på slike bøker anbefaler jeg på det sterkeste romanen Lucifer's Hammer av Larry Niven og Jerry Pournelle. Den har mye av de samme elementene som jeg har beskrevet, men utgangspunktet er at jorden blir truffet av en komet fra det ytre rom som utløser det samme anarkiet som i min modell ble skapt av en skakkjørt økonomi. Boken er på engelsk og seks hundre sider, men den er tettpakket med spenning hele veien: http://en.wikipedia.org/wiki/Lucifer's_Hammer

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 14:36 
Avlogget

viking77 skrev:
Det er vel heller Agamennon sine tanker og betrakninger hva som kan skje.

Mine betrakninger rundt mulig og svært sannsynlig er små A-bomber eller biologiske bærbare bomber.

Slike elementer kan jo heller ikke utelukkes, men jeg er først og fremst interessert i de politiske og økonomiske begivenhetene som leder fram til slike krigshandlinger. Poenget er, at når SHTF så skjer ikke ting helt av seg selv og løsrevet fra andre begivenheter. Det er en rekke av historiske begivenheter der det ene leder til det andre og det menneskelige elementet er alltid interessant: Hvordan reagerer de styrende eliter på at de er i ferd med å miste makt og bli styrtet av en rasende mobb? Er det ikke helt naturlig at de da vil misbruke sin makt til å skape en politistat med alle midler de da rår over for å beholde makten? Jeg er interessert i hvordan menneskenaturen ter seg i slike krisetider, hvordan folk reagerer på vold og utrygghet.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 15:55 
Avlogget

Vil ikke si at dette er ett umulig scenario, men tidsrammen er for kort. Dra dette utover 10-50 år så er det mer sannsynlig.

Borgerkrig/revolusjon i USA er meget sannsynlig, og hvis dere ikke tror meg så les amerikanske fora og nyhetssider og se på kommentarene til folk, både tinfoil folka og mann i gata. Det bobler av sinne og avmakt i befolkningen, før eller siden smeller det. Samme gjelder forresten Kinas befolkning...

Eu har en ikke-valgt president på toppen av ikke-valgte representanter. Eu er dømt til og ende med kaos, men før kaos kan det fort bli strengt å være mannen i gata. Spesielt spania, frankrike og italia haer en befolkning som historisk sett IKKE nøler med å hente tau/øks/guilliotine hvis de er misfornøyd med lederne.

Russland er en joker i stokken, som ville vært godt fornøyd med kaos i Usa, eu og for den del kina. Blir det opprør i EU tror jeg sjangsen er god for at rebellene har tilgang til en uendelig strøm av AK'er...

Om store norske byer blir tatt over av etniske grupper blir litt spekulativt for meg. Vet dog at i tidligere krisesituasjoner har etniske grupper tradisjonelt søkt sammen for trygghet.

"Alt dette har skjedd før, og vil skje igjen."

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 18:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg tror statlig væpnet konflikt vil være mest sannsynlig i Asia. Både i Midtøsten (Iran/Israel) og i Øst-Asia (Kina/Japan/USA).
Rent innenriks er det for tidlig å si. Jeg tror nok multikulturalismen vil ha sin innvirkning når det blir harde kår (dårlig integrering, minoriteter som isolerer seg), men tror ikke det vil utarte seg til noen borgerkrig eller i den dur.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 21:03 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg skulle til å skrive "for noe urealistisk, rasistisk møl" men noen kom meg i forkjøpet. Trenger ikke høre noe mer.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 21:08 
Avlogget

rhex skrev:
tidsrammen er for kort. Dra dette utover 10-50 år så er det mer sannsynlig.

Greit nok, men mange av de prosessene jeg beskriver har pågått i mange år allerede. Det som mangler er bare at de kommer til overflaten slik at folk flest blir oppmerksomme på dem. F.eks. dette med å forby vanlige folk å eie våpen: det har vært arbeidet i kulissene med dette lenge, det eneste som mangler er det rent formelle ved at lovendringene blir vedtatt.

rhex skrev:
Vet dog at i tidligere krisesituasjoner har etniske grupper tradisjonelt søkt sammen for trygghet.

Nettopp. Når verden rundt en begynner å bli farlig søker man allianser med folk man kan stole på. Og da er førstevalget egen familie og slektninger. Og det burde vel ikke være nødvendig å påpeke det men man er altså mer i slekt med ens egen etniske gruppe enn med andres. Dette er en helt innlysende sannhet for det store flertallet av jordens folk, men for moderne nordmenn gjelder tydeligvis en forestilling om at vi er alle barn av regnbuen som ikke har noen spesiell tilknytning til de vi er beslektet med. De kan vente seg en leksjon i realpolitik den dagen SHTF.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 21:12 
Avlogget
Brukerens avatar

Men alt du skriver er jo bare sci-fi fra ditt eget hode? få høre noen kilder, da? F.eks. om våpenforbud i norge. hvor har du det fra?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 21:30 
Avlogget

Jeg akter å diskutere emnet med seriøse folk som kommer med konstruktive bidrag. De som instinktivt kommer med beskyldninger om såkalt "rasisme" istedet for å diskutere saken har allerede diskvalifisert seg selv fra å delta i diskusjonen. Det kreves et åpent sinn for å diskutere fremtiden, og de som er gjennomsyret av politisk korrekthet og andre fordommer har ikke noe å bidra med.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Des 2012, 22:17 
Avlogget

Som fremtids visjon vil jeg vel ikke gi mye for historien, om den skal inntreffe i "13, men som fiksjon eller i et lengere perspektiv, så kan det vel hende at det ender slik. Det er ikke utfra et syn hvor man bør begrense innvandring, eller et syn om at det finnes et illuminati som planlegger en styrt undergang.

Alikevel ser jeg med glede frem mot forsettelsen av historien, om ikke annet enn at den har en litterær verdi (Gud forby at jeg antas å nominere TS til noen som helst litteraturpris :shock: ). Selv om S/F ikke er min literære kategori, så synes jeg det er artig å lese slike innlegg.

Når det kommer til film derimot, så setter jeg mer enn pris på post akolyptiske scenarioet, og ingen skal beskylde TS for å ikke ha dette synet i mente ;)

Selv om jeg til dagelig blir betraktet son en antirasist, så tror jeg at det å søke til grupper man har tilhørighet til, blir alfa og omega om alt går galt. Jeg er sikker på at en nabo fra SriLanka vil gjøre sin jobb like godt, som en spåmann fra Snåsa, når det gjelder livsoppholdelse og forsvar av gruppens interesse. At etniske grupper/potensielle grupperinger fra storstad og gettoer ikke kan komme til å utgjøre noe trussel, klarer jeg ikke å avvise uten at jeg ser meg som rasist av den grunn.

Summert opp; anser vel ikke scenarioet til TS som umulig, men finner tidsperspektivet nesten latterlig. Tror vi alle er både feitere ( ok..jeg i alle fall) og rikere på denne tiden til neste år.

Uansett så tror jeg at om vi forbereder oss for en konfliktfyldt fremtid, hvor potensielle fiender kommer fra andre land/kulturer, så bidrar vi stort til at samfunnet som sådan betrakter oss som om vi har foliehattet på.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: