Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 19 Sep 2013, 20:45 
Avlogget

Wynja skrev:
Jeg er til dels greit forberedt, har i alle fall mat i noen måneder. Og hvis NAV-systemet fungerer som det skal, får jeg vel arbeidsledighetsstøtte derfra også, etter å ha jobbet og betalt skatt nesten halve livet. Til jeg finner meg en ny jobb. For jeg vil helst jobbe, selvfølgelig. Klare selv. :mrgreen:

Jeg skulle gjerne hatt tips på hvordan du takler det arbeidsløse livet, både med hva du fyller dagene med og hvordan du får økonomien til å strekke til i det daglige. Hvor sparer du penger, og så videre. Det er jo spådd trangere tider her i Norge, og jeg er jo ikke kommuneansatt så det kan jo hende at dette er tips som jeg vil ha bruk for en gang i fremtiden...

Håper ting ordner seg for deg snart i hvert fall. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Sep 2013, 20:57 
Avlogget

Det er faktisk en god bokidè, Frøyatro.

Arbeidsledighetsoverlevelsesguide.

Takk!

Jeg skal skrive en post om det en dag snart. I kveld har jeg noen andre ting jeg må ta meg til. Sjekke stillingsannonser, blant annet.

Føler du at jobben din er i fare?

Topp

InnleggSkrevet: 20 Sep 2013, 11:59 
Avlogget

Wynja skrev:
Det er faktisk en god bokidè, Frøyatro.

Arbeidsledighetsoverlevelsesguide.

Takk!

Jeg skal skrive en post om det en dag snart. I kveld har jeg noen andre ting jeg må ta meg til. Sjekke stillingsannonser, blant annet.

Føler du at jobben din er i fare?

Vel, ikke direkte men jeg merker at begge jobbene jobbene jeg har nå samt den jeg har som plan B er direkte knyttet opp til folks forbruk, som fort kan forandre seg. Og selv om jeg ikke ser noen problemer i dag eller i morgen, er det ikke lett og si hva som vil komme om et år, eller fem år, så jeg velger heller og forberede meg så godt jeg kan nå, enn panikk forberedelser ved en eventuell oppsigelse. Så jeg blir kjempeglad om du orker og komme med tips! :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2013, 07:52 
Avlogget

What is Dumpster Diving ?

:D

Topp

InnleggSkrevet: 23 Nov 2013, 23:16 
Avlogget

http://en.wikipedia.org/wiki/Garbage_picking

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 17:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Wynja.

Herre min som jeg tenkte på deg en periode her hjemme.
Tror du ikke at vi fikk testet matlageret (ufullstendig, ikke ferdig oppfyllt) og pengelageret (kremt.. lager og lager 500 kr) vårt her en periode vi også nå for ikke så lenge siden.. eller det vil si vi jobber fortsatt med etterbølgene.. men det kommer seg sakte men sikkert.

Gubben stakkars havna på sykehuset i nesten to uker med en heftig infeksjon som de i starten ikke ante hva var, måtte prøve seg frem med antibiotika typer før de fant noe som virket.
på det værste kunne han ikke gå pga. smerte fordi bena hadde hovnet opp. Og når han kom hjem var han hjemme noen dager før han av nødvendigheter presset seg ut i jobben før han var helt frisk.. vi måtte ha penger. (han var da selvstendig næringsdrivende.. nå heldigvis fast jobb)

Den følelsen når du gir ungene dine grøt laget på havregryn og vann og (heldigvis takket være lageret) sukker på.
i tre dager i strekk til frokost og kvelds med vann å drikke ved siden av.
Og du mekker middag til de av pasta, ris og minimalt med kjøtt/fiske varer i flere uker.
Nesten ikke no grønnsaker, det vi hadde på det lille påbegynte lageret holdt i en uke.
Det er ikke no morsomt.
og det jeg fikk inn av penger ble trukket og brukt til å betale lån og barnehage, der fikk de i allefall lunch og frukt.
Men fy filleren den følelsen skal jobbes hardt med nå fremover for å unngå å ikke havne i igjen.
Heldigvis så fikk gubben en ekstra oppvåkning på at matlager var ikke så dumt det, så nå jobber vi med å få det opp å stå og med mer enn det vi hadde og med fokus på ting som vi spiser og trenger av næring.
Jeg er jo også i jobbsøkende posisjon pga. vi sto lenge på vent på å få plass til yngstejenta. (garantert barnehageplass meg i r#*@)
Og jeg var også selvstendig før jeg fikk barn.. derav uten jobb og hjemmeværende uten inntekt.
og ikke no dagpenger fra nav, havnet utenfor rettigheter og krav av ulike årsaker.
Jeg fikk det de kaller for minste engangstønad når jeg var gravid med begge mine.
Nå skal jeg på mitt 2. jobbintervju i morgen og forhåpentlig så får jeg den jobben... det ville være drømmeplassen å få jobbe.
vi står nå midt i søknad om å få lov å låne penger til å kjøpe familiegården og forhåpentlig så går dette i orden.

Men for å si det kort.
Man skal ikke tro at prepping bare gjelder for zombie apokalypser og atomkrig for de som tror det.
Det er så viktig for sånne små ting som skjer i hverdagen også.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 19:27 
Avlogget
Brukerens avatar

anbefaler dumpsterdiving steinhardt til alle som har dårlig råd. det er nemlig mest grønnsaker man får.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 23:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Draugjeger skrev:
anbefaler dumpsterdiving steinhardt til alle som har dårlig råd. det er nemlig mest grønnsaker man får.

*tommel opp* det høres ut som et bra tips, men da må jeg smyge meg rundt i svart ninja kostyme i mørket og late som om jeg har vært på hemmelig oppdrag..... og det ser ikke lille runde meg helt smart ut i eller i utførelse ganske klossete.
hadde bare endt opp med å ramle oppi en søppel sjakt å få politiet som prøver å fiske meg ut igjen.
:lol:

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 00:01 
Avlogget

Du har sikkert sett på alle mulige måter å redusere utgifter på, men det er der jeg hele tiden arbeider.

Jeg har kuttet nrk lisens, jeg verken røyker, snuser eller bruker alkohol. Jeg kan til nød selge bilen og sykle. Jeg har billig mobilabonnment, internett kan man også få trådløst for 99,- pr mnd. Mange små kutt fører til mer per måned.

Jeg håper det ordner seg for deg.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 00:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Mr I skrev:
Du har sikkert sett på alle mulige måter å redusere utgifter på, men det er der jeg hele tiden arbeider.

Jeg har kuttet nrk lisens, jeg verken røyker, snuser eller bruker alkohol. Jeg kan til nød selge bilen og sykle. Jeg har billig mobilabonnment, internett kan man også få trådløst for 99,- pr mnd. Mange små kutt fører til mer per måned.

Jeg håper det ordner seg for deg.

Takk, det er underveis, vi ser lyset i tunellen det bare virker så langt borte når man står midt oppe i det.
Ja vi har rimelig tight budsjett, og gubben har gjort en fabelaktig jobb med å få oss til å klare å leve vi 4 på hans inntekt som er 25.000kr. før skatt..
det er trangt men det går.
ingen av oss røyker og gubben har slutta, men snuser.
Men det skal han ha han bruker det billigste merket og bruker mindre og mindre, så kansje det snart blir slutt på det også.
så når vi får gården i drift igjen(vi må bygge den opp igjen, da de gamle bare solgte unna redskap og forpaktet bort og latt alt forfalle), økt birøktdriften, og jeg får en jobb.. da skjønner du.. da kansje det blir no dreis på dette.
Lov å håpe og drømme og jobbe som et råskinn for å få det til.
nå blir vesla bleiefri rimelig snart også så da får vi enda mer å rutte med, ja jeg vet vi kunne gått for tøybleier.. men det gikk ikke barnehagen med på og gubben rynka på nesa og ja... blabla svigermor.. orker ikke svigermonster. :roll:
Men avsporing delux over.
vi er på rett kjøl igjen. :D

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 00:32 
Avlogget
Brukerens avatar

Gratulerer med framifrå mestring av vanskelige tider så langt. Det er slikt en vokser på! :D

Jeg håper du får en hyggelig telefon meget snart med spørsmål om når du kan begynne i den nye jobben.... (For de har selvfølgelig ikke tid til å sende brev og måtte vente på postgangen.)

Lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 21:13 
Avlogget
Brukerens avatar

var på jobb intervjuet i dag.. Og jeg har fått jobb.. :D :D :D
ikke 100% stilling.. men det er en jobb på drømmestedet. så kansje stillingen vil vokse etterhvert hvis jeg står på og jobber.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 22:50 
Avlogget

Liker!

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 08:58 
Avlogget
Brukerens avatar

Lovise skrev:
var på jobb intervjuet i dag.. Og jeg har fått jobb.. :D :D :D
ikke 100% stilling.. men det er en jobb på drømmestedet. så kansje stillingen vil vokse etterhvert hvis jeg står på og jobber.

Gratulerer! Der er det en arbeidsgiver som har gjort et varp, tror nå jeg. :D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 11:41 
Avlogget

SÅ bra at det ordner seg for deg, Lovise! Håper det blir min tur snart.
Jeg er fortsatt arbeidsledig jobbsøker.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support