Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 11:37 
Avlogget

Jeg har fått varsel om oppsigelse på jobb, pga nedbemanning. Ikke uventet, så jeg har forberedt meg, men det er skikkelig kjipt likevel. Jeg har husstandens eneste inntekt... I tre måneder til. Gjett om jeg skal spare mest mulig av de tre siste lønningene!

Føler situasjonen gir en anledning til å takke alle her inne for å ha bidratt med mye verdifull input siden jeg registrerte meg her i sommer, og før det også, i eldre tråder jeg har hatt nytte av å lese.
Så: Takk! Det har ikke vært så voldsomt mye fokus på økonomisk prepping her inne, men det er i hovedsak det jeg har drevet med det siste året. Og det viser seg jo å ha vært en lur strategi. Men jeg har funnet mye her inne som vil komme til nytte i tiden fremover, som f.eks har med mat å gjøre. Takket være inspirasjon både fra barndommen og herfra, har vi en begynnelse på et lager med mat, og strategier for å klare oss bra på minst mulig.

Har utviklet svart belte i nøysomhet det siste året, og nå er tiden inne for å stramme beltet ytterligere. Målet er å klare å leie dette husværet videre inn i fremtiden, til vi selv velger å flytte. Vi = Wynja, Wynjas kjæreste og Wynjas to barn. Og en katt.
Og jeg skal selvsagt ganske kjapt gå i gang med å søke på andre jobber.

Ønsk meg lykke til, da... Dette blir utfordrende. Men jeg skal klare det! (Og jeg kommer selvsagt til å fortsette å henge her inne!)

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 12:54 
Avlogget
Brukerens avatar

Lykke til!

Forferdelig når slike ting skjer, håper du finner nytt arbeid fort og at bosituasjonen kan fortsette slik dere ønsker.

Aller beste ønsker, håper du sier ifra om det er noe du trenger hjelp til!

Godspeed.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 12:56 
Avlogget
Brukerens avatar

Lykke til.
Kjenner meg igjen, det var ikke så lenge siden vi var i lignende situasjoner i vår lille familie, og vi har etter lang tid nå endelig begynt å se lys i tunnelen igjen.
jeg tenker på dere og krysser fingre og tær for at det kommer seg raskt tilbake slik dere vil ha det.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 13:29 
Avlogget

Trasige saker. Jeg vet ikke hvilken bransje du er i, men en av de beste måtene å komme seg raskt tilbake i jobb er Vikarbyråer.

Registrer deg hos alle. Ikke nødvendig å være lojal. Du skal ha bare ha en jobb.

Vikarbyråene har også en måte som heter noe som " rent to hire ". Dvs du blir leid ut i 6-12 måneder av firma for å se om du er brukenes. Om du er brukenes får du fast stilling. Men dette er hva du må si til vikarbår kontakten din ellers blir du bare "hired gun".

Jeg har lest at utrolig mange jobber går internt i firma eller via vikarbyråer. Det er nå mitt tips!

Ellers vil jeg advare deg om fellen som heter " sitte oppe lenge og stå opp sent ". Arbeidsløshetens største demotivator!

Kom deg ut av seng til senest kl 9. Nå leser jeg at du har barn så da er vel det neppe noe problem for deg. Finne noe å holde seg aktiv med selv om ikke har kommet i jobb igjen.

Lykke til!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 14:19, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 14:43 
Avlogget

Det var triste nyheter!
Håper virkelig du kommer deg i ny jobb så snart som mulig!
Det finnes ellers masse deltidsjobber og liknende man kan få. Nå vet jeg ikke hvilken bransje du jobber i og hva som lønner seg for deg og sånt, men det finnes masse der ute!
Si ifra hvis det er noe vi kan gjøre :).

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 18:37 
Avlogget

Ønsker deg lykke til Wynja, og i tillegg til å forhøre deg i jobbmarkedet håper jeg du hører med NAV hva du kan få i hjelp og støtte der. Tror du har noen krav når du blir oppsagt, uansett skader det ikke og forhøre seg når man først har muligheten.

Ellers sier jeg som Tulla, trenger du hjelp så si i fra, så kan det hende at det finnes løsninger. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 12 Des 2012, 18:50 
Avlogget

Lykke til Wynja!

Med din klokskap( ja jeg har lest endel av det du har skrevet) og innstilling, er jeg sikker på at dette greier du.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Des 2012, 09:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Heldigvis har vi bare 3% ledighet og ikke over 25 som i enkelte andre land. Og fortsatt har vi heldigvis NAV. Så om det kan bli litt tøft i en periode, så kunne det blitt verre. Men med din innstilling vil du nok mestre dette bedre enn de fleste.

Lykke til med jobbjakten! Jeg tror du fikser dette og om noen år så ser du tilbake på det som SHTF-praksisen som du lærte så mye av. 8-)

Topp

InnleggSkrevet: 14 Des 2012, 09:03 
Avlogget

Lite tips fra en som har "been there, done that": Sjekk de store utgiftene først! Du kan kjøpe veldig mange spaghettipakker for det du sparer inn på ting som (dvs. eventuelt nye kontrakter på) strøm, forsikring, oppvarming og denslags.
Tilgi meg hvis dette var "basic" for deg - kanskje det er nyttig for noen andre ihvertfall ;-)
Uansett: lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 15 Des 2012, 11:53 
Avlogget

Ufattelig surt når sånt skjer!
Lykke til med å finne ny jobb! Krysser fingre & tær.

Fra et "prepper-perspektiv" er det kanskje en ide å vurdere en jobb innen det offentlige. Ja det er gjerne mye papirdytting og ofte lite konkret matnyttig man får drevet med og det kan være til hinder for en del ting en selvstendig næringsdrivende småbruker enkelt får preppet seg til men oppsigelsesvernet er meget godt og i liten grad avhengig av fluktueringer på markedene. Der det er syke folk trengs sykepleiere, der det finnes slemme folk trengs fengselsbetjenter og der det finnes hus trengs folk til å slukke branner osv.
Sjansen for nye oppsigelser er jo derfor mindre så lenge samfunnet hangler seg gjennom kneikene på et vis og olja fortsatt pumpes opp.

Atter en gang: Lykke til!

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 13:48 
Avlogget

Takk for tips og råd og omtanke, folkens. Dere er gode!

Har printet ut noen stillingsutlysninger, og begynner å skrive søknader denne uken. Det var ikke det jeg hadde planlagt å bruke førjulstiden på, men en viktig sjølbergingsegenskap er jo å kunne omstille seg raskt. ;) Føler jeg har den inne...

Topp

InnleggSkrevet: 28 Feb 2013, 01:09 
Avlogget

Hvordan har det gått for deg i det siste da Wynja? Håper det står til liv enda. :)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2013, 15:34 
Avlogget

Hei igjen, folkens. Lenge siden jeg har vært innom!

Joda, Frøyatro, det står til liv. Jeg fikk meg en ganske utdanningsrelevant fulltids vikarjobb i midten av januar som jeg har ut mai. Pendler til Oslo daglig. :) Etter mai vet jeg ikke hva jeg gjør, men det er fortsatt litt opp og frem. Jeg klarer meg, ting ordner seg. :)

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2013, 16:01 
Avlogget

Hyggelig å hære at ting ordner seg. :D

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2013, 00:38 
Avlogget

Gode ting!

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 67 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support