Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 07 Nov 2012, 10:38 
Avlogget

Jeg syns denne var interessant: http://e24.no/it/dette-skal-beskytte-eu ... n/20296086.

Jeg var ikke klar over at Norge ligger litt bedre an enn de fleste andre land på dette området. Journalisten ser ikke ut til å ha satt seg mye inn i det han skriver om. Originalartikkelen er litt mer detaljert: http://ing.dk/artikel/133765-europa-sla ... elgevaaben (og de fleste kommentarene etter min mening temmelig tåpelige).

Er det noen som kjenner mer til dette, og vet i hvilken grad "feilfri funksjon i et EM-miljø opp til 1 V/m" vil beskytte under forskjellig scenarier?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 19:22 
Avlogget

Mener på å ha lest et sted tidligere at Norge har et strømnett som er ganske motstandig mot en solstorm, men vet ikke hvordan dette er sammenlignet mot en EMP i form av f.eks. atomvåpen. Vil forøvrig tro at Norge også er ganske utsatt når det kommer til solstormer. Er ikke akkuratt utdannet på temaet, men partiklene fra solstormer trekker jo mot polene, og det er jo derfor vi har Nordlys og Sørlys og ikke Ekvatorlys. Jeg vil jo derfor tro at EMP'en vil bli sterkere i nord og sør enn rundt ekvator. Men er som sagt ikke helt sikker. Mulig det er noen andre er på forumet som kan bekrefte/avkrefte teorien min.

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 19:33 
Avlogget

Du kan lese mer om Norges beredskapsnivå på hjemmesidene til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.
Der finner du siste trusselrapport som pdf.

I rapporten hevdes det at vi er bedre stilt enn mange andre land fordi vi har mange små kraftverk, og ikke få store.
Vi kan altså miste en del av våre kraftverk og likevel ha regioner med strøm.
I rapporten hevdes det og at solstormer kan forutses opp til 48 timer, og fritt fra hukommelsen er planen å koble kraftverkene av strømnettet når den treffer slik at ikke skadene på kraftverk påvirker strømnettet og kabler. Rapporten ser for seg et tap av strøm i opp til en uke mener jeg å huske.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 19:45 
Avlogget

Problemet med en solstorm som jeg har lest er at strømnettet vil bli overbelastet med de følgende at sikringskap bokstavelig talt blir blåst ut av veggen, med de følger at allt som er koblet til strømnettet blir ødelagt.

Om jeg ikke tar helt feil så blir strømkabler strømførende under en solstorm med den følge at det kan komme flammer ut av stikkkontaktene.

Selv om man strømnettet er forbredt er ikke boliger, bedrifter osv ikke for på de ødeleggelsene som følge av en solstorm, da nesten alt elektrisk matriell må byttes ut.

Er det noen som har mere info. om solstorm?

Topp

InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 20:41 
Avlogget

Høres ganske riktig ut det du skriver Viking 77, at selv om strømnettet overlever, så vil ikke nødvendigvis forbrukerens utstyr gjøre det. Det med at ledninger blir strømførende tror jeg også at stemmer, og om jeg ikke helt feil så har jeg lest et sted at under en kraftig solstorm på 1800-tallet så reagerte en del telegrafister på at de kunne sende meldinger uten å være tilkoblet strøm, det var dog bare før hele telegrafen tok kvelden.

Vidar

Topp

InnleggSkrevet: 24 Mar 2014, 22:26 
Avlogget
Brukerens avatar

Det som uroer meg mest med en solstorm / EMP er om alle flyene i lufta vil dette som fluer. Det gjelder vel ca. 8000 - 10.000 fly i lufta til enhver tid..

Topp

InnleggSkrevet: 25 Mar 2014, 08:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Hadde det skjedd en EMP i rushet i Oslo på ettermiddagen, det vil nok hvert full katastrofe. :o

Topp

InnleggSkrevet: 26 Mar 2014, 00:54 
Avlogget
Brukerens avatar

nåja, når alle bilene har samme hastighet og slutter å virke mer eller mindre samtidig...kaos blir det, men kanskje ikke så dødelig.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2014, 12:22 
Avlogget
Brukerens avatar

Solstorm på vei, etter det jeg forstår:

http://spaceweather.com/

http://rymdvader.wordpress.com/

Så nå kan det være en ide og sjekke "fortøyingene" til sikringsboksen, og snurre fast "løse" sikringer.... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Sep 2014, 21:11 
Avlogget

Ang strømnettet så er retningen kablene er strukket på en viktig faktor. Magnetfeltet beveger seg fra nor til sør. I Norge er det meste av kablene strukket fra vest til øst, og i tillegg er det mange små uavhengige kraftverk, alt dette er bra for oss om sola smeller mot oss :) I USA for eksempel går det meste nord-sør og i stedet for mange små har dem få store kraftverk, en langt verre situasjon kan oppstå der... Men vi er ikke helt trygge her heller, og verfall ikke mot en EMP fra atomvåpen..

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2014, 11:19 
Avlogget

Mye aktivitet på sola for tiden.
http://www.tv2.no/2014/10/23/storm/univ ... kk/6151995
http://www.nrk.no/nordland/nordlyset-sl ... 1.12000223
Såpass mye at kompassnåler har blitt påvirket.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2014, 11:48 
Avlogget
Brukerens avatar

Skogtroll skrev:
Mye aktivitet på sola for tiden.
http://www.tv2.no/2014/10/23/storm/univ ... kk/6151995
http://www.nrk.no/nordland/nordlyset-sl ... 1.12000223
Såpass mye at kompassnåler har blitt påvirket.

Ja, da passer det jo fint om det kommer en saftig CME vår veg(coronar mass ejection) ettersom jeg for øyeblikket er på en lengre jobbreise. :o Det kan gi grei inspirasjon til en ny Carrington 2.0-historie..... :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 18:07 
Avlogget

Onsdag ettermiddag melder svenske medier at alle flyvinger til og fra Sverige foreløpig er innstilt. Årsaken til den lammende stoppen i all trafikk, er i følge svenske Expressen at et radarsystem er nede. Dermed får bare fly som allerede er i lufta tillatelse til å lande.

Stoppen varte visst ikke så lenge, men en time er nok til at det koster litt penger.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 19:09 
Avlogget

Eg tror bøter ligger på 10-15000 kr per minutt ved forsinkelser.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Nov 2015, 20:43 
Avlogget
Brukerens avatar

Kenneth skrev:
Eg tror bøter ligger på 10-15000 kr per minutt ved forsinkelser.

Bøter for hvem? Hva? Hvor?

:ugeek:

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet