Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 12 Nov 2018, 21:11

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Peak oil
InnleggSkrevet: 31 Des 2012, 01:37 
Avlogget

Ja, men du leser ikke hva jeg skriver: nettoenergisk sett betyr det faktisk noe om man fracker etter olje eller den siver ut fra Ghawar. I skiferoljetilfellet er det ikke sikkert det er verdt innsatsen overhodet, mens Ghawar fremdeles gir deg 1:25-50 innsats/olje tilbake. At det er ufattelige mengder gjemt bak ti tusen meter stein, metall og vann hjelper ikke når vi har et samfunn som _krever_ en produksjonsflyt på 70/90 millioner fat olje/væske hver eneste dag. Og skal den raffineres til bensin må den ha en viss kvalitet, skal kull skape elektrisitet må den ha en viss mengde BTU hvis ikke må man øke volumet tilsvarende, etc.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2013, 17:30 
Avlogget

http://www.care2.com/causes/sailing-shi ... cargo.html

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2013, 21:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Kjempefint med seilskip, elbiler og sparepærer...men det løser ikke problemet. Man må jo fortsatt ha tonnevis med olje for å produsere tingene? og med den latterlige forskningen på alternative (dvs. ikke hydrocarbon-baserte) energikilder, så kommer man aldri til å ha verken energi eller plastmaterialer til å skifte ut handelsflåten... Det er jo ikke bare å smelle master på containerskip? Det sentrale problemet her er overforbruk, uansett hvilken substans det er.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2013, 22:33 
Avlogget

Man trenger ikke tonnevis med olje for å produsere et seilskip, ref historiebøkene..
Men ja, jeg ser poenget. Overforbruk er problemet.
For meg blir det fremdeles litt abstrakt: Ja, jeg forstår i økende grad hvilket stort problem vi (kan) stå overfor, men jeg klarer fremdeles ikke få begrep om hvilket tidsperspektiv det evt vil foregå innen. Det hadde hjulpet meg meget på min vei med en kvalifisert gjetning blant de som har høy kompetanse. Kire? Det er stor forskjell på om det er 10 år eller 50 år frem i tid.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jan 2013, 23:10 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Det er jo ikke bare å smelle master på containerskip?

Ikke meningen å holde deg for narr, men de (forskerne) jobber med saken.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 09:17 
Avlogget
Brukerens avatar

Umm...MjaMjo; Clipperne var de raskeste frakteskipene som noensinne ble bygget, de siste rundt 1910. Etter det var tradisjonen med seilskutebygging i prinsipp dau som en sild. Du tror vel ikke for ramme alvor at det bare er å sage plank og begynne og spikre? Har selv jobbet med historisk håndverk og kan bare si; 70-90% av kunnskapen er borte for alltid. Og det er ikke kunnskap man nødvendigvis kan forske seg til. Eller lese seg til, siden den døde ut med siste skipsbygger.

Og så er det det generelle volumet, da....Et stort containerskip tar opptil 15.500 TEU (dvs. en 20ft container) = 596759 kubikkmeter. En clipper som cutty sark tar 793 GRT, dvs. 2783 kubikkmeter. Sier seg selv at det ikke bare er å starte bygginga. Finnes ikke trær, verft, skipsbyggere eller mannskap til det.

Og seil på modere lasteskip? Det er jo bare for å spare inn litt drivstoff, ikke for å faktiske rstatte olje. Jeg tror man kan forske til man blir grønn og blå, men faktum er at det rett og slett ikke nytter å tro at man kan beholde vårt forbrukssamfunn i en oljefri framtid. Forbrukssamfunnet ER oljebasert. Uten olje, ikke noe massekonsumpsjon.

bare kom over det og gå videre. Det er jo derfor vi prepper, eller hur?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 09:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Har forresten lest David Jonstads "Vår beskärde del; lösningen på klimatkrisen" hvor han tar til orde for CO2-rasjonering. Ganske fornuftig, ser ut til å kunne virke, men det krever mot av politikerne å foreslå det...og "Peak Courage" er passert for lenge siden.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 10:53 
Avlogget

Peak oil er antakelig passert (eller vil snart bli det), og når (netto-)produksjonen kommer under et visst nivå vil det bli katastrofalt. Ikke bare vil vi settes langt tilbake teknologisk, men det vil bli forferdelige sultkatastrofer, opprør/opptøyer og sannsynligvis kriger. Så langt tror jeg de fleste på forumet er enige. Men tidsrammen tror jeg er usikker.

Noen faktorer som kan påvirke tidsrammen er:
- Befolkningsvekst og mobilitet
- Klimaendringer
- Andre knapphetsfaktorer enn olje (fosfor, ferskvann osv.)
- Eventuelle pandemier
- Økonomisk kollaps (finanskollapsen kommer, men om den nødvendigvis fører til realøkonomisk kollaps er et annet spørsmål)

De fleste av disse kan estimeres hver for seg, men usikkerheten er stor, og eventulle samspill gjør det nesten umulig å spå.

Det mest interessante spørsmålet er etter min mening om menneskelig oppfinnsomhet kan påvirke dette. Hittil har de fleste teknologiske gjennombrudd vært vanskelige å forutse, og slik kan vi jo håpe det fortsetter. Jeg tror svaret er ja, vår intelligens kan hjelpe oss, men bare til en viss grad.

Jeg kan ikke se at vi er i nærheten av å dekke energibehovet fra alternative energikilder, og tillater meg å tvile på at det kan skje. Derimot kan det ved kløkt, forskning og arbeid være mulig å forbedre nettoenergiregnskapet. Det virker sannsynlig at vi om noen år f.eks. kan hente opp mer "ny" olje i forhold til den vi bruker på boring, transport og produksjon. Faktisk er jeg temmelig sikker på at akkurat det kommer til å skje hvis menneskeheten får litt tid på seg.

Dette endrer ikke på det faktum at vi på et tidspunkt (i praksis) vil gå tom for fossile drivstoffer. Men hvis det tidspunktet forskyves i f.eks. 25 år, kan menneskeheten ha gjort en del tilpasninger i mens (eller blitt satt tilbake på steinaldernivå). Inntil dette er klarere, fortsetter jeg å lagre ris og hermetikk.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 11:58 
Avlogget

Preppere har alle forskjellig syn på hva som kan skje. Noen tror på peak oil, andre på solstormer, naturkatastrofer av forskjellige slag.

Det er olje nok i verden i dag, til alle som vil ha mer en nok. Det beviser at oljetoppen ikke er nådd.
Den dagen oljen ikke rekker til alle vil prisene gå kraftig opp, noe som vil gøre at hele verdens befolkning vil kjøre mindre, da vil man også forbruke av olje bli mindre.

Det finnes alternativer til olje på båter, nemlig atomkraftverk. Det er dyrt, tenker man at store båter har en fartstid på 40 år behøver det ikke bli dyrere en olje på sikt om 30.000 store båter skal skifte fra olje til atomkraft.

Jeg prepper for alle mulige senarioer, også peak oil selv om jeg ser den som minst sannsynlig :D

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 15:00 
Avlogget

viking77 skrev:
Jeg prepper for alle mulige senarioer, også peak oil selv om jeg ser den som minst sannsynlig :D

Etter det jeg har forstått så kalles det "Black Swan" senario.
Senarioer som omfatter uforutsatte katastrofer.
Det er under den kategorien jeg vil beskrive meg selv også.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 17:47 
Avlogget

viking77 skrev:
Preppere har alle forskjellig syn på hva som kan skje. Noen tror på peak oil, andre på solstormer, naturkatastrofer av forskjellige slag.

Det er olje nok i verden i dag, til alle som vil ha mer en nok. Det beviser at oljetoppen ikke er nådd.
Den dagen oljen ikke rekker til alle vil prisene gå kraftig opp, noe som vil gøre at hele verdens befolkning vil kjøre mindre, da vil man også forbruke av olje bli mindre.

Det finnes alternativer til olje på båter, nemlig atomkraftverk. Det er dyrt, tenker man at store båter har en fartstid på 40 år behøver det ikke bli dyrere en olje på sikt om 30.000 store båter skal skifte fra olje til atomkraft.

Jeg er spent på hva du mener er et mer realistisk "senario". Du beviser gang på gang at du ikke leser eller tar inn over deg det som blir presentert i denne tråden.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 20:00 
Avlogget
Brukerens avatar

Ærlig talt, Viking77: mener du at det er et alternativ til olje å drive handelsflåten med atomkraft? når Peak Uranium bare er 20-30 år unna?

Og nei, det er ikke nok olje. Om du ser på grafen over oljeutvinning vil du se at den har gått flat de siste årene.

Bilde

En normal markedsmekanisme er at tilbudet følger etterspørselen, dvs. at om oljeprisen er høy vil produksjonen øke, rett og slett for at oljeprodusentene vil passe på å tjene penger når prisen er høy.

Bilde

Når prisen er rekordhøy uten at tilbudet øker...hva sier det deg? Og at man samtidig begynner å fjase rundt med Shale Oil, deep sea drilling, tar sands etc. viser ganske klart at oljeselskapene er temmelig desperate etter å heve produksjonen, uten å få det til.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 22:31 
Avlogget

Ærlig talt kire og Draugjeger dere ser ikke skogen for bare trær. Dere må da se at det er nok fossilt brennstoff i mange år ennå.
Dere lager faktisk et problem som ikke er virkelig.

Ikke tror dere på at i nærmeste fremtid vil det komme noe som erstatter oljen, for i deres tankegang finnes det ingen mulighet til menneskenes overlevelse uten olje.
Så lenge samfund vil bestå vil det også utviklingen gå sin gang enten dere liker det eller ikke.

Atomkraft på båter avfeier dere bare som latterlig, men jeg vet ikke hvem som dummer seg ut ettersom det allerede er innstalert på båter i dag.

2010 grafer det er gammelt. Nå kommer USA til å bli selvforsynt med fossilt brensel og Norge har funnet enorme oljefelt. Russland har også enorme felt, Russland alene har nok fossilt brensel til å dekke verdens behov i ca 60 år.
Men uansett hva man beviser blir det avfeid at, jo i morgen går verden tom for olje.

http://www.dn.no/energi/article2413926.ece

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 23:21 
Avlogget
Brukerens avatar

Jeg vet godt at det finnes atomdrevne skip. Hele 4 stk. ikke-militære skip. Utrolig...
Og så er det oljemengden i sibir da...for å opprettholde dagens produksjon...og videreføre en økonomisk vekst på 5% i året, ja da trengs det et nyoppdaget saudiarabia oppi der...men det er det ikke, for det er skiferolje vi snakker om...mye vanskeligere tilgjengelig enn Ghawar. Har du noe EROEI-tall på sibir? Og ikke er det noen oljeledning oppi der heller.

Og uansett, om man begynner massiv utvinning av olje i sibir..og det er så stort som du sier...så er det kroken på døra for menneskeheten uansett, så jeg håper du tar feil.

Menneskeheten kan selvsagt overleve oil peak...men ikke en global temperaturstigning på 6 grader.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jan 2013, 23:58 
Avlogget

EROEI Ghawar: 1:100/50
EROEI Skiferolje: 10:1

Tror ikke det er noen stor suksess i lengden.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Neste

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support