Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Nov 2017, 09:30

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Peak oil
InnleggSkrevet: 16 Jan 2013, 23:49 
Avlogget

Logman skrev:
FruIsbjørn skrev:
Så hvorfor er peak oil- temaet et problem? Har du vanntilgang og mat i huset for ett år skulle du ha tid til å omstille deg og samle "overleveses-gruppa" di og begynne med selvforsørging.

2: fra en helt annen side: Er dette med peak oil banna bein og kors på halsen?

Problemet er at de i dag finnes 7 milliarder mennesker på jorda, en verden uten olje vil antagelig ikke kunne holde liv i halvparten engang.

Ad 2, Ja, det er banna bein, alt som er usikkert er når.

Har FruIsBjørn faktisk lest tråden, slik hun påstår?

Re tidspunkt: det er ikke spesielt usikkert. Vi vet omtrent hva som er forbrukt og omtrent hva som er igjen. Nettoenergimessig er vi sikkert over toppen, hvilket har ført til finansiell uro. Det er ikke sikkert vi vil produsere det som er tilbake, det kan være at det økonomiske systemet klapper sammen slik at vi får en nettoproduksjon lik en omvendt haifinne (som beskrevet i tidligere innlegg). Verden er ganske godt utforsket by now og de største/beste forekomstene vil nesten kategorisk bli funnet først siden det er lettest. :)

Oppdatering fra NPD.no i dag, produksjon fra desember 2012:

npd.no skrev:
Foreløpige produksjonstal i desember 2012 viser ein gjennomsnittleg dagsproduksjon på 1 867 000 fat olje, NGL og kondensat. Det er ein oppgang på 59 000 fat per dag samanlikna med november.
Det totale gassalet var 11,0 milliardar standard kubikkmeter (GSm3), dette er 1,0 GSm3 meir enn månaden før.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 02:07 
Avlogget

En tysk militær Peak Oil studie om det forestående:

German Army Peak Oil Study - within 10 years oil shortages may collapse global economy
http://www.youtube.com/watch?v=ZyUe7w1gDZo

En artikkel som tar for seg oljens betydning i dagens matproduksjon:
http://www.fromthewilderness.com/free/w ... g_oil.html

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 02:40 
Avlogget

Tusen takk for interessante linker Cycle! Jeg fant etterhvert frem til den tyske studien på pdf, og du verden hvor mye materialet det er og pløye seg gjennom der.
http://www.energybulletin.net/sites/def ... y%20EN.pdf

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 13:58 
Avlogget

Jeg er enig med Logman, at det skjer er banna bein. Jeg pløyer gjennom det jeg kan av relevant informasjon for/mot Peak Oil og det jeg lander på som jeg synes er interessant er hvor omvendt det er med Peak Oil kontra andre scenarier.
Mer bestemt: Sannsynligheten for en solstorm som påvirker samfunnet på en måte Peak Oil vil gjøre er 1/1000 eller 1/10 000?
Sannsynligheten for at vi magisk finner en måte å erstatte olje på som ufarliggjør Peak Oil: 1/1000 eller 1/10 000?

Personlig blir jeg ikke resignert men motivert. Og nesten litt optimistisk. Jeg vet at forandringer kommer,
og jeg har økonomi og mobilitet til å forberede meg. Mange har ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 14:30 
Avlogget

Økonomi som du nevner MjaMjo er ganske viktig, det er den sterkestes rett.
Selv om en liter bensin en dag koster 70 kr literen og langt over det, vil jeg og noen andre kjøre like mye som i dag, mens de aller flest ikke vil ha råd til å kjøre bil.
Økonomi har mye å si sammen med mobilitet. Mens en som ikke har ressurser eller økonomi være betydelig verre stilt i en krise.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 14:34 
Avlogget

MjaMjo skrev:
Personlig blir jeg ikke resignert men motivert. Og nesten litt optimistisk. Jeg vet at forandringer kommer,
og jeg har økonomi og mobilitet til å forberede meg. Mange har ikke.

Godt å høre. :) Vi er heldige her i Norge, vi har alle muligheter til å klare overgangen, om vi ser signalene, tar grep og ønsker å klare det.

Mange fornekter nok dette med peak oil, og peak endel andre ting, ja innen andre ting vil jeg nesten innbefatte "peak kapitalismen" Fordi den er basert på kontinuerlig vekst, noe som etterhvert vil måtte si stopp uansett peak oil. Nå ser det ut til at mye faller sammen ihvertfall innen en 20 års tid. Det kan drøye to år, fem år, 10 år, men det ligger tøffe tider i vente på oss.

Alle tegnene er der. Det blir nesten som Norge rett før krigsutbruddet i 1940. Alle tegnene var der i lang tid. Selv da etterretningsrapporter varslet om store Tyske forflyttninger til sjøs mot Danmark og Norge, så sitter regjeringen Nygaardsvold i møte natta til 9. 4 og tenker at dette går så bra så. De unnlater å mobilisere og går til sengs. Likhetene er slående, om enn omstendighetene annerledes. Main stream presse lukker øya og mange folk tenker da, at hadde det vært et problem, så ville det jo vært omtalt. Vel historien er full av de som ikke vil se og høre det de ikke liker. Den kan også berette om mennesker som så farene, advarte om dem, og ble ignorert....

Vi er de som ser farene nå, historien vil berette om de som tross alt advarte mot det som ville skje. Det at jorda går mot en oljeløs tilværelse er 100% sikkert og å gjøre som strutsen blir anklaget for, å stikke hodet i (olje)sanden, forandrer ikke realitetene.

Alt vi kan gjøre er å forberede oss som best vi kan, nytter nok ikke å få strutsene til å løfte hodene, før det svir i baken på dem og da er det for sent å gjøre så mye forberedelser. Når alle ser tegnene, ja da er det for sent, da er det nytteløst å skaffe seg locations. Da alle så boligbobla på nittitallet, ble leilighetene tilbydd gratis. En må se tegnene før andre om en skal klare å ta de nødvendige grep, akkurat slik som på børsen.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Jan 2013, 23:13 
Avlogget
Brukerens avatar

http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_carbon_trading

systemet er også beskrevet i david jonstads "vår beskärda del - lösningen på klimatkrisen".

noen som vil være med på å danne en CRAG-gruppe?

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 17:42 
Avlogget

Kire skrev:
Logman skrev:
FruIsbjørn skrev:
Så hvorfor er peak oil- temaet et problem? Har du vanntilgang og mat i huset for ett år skulle du ha tid til å omstille deg og samle "overleveses-gruppa" di og begynne med selvforsørging.

2: fra en helt annen side: Er dette med peak oil banna bein og kors på halsen?

Problemet er at de i dag finnes 7 milliarder mennesker på jorda, en verden uten olje vil antagelig ikke kunne holde liv i halvparten engang.

Ad 2, Ja, det er banna bein, alt som er usikkert er når.

Har FruIsBjørn faktisk lest tråden, slik hun påstår?

Re tidspunkt: det er ikke spesielt usikkert. Vi vet omtrent hva som er forbrukt og omtrent hva som er igjen. Nettoenergimessig er vi sikkert over toppen, hvilket har ført til finansiell uro. Det er ikke sikkert vi vil produsere det som er tilbake, det kan være at det økonomiske systemet klapper sammen slik at vi får en nettoproduksjon lik en omvendt haifinne (som beskrevet i tidligere innlegg). Verden er ganske godt utforsket by now og de største/beste forekomstene vil nesten kategorisk bli funnet først siden det er lettest. :)

Oppdatering fra NPD.no i dag, produksjon fra desember 2012:

npd.no skrev:
Foreløpige produksjonstal i desember 2012 viser ein gjennomsnittleg dagsproduksjon på 1 867 000 fat olje, NGL og kondensat. Det er ein oppgang på 59 000 fat per dag samanlikna med november.
Det totale gassalet var 11,0 milliardar standard kubikkmeter (GSm3), dette er 1,0 GSm3 meir enn månaden før.

@ Kire: Dette var et retorisk spørmål - jeg mente ikke at det mangler dokumentasjon i denne tråden - jeg mente om noen har noen formening om "alternativ" dokumentasjon og/ eller alternative interpretasjoner av den dokumentasjonen vi har tilgjengelig. Og til slutt: skjønner at du vil riste opp litt i folk som etter din mening er for avslappa i forhold til det som kan komme, men jeg mener det ville være en fordel hvis du ikke bjeffer til oss allikevel - det fører heller til at man ikke hører riktig på hva du har å si!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 20:33 
Avlogget

Det finnes ingen alternative "interpretasjoner" (hva er vitsen med å anglifisere "interpretations" når man har det norske ordet "fortolkninger"?). Oljefelt tømmes og nettoenergimessig går det fra høyt til lavt. Et komplekst samfunn trenger en høy nettoenergiprofil fra energitette hydrokarboner. End of story, slik er det, samme om du føler misnøye overfor sannhet og heller ønsker å klamre deg til håpet om at realitetene ikke er like ille: "det _må_ bare finnes et alternativ!". Slike følelser er godt beskrevet i "The Peak Oil Blues Blog", et steg du må gjennom.

Så dét. Ha en ellers fin helg, selv om tingenes tilstand er ganske håpløst. Folk burde heller be til "O' Store Hydrokarbon" fremfor den immaterielle tankeammunisjonen "Gud". Det er oljefat som holder de i live og ved god helse, ingen religiøs skikkelse. :)

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 20:47 
Avlogget

Bilde

Oljeproduksjon og befolkningsvekst. Spørsmålet er hvordan kurven ser ut om 100 år?

Jeg regner med å leve til rundt 2070 hvis ikke noe uforutsett hender. Det betyr at jeg blir å oppleve i egen person mesteparten av "medaljens bakside", og mine barn og barnebarn kommer til og vokse opp og leve i denne nye tilstanden. Jeg skal gjøre alt for at de får det bra!

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 20:59 
Avlogget

Så lenge du ikke lar de vokse opp til å nære slike overbevisninger: http://www.osloby.no/shopping/Tenaringe ... 93077.html kommer de helt sikkert til å gå med på at "reduce, reuse, recycle and do without"-paradigmet vil være gjeldende om x år og ad infinitum deretter. Den grafen er forresten noe gammel, "vi" blir vel 7070 millioner i løpet av året, eller noe slikt. 1414 ganger Norges befolkning, som bruker 20~ oljefat per capita per år. :-)

Jeg tenker at mye er skjedd rent demografisk om så kort tid som 15 år. Ser ikke frem til omstillingene og samfunnsdebattene fremover.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jan 2013, 21:14 
Avlogget

Gud bedre nei! Mine barn skal ikke bli sugd inn i konsument-tankegangen. Vi lever allerede delvis selvforsynt, og har valgt å ikke jobbe mer enn at det dekker utgiftene og litt ekstra. Dette gir oss tid og energi til å arbeide enda mer mot selvforsyning og lære oss nødvendige ferdigheter.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 01:55 
Avlogget

Kire skrev:
End of story, slik er det, samme om du føler misnøye overfor sannhet og heller ønsker å klamre deg til håpet om at realitetene ikke er like ille: "det _må_ bare finnes et alternativ!". Slike følelser er godt beskrevet i "The Peak Oil Blues Blog", et steg du må gjennom.

Så dét. Ha en ellers fin helg, selv om tingenes tilstand er ganske håpløst.

Hvis dette over var ment til meg gir jeg herved opp å skjønne hvorfor du er her, Kire.
Det finnes alltid alternativer.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 02:42 
Avlogget

Ja, alternativet til hydrokarboner er milliarder mennesker døde. Basta bom.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Jan 2013, 03:55 
Avlogget

Kire skrev:
Ja, alternativet til hydrokarboner er milliarder mennesker døde. Basta bom.

Det er helt korrekt. Her nytter ikke med ønsketenkning og bønner, det vil skje. Noen ytterst få gjenværende natursamfunn i utilgjengelige deler av verden vil vel ikke merke dette engang, de fortsetter med sine liv akkurat som før. De menneskene er ikke nødvendigvis mer ulykkelige enn vestens overflodssamfunn, antagelig helt tvert om. :D

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support