Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 17 Des 2017, 08:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Peak oil
InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 01:13 
Avlogget

Iflg. statistikk fra NPD.no kan man si at PO inntraff på NKS i januar 2001 (for Storbritannias del i 1999):

Kode:
Gjennomsnittleg dagsproduksjon i januar var om lag 3 230 000 fat stabilisert olje, om lag 174 000 fat NGL og om lag 130 000 fat kondensat.

Tallene for november 2012 ble publisert fredag:

Kode:
Væskeproduksjonen i november fordeler seg slik: 1 443 000 fat olje, 250 000 fat NGL og 74 000 fat kondensat gjennomsnittleg per dag.

I november 2011 så det slik ut:

Kode:
Væskeproduksjonen i november  fordeler seg slik: 1 676 000 fat olje, 294 000 fat NGL og 88 000 fat kondensat i gjennomsnitt per dag.

Norge produserer altså 14% mindre olje i november 2012 enn vi gjorde for nøyaktig ett år siden. Selv om noen plattformer er ikke-produserende per i dag grunnet vedlikehold ol. er dette tett oppmot fallet man så på britisk sokkel i fjor: 18%. Produksjonstallene fra november 2012 er bare 44% av toppmåneden i 2001 (altså et fall på 56%).

Det ENESTE som skjuler dette fallet -- som vi ikke hører noe om i MSM -- er oljeprisen. Mesteparten av norsk olje fra 70-, 80- og 90-tallet ble solgt og levert til en særdeles dårlig pris. På den annen side betydde det denne "dårlige" prisen at verden fremdeles hadde "rikelig" med billig energi tilbake, hvilket selvsagt er bedre enn å være i en post-peak oil-verden med høye oljepriser.

Vi får problemer i verdensøkonomien lenge før de globale produksjonstallene svinger nedover. Dette fordi vi mest sannsynlig allerede har nådd global peak net energy from oil. Oljepumpingsvekst har ikke så mye å si som mengden olje som faktisk kan benyttes til nyttige formål (slik som å lage iPhone til vestlige, forsyne amerikanere med 3 milliarder liter bensin og diesel daglig og fôre disse med sine McDiets). Å produsere 100 millioner fat hvorav bare 80 er tilgjengelige for "markedet" er mindre verdt enn å ligge på 90 millioner med hvor 85 blir brukt til matproduksjon, transport, industri, handel med mer.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 04:39 
Avlogget
Brukerens avatar

Ramlet over denne artikkelen idag http://www.kulturverk.com/2011/03/04/pe ... ne-kommer-–-samtidig/
Veldig bra skrevet, og forfatteren setter virkelig peak oil i et perspektiv som beskriver hvilke dominoeffekter man kan forvente. Absolutt verdt å ta en titt på.

Her er del to, like bra og en god oppsummering på del en: http://www.kulturverk.com/2011/03/09/pe ... uten-olje/

Kanskje ikke alle er enig med meg, men det var befriende å lese noe så ærlig og rett frem uten at noe ble lagt imellom.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 08:51 
Avlogget

Nytt kraftig produksjonsfall
Ifølge månedstall fra oljedirektoratet publisert i dag falt norsk råoljeutvinning i november med nesten 14 prosent i forhold til samme måned i fjor. Resultatet er 15 prosent under direktoratets prognose for måneden.

http://oljekrisa.no/oljeprod%20nov%202012.htm

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 19:33 
Avlogget

Cybele: linken din er det beste jeg har sett skrevet om peak oil på norsk noensinne, ser det er mye annet spennende på siden også, tusen takk for tipset:)

Norge er jo ekstra spesielt "heldige" siden vi får eldrebølgen samtidig som vi er godt og vel over produksjonstoppen. Ti år siden peak på norsk produksjon. Pensjonsalderen ble justert opp nylig, er dette tilfeldig?

*tar på seg tinfoil-hat*

Nok ett bevis på at TPTB vet at peak oil er her... Og at den eneste strategien de har er å prøve å utsette det uungåelige.

*tar av tinfoil-hat*

:geek:

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 19:42 
Avlogget

Netto befolkningsøkning i Norge er fremdeles noe sånt som 60 tusen mennesker, eller omtrent like mange som det bor i Drammen by. Flesteparten av disse finner seg til rette i Oslo og vil i løpet av livet være nettotap (dvs. bidrar med langt mindre til stats- og kommunekasse enn de tilegner seg selv i form av diverse sosiale ytelser). Dette på tross av at ingenting i Norge er bærekraftig. Norge har ikke gjort noe smartere enn andre land som nå er i dyp resesjon.

Hva skiller Norge fra disse andre landene da?

• Til alt hell var det stort potensiale for vannkraft -- ellers ville vi måtte ty til kullkraft eller atom slik som i for eksempel Tyskerland -- ingenting av dette tillegges annet enn hell
  • Fordi Norge landbruksmessig sett er ugunstig til å dyrke mat til å holde en befolkning over cirka 3 millioner (befolkningsoptimumet) er det veldig heldig at vi klarte å slå kloa i omtrent like store olje- og gassreserver som Storbritannia i Nordsjøen
  • En frem til nå liten, etnisk og kulturelt homogen befolkning

Takket være folkevalgte siden 1970 vil kollapsen være langt dystrere enn den kunne vært hvis vi bare var 4 millioner nordmenn og hadde taklet å omstille oss noenlunde til det som kommer.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 21:59 
Avlogget

Ser en tendens her på forumet til å tenke at norge blir å klare seg greit, uansett om det er peak oil eller andre scenarioer som økonomikrise... Er ikke nødvendigvis uenig, men vil påpeke at dette historisk sett er en farlig antagelse.
Tror ikke du ville funnet mange romere, mayaer, fønikere eller x antall andre eksempler som var særlig bekymret for deres nasjoners fall heller, 5-10-20 år før det skjedde.

Millioner av mennesker har opplevd samfunnskollaps gjennom historien, og du finner mer enn nok av spennende lensning online eller på biblioteket. Kan feks anbefale denne noe akademiske boken, The collapse of complex societies:

http://www.amazon.com/gp/aw/d/052138673X

Var den som gav meg aha-opplevelsen om at stabile samfunn er en utopisk drøm, vertfall når vi snakker imerialistiske kulturer som oss. Finnes dog mange eksempler på langvarig stable samfunn av stammetypen. Kanskje det helt egentlig er slik mennesker burde organisere seg, i små tett knyttede grupper? Og er trenden med økosamfunn ett forsiktig skritt i den retningen?

Topp

InnleggSkrevet: 16 Des 2012, 22:59 
Avlogget

Tja... Historisk sett har det vært mange dommedagsprofeter, men ganske få dommedager. Bronsealderens kollaps skjedde relativt raskt, var det ikke flere sivilisasjoner som falt i løpet av et par generasjoner? Kan hende jeg tar feil. Men å spørre hvor mange av romerne som forutså sin sivilisasjons nedgangstid fem-tjue år frem i tid? Jeg er ganske sikker på at romerriket falt gradvis over tre hundre år. De opprinnelige amerikanske sivilisasjonene gikk også gradvis nedover, som følge av krig, sykdommer og miljøødeleggelser. Fønikerne ble vel erobret av romerriket, eller hvordan var det der igjen? Huff, jeg må ta et skippertak på historie igjen. Men Påskeøya er et godt eksempel på at mennesker ikke snur i tide. På den lille øya må de ha vært fullstendig klar over at trærne forsvant. Røros på hjemmlige trakter er også et godt eksempel på at mennesket kan forstyrre økologisk balanse for alltid.
Jeg synes det er for mange som låser seg inne i at jorden MÅ gå under i vår generasjon, selv om jeg må si at muligheten er tilstede. Antagelig er sjansen større enn flere liker og tro. Men om noe skal skje plutselig og bli altomfattende, tror jeg krig er det mest sannsynnlige.

Men dette er en avsporing fra tema. Det er flere som tenker at man må forandre levesett, jeg ble glad da jeg fant denne svenske artikkelen her:
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/vi ... t-att-leva

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 00:34 
Avlogget

Frøyatro skrev:
Tja... Historisk sett har det vært mange dommedagsprofeter, men ganske få dommedager. Bronsealderens kollaps skjedde relativt raskt, var det ikke flere sivilisasjoner som falt i løpet av et par generasjoner? Kan hende jeg tar feil. Men å spørre hvor mange av romerne som forutså sin sivilisasjons nedgangstid fem-tjue år frem i tid? Jeg er ganske sikker på at romerriket falt gradvis over tre hundre år. De opprinnelige amerikanske sivilisasjonene gikk også gradvis nedover, som følge av krig, sykdommer og miljøødeleggelser. Fønikerne ble vel erobret av romerriket, eller hvordan var det der igjen?

Romerne dalte sakte ja, men kollapsen var rask. Det er forskjell på nedgang og kollaps.

Den ene dagen var steg solen opp over Romas syv fjell som vanlig, politikerne argumenterte, bakerne bakte og livet gikk som alltid. Det gikk rykter, man kunne spore en følelse av uro bak overflaten. Neste dag var det hårete tyskere i gaten og Rom brant.

Mayaene antas å ha blitt rammet av klimaendringer, spesifikt tørke. Deres kollaps var beviselig en stygg affære, noe massegraver fylt med kropper med tydelige tegn på kanibalisme vitner om.

Fønikerne var sin tids største utforskere og den definitive sjømakten i datidens kjente verden. Romerne brant Karthago, drepte alle menn og gutter, voldtok og tok til slave alle kvinnene, rev alle bygningene ned til det ikke lenger sto stein på stein, og avsluttet med å shippe inn enorme mengder salt som ble strødd over hele Karthago så det aldri mer skulle være mulig å dyrke noe der igjen.

Tror du en mann i gata, i Roma, Palenque eller Karthago kunne forutsett eller overhode forestilt seg noe slikt fem år i forveien?

Vi vet at peak oil er her for fullt snart, at ressursbruken ikke er bærekraftig, at ting skjer med klimaet som vi ikke forstår. Vi er i det stadiet som romerne var på i 300 år nå. Men kollapsen er en plutselig endring i systemet, en omveltning.

Analogi som funker er vann som blir til is. Så lenge temperaturen er over nullpunktet er det ingen is. Ting skjer ja, molekyler beveger seg saktere, varme stråler ut i ett forsøk på å balansere energien med omgivelsene, men ingen is. Så når temperaturen null, og en plutselig endring i tilstand skjer, alt fryser.
I
Kollaps er nullpunktet, øyeblikket der alle foregående hendelser fører til en total endring i tilstand.

Topp

InnleggSkrevet: 17 Des 2012, 00:42 
Avlogget

[quote="rhexTror du en mann i gata, i Roma, Palenque eller Karthago kunne forutsett eller overhode forestilt seg noe slikt fem år i forveien?

Vi vet at peak oil er her for fullt snart, at ressursbruken ikke er bærekraftig, at ting skjer med klimaet som vi ikke forstår. Vi er i det stadiet som romerne var på i 300 år nå. Men kollapsen er en plutselig endring i systemet, en omveltning.

Analogi som funker er vann som blir til is. Så lenge temperaturen er over nullpunktet er det ingen is. Ting skjer ja, molekyler beveger seg saktere, varme stråler ut i ett forsøk på å balansere energien med omgivelsene, men ingen is. Så når temperaturen null, og en plutselig endring i tilstand skjer, alt fryser.
I
Kollaps er nullpunktet, øyeblikket der alle foregående hendelser fører til en total endring i tilstand.[/quote]

Ikke uenig, men ikke dermed sagt at det er noe som sier vi MÅ gå tilbake til steinalderen heller. Men, faren er definitivt tilstede, og det er lurt og være forberedt på muligheten. Selvsagt, skader jo ikke å kunne betale huslånet heller.

Men, hvis historien stemmer med det du sier (noe jeg forøverig tror det gjør, det stemmer med hva jeg selv husker) så var det invasjoner som tok knekken på dem. Det er derfor jeg mener at krig er det mest sannsynlige med en total kollaps. At krig blir mer sannsynlig med ressursmangel er åpenbart, for all del. Derfor bør parolen aldri mer 9. april løftes opp.

@Draugjeger, hvis jeg ikke husker totalt feil var du litt kyndig i historie. Stemmer den oppfatningen jeg og Rhex har om sivilisasjonenes fall med fakta i historien? Andre som kan bekrefte/avkrefte?

Edit:

For å holde denne tråden til temaet om peak oil, opprettet jeg like godt en egen tråd om temaet. Blir spennende og se hva som dukker opp i fremtiden. :)
viewtopic.php?f=3&t=473

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 15:03 
Avlogget

En film fra natgeo, en verden uten olje. http://www.youtube.com/watch?v=rOAGeDsPGcg

Topp

InnleggSkrevet: 21 Des 2012, 15:40 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
En film fra natgeo, en verden uten olje. http://www.youtube.com/watch?v=rOAGeDsPGcg

Jeg husker jeg så den for noen år siden. Ble skuffet fordi den er så urealistisk i forhold til det virkelige problemet med peak oil. Oljen blir ikke borte over natta, det vil være en gradvis nedgang i produksjonen over mange år. Og det vil heller ikke bli tomt. Det vil fortsatt være olje igjen, den vil bare være så dyr å få opp at det ikke vil lønne seg. Og derfor vil den bli liggende når det enkelte oljefeltet stenges av.

Men det er jo underholdning da. Omtrent som denne armadaden av katastrofe- og zoombifilmer som vi overøses av.

God ny tidssyklus forresten. Dette er jo første dagen i de gamle Mayaenes neste store syklus. Montro hva menneskene vil bli laget av denne gangen. Gjørme er visst allerede prøvd. :lol:

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 01:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Godt spørsmål. Jeg tror ikke den jevne romer egentlig fattet at en kollaps var i gang. Romerriket gikk nedover å hundrevis av år og opplevde vel egentlig ikke en kollaps på samme måte som jeg tror vi kommer til å se innen 25 år. Romernes undergang gjalt dessuten bare vestromerriket. Østromerriket fortsatte, og blomstret som det Bysantinske romerriket i mange hundre år ennå. Vår unike situasjon er at vi har det best dokumenterte samfunnet i verdens historie og kan følge en eventuell kollaps i detalj..hele veien ned i grøfta.

Problemet med Oil Peak er at tilgangen på billig energi er den enkelte faktor som betyr mest for vårt samfunns stabilitet. Uten olje, ingen mat, lys, varme, strøm, penger, sikkerhet eller egentlig noe som helst annet vi forbinder med et sivilisert samfunn.

Takke ---- for at ikke oljen forsvinner over natta, for DET hadde vært grusomt.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 04:04 
Avlogget

Flere på TOD (TheOilDrum) er overbevist om at vi står overfor en produksjonsprofil som ser ut som en (omvendt) haifinne når vi endelig beveger oss over på høyre side av bjellekurva: http://media.photobucket.com/image/rece ... kFin-1.jpg. Altså på langt nær så pen og pyntelig som en Hubbert-kurve er når man IKKE tar i betraktning verdens realiteter og praktiske hensyn knyttet til oljeutvinning, geopolitiske henseende osv.

Oljen er der fremdeles, men siden økonomien er basert på evig vekst som ikke kan finansieres uten billig energi slik at renter kan betales og GDP øke i tillegg til at de beste/største reservene utnyttes/pumpes først, når man det som kalles en "net energy cliff": http://en.wikipedia.org/wiki/File:Net_energy_cliff.gif. Det som betyr noe for våre kapitalistiske forbrukersamfunn er mengden energi som kan brukes på forbruksrelatert produksjon, av iPhoner, datamaskiner, alle typer junk vi i utgangspunktet ikke trenger men som det må lages stadig mer, bedre, nyere, større (eller mindre hvis det gjelder elektronikk) for å opprettholde og vokse systemet. La oss også anta at det i nær fremtid blir langt mer kaotisk i verden med kriger, hungersnød som følge av flere uår, religiøse opptøyer som vesten oppfatter som et ØNSKE OM DEMOKRATI når det i praksis bare er uttrykk for misnøye over subsidiekutt, arbeidsløshet, sult, osv. De som har sett på boken "The better angels of our nature" kan i praksis tenke seg det motsatte av det han postulerer, at verden går mot å være fredeligere.

Det har absolutt ingenting å si om vi utvinner 1 milliard fat om dagen hvis nettoenergien det tar å utvinne disse er 1 milliard minus ett fat. EROEI er alt. Det verden trenger nå er et par (5stk innen 2030 for å nå etterspørselen som er estimert) nye reserveregioner med samme produksjonsprofil som Saudi Arabia (11.5mbpd i C+C+NGL og 250Gb i totale reserver, hvem vet hva som er URR og hvorvidt disse tallene er langt høyere enn hva realiteten er, de driver jo med heftig horisontal boring og vanninjeksjon). Tar sands, ultra deep water-olje, skiferolje og oljeskifer er ikke det verden trenger ettersom nettoenergien som er tilbake når alt er tatt med for å understøtte denne produksjonen er tatt med er altfor lav. Dessverre. Konvensjonelle reserver er det som driver verden, ikke "skiferolje- og gassrevolusjonene", som ikke er revolusjoner overhodet all den tid "vi" hadde teknologien allerede på 60- eller 70-tallet, det var bare altfor dyrt i en tid hvor oljen koster $10~ fatet eller så.

Tenk over at Norge har solgt nær sagt alle fatene sine for utrolig dårlig pris. Vi pumpet alt vi kunne mens oljen var rekordbillig: nå er det 4-6 milliarder fat tilbake på norsk sokkel (hvis vi antar at det neppe er Ekofisker, Statfjorder, Gullfakser, Trøll eller Johan Sverderuper igjen, for det er slike store felt man finner først!), produksjonen er ned 55% siden januar/desember 2001/2000. Vi er i deep shit, for sannsynligvis vil produksjonsprofilen på NKS speile det som er skjedd på britisk sokkel (2-3 års etterslep fordi de var raskere til å bore) med 15-20% fall årlig!

Dette går IKKE veien, jeg håper på et par gode år i Norge, men mest sannsynligvis var 2012, eventuelt blir 2013, toppåret for Norge (peak Norway). Verdsett denne tiden. :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 04:49 
Avlogget

Tror bare jeg forstod mindre enn halvparten av det du skrev om Kire, men etter innlegget ditt føler jeg meg langt mindre glad enn seint i går kveld. Konklusjonener vel så enkel som at når jeg har overlevd en dommedag, så er det bare for å stupe inn i en ny?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2012, 05:00 
Avlogget

Det er bare å spørre hvis det er noe spesifikt du lurer på. Jeg har ikke spesielt gode kunnskaper om oljeutvinning, men har lest nok DrumBeats (oppdateringer på TheOilDrum, annehver dag ca. med nyheter relatert til energi/olje og kommentarer fra brukere) og bøker (har 10stk jeg ennå ikke har pløyd gjennom) til å vite en del om "problematikken".

Hvis du nettopp har lært om PO kjenner jeg til følelsen av misnøye. Jeg har vært en overstadig dyster fyr store deler av livet, men var ikke meg selv på minst et halvt år etter at jeg virkelig tok tid til å sjekke ut det jeg var fasttømret overbevist var en "konspirasjonsteori" på linje med 9/11. "Hva ---- bruker vi olje til liksom? COLD FUSION! VINDMØLLER!", hehe.

Her er et illustrativt bilde: http://i289.photobucket.com/albums/ll22 ... f0ebc3.jpg

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 185 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support