Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2019, 20:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 30 Okt 2019, 22:10 
Avlogget

Viajar skrev:
Vi eier en leilighet i Oslo. Vurderte å selge den i høst, gjorde det ikke. Skal vi beholde leieinntekten og betale renter, eller selge den og bli kvitt gjelda? Jeg heller mot det siste, men samboeren er ikke enig. Må regne på det og se hvor stor renteøkning vi kan tåle.

Jeg tør ikke råde noen, men personlig føler jeg Luråas har rett når han sier at boligmarkedet for tida er et pyramidespill: https://resett.no/2019/10/03/boligmarkedet-er-et-pyramidespill-i-siste-fase-for-det-kollapser-og-bankene-vet-det/
En kan miste inntekter om markedet ikke synker, på den annen side, synker markedet (eller enda verre krakker), så vil det bli vanskelig å få solgt og leieinntektene vil også antagelig begynne å synke.

Så når smeller det? Personlig trodde jeg på sensommeren i fjor at det ville skje i 2019, så langt har jeg ikke truffet, selv om børsen hadde betydelig nedgang i fjor høst. Heldigvis råder jeg ingen men de som eventuelt hadde hørt på meg i fjor, ville jo ha tapt inntekter. På den annen side, å treffe rett med å realisere en leilighet som ikke er egen bolig er viktig om den etterhvert skal selges likevel, for hundretusen-lappene (om slike hadde eksistert), vil fly fort om boligmarkedet synker.

Jeg vet hva jeg ville gjort, men på den annen side så er min "track-record" ikke den beste. Personlig trodde jeg senhøsten 1989, at prisene skulle begynne å stige igjen over jul og kjøpte leilighet i Oslo da, det gjorde jo at jeg var låst i noen år fremover, pga at jeg plutselig satt med høyere lån enn boligen var verdt (det var jo årene 91-93 prisene virkelig traff bunnen, altså flere år etter Jappe-krakket på børsen i -87). Det var jo ikke de store konsekvensene for meg, ettersom jeg bodde der og hadde en sikker jobb, men hadde jeg ventet et par år, hadde jeg virkelig kunne gjort gode kjøp.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2019, 22:28 
Avlogget

Heldigvis har vi ikke lånt over pipa. Det som er vanskelig med eiendom er jo at når en først får bestemt seg for å selge, så trenger en jo en viss tid for å si opp leietakere, vaske, rydde, fikse, style før en i det hele tatt kan invitere til visning. Og innen den tid kan markedet være på god vei ned.
Nei, vi får ha is i magan og betale ned på lån. Med mindre ting skjer i mellomtida.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2019, 22:58 
Avlogget

Til Oldis
Har fått med meg at russiske ubåter er ute på fisketur, men har ikke fått med meg forflyttning av F-35. Det er jo en litt pussig manøver. Men mye vi ikke vet og som du sier detter nettet og GPS systemet ut, har vi en aning om hvorfor. Hvor mange F-35 fly har vi fått ? På den annen side så er jo Main stream media så full av løgn og bedrag at det gjør ikke så store forskjellen om de blir borte noen dager.
Dessverre har vi omtrent ingen militære styrke å mobilisere dersom en krise oppstår. Det er så totalt uforståelig den situasjonen vi har satt osss i. Vi flommer over av penger , og så er vi fullstendig dysfunksjonelle hva gjelder forsvar, politi og rettsvesen samt politikere som har skapt dette.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2019, 11:39 
Avlogget

Med ubåtene russerne har utplassert I Nord-Atlanteren, har de rana til seg nøkkelen til forsyningslinjene over dammen. Dermed har de mulighet til å stenge bakdøra hvis de ønsker å sette i gang noe faenskap lenger sør.
Norge ligger i dag på feil side av denne potensielle blokaden og er i praksis kontrollert av russerne. Vrir russerne om nøkkelen, er vi isolert.
Det vil sannsynligvis ikke skje noe, som det heter på norsk, men ingen kan si annet enn at muligheten er vesentlig større i dag enn for fjorten dager siden.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2019, 22:21 
Avlogget

Ok litt praktiske tall:

1. Når 10 year - 1 year yield curven snur og går oppover har det mellom 6-12 måneder kommet en resesjon. NÅ har den snudd. Dette tilsier en resesjon mellom april 2020 - oktober 2020.
2. Denne kurven har forutsett de 7 siste resesjonene
3. Denne resesjonen som kommer nå er spådd å bli verre enn resesjonen vi så i 1029. (Noen hevder at denne resesjonen har blitt utsatt etter 2008 hvor problemer fra 2008 ikke ble løst.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Nov 2019, 23:55 
Avlogget
Brukerens avatar

Resesjonen i 1029, var det den som endte opp med slaget på Stiklestad? 8-) :lol:
Regner ikke med at du mente år 1029, men jeg skjønte ikke hva du mente der.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2019, 00:03 
Avlogget

Mr I skrev:
Ok litt praktiske tall:

1. Når 10 year - 1 year yield curven snur og går oppover har det mellom 6-12 måneder kommet en resesjon. NÅ har den snudd. Dette tilsier en resesjon mellom april 2020 - oktober 2020.
2. Denne kurven har forutsett de 7 siste resesjonene
3. Denne resesjonen som kommer nå er spådd å bli verre enn resesjonen vi så i 1029. (Noen hevder at denne resesjonen har blitt utsatt etter 2008 hvor problemer fra 2008 ikke ble løst.

Det der var interessant! Takker.
Det er vel det her du snakker om, vil jeg tro?
https://www.cnbc.com/2019/08/13/us-bond ... iment.html
Problemet er vel helst at alle reagerer med å riste på hodet og bedyre at det er annerledes denne gangen. Akkurat som sist. Og gangen før det.
De astronomiske summene sentralbankene pumpet inn i finansnæringa ved siste finanskrise som såkalte "kvantitative lettelser" (der Norge bidro med halve oljefondet), har i alle fall ikke gjort bobla mindre.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2019, 19:14 
Avlogget

Til Nofuzz
Tenker at Mr I mente 1929 årstall for økonomisk krakk. Tror det var værre enn oppkjøringa til slaget på Stiklestad.

Ser at det er stadig nye rekorder i antall besøk på forumet her. I dag ca. kl. 10.30 sto det at det var 329 besøk samtidig. Lagt merke til at det har vokst veldig i de siste månedene. Noen som har en forklaring ???

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2019, 22:24 
Avlogget

Legg til Google analytics, så kan du se nøyaktig hvor i verden besøkene dine kommer fra.
https://www.phpbb.com/community/viewtopic.php?t=729785
Pluss at du får tilgang til all verdens brukerstatistikk.
For å prøve å svare på spørsmålet ditt, tror jeg folk begynner å få opp øynene for beredskap. Kanskje det har en sammenheng med at forumet bytta navn fra survival til beredskap?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Nov 2019, 23:58 
Avlogget

Det er jo bra. Etter hvert som en rekrutterer folk med innsidekunnskap om de forskjellige emnene tror jeg og det blir mer interessant. En kan lese side opp og side ned om økonomi, energi, medisin, osv; og sitte å synse mye, men det får mye mer tyngde om det kommer fra en som jobber med det. Trur eg. Og kanskje mer nevenyttig om en prepper for situasjoner som utvikler seg saktere.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
POWERED_BY
phpBB.no - Norsk phpBB-support