Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 18 Nov 2019, 22:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Økonomisk krise? Kollaps?
InnleggSkrevet: 20 Okt 2018, 00:25 
Avlogget

Leste i dag at flere eksperter i USA ser for seg at en økonomisk kollaps er forventet rundt 2020. Dette er ikke spesielt lenge til. Jeg tror det er stor sannsynlighet for at det før eller senere kommer en kollaps for dette er som å bygge korthus som blir tyngre og tyngre og omsider vil falle sammen. Konsekvensene er uvisse. Jeg har en viss formening om hva som vil skje og hvordan det vil utfolde seg.... Men det er bare å sikre seg så godt man kan....

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2018, 15:21 
Avlogget

Interessant! Du har ikke noen lenke?

Tips nummer èn er vel å betale ned lån, nesten uansett situasjon. Jeg er ikke økonomiekspert, men tenker at realverdier er det tryggeste man kan ha. Mest mulig selvhjulpen både med tanke på verktøy, ferdigheter og mat.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2018, 18:10 
Avlogget

Jeg har sett mange videoer på youtube om temaet. Og der sier eksperter at det er rundt 2020 de forventer en kollaps. Nå skal det sies at de har forventet dette veldig lenge.

https://eu.usatoday.com/story/money/2018/06/11/recession-2020-heres-why-economists-think-may-happen/686177002/

Det som alle er enige om er at vi er kommet så langt i prosessen rent økonomisk at en kollaps er garantert.

Jeg tenker og å prøve å komme ut av mest mulig gjeld, bygge opp diverse buffere og bli mest mulig selvforsynt :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2018, 19:55 
Avlogget

Det er i hvert fall helt sikkert at veksten kan ikke fortsette evig. Spørsmålet er bare hvor brå stoppen blir. Det skal vel godt gjøres å klare å styre en «myk landing» på tvers av landegrenser...

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2019, 22:32 
Avlogget

Er det noen økonomer her inne? Mulig dette er diskutert i andre tråder, har ikke fullstendig oversikt.

Hva er det en skal se etter?
- Rentejusteringer?
- Råvarepriser?
- Gjeldsbyrde?
- Handelskrig/uoverenstemmelser?
- Utvikling på børsen?
- Privat forbruk, volum av salg?

Tipper økonomer har en liste over prioriterte statistikker, etc de følger med på, men hva er disse? Og er det egentlig noe rasjonale rundt økonomiske konjunkturer, eller er det nok at en fyr på en tilfeldig børs blir hysterisk og så går alle bananas?

Opp- og nedturer følger et visst mønster, mener jeg å ha lest. Men det er vel vanskelig å definere det nøyaktig på årstall eller decennie?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2019, 09:51 
Avlogget

Hvis du husker tilbake til 2008, tok det fem dager fra Lehman Brothers meldte om finansielle problemer til de var konkurs og i ferd med å dra hele finanssystemet med seg i dragsuget.
Den gang ble systemet reddet ved at en rekke nasjonalbanker pøste enorme pengesummer inn i finansmarkedene i form av kreditt.
Vi har et samfunn som baserer hele sin eksistens på kreditt, som et gigantisk pyramidespill. Når spillet er slutt, vil vi oppdage det bokstavelig talt over natta.
Det er spådd, men mennesker har tradisjonelt stor sans for å distansere seg fra spådommer om sin egen død.
Vi ser akkurat det samme med klimakrisen. Alle vet at den er her, men ingen vil forholde seg til fakta som sier at dette går til ------- på første klasse.
Det blir alltids ei råd, bare vi ikke bruker for mye av oljefondet. Særlig.
Jeg var på besøk i California for noen uker siden. Der kunne jeg registrere en bra forekomst av grønnsaker og høner i bakhagene til folk i forstedene til San Francisco. Da jeg undret meg over fenomenet, fikk jeg undring tilbake. Der borte gjør de sånn hver gang det går mot krise og arbeidsløshet. Hva gjør vi i Norge? undret de seg der borte.
At det går mot krise var ikke noe tema for diskusjon blant middelklassefolk jeg møtte i California. Det var allerede akseptert og tatt med i regnestykket.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2019, 11:41 
Avlogget

Interessant. Slik jeg forstår deg så er det en kollektiv bevissthet, et slags jungelord som går om noe som kommer. Men hvilke signaler er det folk fanger opp? Kanskje en krise blir selvforsterkende fordi folk som er anlagt slik starter å forberede seg på bakgrunn av rykter/en følelse/stemning, etc. Det er jo et paradoks at når det går spesielt bra, akkurat da tenker folk at det er noe på gang! Det kan jo og hende at amerikanere er mer følsomme for endringer fordi de er sin egen lykkes smed i større grad enn folk i Skandinavia, med sterkere velferdsstat og offentlig sikkerhetsnett. Og derfor agerer på gammel erfaring.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2019, 11:46 
Avlogget

Hørte på ekko på P2 i dag, om å jobbe mindre men klare seg på mindre. Veldig inspirerende og relevant for en prepper. Frigjøre tid til å jobbe med ting hjemme, feks.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2019, 13:27 
Avlogget

Viajar:
Av de 70 største økonomiske enhetene i verden er bare 20 stater. 50 er selskaper.
I dette bildet hjelper det lite hvem du stemmer på. Det er statslederne du ser på TV, men de store avgjørelsene blir tatt i lukkede styrerom.
Jeg ser på "selskapene" som en parasitt som forer oss med kreditt for å sette penger i omløp og så melker oss tomme i jakten på profitt.
Tanken bak er at hvis du og jeg sparer i 20 år før vi kjøper hus, går det lang tid før selskapene kan melke profitten ut av oss. Da er det bedre å få oss til å låne penger til å kjøpe huset nå. Dermed unngår selskapene å måtte vente 20 år før de får kloa i pengene dine. På toppen av det hele kommer de til å tjene så mye på deg de neste 30 årene at det gir dobbel profitt!
Og du, du har altså brukt alt du kommer til å tjene i mange år framover, så å si før du har begynt å arbeide.
På engelsk kaller de det mortgage. Det er fransk og betyr dødsløfte...
Har du spilt Monopol? Da vet du hvordan det henger sammen. Det er ikke så veldig komplisert.
Det amerikanerne har skjønt, er at når monopolspillet stopper opp, må det ei finanskrise til for å få spillet i gang igjen. Selskapene må få husene våre vekk fra brettet, sånn de kan begynne å melke oss på nytt.
Det skjer om igjen og om igjen og nå er det snart klart for å renske brettet igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2019, 22:08 
Avlogget

Så syklusene det snakkes om, de mer eller mindre periodiske opp- og nedturene, er forutsigbare. Det som er uforutsigbart er hva som utløser de? I dag, med disse trumpene i forskjellige versjoner, så er jo det meste uforutsigbart.

Men hva tilsier at selskapene vil renske bordet? Når er markedet "mettet" med kreditt? Hva er innslagspunktet? Inflasjon? +/- arbeidsledighet? Når inntjeningen begynner å gå ned, dvs at folk når et tak for hvor mye de kan/vil låne? Er det nødvendigvis noen som trekker i trådene, eller kollapser markedet av seg selv, men selskapene overlever uansett. De trenger ikke gjøre noe som helst.

Jeg er ikke gammel nok til å vite hva som skjedde på 80-tallet. Da var jo rentene skyhøye, mens nå er det negativ rente i Europa.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2019, 22:18 
Avlogget

Har vært tilstede ved 2 litt større kriser i mitt liv. Det var bankkrisen i 1987 eller der omkring med påfølgende svært magre år, og det var som Oldis skriver 2008 med Lehman brothers forårsaket av massive utlån til folk som ikke burde ha fått stor gjeld.
Ved første krisa bodde jeg utenlands under utdanning i 4 år. Så veldige forandringer da jeg kun var hjemme på lang sommerferie. Jeg jobbet selvstendig håndverker i disse sommerferiene. Da jeg kom hjem i 87 var jeg kun hjemme noen få dager og ordreboka var smekkfull. Det var helt sinnsykt med byggeaktivitet og penger (lånte) blant folk. Jeg var ferdigutdannet og kom hjem i 89. Da lå landet øde. Null jobb å finne, reiste til Sverige et år på jobb. Reiste så tilbake men det var4-5 år med svært dårlig arbeidsmarked og lønner deretter.
Da 2008 nærmet seg hadde det vært flere gode år, men jeg husker godt sommeren 2008. Litt før bobla sprakk. Da hadde jeg ordreboka full for hele året etter. Det var nok en gang sinnsykt. Og jeg sa at dette er for godt til å være sant, og det var det. Bobla sprakk nok en gang.
DEt jeg så var felles for disse 2 krisene var at i forkant var det massiv utbygging på alle fronter, bygge hus, leiligheter, byggekraner overalt og troen på at ting vokser inn i himmelen. I disse tider er det ganske heftig byggaktivitet men kanskje litt mer nervøst enn de 2 tidliger kriser.
Det har vært en ekstrem økning i gjeld blant folk i dag, kommunene har skyhøy gjeld. Alt ligger egentlig til rette for den "perfekte storm".
Denne pasienten (vestens økonomi) er egentlig en tung narkoman som greit kommer seg gjennom dagen dersom han får akkurat riktig mengde dop til rett tid. En liten feildosering så går alt rett til h...…
Men kast ikke bort tida på å bekymre dere om klimakrise. Det er tidens bløff for å holde oppmerksomheten vekk fra de alvorlige sykdomstegnene i samfunnet.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Okt 2019, 23:57 
Avlogget

Den økonomiske analysen din kjøper jeg med hud og hår uten å prute. Glitrende!
Teorien din om klimakrisa er jeg ikke like sikker på. Jeg tror ikke det er mer regn på Vestlandet som kommer til å tippe lasset, men i løpet av et par år tror jeg du kommer til å se at matprisene stiger.
Jeg digger analysen i Dagens Næringsliv sommeren for et par år siden, da kornhøsten slo feil over store deler av verden og Canada med et nødskrik redda ræva vår: -Nå blir ølet dyrere.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Okt 2019, 10:23 
Avlogget

https://www.dn.no/marked/milliardsmell- ... 2-1-693814

https://www.dn.no/makrookonomi/jan-ludv ... 2-1-690954

Hva skal en tro? Den ene slår den andre i hue med sine argumenter. Spår du nedgangstider lenge nok så vil du vel til slutt få rett. Med stadig tilflytting og innvandring så holder kanskje prisene seg i Oslo. Globale kriser blir ikke utløst i Norge uansett, så det blir uinteressant.

Når det kommer til å lære av erfaring: Nye generasjoner må jo forholde seg til det prisnivået som er, om en må bo i eller i nærheten av de store byene. Og med lave renter er det rasjonelt å låne så mye som mulig, gitt at du har stabil inntekt.

Artiklene sier og mye om hva økonomene ser etter av tegn i tiden, uten at de blir mer enige av det.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2019, 14:31 
Avlogget

Det var ingen "seriøse" økonomer som greide å forutse kollapsen i Lehman Brothers, som utløste den siste finanskrisa. Den kom over natta og tok alle på senga.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2019, 02:14 
Avlogget

Green hat skrev:
Det har vært en ekstrem økning i gjeld blant folk i dag, kommunene har skyhøy gjeld. Alt ligger egentlig til rette for den "perfekte storm".
Denne pasienten (vestens økonomi) er egentlig en tung narkoman som greit kommer seg gjennom dagen dersom han får akkurat riktig mengde dop til rett tid. En liten feildosering så går alt rett til h...…
Men kast ikke bort tida på å bekymre dere om klimakrise. Det er tidens bløff for å holde oppmerksomheten vekk fra de alvorlige sykdomstegnene i samfunnet.

I mine øyne er du ihvertfall spot on. God sammenligning med økonomien og en narkoman, det er akkurat slik det forholder seg. Klimakrise-bløffen i regi av verktøyet FN og for tida promotert av en 16 årig messias, har jeg heldigvis aldri gått på, det er rett og slett en gigantisk og planlagt bløff.

Hva kan vi på et personlig plan gjøre for å være litt forberedt når (ikke om) den økonomiske bobla sprekker? Kvitte seg med lån og forhåpentligvis besitte verdier som ikke vil kollapse som et korthus. En liten seksjon i en bikube i en storby vil antageligvis bli kraftig redusert i verdi og de som har et lån av en viss størrelse med en slik leilighet som sikkerhet, kan fort sitte med høyere lån, enn hva en vil få om en kvitter seg med leiligheten. Her må vi vel bare se til tida etter jappebobla sprakk i -87 for å få råd om hva en bør gjøre for å være forbredt og da se spesiellt til årene 90-93, da boligmarkedet var på bunn. De som av en eller annen grunn måtte selge slet, fordi lånet var høyere enn boligverdien og med et salg satt en igjen med kun lånet. Tvunget til å selge kunne en bli ved skilsmisse eller å miste jobben. Det var heller ikke mange jobber å velge i,så om arbeidsgiver sa "hopp", var det bare å hoppe og det var ihvertfall ikke tider for å be om lønnsforhøyelse, eller å stå på krava.

I tillegg og på tross av "bankgarantien", bør en ha noen kontanter liggende, men ikke 1000 lapper for de er på vei til å byttes ut med nye nå og vil da bare gjelde i ett år. I tillegg kan vi jo merke oss at EU (som Norge logrer for, på tross av at vi nordmenn to ganger har stemt imot å være medlemmer), har presset på for å avvikle den særnorske bankgarantien. https://www.aftenposten.no/okonomi/i/VRvKAr/eu-venter-med-aa-fjerne-norsk-bankgaranti

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 40 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: