Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 13 Nov 2018, 05:17

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ekstremvær og klima
InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 10:33 
Avlogget

Det sies i nyhetene i dag at vi er tiår fra en forverring av klima, oppvarming og ekstremvær. Vi har merket dette i det siste. Mennesker har for korte liv til å se konsekvensene av det de gjør i dag.

https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere---vendepunkt-for-jorda-kan-vre-kun-tiar-unna/3423522277.html

Topp

Innleggets emne: Re: Ekstremvær og klima
InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 18:59 
Avlogget

Håper inderlig at folk snart kan ta dette på alvor. Leste også idag at ekstremvarmen har gitt avlingsvikt på opptil 70% enkelte steder i Tyskland. Dette kan da ikke gå folk hus forbi lengre? Er iallefall noe å ta med i betraktning når det gjelder forberedelser.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 21:32 
Avlogget

Andre mener at det ikke er snakk om tiår en gang, men 2-3 år til klimakrisa slår til for fullt. Men da klimakrise på grunn av grand solar minimum som setter i gang en liten istid. Hvis det stemmer går vi spennende tider i møte.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 22:08 
Avlogget

Ja blir hardere vær, ( vissnok ) Så om man har tenkt på å skifte tak de siste 5 årene, så tror jeg ikke man skal vente 5år til.

Denne sommeren gikk plan A og plan B til helve%$$# mtp vannforsyning. Så ble investert i ny brønn på 80m+ Der ble det funnet godt med vann, og mtp at det skal godt gjøres å få en særlig tørrere sommer hær på østlandet enn i år, så bør denne holde seg :shock:

Og en liten istid betyr jo ikke en liten " day after tomorrow " men da ekstremvær. Om det blir noe særlig værre vinter enn det vi hadde i år, så er det høy risiko for at ikke alle veier kan holdes åpne til en vær tid. Så skulle det blir skader på strømlinjer, vil det ta lenger tid for det kan repareres.

Drenering til huset og grøfter for overvann har også blitt oppgradert av flere grunner i år :D

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 23:52 
Avlogget

Vær og klima der det som bekymrer meg minst, for ca 70 år siden var det vist like tørt som i år. For noen tusen år siden var landet dekket av is. Isen smeltet uten noen som helst menneskelig påvirkning, tørken for 70 år siden kan vel vanskelig tilskrives utslipp fra industri eller menneskelig aktivitet. Det er noe som heter sykluser, jeg har mer tro på at endringene vi ser er et resultat av en syklus som er umulig å påvirke.

Det som skremmer meg mer er at havet fylles opp med plast og annet møkk. Store områder forurenses så mye at det ikke kan dyrkes mat eller at folk kan bo der. Havet stiger igjen, det har vert høyere for noen tusen år siden men nå bor det folk der som trues av oversvømmelse. Det bygges stadig større byer, disse har selvfølgelig en høy konsentrasjon av biler og andre ting som forurenser lufta lokalt og som igjen gjør det usunt å bo der.

Vi som bor her i Norge er veldig heldige, så må vi bare prøve å være litt smarte. Vi bør ikke bygge hus helt i strandkanten å heller ikke på de fineste toppene. Vi må tilstrebe å benytte den matjorda vi har til å dyrke mat og ikke bygge parkeringsplasser og shoppingsenter der. Vi bør heller ikke la små landbrukseiendommer ligge brakk, selv om vi ikke kan leve av det så kan vi overleve på det. Vi har teknologi til å hente vann langt under bakken, så vi kan tilpasse oss noe lengre perioder med tørke.

Vi har et stort og fint land, bo i det. Alle trenger ikke å klumpe seg sammen i en by eller trange byggefelt med timevis med kø for å komme seg på jobb.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2018, 23:59 
Avlogget

Uten tvil spennende framover. Jeg er litt usikker på hvordan vi som privatpersoner skal forholde oss til dette, utenom at alle må begrense eget forbruk. Hvordan bidrar hver enkelt til å «snu» resten av folket? Og hvordan kan man forberede seg best mulig?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2018, 13:33 
Avlogget

Ingen som har eksempler å komme med angående vinden og strømbrudd siste døgnet?
Noen som har hatt ved, stearinlys, fyrt opp primus til middag osv...?

Strømbrudd er hovedsaken i min prepperhverdag.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2018, 16:53 
Avlogget

Jeg er som 44magnum ikke så bekymret for menneskeskapte klimaendringer. Klimaet var langt mer ekstremt under for eksempel vikingtiden, selv Grønland var grønn til langt oppunder fjellheimen uten at menneskene hadde stort med det å gjøre. Det er oppskrytt av mennesker som vil ha makt.
Verre er det at vi knapt har matreserver igjen, når vi vil bruke år på å bryte opp igjen all den jorda vi har lagt brakk. Ikke bare gjør vi oss avhengige av fred og lønnsom handel, noe historien aldri var klart å vise oss at varer særlig lenge. Historien er full av perioder med uår, der høsten slår feil år etter år over store områder om ikke globalt. For vi •er• prisgitt solen og dens lunefulle humør.
Og det blir en dårskap jeg ikke helt fatter.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2018, 19:08 
Avlogget
Brukerens avatar

strømmen gikk rundt klokken 15.00 på fredag. vi er vant med strømbrudd fortiden, men når den ikke kom tilbake og det var rett før jeg skulle lage middag fant jeg fram et gasskjøkken jeg kjøpte for et halvt år siden. hadde til og med ekstra slange, for den var morken, viste det seg.

gass har vi nok av så middagen ble bra.

hafslund var først ute av stand til å fortelle hvor lang tid det ville ta å gi oss strømmen tilbake, så vi gikk for dårligste scenario, 48 timer.

jeg fant fram vintermatter og pakket rundt fryserne. det er mat for noen tusen der, så det ville vært trist å måtte kaste noe.

deretter var det bare å underholde seg med bøker i lyset fra parafinlampen. tror jeg skal kjøpe noen flere.

det var nesten skuffende når lyset kom tilbake, men det gav oss endel å diskutere, om vi burde ha et aggregat å holde fryserne igang med om det skulle skje igjen, etc.

Skal i allefall lage en batteribank større enn 10000mAh. kanskje Cornelius har noe på lager... :)

Topp

InnleggSkrevet: 11 Aug 2018, 22:23 
Avlogget

Draugjeger skrev:
strømmen gikk rundt klokken 15.00 på fredag. vi er vant med strømbrudd fortiden, men når den ikke kom tilbake og det var rett før jeg skulle lage middag fant jeg fram et gasskjøkken jeg kjøpte for et halvt år siden. hadde til og med ekstra slange, for den var morken, viste det seg.

gass har vi nok av så middagen ble bra.

Well done Draugjeger. :-)
Det er ganske tilfredstillende å kjenne at en mestrer sånne situasjoner. Det gir en litt ro i sjela at en kan håndtere f eks strømstans.

Og om det er strømstans en er mest redd for, vil jeg virkelig anbefale en øvelse. :)
Jeg lærte masse da jeg hadde min "3 dager uten strøm"øvelse for noen år siden.
For en greier ikke forutse alt sånn i teorien.... :?

Topp

InnleggSkrevet: 12 Aug 2018, 07:15 
Avlogget

Draugjeger skrev:
Skal i allefall lage en batteribank større enn 10000mAh. kanskje Cornelius har noe på lager... :)

Tja, hvis det er for hjemmet, så vil vel en enkel, nedstrippet variant av den 'portable kraftstasjonen' min være noe? :)
Bare et 12 Ah, 12 V SLA batteri med noen usb-porter på? (burde tilsvare ca. 39 000 mAh på 'powerbank-språk' :mrgreen: ) Bare å ha ståendes på lagerrommet tilkoblet en vedlikeholdslader... :)

Edit;
Jeg bør vel være meg selv tro, og anbefale at man spanderer på seg et liFePO4 batteri, i stedet for SLA blybatteri; varer lengre, kan stå uten vedlikeholdslading, delvis utladet, osv... :) - Og egentlig ikke så mye dyrere, tatt levetiden i betraktning...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 14 Aug 2018, 07:56 
Avlogget

https://www.dagbladet.no/nyheter/brent-jord/70060833

Det ser ikke bra ut.....

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest