Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:50

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 18:50 
Avlogget

Nå er det sikker flere enn meg som er ute og kjører bil. Og det jeg frykter mest, er jo og kjøre på noen. Det være seg dyr eller menneske. Takk og lov har jeg ikke gjort det enda, og jeg satser på at jeg er forsiktig nok til å fortsette med det, men ting kan jo skje. Derfor synes jeg det er viktig og starte denne tråden for å få mer fokus på denne problemstillingen, slik at jeg (og forhåpentligvis også dere) kan stå bedre rustet til og møte slike ulykker. Jeg legger i første omgang ut disse tipsene fra dyrevernalliansen:

Å kjøre på rådyr og annet vilt er et skrekkscenario en gjerne ikke vil tenke på. For dyras del bør vi likevel være best mulig forberedt. Spre derfor gjerne disse rådene videre:
- Ring politiet, og få instrukser derfra.
- Hvis det skadde rådyret løper videre, vil politiet kontakte ettersøksjeger. Vær derfor tydelig på hvor rådyret ble påkjørt. Heng gjerne opp en plastpose i nærmeste tre.
- Hvis rådyret er halvdødt må du vurdere om du selv kan avlive dyret. Hvis ikke, venter du på jeger.

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Jun 2012, 22:27 
Avlogget

Å ha et verktøyskrin bak i bilen med feks en mora kniv og en hammer er alltid greit i tilfelle noe slikt skulle skje. Rådyr er en ting, men større ting elg eller hjort er værre med! Et skadet dyr er ikke til å spøke med.

Jeg istemmer Frøyatro sine råd!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:31, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 00:26 
Avlogget

En påkjørsel som hadde endt med et rådyrs død, hadde ikke ført til noen melding til viltnemnda her nei... Om jeg (dvs fruen, som er sjafør, hadde knekt et rådyr), så hadde dyret blitt bragt hjem, tyvslakta, lagret og blitt frosset. Om dødsfallet hadde fler vitner, og mulighet for å bli straffet var deretter, så ville jeg nok reagert mer fornuftig.... :oops:

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 00:43 
Avlogget

Tror mange har gjort dette med rådyr og sau & geit.

Stemmer det at om en feks kjører på en bonde sin sau på vanlig riksvei så må DU betalte for bondens tap?

Når elg og hjort treffer bilen din heller det nok mer mot viltnemda og ditt forsikringsselskap.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 00:50 
Avlogget

Det er vel ikke dårligere smak i støtfanger dyr enn kulefeldte dyr? Nam,nam?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 01:01 
Avlogget

Roadkill er det mange som spiser får jeg inntrykk av :mrgreen:

Men elg er litt mer skummelt å treffe med bil!

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:31, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 01:33 
Avlogget

Først for å slippe.... ;)

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 04:40 
Avlogget

Gullars skrev:
Tror mange har gjort dette med rådyr og sau & geit.

Stemmer det at om en feks kjører på en bonde sin sau på vanlig riksvei så må DU betalte for bondens tap?

Når elg og hjort treffer bilen din heller det nok mer mot viltnemda og ditt forsikringsselskap.

Jepp, du er pliktig til å erstatte sauen uansett. Det eneste unntaket jeg kan tenke meg er om bonden selv kaster sauen på bilen din, men selv der tror jeg faktisk du må gjennom en rettsak først... Som sjåfør er du pliktig til og stanse for ALLE ting i veibanen, så om du kjører på noen er det i utgangspunktet din skyld. Er vel noen unnntak, men det blir vel en del advokatmat ut av det først...

Topp

InnleggSkrevet: 29 Jun 2012, 12:04 
Avlogget

Man får vel heller ikke beholde sauen?

Sist endret av Gullars den 22 Mar 2013, 13:16, endret 1 gang

Topp

InnleggSkrevet: 01 Jul 2012, 16:46 
Avlogget

Opplevde det med rådyr selv engang - heldigvis var dyret dødt med en gang. En viktig lærepenge mht. fart, energi og egene reaksjoner: det lille dyret laget skikkelig bulk pluss eget nakkebrudd selv om vi lå rund rundt 60 km/h. Ikke sjanse til å styre unna - dyret kom seilende ovenfra i en skråning og jeg skreik som en hysterisk dame i katastrofefilmer. Her i Tyskland er det fryktelig ulovlig å spise roadkill og må man uansett vente på polti´ av forsikringsgrunner. Hvis jeg ikke var vegetarianer ville jeg uansett passe meg for parasitter.

Herved et råd fra bestefar som av en eller annen grunn synes å stemme:
Han hevdet at rådyr og elg helst trasker over veien klokka seks morgen og kveld - jeg vet ikke om sommertid eller ei, men det er vel trygt å anta et man bør være spesielt på vakt i skumringen. Ihvertfall har vi sett en god del elg og rådyr på veien både her og i Norge rundt klokka seks.
Villsvin og rev er en annen greie - de er gjerne opp hele natta. Villsvin gjerne midt på dagen også hvis de føler for det.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Jul 2012, 11:46 
Avlogget

Uhm ?

Vedlegg:
002.jpg
002.jpg [ 96.83 KiB | Vist 2758 ganger ]
003.jpg
003.jpg [ 90.51 KiB | Vist 2758 ganger ]
004.jpg
004.jpg [ 99.34 KiB | Vist 2758 ganger ]

InnleggSkrevet: 19 Jul 2012, 11:59 
Avlogget

Sikte bak på elgen... ikke bare er den lettere der, men den kommer neppe til å rygge...

Topp

InnleggSkrevet: 19 Jul 2012, 12:13 
Avlogget

Det der kan du vel knapt koke suppe på! :mrgreen: Kompis av meg kjørte på en elg i fjor, han kom uskadd fra det. Elgen dauet momentant, men bilen ble kondemnert!

Topp

InnleggSkrevet: 21 Jul 2012, 01:36 
Avlogget

En ting man kan tenke på er å trene på unnamanøver, så er man litt bedre forbredt når det skjer noe, og vet hvordan bilen oppfører seg. Om vintern pleier jeg å finne meg en stor åpen parkeringsplass om søndagene når det er tomt og bruke den til å trene på. Har ikke prøvd meg på unnamanøver før, men har trent på reaksjon når hjulene glipper og kontrollert bremsing, og har redda meg fra grøfta minst en gang på grunn av det, og kjørt kontrollert i grøfta for å unngå frontkollisjon en annen. Det er både veldig gøy og veldig lærerikt! Et viktig moment er å trene med den/de bilen(e) du kjører til daglig, da biler reagerer forskjellig og ha forskjellig sikkerhetsutstyr som krever forskjellig reaksjon. Som eksempel kjørte jeg nesten bilen til lærern i grøfta, det var første gang jeg kjørte bil med antispinn/antiskrens (var ikke klar over at den hadde det) og jeg reagerte feil for den bilen da jeg traff en isflekk i en sving).

Når det kommer til EMP så tok jeg vist feil, takk for korreksjonen. Discovery var visst også enige, så et program der i går (husker ikke hva) hvor de plasserte en bil under en EMP-generator og fyrte den av. Motoren var død etterpå, men lys, vindusheiser og andre enklere systemer fungerte fortsatt. Bilen var fra første halvdel av 90-tallet tror jeg, i dagens biler styres det meste med signalkabler og datamaskiner, så en ny bil ville nok mista det og.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2012, 01:18 
Avlogget

Denne saken her er stygg. Man vet jo aldri om man kunne ha reddet liv om sjåføren hadde stanset og varslet, men i alle fall får ikke bilføreren mindre straff etter og ha stukket av. Om det var i panikk eller ikke blir jo spekulasjoner, men jeg vil uansett oppfordre til at man ved en påkjørsel stanser, om man kjører på måke eller menneske. http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/kri ... 06303.html

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: