Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 05:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 17 Nov 2012, 01:07 
Avlogget

bor på landet,påkjørsel av rådyr er uungåelig, ser dem hver dag!!!
har enda ikke kjørtpå noen men har altid kniv i pickupen for hurtig avliving og slakt!!!go mat!

Topp

InnleggSkrevet: 28 Nov 2012, 19:23 
Avlogget

Her er en del artikler fra Adresseavisen det kan være verdt og lese. I den første artikkelen er det linker til foregående artikler. Litt og tenke på når man skal pakke, fart, og annet når man er ute og farter.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 736359.ece

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 22 Feb 2013, 19:12 
Avlogget

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... Q.facebook

En viltpåkjørsel kan ruinere hele dagen din. ;)

Fortis cadere, cedere non potest
Growing your own food is like printing your own money. Ron Finley.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2013, 20:15 
Avlogget

Kjørte på en elg i Eidsvoll, så ingenting før det smalt.
Var heldig da elgen traff frontlykta med hode først i 80 km i timen.
Elgen brakk nakken, snurret rundt og landet i grøfta på samme side som den kom.
Der sto jeg lett skjelven, da kommer det en fyr løpende fra nærmeste hus, det første han spør om er om han kan få elgen?
Det ble ødelagt frontlykt, liten bulk i panseret og liten bulk på venstre side foran, pris 34.000kr.

Han fikk elgen, brydde meg mindre om det dyret som lå der, var bare glad at jeg kom med livet i behold.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Feb 2013, 20:33 
Avlogget

På vei hjem på perm når jeg var i de grønne i 84/85 kjørte je på en harepus.
Den var ikke dø, men veldig skadet.
Fant en stokk i grøfta og gjorde ende på lidelsene for harepus.
Etter den dag har jeg alltid en kniv i bilen i tilfellet jeg skulle være uheldig å kjøre på et dyr som skulle lide etter påkjørsel.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Feb 2013, 01:51 
Avlogget

Usj.. jeg slakter ikke mer roadkill dyr med mindre det er en "clean cut"
i hodet. Alt annet marmorerer kjøttet med sprengte tarmer. Kan sikkert
bruke noe av det til bikkja, men spise det gjør jeg som sagt ikke lengere.

*dårlig erfaring*

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 16:51 
Avlogget
Brukerens avatar

Lette etter temaet og fant denne tråden.
Dagbladet kan fortelle om ekstra stor elgfare om dagen på grunn av fullmåne:

"Høysesong for elgpåkjørsler"
http://m.db.no/2015/01/09/tema/bil/alle ... /37088782/

Leste et sted at det statistisk er enormt mye mindre påkjørsler av vilt fra jegere, og det er jo interessant i forhold til hva man er oppmerksom på. Har desverre vært ute for flere folk som har kjørt på og skadet vilt; men så lenge bilene ikke tok nevneverdig skade lot de være å ringe politiet fordi de aldri hadde hørt om viltnemda og ikke tenkte så langt i situasjonen. Det er litt skremmende hvor lite informasjon om dette man får rundt all den opplæringen en har på veien mot førerkort.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 17:43 
Avlogget

Er også ytterst få som er klar over at det er egne merkelapper man henger opp ved vei på den side dyret løp ut fra
for å hjelpe sporhundene. der skriver man også ned navn, nr og annen informasjon.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 20:10 
Avlogget
Brukerens avatar

Egne merkelapper? Hvor får man tak i slikt?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 20:15 
Avlogget
Brukerens avatar

Fra mattilsynet:

Sitat:
Hvert år blir et stort antall hjortevilt og tamrein påkjørt av biler og tog, med påfølgende lidelser for dyr og mennesker. Hva gjør du om du er uheldig og kolliderer med hjortevilt eller oppdager et påkjørt dyr?

• Ta på deg markeringsvest og sikre ulykkesstedet med nødblink og varseltrekant

• Skaff oversikt over eventuelle skadede personer, og gi førstehjelp/kontakt 113 dersom akutt hjelp er nødvendig

• Ring politiet på 02800 og meld fra om påkjørselen. Kommunen kan også varsles.

• Merk påkjørselssted – dette for å kunne spore skadede dyr senere

• Hjelp dyret; dyr skal ikke utsettes for unødige påkjenninger eller belastninger. Forkort dyrets lidelse, avliv om nødvendig dersom du er kompetent og istand til det.

Dyrevelferdslova § 4 omtaler hjelpeplikt og § 5 varsling (utdrag):

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart. Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid.

§ 5. Varsling (utdrag)

Enhver som får kjennskap til at et større antall ville eller forvillede dyr er utsatt for sykdom, skade eller annen lidelse utenom det normale, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet.

Ifølge dyrevelferdsloven skal storvilt ikke avlives dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid. For hjortevilt er eieren den kommunale viltforvaltninga. Kommunen skal alltid varsles hvis en utenom ordinær jakttid eller fellingsperiode kommer over skadet eller sykt hjortevilt som har store lidelser og ikke kan bli friskt. Om det er mulig, skal kommunens folk avlive dyret innen rimelig tid. Har man ikke mulighet til å varsle kommunen eller en vurderer det slik at hjelpen ikke kan komme fram i rimelig tid, gir dyrevelferdsloven hjemmel til å avlive dyret på egen hånd. Privatperson som avliver hjortevilt må ha nødvendig ferdighet.

Kommunen eller deres ettersøkspersonell står for ettersøk og avliving av påkjørt/forulykket hjortevilt.

Alt hjortevilt som er påkjørt skal registreres av kommunen i Hjorteviltregisteret, også dyr som blir friskmeldt.

Mattilsynets distriktskontor tlf 22 40 00 00, eventuelt privatpraktiserende veterinær, kan også bistå med råd for å forkorte dyrets lidelser. Rådene avhenger av dyrets tilstand og av hva innringer kan gjøre selv. Privatperson som avliver hjortevilt må ha nødvendig ferdighet. For hendelser som ikke kan vente til neste dag, kan Mattilsynets beredskapsvakt også kontaktes.

Ved slik påkjøring er det i tillegg til lidelser med påfølgende død hos dyr, død og invalidisering av mennesker også ofte (store) materielle ødeleggelser. Det er derfor av samfunnsøkonomisk betydning å forhindre vilt- og tamreinpåkjørsel.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2015, 22:04 
Avlogget

her fikk vi det på den lokale bensinstasjonen.
hør rundt i butikkene i nærheten om du bor på
bygda. om du bor i by så er det ikke like sikkert de har det.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2015, 12:46 
Avlogget
Brukerens avatar

Frøyatro skrev:
Her er en del artikler fra Adresseavisen det kan være verdt og lese. I den første artikkelen er det linker til foregående artikler. Litt og tenke på når man skal pakke, fart, og annet når man er ute og farter.

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrond ... 736359.ece

Wow... Der har du noen som virkelig ikke burde kjøre med henger.
Det er egentlig slike jeg er livredd for å møte på veiene. Vogntog og større biler har som regel kontroll på kjøringa, men uerfarne personbilister er de som virkelig setter livet ditt i fare.

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2015, 20:39 
Avlogget

Tilhengere kan være skummelt, og enda om de er feil lastet eller lasten er dårlig sikret. Har selv opplevd å hive bilen unna bordbiter som kom flyvende ut av en henger... Selv er jeg pinlig nøye med lasting og sikring og har aldrig hatt noe problem, men merker jeg blir mer forsiktig når jeg kjører med henger siden jeg blir litt nervøs om jeg ikke kjenner bil og henger godt.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: