Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Okt 2018, 04:05

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Matkrise
InnleggSkrevet: 30 Jul 2018, 11:24 
Avlogget
Brukerens avatar

Som vi alle vet så har det vært en tørr sommer. Jeg har snakket med flere bønder som må slakte ned mye av besetningen sin, andre bruker kornet som ett håp om å redde dyrene, noen har korn som såvidt har nådd 50cm. Det vil nok ordne seg, men det bør allikevel være en vekker for den vanlige mannen i gata. Hva tenker resten her inne over hvordan det vil påvirke oss vanlige forbrukere?

Topp

Innleggets emne: Re: Matkrise
InnleggSkrevet: 30 Jul 2018, 21:18 
Avlogget

Jeg har tenkt en del på det samme, men har ikke noe godt svar. Tipper det i kommer til å føre til større grad av import (noe strengt regulert av myndighetene for ikke å knekke norsk landbruk). Tipper butikkene kan bli tomme for en del norskprodusert mat på litt sikt.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Jul 2018, 21:35 
Avlogget

Er nok litt tidlig å se de økonomiske konsekvensene av dette ennå men tror vi får se det iform av økte priser på melkeprodukter, korn osv. Det er vel å merke det vi ser på kort sikt. I et større perspektiv er dette noe vi må være forberedt på at kan skje igjen samt bli verre og det må vi ta høyde for, både som enkeltpersoner og samfunn.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Jul 2018, 20:37 
Avlogget

Vel, jeg er nok litt naiv kanskje nå, men jeg tror ikke jeg som sluttforbruker vil merke dette så veldig.
Vil kanskje forsvinne noen varer, men jeg tror ikke jeg vil lide noen nød, jeg må jo da bare velge noe annet...

Uten tvilt -trist for bøndene dette, men jeg har fått en av de beste sommere i mitt liv og uten tvil livets beste telt sommer, så jeg er fornøyd med sommeren, men nå ønsker jeg regn ;)

Topp

InnleggSkrevet: 02 Aug 2018, 08:36 
Avlogget

Verdens kornlagre er ned 7% fra 2016/2017 til estimert 2018/2019.
https://www.usda.gov/oce/commodity/wasde/latest.txt
Fortsetter denne trenden så blir det matmangel i verden om noen år. Og før det antagelig stigende priser og kanskje restriksjoner på eksport av korn. På tida at Norge får etablert et kornlager.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2018, 10:07 
Avlogget

Eller som hun sa dama.
Hun ble spurt om tørken bekymret henne.

"Nei, jeg er ikke bekymret, jeg kjøper brødet mitt på butikken" :roll: :roll: :roll:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Aug 2018, 12:13 
Avlogget

I sverige så har vissa butiker gått ut med att bara sälja svenskt kött för att hjälpa till att bli av med köerna in och ut från slakteriet . Man uppmanar folk att köpa svenskt . Men det hjälper ju bara om folket äter kött morgon middag och kväll .
Regeringen har satt till 1,2 miljarder och EU 240 miljarder som ska fördelas extra till drabbade bönder , men det är en droppe i havet om man ska tro en bonde som räknat på regeringens pengar , 1 öre per producerat kilo mjölk .
Sedan har man tittat på återhämtningstiden , ca 7 år innan bönderna har nått upp till tidigare nivå innan torkan.
Men det är värre för sveriges tamrenar , de renar som betat i de områden som brandhärjats måste flytta . Renlaven behöver minst 30 men kanske uppåt 80 år för att hämta sig .
Kanske ska starta norska bolag som skördar renfoder och säljer?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: