Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 21 Jul 2018, 06:39

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 24 Feb 2018, 13:04 
Avlogget

Samfunnsendringer - levestandard - fanget i hverdagen?

Jeg har lenge vært profet for en krise i samfunnet. Vi har levd på olje og i blinde i Norge nå siden oljens frembrudd på 80 tallet. Vi har levd på oljerus. Denne rusen får nå sin ettersmak og bivirkninger nå som oljespruten ikke lenger har samme futten. Jeg håper at ingen svarer på dette innlegget med å rette pekefinger mot bestemte grupper mennesker, for intensjonen er å gjøre folk oppmerksom på at denne tiden kommer og at vi må gjøre våre egne grep for å sikre oss når det nærmer seg. De som er på denne siden gjør mange av disse gode grepene og norsk beredskapsforum har filosofien om selvberging og det er nettopp det vi må ha i fokus når samfunnet og Norge som enhet gjør hverdagen mer tøff og vrien for oss.

Skattenivået/avgiftsnivået
Dette nivået er i Norge ikke forenelig med de utgiftene Norge har og de utgiftene Norge vil få i fremtiden. Det er stor grad av uføre, stor grad av sykemeldte og det vil bli flere og flere pensjonister i årene som kommer , den såkalte eldrebølgen. Det offentlige har store utgifter som må dekkes og må da finne ut hvor de skal ta disse pengene fra. Det blir naturlig at dette skal komme fra folket - altså deg.

Strømpriser
Etter at smartmåleren har kommet i hus har strømprisene steget. Her på sørlandet er det et påslag på nettleie som egentlig kommuner skal bruke til å fikse opp i strømnettet som forfaller siden det ble bygd på 50 tallet og ikke har fått vedlikehold. Disse pengene bruker kommunen stort sett på andre ting.

Vannmåler
Vannmåleren kommer snart i huset og da vil kommuner ta seg betalt for hvor mye vann som forbrukes. Jeg antar at det også vil kommet et påslag på vannavgiften for å betale for vannmålere som kommer inn i de norske hjem

KPI - konsumprisindeksen.
At konsumprisindeksen følger norske lønninger er særdeles viktig slik at vi kan ha like stor kjøpekraft som før. Her vil staten legge på avgifter for å få inn mer penger til forbruket.

Rentenivået
Rentenivået påvirker oss i stor grad og målet for den norske bank er 6%. Klarer du deg med 6% rente eller faller livet da i grus?

Tiltak for å redde seg fra fremtidens utfordringer
Jeg tenker at de fleste her inne gjør mye riktig for å redde seg fra denne fremtiden.

Jeg merker selv frustrasjon når jeg ser strømpriser stiger uten at jeg kan gjøre noe med det. På tross av å ha et tett hus bygd i 2011, betalte jeg 4200 i strømregning i januar. Dette er en utgift som er bestemt og som jeg kan gjøre lit med i den situasjonen jeg er i i dag. Ideelt sett burde jeg hatt solcelletak som hadde dekket strømmen for å få bort denne regningen. Det sies for såvidt at strømprisen vil bli doblet i løpet av en 10 års tid.... Jeg vil slite med å betale 10.000 i måneden i strøm.
Huslånet betaler jeg ned på og bør jeg betale ned på så raskt det lar seg gjøre.
Min tid som pensjonist er nok ikke en god en med mindre jeg får spart opp store summer slik at jeg slipper å jobbe til jeg er 80.
Skattenivået i Norge får jeg ikke gjort så mye med, men jeg kan få bort de fleste andre utgiftene.
Jeg har lenge tenkt at å bore en egen brønn vil eventuelt redde meg fra en vannmåler og de merutgiftene som kommer der.

Drømmen min er nok som mange andre preppere: være selvberget og ha sin egen idyll og være minst mulig avhengig av samfunnets landeveisrøveri som kommer i uttallige mange former.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2018, 08:07 
Avlogget

Sitat:
Jeg merker selv frustrasjon når jeg ser strømpriser stiger uten at jeg kan gjøre noe med det. På tross av å ha et tett hus bygd i 2011, betalte jeg 4200 i strømregning i januar.

I et restaurert hus fra 1913 som ikke er så tett, tross restaurering (2012; etterisolert, men ikke pakket inn i plast), så ligger normalt sett jeg rundt 1800-2200 i januar/februar (ca. 160 kvm BA). Nå er det bare 2 personer i huset her, og det kommer et tillegg på rundt 600,- til gass for oppvarming i 2 etg.; første etg. oppvarmes med luft-vann varmepumpe, som og gir forvarming av varmtvann. Vi har óg en luft-luft varmepumpe i en vinterhage tilknyttet huset.

Har du ikke varmepumpe, så vil nok det være et godt førsteskritt til å redusere strømregninga. Andre ting er jo sparedusj-hode, senke snitt-temp i huset med 1-2 grad, slå hélt av dubbeditter, pc'er, tv'er osv. som man ikke bruker.
(En pc f.eks. som bruker 60-120 Watt vil jo forbruke 1,5-3 kWh i døgnet, og iløpet av en mnd., så utgjør jo det 45-90 kWh... Har man 3-4 av de på døgnet rundt, så blir det jo kroner... :) (En kraftig spill-pc bruker fort 400-600 Wh under en heftig spill-omgang... :D ))

Sitat:
Etter at smartmåleren har kommet i hus har strømprisene steget.

Men med smartmåler i hus, så kan du jo følge bedre med, og se når du bruker mye strøm, og bruke den som et verktøy til å redusere forbruket? :)

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2018, 12:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Inflasjonsmålet til Norges Bank er 2 %. De har ikke et eget langsiktig "rentemål", og ekspertene på dette området snakker iallefall ikke om 6 % rente i framtiden.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Mar 2018, 17:39 
Avlogget

Jeg har hele tiden hatt inntrykk av at en sunn boliglånrente i Norge er rundt 6% og at det er det som er ønskelig. Jeg håper selvfølgelig at det ligger lavt lenge.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: