Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 23 Mai 2018, 08:03

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Zombie apocalypse
InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 10:51 
Avlogget

Ja, nå høres dette sikkert helt sykt ut. Men la meg omdøpe det til "pandemi" og slenge på denne linken her:

https://www.vgtv.no/video/151819/dette-kan-utvikle-seg-til-aa-bli-et-zombie-virus

Det sies at rabies/hundegalskap har noen av de samme symptomene og gitt en mutasjon eller to så er det ikke så usannsynlig at menneskers rasjonelle funksjon vil slutte å virke og bare de primitive instinktene er aktive. En slik mutajon har lav sannsynlighet for å oppstå helt vilkårlig. Men hva da om et slikt virus blir designet med tanke på å slå ut en befolkning uten å selv måtte miste egne soldater? Kanskje et slikt virus også slår feil?

Topp

Innleggets emne: Re: Zombie apocalypse
InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 14:31 
Avlogget

Interessant.

Om de med kunnskapen og midlene prøver vil de nok klare å mutere viruset etter flere forsøk. Ihvertfall så tror jeg det.

Med tanke på at mennesker øker i antall daglig over hele verden så kan et slik virus bli brukt til å redusere befolkningen i en større skala.

Motivasjonen kan være å ha viruset som et taktisk våpen mot andre lands militære styrker.

Kan viruset muteres på egenhånd etter å ha blitt introdusert til sivilbefolkningen og gjøre en vaksine fullstendig verdiløs?
Hvor smittsom er viruset og når ville det blitt oppdaget?
Hvor raskt kan helsemyndighetene jobbe for lage en ny vaksine?

Topp

InnleggSkrevet: 09 Jan 2018, 14:35 
Avlogget

Hvorfor ikke ekte Zombier:

https://www.livescience.com/40690-zombi ... -real.html

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2018, 18:47 
Avlogget

Ærlig talt, om kloden blir tilstrekkelig overbefolket har det alltid vært et enkelt og effektivt virkemiddel for hånden: Krig.
Når folk ikke finner noe å leve av begynner vi å bli stressa, og det betyr at vi lettere kjøper forklaringer om at «de andre» er onde, slemme, mindreverdige også videre, bare fordi de har en annen måte å håndtere livene sine på. Det kan godt hende det er nødvendig at de takler livet på den måten, ganske enkelt fordi de har andre forutsetninger, men det tar vi oss gjerne ikke tid til å tenke på.
Jo større nøden er, jo lettere har vi for å demonisere «de andre», og unnskyldningene kan være syltynne men vi gir oss likevel til å tro på dem. Og så går vi til krig. Ikke fordi de andre er så fæle men fordi instinktene har tatt over og vi så gjerne lar oss lure.
Hvorfor gjøre det komplisert når man kan gjøre det enkelt? Vi har jo atomvåpen nok til å svi av hele kloden så det er fort gjort.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2018, 09:07 
Avlogget

haraldthi skrev:
Ærlig talt, om kloden blir tilstrekkelig overbefolket har det alltid vært et enkelt og effektivt virkemiddel for hånden: Krig.
Når folk ikke finner noe å leve av begynner vi å bli stressa, og det betyr at vi lettere kjøper forklaringer om at «de andre» er onde, slemme, mindreverdige også videre, bare fordi de har en annen måte å håndtere livene sine på. Det kan godt hende det er nødvendig at de takler livet på den måten, ganske enkelt fordi de har andre forutsetninger, men det tar vi oss gjerne ikke tid til å tenke på.
Jo større nøden er, jo lettere har vi for å demonisere «de andre», og unnskyldningene kan være syltynne men vi gir oss likevel til å tro på dem. Og så går vi til krig. Ikke fordi de andre er så fæle men fordi instinktene har tatt over og vi så gjerne lar oss lure.
Hvorfor gjøre det komplisert når man kan gjøre det enkelt? Vi har jo atomvåpen nok til å svi av hele kloden så det er fort gjort.

Hva svarte du på her ?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2018, 14:22 
Avlogget

Mr I skrev:
Hva svarte du på her ?

Nødvendigheten av å diskutere temaet «Zombie Apocalypse». Jeg forstår det er underholdende, men det blir litt mye «foliehatt» for meg.
Slik jeg ser det, mener ikke folk å være onde. Heller ikke stat og styresmakter. Det ville ødelegge det selvbildet vi er så avhengige av, at vi er gode og moralske mennesker. Vi har bare så utrolig mange kreative forklaringer på hvorfor det vi gjør er godt, moralsk, nødvendig eller riktig. Hva får folk til å konstruere ovner som kan forbrenne likene etter plagede og ihjelsultede mennesker med minst mulig ved, for eksempel? De hadde helt sikkert en moralsk forklaring på det de gjorde.
Slik jeg ser det, er det her djevelen ligger.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2018, 15:09 
Avlogget

Fremfor zombier, vil jeg heller anbefale å se noen tiår tilbake: https://en.wikipedia.org/wiki/Breakup_of_Yugoslavia

Etniske motsetninger er den store risikoen, men det er ikke politisk akseptert å belyse dette, selv om det ulmer kraftig i mange land i Vest-Europa i dag som følge av massiv migrasjon fra Afrika og Midt-Østen.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2018, 16:49 
Avlogget

Ja etniske skillelinjer er en del av de unnskyldningene folk bruker. Men det kan også være klasseskiller og andre politiske konflikter, religiøse konflikter og annet.
Konfliktene Vest-Europa har med innvandringen fra Afrika og Midtøsten, for eksempel, ser jeg i stor grad som en religiøs konflikt. Fordi den politiske overklassen her i Vest-Europa fullstendig har glemt hvilken utfordring som ligger i å integrere en religion som ikke vil integrere seg, og som i stor grad fungerer på makt og kontroll fra den religiøse ledelsen som har fordel av dette.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2018, 20:53 
Avlogget

Poenget med ethvert ulikt mulig scenario er å bevisstgjøre og reflektere, slik at man ikke "fryser" da man allerede har reflektert over hva man vil gjøre om en gitt situasjon skal oppstå. Nå tror ikke jeg heller at det er sannsynlig at det blir zombieapocalypse. Men pandemi ligger ganske høyt på departmentet for sikkerhet og beredskaps sannsynlighetsliste. Og jeg tenker at så lenge noen kan tenke tanken å drive med å genmanipulere virus for å skape kaos og problemer i et land, er det en viss prosent sjanse for at dette kan skje.

Jeg tror også dessverre at om et land er i unntakstilstand tar det ikke lang tid før mange legger moral på hylla og gjør det de kan for å overleve. Etter 3 dager uten mat begynner den generelle befolkning å bli ganske desperate.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: