Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 24 Sep 2018, 16:47

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 00:52 
Avlogget

Når du trener, øker kunnskap eller kjøper ting til beredskap, hva er scenarioet ditt? Jeg spør fordi jeg har tenkt litt på dette selv i det siste. For de fleste av oss så har vi ikke hverken tid eller budsjett til atomsikre bunkers med matlager for 10 år og egen vaktstyrke. Vi kan ikke være klare for alt verden kunne finne på og kaste mot oss. For meg er det også et element av overforbruk å kjøpe ting som skal kastes når det går ut på dato og jeg vil gjerne unngå det om jeg kan. Det er også et sosialt element i dette. Min kone ser foreløpig på mine forberedelser med et litt lystig "det er jo hyggelig at du har en hobby, og nå går vi aldri tom for mel og sukker lenger", men om jeg handlet inn 500kg salt for å selge på svartebørsen når verden har gått under tror jeg smilet hadde blitt litt mer anstrengt. Jeg har derfor landet på at det jeg skal klare er 3 måneder med strømstans for meg og min nærmeste familie. Grunnen til at jeg har valgt dette tidsrommet er at dette er maksimalt som jeg tror vi kan være uten strøm og ha en sjanse til å få "det gamle" livet tilbake. Går det lenger tid vil det være hest og kjerre som gjelds, og det er rett å slett litt for overveldende å skulle forberede seg på en tidsreise tilbake til tidlig 1800 tallet. Strømstans er også et relativt sannsynlig scenario, og er man forberedt på dette så er det ganske lite ekstra som skal til for å også kunne takle andre scenarioer som f.eks. epidemier. Jeg gjør forberedelser som ligger utover dette også, spesielt om det er ting jeg kan få bruk for i hverdagen, men strømbruddet er grunnpilaren. Hva forbereder du deg til og hvorfor?

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 08:07 
Avlogget

Godt innlegg Solgangsbris!

Per i dag så rekker mine forberedelser for de mindre kriser, 72 timer som et minimum.
Maten rekker minst et par uker for meg alene.
Det er dette jeg er best forberedt for inntil videre.

Jeg har alltid følt at det å være uforberedt har aldri lønt seg noe særlig. Nå har jeg i det minste en sjanse til å bevare min selvstendighet i en krise over en viss tid.
Til tross for dette endte jeg opp med stopp på bilen på vei til jobb, registerreima røk og motoren er tapt. Det er bare flaks at jeg får låne min farmors bil inntil jeg kjøper en annen. Her har mine forberedelser skortet og jeg må ta ut et lån for å finansiere dette...

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 10:19 
Avlogget

Synd med bilen, men svært godt poeng. Det har vel vært tatt opp flere ganger her tidligere, men det er liten vits i å ha et skap fullt av hermetikk når jobben, ekteskapet, økonomien eller liknende ryker. Sannsynligheten for at det skjer er jo også langt større enn at zombiene kommer. Jeg personlig var imidlertid litt i overkant beredt i hverdagen tidligere. Når man alltid skal ha en plan B og C for hvert minste ting som kan skje krever det ganske mye energi, og kan i verste fall ødelegge en ferie eller andre situasjoner hvor det er mye ukjente variabler. Løsningen for meg ble å dele opp ting i først to grupper, hva kan jeg påvirke og hva kan jeg ikke. De du ikke kan påvirke skal man heller ikke tenke på. Av de gjenstående så deler man dem også opp i to. Hvilke kan jeg håndtere fortløpende/enkelt om de skulle oppstå, og hvilke kan jeg ikke. Bruker du "bekymringene" dine på den siste kategorien får du mest beredskap for "pengene".

Topp

InnleggSkrevet: 22 Des 2017, 14:37 
Avlogget

Jeg tar dette som en hobby med nytte. Har ingen bekymringer for ting jeg ikke kan kontrollere.

Når det gjelder det store bildet så heller jeg nok mot en til verdenskrig. Det er bare å gjette fritt på hva årsaken måtte bli.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Apr 2018, 21:28 
Avlogget

Her i huset forberedes det til stort sett alt i nyhetsbildet man kan bli betenkt av.
Men atomkrig og the walking dead ... skjer noe slikt, er det vell like greit å bli støv ><

Men derimot, at veien blir borte i noen dager eller uker pga vær og vind. ( se feks oppi finnmark nå i påsken )
Da er det greit å ha det man trenger hjemme.

Annet er relativt i framtiden, økonomisk kollaps, sykluser på solen ? , viruser som feks ender med at "han staten " sier vi skal holde oss hjemme i 2 uker for å unngå spredning , Noen forskere spekulerer i en "mini istid " i 2030. Ender det med lavere temp sommer eller værre vinter ? Om vintern blir noe værre på østlandet enn den var i år,. så hvor ---- skal snøen legges ? Hvor mye snø må til for at veiene ikke kan holdes ?

Mye kan endre seg om 10år. Og av en eller annen grunn tror jeg ikke at ting nødvendigvis blir BEDRE....

Så.. skulle det være noe som skjer om 10 år. Så er det litt seint å kjøre ned til plantasjen å hente seg ett drivhus og noen epletrær. Eller å tro at man får med seg er enn 3bokser med seig lapskaus fra kiwi.

Skulle det være en liten dritt sak, som utgjør at alle skal holde seg hjemme i 1uke plutselig. Eller at man ikke kan forlate hjemmet sitt i 1 uke. Så er det fortsatt verdt det.

Så hvorfor man forbereder seg ?
Det er ikke forberedelser, det er forsikring .
Noe man ble endel mer opptatt av etter man fikk små i hus.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2018, 11:10 
Avlogget

I den siste tiden har det kommet flere nyhetssaker rundt "den sjette utryddelsen" og om den er i gang. Insektene er fraværende og jungelen stilner av allerede.

Dette og alle nyhetssakene om problematikk med plast i naturen og havet og minskende bestander av fisk, tegner opp et scenario som jeg er litt usikker på hvordan forberede seg på. De fleste scenarioer er nære ting som kan skje, som feks økonomi, brann osv. Slike ting som har en start og en slutt kan man kanskje si. Samfunnet kommer tilbake til en normal igjen.

Scenarioer hvor ting ikke kommer tilbake til det vi kjenner som normalen er skumlere. Men dette er kanskje ting som kan hende våre barn og barnebarn får i fanget og som ikke vi spesifikt må håndtere de verste effektene av. Om ikke naturen funker og kan høstes av, så er man jo ganske hjelpesløs.

Det var en som sa her at: Mennesket lever for kort til å ane konsekvensene av sin eksistens.

Jeg må gå i meg selv også. Jeg er bekymret for disse problemer, som ser ut til å melde seg raskere enn man kanskje tenkte de ville påvirke oss. Men samtidig så endrer jeg meg heller ikke for å bidra. Ferieturen bestilles, avfall etter familien sorteres men duverden for en mengde vi produserer, bruker bilen ofte og mye osv. Jeg syns det er vanskelig å endre livsstil uten å bruke veldig mye energi på å planlegge og gjennomføre det. Energi som man bruker for å få ting til å gå rundt i det daglige bymaset og familielivet.

Alle kjemper sin egen kamp. Og dette gjør at det kollektive løftet eller endringen uteblir.
Om de fleste er som meg, så ser jeg ikke store muligheter til at menneskene skal endre oppførsel, uten tvang fra myndigheter. Eller i hvertfall god tilrettelegging for mindre forbruk og forurensing. Men da blir det vell ramaskrik fra handelsstanden igjen også.

Så enn så lenge blir det nok for meg å forberede meg og familien på mindre ting. Så får vi se under marsjen hvordan dette blir.

Dette fokuserer jeg på:

- Planlegging og månedlig budsjett for privatøkonomi
- Mat og vann til 4 ukers krisehåndtering
- Brannvern hjemme
- Alltid sikre seg med å ha nok akevitt og øl, til å takle enhver krise :-)

Topp

InnleggSkrevet: 10 Apr 2018, 13:09 
Avlogget
Brukerens avatar

priber skrev:
- Alltid sikre seg med å ha nok akevitt og øl, til å takle enhver krise :-)

Word!

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2018, 13:40 
Avlogget

Jeg forbereder meg også på bortfall av strøm. Grunnlaget for bortfallet spiller liten rolle, da ingenting vil skje her i området likevel, bortsett fra et par ting.
Det ene er problematikken med en evt gjennomstrømming av mennesker på flytting fra A til B. Jeg antar i kjøretøy i starten, så gående etterhvert som ukene går.
Jeg har max regnet med mellom 2-3000 stk, som er en gitt % av nærmeste tettsted/by. Det er ikke veldig naturlig å passere her, men de menneskene finnes helt klart. På plussiden så blir nok ingen værende, da det ikke skjer noe her. De kommer nok til å fortsette ferden. I hvertfall når ryktet om en sikker camp med mat og vann langt vekk startes av meg. Mulig det er stygt gjort, men jeg kan ikke hjelpe alle, og det går ikke an å oppholde seg her i området bare ved å møte opp uten noen ting. Skal jeg hjelpe alle, så er jeg tom etter en uke, og jeg må joine flokken på veien videre når de må forflytte seg uansett.

Det andre er uforberedte beboere i nærområdet, som ikke har en dritt fra før, ikke gidder å handle når strømmen går, og ikke setter seg ned å vurderer noen ting før de er helt skrapet for ting i skapet hjemme.

Thats it. Litt fordeler må man ha for ikke å bo supersentralt.

Jeg tar utgangspunkt i inntil 6 mnd bortfall.
Ikke lengre for tidsperspektivet da kan være uendelig, og ikke kortere rett og slett for at jeg har muligheten for inntil 6 mnd.
Jeg har en tanke om at er den borte i 6 mnd så er den vel gone «forever», men men...

Inntil 10 liter bensin pr mnd (et par timers drift pr uke) for et Honda aggregat x 6 mnd.
Ett sikret måltid pr dag, som i frokost på 5-600 kcal x 6 mnd (bp-5 eller lignende)
Middag blir utifra hva havet og fjellet gir, pluss lagret ris. Er jeger og har linefiske utstyr. Bra med vilt i teig.
Ved, inkl fyring sommertid for varming av vann x 6 mnd.
Noe førstehjelp inkl antibiotika og sutur. Har en kur pr idag, vet jeg får mer.
Alkohol, honning, et lite lager med «bytte bort hermetikk» for oppdukkende problematikk.
Lurer litt på en liten solovn for forvarming av en 10 liters kjele med vann for å kunne spare på veden.
Drømmer om solceller og batterier til noen led lamper innendørs samt opplading av aa batterier.
Sykkel med cargovogn.
Alt smått av fyrstikker, bio tex, dasspapir osv er selvfølgelig medberegnet.

Er strømbruddet krigsrelatert, så får jeg aldri hjelp. Ikke uten å flytte på meg. Jeg ser allerede idag at rykter, feilinfo og fake news er et problem. Det blir ikke mindre problem i en verden uten strøm og en sikker infokilde (hva nå enn det er). Så det å komme seg til en flyktningleir med fasiliteter tror jeg ikke på. Hvilket rykte skal jeg høre på da, hvis det blir sagt 5 forskjellige plasser, og en av de er startet av meg?
Dessuten er Norge uforberedt på alt, og hjelp utenfra vil gå først og fremst til midtre delene av Europa tror jeg.
Men kjøper et lite radioapparat uansett.

Forøvrig så skriver jeg meg og jeg, men det er egentlig vi og oss på X antall folk.
De andre vet bare ikke enda at jeg har begynt å forberede oss :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: