Norsk Beredskapsforum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 19 Sep 2018, 22:27

Tidssone UTC + 1 time

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Cyberkrig
InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 11:51 
Avlogget

https://www.aftenposten.no/verden/i/WOlg/De-sa-det-var-umulig-Na-klarer-russiske-hackere-a-sla-av-stromnettet

Leste nettopp at Russland klarte å slå ut strømnette i Krim i Desember måned på grunn av disse smartmålerne vi får installert i disse dager. Bare å sikre både 3 og 4 alternativer til oppvarming og sikre å klare seg uten strøm noen måneder.

Topp

Innleggets emne: Re: Cyberkrig
InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 16:52 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja det er skremmende, hvor ødeleggende internet kan være.
Hvis stømmen går på landsbasis eller i større deler av landet, er ikke oppvarming det største problemet etter min mening :p
Men tror ikke det er stor grunn til panikk. Russland har ikke motiv og det har vel ingen andre heller.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 17:05 
Avlogget
Brukerens avatar

Hvor så du at det var relatert til smartmålere?
Ellers er jeg helt enig med dere begge to. Får man i det hele tatt kjøpt ting som drivstoff og dagligvarer hvis strømmen er borte? Da forsvinner jo raskt både Internet, mobiltelefon, betalingsløsninger og kassasystemer. Jeg er slett ikke sikker på om den som sitter i kassa på nærbutikken vet hva varene koster eller kan ta imot betaling hvis strømmen er borte. Kaaanskje hvis jeg kan betale med kontanter, men selv det er jeg usikker på.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 17:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Ja, det var poenget mitt.
Alt kollapser uten strøm.

-Stephen Hawking

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2017, 20:19 
Avlogget

Ghozt skrev:
Ja, det var poenget mitt.
Alt kollapser uten strøm.

Mnjooo - men er det ikke derfor vi er her da? :mrgreen:

For en liten stund tilbake, så falt strømmen ut i hele tettstedet her kl. 5 om morgenen, og kom tilbake rundt 11-tia. Da satte jeg meg i bilen og kjørte den ene kilometeren opp til Meny her, og jeg hadde akkurat kommet meg innenfor døra til butikken når strømmen forsvant igjen - knappe 20 minutter etter at den hadde kommet...

Jeg hadde jo kontanter på meg, så jeg tok en kurv, og tuslet videre inn i butikken. Det var noe av det mér selsomme av opplevelser jeg har hatt - det var helt fritt for det vanlige bakgrunnstøyen fra kjøledisker osv. der, og nødbelysningen bestod av kaldhvite led-striper i taket; akkurat nok til å lyse opp hyllekantene (sjeldent noe særlig med vinduer i moderne matbutikker). Det var vel 10-12 kunder der, som tuslet rundt - uten å si et ord; bare stille og rolig plukket varer... (Fikk litt Zombie-vibber da... :D )

Det var først når jeg kom til kassa det streifet meg at de kanskje ikke kunne ta imot betaling, men joda - hele kassesystemet hadde nødstrøm det óg, selv flere timer uten vanlig strøm. :)

Hvodan det ville ha vært ved lengre strømbrudd, vet jeg ikke; mulig større butikker har aggregat, men er strømmen borte over større områder over tid, så vil nok betaling osv. bli et problem etterhvert...

I accept the rules that you feel necessary to your freedom. I'm free no matter what rules surround me. If I find them tolerable, I tolerate them; if I find them too obnoxious, I break them. I'm free because I know that I'm morally responsible for all I do

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: