Norsk Survival Forum

Forberedelses og overlevelses-forum
Dato/klokkeslett: 22 Nov 2017, 18:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: sikresiden.no
InnleggSkrevet: 18 Okt 2017, 23:16 
Avlogget
Brukerens avatar

Dette er en statlig side som tar for seg en rekke scenarier (brann, trusler, id-tyveri, vold, etc) som kan hende og hvordan du kan trene deg selv til å reagere korrekt om de skulle skje. Vel verd et besøk.

Interessant at de foreslår motangrep med nærstridsteknikker mot terrorister når alt annet feiler. (PLIVO)

https://www.sikresiden.no/

Topp

Innleggets emne: Re: sikresiden.no
InnleggSkrevet: 19 Okt 2017, 07:27 
Avlogget
Brukerens avatar

Kriseinfo.no kan også være vært å nevne..

Topp

InnleggSkrevet: 21 Okt 2017, 23:16 
Avlogget

Jøss... den sikresiden... var litt skarpere en forventet.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2017, 06:44 
Avlogget

Interessant , og en smule ironisk , avsnittet om å handle. Der instruksen ber deg vurdere hva som kan brukes som våpen. Samtidig som de samme myndigheter som står bak denne guiden har gjort det ulovlig å være i besittelse av noe som helst våpen ute.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Okt 2017, 19:58 
Avlogget

Northman skrev:
Interessant , og en smule ironisk , avsnittet om å handle. Der instruksen ber deg vurdere hva som kan brukes som våpen. Samtidig som de samme myndigheter som står bak denne guiden har gjort det ulovlig å være i besittelse av noe som helst våpen ute.

Er vel mulig å gå med en kniv hvis du har arbeidsbukse på o.l? Vet jeg ble bedt om å putte den i en lomme så den ikke var synlig en gang hvertfall. Hva med EDC kniven om man blir stoppet da? Eller tactical pennen?

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 16:28 
Avlogget
Brukerens avatar

Tror ikke det er noe særlig å gå med arbeidsbukse til vanlig for å kunne forsøke å overtale politiet til å få la deg få slippe bot om du blir stoppa...

Risikoen for terrorangrep/galning som kommer etter deg er uansett veldig liten. Tror improviserte våpen har mer for seg, f.eks gardinstang som spyd, stolbein som klubbe, lokk som skjold etc.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2017, 21:11 
Avlogget

Jeg er ganske enig. Å putte en kniv i lomma til selvforsvar tror jeg aldri vil være en god ide. Jeg er ganske god til å spikke og sløye fisk, men å bruke en kniv til å forvare meg med ville være håpløst. Jeg ville mest sannsynlig tape . Da har jeg mer tro på ett skikkelig slagvåpen. En lett modifisere vandrestav som alle går rundt med for tiden , kan lett bli noe som kan brukes til å holde en voldelig person på avstand , eller få han i bakken med.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2017, 18:39 
Avlogget

Gjør det enkelt, det er mange små lykter som er meget kraftig og kan gi deg flere sekunders handlingsrom ved å blende i en selvforsvars situasjon.
Slag og stikkvåpen vil ansees som offensive, og gi deg solide bøter om du blir tatt med det.

Skal du være bedre forberedt, tren f.eks. Krav Maga aller tilsvarende.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2017, 16:49 
Avlogget

Tja, en litt solid og lang "lomme" lykt kan brukes til mangt...
'

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2017, 23:44 
Avlogget

Selvforsvar er interessant, men så lenge en ikke har noe spesiell trening innenfor det feltet så er det smarteste å ikke bruke noe som en ikke vil bli truffet av selv. Det er mange flinke folk der ute som lett avbevæpner deg vist du dra frem en kniv eller annet til å stikke med, slagvåpen er litt tryggere, men en trent person kan også ta dette i fra deg, og da har du et enda større problem.

Kraftig lys har jeg mer tro på, det er mange små og utrolig kraftige lykter å få kjøpt relativ billig nå. Å den kan heller ingen skade deg med vist det går galt. Vi må huske på at det finnes veldig mange som er utrolig godt trente i forskjellige typer kampsport, øst Europa har for eksempel en helt annen tradisjon for selvforsvar og kampsport en hva vi har her i Norge.
Så mitt råd er kjøp ei god lykt, og ikke overvurder egne evner. Ei god lykt blender så pass mye at en kan få tid til å løpe bort fra trusselen.
Kniv har vi heller ikke lov å bære på oss annet en under jobb,jakt,fiske og friluftsliv men lommelykt er det lovlig til å ha i belte omtrent hele tiden.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 09:46 
Avlogget

I Norge var det fram til tiden før andre verdenskrig vanlig med en form for brytelek som het broktak. Dette var en treningsform hvor personer med svært ulikt høyde og vekt kunne trene mot hverandre. Kanskje en fordel hvis man bodde på avsidesliggende gårder?

Det er kanskje ikke så mange som driver med kampsport i Norge. Egentlig ikke så rart... Seriøs konkurransetrening i boksing og bryting er ikke for gjennomsnittspersonen. Og mange av de andre kampsportene passer best for små personer. Kan i denne sammenheng nevne karate og ju- jitsu. Kickboksing har jo blitt litt populært da.

For eldre personer som skal trene selvforsvar har du aktiviteter som Kali Sikaran, Krav Maga osv. Det er greit nok, men ikke noe mer enn det. Skal du bli virkelig god i kampsport må du begynne å trene i ung alder.

Den ene Krav Maga organisasjonen har hatt en del aktiviteter for Forsvaret. Tror det var Krav Maga Norge.

Ellers kan du jo trene Brasilliansk Jiu- Jitsu i ganske høy alder. Men også denne treningen favoriserer i noen grad små personer, om enn i noe mindre grad enn den tradisjonelle ju- jitsuen.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 11:24 
Avlogget

Jeg er ikke udelt enig at kampsport er så nyttig.
Men det er lurt å ha en ide om noen enkle grep, tiltak, eller bevegelser, med eller uten gjenstand.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 11:45 
Avlogget

Problemet med slag, er at ikke alle mennesker er koordinerte nok til å slå bra nok til å brukes.

Når det gjelder å ta tak i folk, skal du være obs på at myndighetene i Norge er veldig strenge på bruk av f.eks. halsgrep.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 20:20 
Avlogget

Filbert skrev:
Jeg er ikke udelt enig at kampsport er så nyttig.
Men det er lurt å ha en ide om noen enkle grep, tiltak, eller bevegelser, med eller uten gjenstand.

Nå har jeg arbeidet med å håndtere mennesker med utfordrende atferd/utagering i over 10 år.

Og det er flere ting man må tenke på.

1) Det som gjøres må være proposjonalt med det som er ulovlig som blir gjort mot deg:

"§17 nødrett
En handling som ellers ville være straffbar, er lovlig når
a) den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og
b) denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen."

I prinsippet gjelder det at man kan forsvare seg på en måte som vektes likt med det som blir gjort ulovlig mot deg.

2) Teknikker som gir lite risiko for skade er naturligvis å foretrekke. Selv tenker man å gjøre minst mulig inngripen ut fra det som blir gjort mot en. Hvis det holder å snakke en person i ro, så er det det som er mest gunstig. Man kan også forlate en situasjon om det gir et godt resultat.

Hvis jeg personlig hadde blitt angrepet på gata med slag og spark hadde jeg vurdert det som at det beste hadde vært å løpe avgårde. Om dette ikke hadde vært mulig, kan man begrense skade som blir gitt ved å vende siden mot den som angriper. I tillegg kan man gå tett på vedkommende slik at skade som blir gitt blir minimal. Man kan også gå inn og låse større kroppsmuskler for å avverge ytterligere angrep.

Det er viktig å poengtere at med mindre det er akutte ting som skjer, er det politiet som er de som skal håndtere slike situasjoner. Er det akutte ting som skjer, har man en plikt til å bistå om noen blir angrepet. Man bistår ut fra mulighetene til å bistå. Om det er å avlede, ringe politiet eller gå inn og beskytte så vurderer nok hver enkelt det ut fra trygghet på egne teknikker og trygghet.

Noe annet som vi terper mye på, er at man aldri skal gå inn i situasjoner hvor noen har våpen, stikkvåpen og lignende da utfallet kan bli fatalt på mange måter. Da er det absolutt å holde avstand og kontakte politiet som har beskyttelse i form av politiskjold, kevlar osv. Det handler også om at det er politiet som har utøvende myndighet til å fysisk gå inn og stoppe ulovlige handlinger.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2017, 21:50 
Avlogget

Nevner bare straffeloven paragraf 18 om nødverge...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: